• Jockee30

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

• Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.
  • Giovanna
    emeliienicole skrev 2015-03-26 20:13:28 följande:
    Jag har varit rökfri i 7 månader (slutade så fort jag såg plusset på stickan) och jag är fortfarande lika röksugen som jag var den första tiden efter att jag hade slutat...röksuget har inte lagt sig det minsta kan jag säga, det är olika för alla men för både mig och min sambo så har det hållt i sig. Men vi ger oss inte, det är ju vårt barns liv som står på spel så man får bita ihop. Jag anser att man automatiskt ska göra allt för sina barn och detta är det vi kan göra nu för att bebisen ska må så bra som möjligt. Kommer självklart aldrig börja igen men jag kan lova att det är en kamp varenda dag!
    Bra att ni kämpar på! Det är starkt av er. Jag håller med om att jag var lite för generaliserande eller att jag mest utgick ifrån mina egna erfarenheter. Jag har själv haft svårt att både sluta röka och snusa men min erfarenhet är att det har varit värst första tiden. Självklart kan det vara olika. Jag håller med dig om att det är upp till var och en att göra allt i ens makt för att barnet ska få en så bra tid i magen som möjligt. En del får kämpa hårdare än andra för att vara nikotinfria, all min beundran till er!
  • Carolina01

Jag känner en tjej som rökte båda sina graviditeter och båda barnen är handikappade (de har sjukdomar), detta kan bero på rökningen! Jag förstår inte att man vågar chansa, för visst kan man få friska barn men man kan osså få ett sjukt barn... vill man skada sitt eget barn?! Idioti!

• Anonym (Nic)

Jag rökte ca 3-5 cigg per dag när jag var gravid, försökte verkligen sluta men mådde så fruktansvärt dåligt. Min dotter är fullt frisk, friskare än dom flesta barnen säger dom på BVC.

Min kompis rökte 1-2 paket per dag, hennes dotter är helt frisk.

Jag tycker verkligen inte att man ska röka när man är gravid men kan/vill man inte sluta så kan man iallafall röka så absolut lite som möjligt så försök att få din tjej att göra det iallafall!

• Anonym (lm)
    Anonym (Nic) skrev 2015-03-27 04:26:21 följande:

Jag rökte ca 3-5 cigg per dag när jag var gravid, försökte verkligen sluta men mådde så fruktansvärt dåligt. Min dotter är fullt frisk, friskare än dom flesta barnen säger dom på BVC.

Jag tycker verkligen inte att man ska röka när man är gravid men kan/vill man inte sluta så kan man iallafall röka så absolut lite som möjligt så försök att få din tjej att göra det iallafall!

Ok.... Dina argument låter ungefär såhär: "Jag var med om en bilolycka, jag klarade mig oskadd, alltså är bilolyckor ofarliga."

Det finns även tunga sprutnarkomaner som fött friska barn... Att dina och din kompis barn föddes friska gläder mig, men faktum är att både du och din kompis medvetet utsatt era barn för stora risker, det går inte att bortförklara. 
  • Anonym (The real deal)
    Anonym (Nic) skrev 2015-03-27 04:26:21 följande:

Du kan inte uttala dig om barnet är friskt eller ej, att bara ha alla fingrar och tår räcker inte.

Flickor till rökande mammor får t ex dubbel risk för igenväxta äggledare och pojkar får färre friska spermier och fyrdubbel risk för testikelcancer, det ser inte du idag.
    Du ser inte heller hur ditt barns hjärna påverkas, eftersom blodflödet till fostret stryps och det organ som behöver absolut mest näring under fosterutvecklingen är hjärnan.

"Researchers at Turku University Hospital in Finland found out that children exposed to prenatal smoking have more risk of developing psychiatric problems in childhood and young adulthood because prenatal nicotine exposure interferes with the development of fetal brain cells that are important for normal cognitive development.    A research is Statens Serum Institut in Copenhagen, Denmark also suggests that smoking leads to risk of the baby having a debilitating eye disorder called strabismus (more popularly known as ?cross-eyes?). 

källa: www.raisesmartkid.com/pre-natal-to-1-year-old/2-articles/19-babys-brain-development-during-pregnancy

Rökning är den enda vana man kan ha som bevisat ger ökad risk för sjukdom (astma) för ens BARNBARN, alltså forskningen har visat signifikanta samband mer än en generation framåt!!!

Om inte det är läskigt så vet jag inte vad som är det. Om jag skulle rökt med den kunskap jag har så vore jag batshit crazy.

Den som röker måste verkligen hata sig själv, sitt barn, sina djur och alla omkring sig faktiskt, annars håller man inte på med skiten. Är du inte gravid så tugga nikotintuggummi då eller ta en nikotintablett, men sluta sprida 4000 giftiga, cancerframkallande och t.o.m. radioaktiva ämnen omkring dig snälla!

