• Jockee30

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

• Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.
  • Lena

Okej att det är svårt att sluta tvärt men då kan man sluta gradvis. Till finns ingen ursäkt till att inte försöka sluta och minska intaget

• Inteutanproblem

Att det skulle vara skadligare för barnet med hennes abstinensbesvär än själva rökningen i sig är ju nått hon försöker intala sig själv för att kunna fortsätta med sitt nikotinbruk. Hon måste förstå att det är inte sant det hon intalar sig, rökning är mycket, mycket skadligt och ger som sagt effekter i två generationer (vad man vet). Alltså kommer det inte bara drabba ert barn, utan också era barnbarn! Nej, hon får faktiskt skärpa till sig och sluta. Sen så behöver hon nog ha hjälp och stöd för att klara det, kbt, sluta röka linjer, prata med sin barnmorska/läkare och även du. Röker du själv eller brukar nikotin så ska du givetvis också sluta.

Min egen mor rökte under hennes graviditeter med samma motivering som din tjej. Jag är äldst, har haft svåra sömnproblem ända sedan barnsben (svårt att somna, vaknar flera ggr per natt, det är ett rent helvete periodvis) och det här är något som jag inte kunnat få bukt med.. Tabletter, kbt, försöka helt ta ut mig själv, motion, kosttillskott och kost, you name it. Inget har haft nån särskild effekt. Om mina sömnproblem beror på att mamma rökt? Vet ej säkert, men särskilt otroligt är det inte. Jag har också drabbats av depressioner mycket lätt, jag har haft perioder med dåligt psykiskt mående ända sedan jag var 7 år gammal! Och min barndom och uppväxt har varit helt okej, inget anmärkningsvärt i alla fall. Beror detta på rökningen, eller har den en del i det? Det är sannolikt. Nu ligger psykiska sjukdomar i vår släkt och familj också, vilket garanterat också har bidragit. Har haft problematik med mina luftrör också sedan barnsben, mycket hosta och slem i halsen. Hade dock inte astma som barn, men har utvecklat det i vuxen ålder.

Min äldsta lillebror har Aspbergers och samma sjuka problem med sömnen som jag.

Min lillasyster hade fruktansvärd astma som barn, hon snarkade som jag vet fan inte vad och det var inte ovanligt att hon hostade tills hon spydde flera gånger om dagen. Allergisk mot i princip allt var hon också, astman för henne är under kontroll idag. Hon växte ur den. Men allergierna är ju fortfarande där.

Min yngsta lillebror har problem med magen, alltid haft och läkarna kan inte hitta en sjukdom eller annat fel som orsakar problemen. Han har haft en del besvär med olika hudutslag som spädbarn, barn, dom inte heller kunnat säga vad det varit. Om man tittar till hela min släkt (den är stor, 8 syskon på pappas sida och 3 på mammas) och av dom som har barn, så är det vår familj som haft mest sjukdomar, bekymmer och problematik med åkommor och diverse - mamma är den enda som har rökt under sina graviditeter.

Jag är övertygad att mammas rökning åtminstone haft ett finger med i spelet över hur vi syskon blivit. Tittar man på forskningen så stärks den kopplingen bara mer och mer.

• emeliienicole
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-03-27 07:31:14 följande:

I v 4+ 5 fick jag reda på att jag var gravid. 2 dagar mental förberedelse för att sluta röka. Jag var rökfri först i 4mån och fick ett återfall, rökte ca 2veckor. Men mådde jätte dåligt över min rökning dvs dåligt samvete över barnet. Så jag slutade med en gång..den ångesten var inge kul så det var bättre och sluta.

Kollade på skrämsel fakta om rökning och barns födsel samt satte RUL bilden som visningsbild på min tfn, likaså på balkong dörren . Varje gång suget kom så såg jag bilden . Och visst var det inte kul med abstinens inkl hormoner . Min man var fantastisk trots att jag var en bitch ibland pga abstinens.

Men skaffa fakta böcker om graviditet och rökning inkl filmer. Kolla tillsammans..

Beslutar hon sig för att sluta så kasta allt som har med cigg och göra. Sätt rul bilden där hon nu röker. Samt får du ha lite stake och säga ifrån att det är ditt barn också!

Jag började röka igen när mitt barn blev 4mån av olika anledningar men jag röker aldrig i närheten av mitt barn.

Om hon nu vill sluta så be henne googla på skrämsel fakta. Sånt får en oftast att vilja sluta. Dom 2 första dygnen är hemska.. Jag var trött och ville sova i princip hela tiden. Kände mig nästan lite sjuk...

Sen är det ju vanorna som styr efter dom 2 dygnen.

- Plötslig spädbarnsdöd är vanligare bland rökare.. Fast det kanske du redan visste men din tjej borde få stöd av barnmorska ect. Ring och hör med dom..

