• Jockee30

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

• Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.
  • viseversa

Hur mycket röker hon då? Det är extremt egoistiskt oavsett men det är ju värre om hon röker 20cigg om dagen än om hon röker 5cigg om dagen. Dock är riskerna med rökning större. Moderkakan blir sämre och syresättningen till barnet sämre, barn till rökande mammor har i snitt lägre fördelsevikt. Risken för att dom föds för tidigt ökar också. Samt risken för plötslig spädbarnsdöd och proppar i moderkakan. Vilket i värsta fall kan ta död på barnet. Det säga också att varje gång hon röker en cigg stryps syretillförseln till barnet vilket är extremt stressande för barnet, du kan ju börja med att berätta detta för henne. Jag rökte också innan jag blev gravid. Och VET hur jobbigt det är men jag slutade samma dag jag fick plus på Stickan. För det är mitt barn värd.

• Giovanna

Bilden nedan visar två olika foster. Det övre har en rökande mamma visar tecken på att vara mer stressad (grimaserar och rör vid ansiktet) än det nedre fostret som har en icke-rökande mamma. Hur mycket substans som finns i den här fotostudien vet jag inte men jag tycker det var en intressant bild. Jag vill inte skrämma upp dig men din sambo borde ta reda på fakta. Rökning under graviditet är bland det sämsta du hon kan utsätta sitt barn för. Givetvis föregår du med gott exempel och slutar du med om du röker själv.

Mer om bilden kan du läsa här:
    abcnews.go.com/Health/ultrasound-study-reveals-fetuses-react-smoking-moms/story

PHOTO: The study looked at fetuses for both smoking and non-smoking women. The fetuses, whose mothers smoked, tended to touch their face more often as they developed.

• emeliienicole

Säger som ovanstående, rökte också innan jag blev gravid men tycker ändå att mitt barn är värt ett friskt liv samt att barnet inte ska behöva utstå dessa risker bara för att mamman är omogen...då syftar jag på plötslig spädbarnsdöd, för tidig förlossning, stressad i magen osv. Tycker det är egoistiskt av henne att säga att hon mår sämre, självklart är det svårt att sluta röka men tänk på det stackars lilla fostret som ligger i hennes mage då? Det mår ju inte bra av all den gift hon ger till barnet, då är det ju bättre att hon slutar röka och börjar gå hos psykolog eller liknande...usch, tycker du ska prata med henne. Det är inte bara hennes barn, det är ditt också. Du har ju lite att säga till om också. Är inte hon redo att sluta röka för sitt barns skull så är hon inte heller redo att behålla barnet, man gör ju allt för sitt barn, även en sån liten skitsak som att sluta röka. Herregud.

• Anonym (hmm)

Kanske läge att visa henne detta, nu vet inte jag om hon kommer ändra sig men jag hoppas det. Detta är bilder på hur barnen i magen reagerar när mamman röker.

www.tv4.se/nyheterna/klipp/spektakul%C3%A4ra-bilder-s%C3%A5-reagerar-fostret-n%C3%A4r-mamman-r%C3%B6ker-3101854

• Anonym (Andas!)

Tänk dig alla som bor i en storstad.

• Anonym (jag rökte)
    Jockee30 skrev 2015-03-26 14:41:09 följande:

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

Jag rökte båda mina graviditeter. Sonen har adhd och min dotter är bipolär. Förbjud henne att röka!
  • Giovanna

Om 15-20 år när barnet vuxit upp och frågar sin mamma: "mamma, rökte du under din graviditet? Hur tänkte du då? Redan på den tiden var ni ju medvetna om riskerna! Varför utsatte du mig för det?" Vad ska hon svara då?

• Giovanna

För en inbiten rökare är det jobbigt att sluta. Till och med SKITJOBBIGT för somliga men det går över. Första dagarna, första veckan är i regel värst men sen ger det ju med sig och hon har ju världens bästa motivation! Om embryot/fostret mår dåligt av att hon blir stressad av sluta röka är det ingenting emot hur skadligt det är om hon fortsätter röka.

• Anonym (Andas!)
    Giovanna skrev 2015-03-26 15:15:33 följande:

Om 15-20 år när barnet vuxit upp och frågar sin mamma: "mamma, rökte du under din graviditet? Hur tänkte du då? Redan på den tiden var ni ju medvetna om riskerna! Varför utsatte du mig för det?" Vad ska hon svara då?

Min mamma rökte när hon var gravid, and I don't blame her.

Hon rökte även under hela min uppväxt - inomhus.
  • Anonym (lm)

Varför skaffa barn från första början med ett sådant WT till tjej? Det du beskriver är ju själva definitionen av white trash. HAr man ens en gnutta karaktär så är det inte ens svårt att ge upp nikotin och väntar man barn är valet helt givet. Vilka själviska människor det finns...

Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.