Här står det lite om vad rökning (statistiskt sett) visar om en person, enjoy!

www.aftonbladet.se/halsa/article12193551.ab

"Detta visar att det inte är cigaretterna i sig som försämrar intelligensen utan att de som har lågt IQ är mer benägna att börja röka menar forskarna och säger till Reuters health att man kanske ska fundera på förebyggande antirökprogram som riktar sig till vuxna med lågt IQ."
  • Anonym (nav)

Varför skaffar man ens barn med en rökare? Rökare tycks inte fatta hur skadligt det är, dessutom skrämmande att så många i 30 års ålder och neråt börjar röka när man vet riskerna. 

Släng cigaretterna och töm hennes konto :D 

• viseversa
    Anonym (The real deal) skrev 2015-03-27 07:19:20 följande:
    Du kan inte uttala dig om barnet är friskt eller ej, att bara ha alla fingrar och tår räcker inte.

Flickor till rökande mammor får t ex dubbel risk för igenväxta äggledare och pojkar får färre friska spermier och fyrdubbel risk för testikelcancer, det ser inte du idag.
    Du ser inte heller hur ditt barns hjärna påverkas, eftersom blodflödet till fostret stryps och det organ som behöver absolut mest näring under fosterutvecklingen är hjärnan.

"Researchers at Turku University Hospital in Finland found out that children exposed to prenatal smoking have more risk of developing psychiatric problems in childhood and young adulthood because prenatal nicotine exposure interferes with the development of fetal brain cells that are important for normal cognitive development.    A research is Statens Serum Institut in Copenhagen, Denmark also suggests that smoking leads to risk of the baby having a debilitating eye disorder called strabismus (more popularly known as ?cross-eyes?). 

källa: www.raisesmartkid.com/pre-natal-to-1-year-old/2-articles/19-babys-brain-development-during-pregnancy

Rökning är den enda vana man kan ha som bevisat ger ökad risk för sjukdom (astma) för ens BARNBARN, alltså forskningen har visat signifikanta samband mer än en generation framåt!!!

Om inte det är läskigt så vet jag inte vad som är det. Om jag skulle rökt med den kunskap jag har så vore jag batshit crazy.

Den som röker måste verkligen hata sig själv, sitt barn, sina djur och alla omkring sig faktiskt, annars håller man inte på med skiten. Är du inte gravid så tugga nikotintuggummi då eller ta en nikotintablett, men sluta sprida 4000 giftiga, cancerframkallande och t.o.m. radioaktiva ämnen omkring dig snälla!

Här står det lite om vad rökning (statistiskt sett) visar om en person, enjoy!

www.aftonbladet.se/halsa/article12193551.ab

"Detta visar att det inte är cigaretterna i sig som försämrar intelligensen utan att de som har lågt IQ är mer benägna att börja röka menar forskarna och säger till Reuters health att man kanske ska fundera på förebyggande antirökprogram som riktar sig till vuxna med lågt IQ."
    Tummen upp på detta inlägg.
  • Anonym (Hmmm)

I v 4+ 5 fick jag reda på att jag var gravid. 2 dagar mental förberedelse för att sluta röka. Jag var rökfri först i 4mån och fick ett återfall, rökte ca 2veckor. Men mådde jätte dåligt över min rökning dvs dåligt samvete över barnet. Så jag slutade med en gång..den ångesten var inge kul så det var bättre och sluta.

Kollade på skrämsel fakta om rökning och barns födsel samt satte RUL bilden som visningsbild på min tfn, likaså på balkong dörren . Varje gång suget kom så såg jag bilden . Och visst var det inte kul med abstinens inkl hormoner . Min man var fantastisk trots att jag var en bitch ibland pga abstinens.

Men skaffa fakta böcker om graviditet och rökning inkl filmer. Kolla tillsammans..

Beslutar hon sig för att sluta så kasta allt som har med cigg och göra. Sätt rul bilden där hon nu röker. Samt får du ha lite stake och säga ifrån att det är ditt barn också!

Jag började röka igen när mitt barn blev 4mån av olika anledningar men jag röker aldrig i närheten av mitt barn.

Om hon nu vill sluta så be henne googla på skrämsel fakta. Sånt får en oftast att vilja sluta. Dom 2 första dygnen är hemska.. Jag var trött och ville sova i princip hela tiden. Kände mig nästan lite sjuk...

Sen är det ju vanorna som styr efter dom 2 dygnen.

- Plötslig spädbarnsdöd är vanligare bland rökare.. Fast det kanske du redan visste men din tjej borde få stöd av barnmorska ect. Ring och hör med dom..

• viseversa
    Carolina01 skrev 2015-03-26 23:31:23 följande:

Jag känner en tjej som rökte båda sina graviditeter och båda barnen är handikappade (de har sjukdomar), detta kan bero på rökningen! Jag förstår inte att man vågar chansa, för visst kan man få friska barn men man kan osså få ett sjukt barn... vill man skada sitt eget barn?! Idioti!

Har en vän vars mamma var STORrökare under alla sina tre graviditeter. ALLA hennes barn föddes men låg födelsevikt och har SVÅR astma idag. Så vidrigt att vissa kvinnor är så jävla ego. : (
Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.