Anonym (The real deal) skrev 2015-03-27 07:19:20 följande:
Du kan inte uttala dig om barnet är friskt eller ej, att bara ha alla fingrar och tår räcker inte.
Flickor till rökande mammor får t ex dubbel risk för igenväxta äggledare och pojkar får färre friska spermier och fyrdubbel risk för testikelcancer, det ser inte du idag.
Du ser inte heller hur ditt barns hjärna påverkas, eftersom blodflödet till fostret stryps och det organ som behöver absolut mest näring under fosterutvecklingen är hjärnan.
"Researchers at Turku University Hospital in Finland found out that
children exposed to prenatal smoking have more risk of developing psychiatric problems in childhood and young adulthood because prenatal nicotine exposure interferes with the development of fetal brain cells that are important for normal cognitive development. A research is Statens Serum Institut in Copenhagen, Denmark also suggests that smoking leads to risk of the baby having a debilitating eye disorder called strabismus (more popularly known as ?cross-eyes?).
källa:
www.raisesmartkid.com/pre-natal-to-1-year-old/2-articles/19-babys-brain-development-during-pregnancy
Rökning är den enda vana man kan ha som bevisat ger ökad risk för sjukdom (astma) för ens BARNBARN, alltså forskningen har visat signifikanta samband mer än en generation framåt!!!
Om inte det är läskigt så vet jag inte vad som är det. Om jag skulle rökt med den kunskap jag har så vore jag batshit crazy.
Den som röker måste verkligen hata sig själv, sitt barn, sina djur och alla omkring sig faktiskt, annars håller man inte på med skiten. Är du inte gravid så tugga nikotintuggummi då eller ta en nikotintablett, men sluta sprida 4000 giftiga, cancerframkallande och t.o.m. radioaktiva ämnen omkring dig snälla!
Här står det lite om vad rökning (statistiskt sett) visar om en person, enjoy!
www.aftonbladet.se/halsa/article12193551.ab
"Detta visar att det inte är cigaretterna i sig som försämrar intelligensen utan att de som har lågt IQ är mer benägna att börja röka menar forskarna och säger till Reuters health att man kanske ska fundera på förebyggande antirökprogram som riktar sig till vuxna med lågt IQ."
Tummen upp på detta inlägg.