Inlägg från: emeliienicole |Visa alla inlägg
  • emeliienicole

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Säger som ovanstående, rökte också innan jag blev gravid men tycker ändå att mitt barn är värt ett friskt liv samt att barnet inte ska behöva utstå dessa risker bara för att mamman är omogen...då syftar jag på plötslig spädbarnsdöd, för tidig förlossning, stressad i magen osv. Tycker det är egoistiskt av henne att säga att hon mår sämre, självklart är det svårt att sluta röka men tänk på det stackars lilla fostret som ligger i hennes mage då? Det mår ju inte bra av all den gift hon ger till barnet, då är det ju bättre att hon slutar röka och börjar gå hos psykolog eller liknande...usch, tycker du ska prata med henne. Det är inte bara hennes barn, det är ditt också. Du har ju lite att säga till om också. Är inte hon redo att sluta röka för sitt barns skull så är hon inte heller redo att behålla barnet, man gör ju allt för sitt barn, även en sån liten skitsak som att sluta röka. Herregud.

• emeliienicole
    Giovanna skrev 2015-03-26 15:23:20 följande:

För en inbiten rökare är det jobbigt att sluta. Till och med SKITJOBBIGT för somliga men det går över. Första dagarna, första veckan är i regel värst men sen ger det ju med sig och hon har ju världens bästa motivation! Om embryot/fostret mår dåligt av att hon blir stressad av sluta röka är det ingenting emot hur skadligt det är om hon fortsätter röka.

Jag har varit rökfri i 7 månader (slutade så fort jag såg plusset på stickan) och jag är fortfarande lika röksugen som jag var den första tiden efter att jag hade slutat...röksuget har inte lagt sig det minsta kan jag säga, det är olika för alla men för både mig och min sambo så har det hållt i sig. Men vi ger oss inte, det är ju vårt barns liv som står på spel så man får bita ihop. Jag anser att man automatiskt ska göra allt för sina barn och detta är det vi kan göra nu för att bebisen ska må så bra som möjligt. Kommer självklart aldrig börja igen men jag kan lova att det är en kamp varenda dag!
  • emeliienicole
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-27 07:31:14 följande:

I v 4+ 5 fick jag reda på att jag var gravid. 2 dagar mental förberedelse för att sluta röka. Jag var rökfri först i 4mån och fick ett återfall, rökte ca 2veckor. Men mådde jätte dåligt över min rökning dvs dåligt samvete över barnet. Så jag slutade med en gång..den ångesten var inge kul så det var bättre och sluta.

Kollade på skrämsel fakta om rökning och barns födsel samt satte RUL bilden som visningsbild på min tfn, likaså på balkong dörren . Varje gång suget kom så såg jag bilden . Och visst var det inte kul med abstinens inkl hormoner . Min man var fantastisk trots att jag var en bitch ibland pga abstinens.

Men skaffa fakta böcker om graviditet och rökning inkl filmer. Kolla tillsammans..

Beslutar hon sig för att sluta så kasta allt som har med cigg och göra. Sätt rul bilden där hon nu röker. Samt får du ha lite stake och säga ifrån att det är ditt barn också!

Jag började röka igen när mitt barn blev 4mån av olika anledningar men jag röker aldrig i närheten av mitt barn.

Om hon nu vill sluta så be henne googla på skrämsel fakta. Sånt får en oftast att vilja sluta. Dom 2 första dygnen är hemska.. Jag var trött och ville sova i princip hela tiden. Kände mig nästan lite sjuk...

Sen är det ju vanorna som styr efter dom 2 dygnen.

- Plötslig spädbarnsdöd är vanligare bland rökare.. Fast det kanske du redan visste men din tjej borde få stöd av barnmorska ect. Ring och hör med dom..

Även om du inte röker i närheten av ditt barn så andas barnet fortfarande in de giftiga ämnena genom din hud, det borde du också läsa tycker jag...Med andra ord så får barnet i vilket fall som helst i sig de giftiga ämnena varesig du röker flera meter bort eller om du står precis bredvid för när du sen tar upp ditt barn och håller det emot din hud så utsöndrar du fortfarande väldigt giftiga ämnen i upp till 3 dagar. Så antar att du är ifrån ditt barn i 3 dagar när du har rökt en cigarett? Du utsätter ju ditt barn för fara genom att göra det nu också, sen vill man ju inte vara den förebilden heller.
  • emeliienicole

Alltså, ingen i denna tråden skulle väl blåsa ut rök i sitt barns ansikte sen när det är fött? Nej, och varför? jo, för att det är FEL. Precis lika fel som att röka under en graviditet, man slutar med den skiten för att inte utsätta sitt barn för fara. punkt slut.

Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.