• Jockee30

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

• Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.
  • emeliienicole

Alltså, ingen i denna tråden skulle väl blåsa ut rök i sitt barns ansikte sen när det är fött? Nej, och varför? jo, för att det är FEL. Precis lika fel som att röka under en graviditet, man slutar med den skiten för att inte utsätta sitt barn för fara. punkt slut.

• View

Rökte med första, inga fel där alls, sluta direkt men andra, inga fel där heller.... Summan... Tror det är 50/50 om det händer nått eller inte. Däremot ökar man risken för skador vid rökning och graviditet.... Men man kan aldrig säga att det kommer med garanti att hända som med allt annat.

• Giovanna
    View skrev 2015-03-30 11:24:46 följande:

Rökte med första, inga fel där alls, sluta direkt men andra, inga fel där heller.... Summan... Tror det är 50/50 om det händer nått eller inte. Däremot ökar man risken för skador vid rökning och graviditet.... Men man kan aldrig säga att det kommer med garanti att hända som med allt annat.

Vilken empiri. Dina två barn har inga synliga skador och du drar slutsatsen att det är 50% risk att det "händer nåt eller inte". Rökning påverkar ALLTID barnet negativt även om det föds friskt och inte har några uppenbara skador. Moderns rökning under graviditet ger en ökad risk för både fetma, diabetes och sämre fertilitet, åkommor som ofta inte visar sig förrän i vuxen ålder.
  • Zuzanne
    Anonym (Nic) skrev 2015-03-27 04:26:21 följande:

Jag rökte ca 3-5 cigg per dag när jag var gravid, försökte verkligen sluta men mådde så fruktansvärt dåligt. Min dotter är fullt frisk, friskare än dom flesta barnen säger dom på BVC.

Min kompis rökte 1-2 paket per dag, hennes dotter är helt frisk.

Jag tycker verkligen inte att man ska röka när man är gravid men kan/vill man inte sluta så kan man iallafall röka så absolut lite som möjligt så försök att få din tjej att göra det iallafall!

Hur gamla är barnen?
  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (Nic) skrev 2015-03-29 03:45:29 följande:
    Men hallå vad är det för fel på dig? När har jag sagt att det är bra att röka när man är gravid? Jag svarade på ts fråga och kan man inte sluta röka så bör man naturligtvis röka så lite som möjligt. Självklart är det bäst att sluta det fattar nog alla
    Ha ha ha, det ska vridas o vändas på allt som skrivs för svar som ej går medsols.... Flört
  • Läs vad som står och inget annat
    Jockee30 skrev 2015-03-26 14:41:09 följande:
    Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?
    Jocke... du behöver ej va orolig och det e oxå som din tjej säger.....om hon kan så be henne dra ner nån cigg om dan i alla fall så har hon gjort va hon kunnat.... att barnet skulle bli sjuk eller få enklare diagnoser som t.e.x adhd, astma med mera enbart pågrund av rökning e bara trams för dom kan få sånt ändå med precis lika stor chans som om man inte rökte...o med detta säger jag dock inte att det e bra o röka men e man rökare så e man o alla kan inte sluta..
  • Anonym (lm)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-03-30 18:53:28 följande:
    Jocke... du behöver ej va orolig och det e oxå som din tjej säger.....om hon kan så be henne dra ner nån cigg om dan i alla fall så har hon gjort va hon kunnat.... att barnet skulle bli sjuk eller få enklare diagnoser som t.e.x adhd, astma med mera enbart pågrund av rökning e bara trams för dom kan få sånt ändå med precis lika stor chans som om man inte rökte...o med detta säger jag dock inte att det e bra o röka men e man rökare så e man o alla kan inte sluta..
    Du kan va heeelt lugn Jocke, liiita på den här personens svammel... Låter ungefär såhär, ööh gör fan inget om hon röker barnet kan ju bli cp ändå, men bäst fan vore det nog å sluta iaf...

Jo, för det är ju bara trams att rökning är skadligt för ett ofött foster. HAr du någon källa eller menar du att vi ska lita på ditt ord.

Jo, precis alla kan sluta röka. Klarar man inte det så klarar man nog inte mycket här i livet.
  • Anonym (Nic)
    Anonym (Har alla rätt att bli föräldrar?) skrev 2015-03-29 12:02:24 följande:

"Men hallå vad är det för fel på dig?", det uttrycket säger mer om dig än om mig.. Jag ifrågasätter starkt rökande under graviditeter, och det är väl egentligen väldigt bra?! Eller har du någon slags prestige så det därför blir sandlådenivå?

Det var ju knappast din åsikt om rökning jag menade. Orkar inte diskutera med nån som verkligen inte fattar ett dugg för det är ju helt meningslöst. Lär dig läs och lär dig förstå vad som står innan du skriver
  • Anonym (Nic)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-03-30 18:46:47 följande:

Ha ha ha, det ska vridas o vändas på allt som skrivs för svar som ej går medsols....

Vad menar du med det? Jag skrev exakt samma sak i första svaret till Ts. Många verkar ha läst någon stans att jag skrivit att det är bra att röka, undrar vilka som vrider och vänder på saker?

Ts frågade om nån har rökt under graviditeten och undrade om deras barn var friska och jag svarade.

LÄR ER LÄSA innan ni skriver
  • Anonym (rökt)

Och min dotter är frisk och snart 20. Inga allergie även om pappan är allergisk. Inte mer sjuk än andra under hennes uppväxt

Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.