Även om du inte röker i närheten av ditt barn så andas barnet fortfarande in de giftiga ämnena genom din hud, det borde du också läsa tycker jag...Med andra ord så får barnet i vilket fall som helst i sig de giftiga ämnena varesig du röker flera meter bort eller om du står precis bredvid för när du sen tar upp ditt barn och håller det emot din hud så utsöndrar du fortfarande väldigt giftiga ämnen i upp till 3 dagar. Så antar att du är ifrån ditt barn i 3 dagar när du har rökt en cigarett? Du utsätter ju ditt barn för fara genom att göra det nu också, sen vill man ju inte vara den förebilden heller.
  • sextiotalist

De allra flesta barn till rökare föds friska, även om det är en riskfaktor.
    Det var inte ovanligt att mammor rökte under 60-talet när de väntade barn och barn föddes friska då också.

Mitt tips är att be henne hoppa varannan cigarett, röka en halv cigarett istället för en hel. Att gå in med nikotinersättning är dumt, eftersom nikotinet är det som direkt påverkar fostret.
    Dvs hon ska dra ner på rökningen så mycket det går, så minimerar hon nikotinintaget.

• petersson
    Anonym (Nic) skrev 2015-03-27 04:26:21 följande:

Jag rökte ca 3-5 cigg per dag när jag var gravid, försökte verkligen sluta men mådde så fruktansvärt dåligt. Min dotter är fullt frisk, friskare än dom flesta barnen säger dom på BVC.

Min kompis rökte 1-2 paket per dag, hennes dotter är helt frisk.

Jag tycker verkligen inte att man ska röka när man är gravid men kan/vill man inte sluta så kan man iallafall röka så absolut lite som möjligt så försök att få din tjej att göra det iallafall!

Svårt att tro att personal på BVC säger att din dotter är friskare än de flesta barn. Antingen är man frisk eller inte och jag tror knappast majoriteten av barnen på BVC är sjuka. Överdriv inte bara för att försvara din dåliga karaktär.
  • metervara
    sextiotalist skrev 2015-03-27 10:36:33 följande:

De allra flesta barn till rökare föds friska, även om det är en riskfaktor.

Det var inte ovanligt att mammor rökte under 60-talet när de väntade barn och barn föddes friska då också.

Mitt tips är att be henne hoppa varannan cigarett, röka en halv cigarett istället för en hel. Att gå in med nikotinersättning är dumt, eftersom nikotinet är det som direkt påverkar fostret.

Dvs hon ska dra ner på rökningen så mycket det går, så minimerar hon nikotinintaget.

Det är ju ingen på bb som direkt ser att barnet kommer utveckla allergier/astma/fertilitetsproblem senare i livet pga att mamman rökte, så att födas frisk säger ju ingenting egentligen.

Ts, känner bara en person som rökte under sin graviditet och hennes barn "föddes frisk". Dock hade hon låg födelsevikt och har idag en adhd-diagnos och grova sömnstörningar. Om det sen är pga rökningen vet jag inte, men inte var det en fördel iaf.

Om hon inte vill sluta så är det ju så. Försök pusha henne till att dra ner på rökningen iaf.
  • sextiotalist
    metervara skrev 2015-03-27 13:12:51 följande:
    Det är ju ingen på bb som direkt ser att barnet kommer utveckla allergier/astma/fertilitetsproblem senare i livet pga att mamman rökte, så att födas frisk säger ju ingenting egentligen.

Ts, känner bara en person som rökte under sin graviditet och hennes barn "föddes frisk". Dock hade hon låg födelsevikt och har idag en adhd-diagnos och grova sömnstörningar. Om det sen är pga rökningen vet jag inte, men inte var det en fördel iaf.

Om hon inte vill sluta så är det ju så. Försök pusha henne till att dra ner på rökningen iaf.
    Fast nu var det barn som föddes under 60-talet med rökande mammor som faktiskt fortfarande lever idag, utan diagnoser och har fått barn
    Alltså, jag menar inte att rökningen är ofarlig, långt ifrån, är rökare själv. Men han frågade om något barn föds friskt, och jag svarade att ja, det föddes friska barn på 60-talet och ja, de flesta barn föds friska.

Jag känner några som rökte under graviditeten (det var under början av 80-talet och då var det inte lika hårt), och ja, dessa barn är nu vuxna och mår bra.
    Den enda jag känner till som förlorat sitt barn pga PSD var en icke-rökande mamma, de jag känner som har barn med problematik har inte heller rökt.
    Men än en gång, jag säger inte att rökning är ofarligt
  • carlini

Jag är gravid och röker. Jag försöker begränsa antalet cigaretter om dagen. Innan jag blev gravid så rökte jag ca 12 st om dagen men nu när jag fick reda på att jag var gravid så har jag minskat och röker bara 5 st om dagen.

Har du pratat med din flickvän? Säg vad du tycker eller prata med en läkare gemensamt vid tex ultraljud osv.

Lycka till ! :)

• Kereza

Jag är dotter till en rökare - jag har svår astma, samt diverse allergier, där symptomen oftast sätter sig i lungor och luftrör.

Nu behöver ju inte det ha med rökningen att göra...men mitt syskon har varken eller...och då hade hon slutat röka...så ja.

Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.