• Jockee30

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

• Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.
  • sextiotalist
    Kereza skrev 2015-03-27 14:54:14 följande:

Jag är dotter till en rökare - jag har svår astma, samt diverse allergier, där symptomen oftast sätter sig i lungor och luftrör.

Nu behöver ju inte det ha med rökningen att göra...men mitt syskon har varken eller...och då hade hon slutat röka...så ja.

Det är lurigt. Jag har en väninna som aldrig rökt och även långtidsammat sina barn. De har astma och rätt svåra allergier. Den enda som har allergi är pappan som har lätt hösnuva.

Obs. jag är fortfarande fullt medveten om att rökning är farligt men fortfarande så är det många barn (som nu är i min ålder) som har haft rökande föräldrar och är friska.

Självklart ska man helst sluta röka eller i varje fall dra ned på rökandet när man är gravid. Men de flesta barn är friska även om mamman rökt. Även om det är en förhöjd risk för barnet.
  • Anonym (Jag)

Jag har två barn, jag rökte som bara den innan jag fick reda på att jag var gravid med mitt första barn. När jag fick reda på att jag var gravid slutade jag, var i vecka 4. Dock jobbade jag på en arbetsplats där alla kollegor rökte inomhus. Vilket ledde till att jag var passivrökare hela graviditeten med första barnet. Försökte få havandeskapspeng för det men det gick inte eftersom fk ansåg att de andrabkunde röka utomhus vilket de inte gjorde. Jag hade inte råd att sluta jobba vilket ledde till att jag jobbade kvar. Mitt första barn har astma, kroniska eksem, mat, pollen och pälsallergier. Efter föräldraledigheten med mitt första barn valde jag att inte gå tillbaka till det jobbet utan började plugga. Mitt andra barns graviditet var jag inte passivrökare under eller rökte själv. Hon är helt frisk. Jag anklagar mig själv varje dag för att jag inte hade råd att sluta jobba och utsatte mitt barn för all den passivarökningen. Även om jag vet med mig att jag inte kunde sluta jobba. Jag tror att alla hennes men för livet är starkt förknippade med den rök vi båda fick i oss när jag jobbade. Inga påhopp om att jag inte slutade jobba tack, för de som är fattiga finns inte det alternativet.

• metervara
    sextiotalist skrev 2015-03-27 13:31:38 följande:

Fast nu var det barn som föddes under 60-talet med rökande mammor som faktiskt fortfarande lever idag, utan diagnoser och har fått barn

Alltså, jag menar inte att rökningen är ofarlig, långt ifrån, är rökare själv. Men han frågade om något barn föds friskt, och jag svarade att ja, det föddes friska barn på 60-talet och ja, de flesta barn föds friska.

Jag känner några som rökte under graviditeten (det var under början av 80-talet och då var det inte lika hårt), och ja, dessa barn är nu vuxna och mår bra.

Den enda jag känner till som förlorat sitt barn pga PSD var en icke-rökande mamma, de jag känner som har barn med problematik har inte heller rökt.

Men än en gång, jag säger inte att rökning är ofarligt

Att just dom du känner är friska trots rökande mammor säger ju ingenting om majoriteten av alla dom barnen som föddes på 60-talet. Det enda jag menar är att man kan tillsynes födas frisk men pga olika faktorer, som rökande förälder, bli sjuk senare i livet.
  • sextiotalist
    metervara skrev 2015-03-27 15:47:00 följande:

Att just dom du känner är friska trots rökande mammor säger ju ingenting om majoriteten av alla dom barnen som föddes på 60-talet. Det enda jag menar är att man kan tillsynes födas frisk men pga olika faktorer, som rökande förälder, bli sjuk senare i livet.

Nja, hade majoriteten varit sjukliga så hade det nog lyfts
  • tankfull

Jag hoppas verkligen att alla som förfasar sig över rökning här inte satt vid datorn alltför långa stunder under graviditeten och att de nu ser till att barnen inte sitter med paddan i knät vareviga dag - det vet ju alla att strålning är farligt och hur farligt kommer vi nog att få veta så småningom!
    Jag är inte rökare och vet inte hur det känns att sluta men det måste väl ändå vara en stor skillnad på om man röker två cigg om dagen eller tjugo? Min syster har ett väldigt intensivt jobb och tillät sig själv att ta två cigaretter om dagen under en del av graviditeten med två av sina tre barn. De är normalviktiga och friska. Själv var jag tvungen att ta mediciner som jag trappade ut under hela graviditeten - jag hade kunnat sluta pang bom med resultatet att jag hade mått fruktansvärt dåligt inte bara en liten tid utan hela graviditeten. Jag försökte bibehålla mitt lugn framför allt och ge barnet lagom mycket abstinens i taget att hantera. Min dotter är helt perfekt och trots starka mediciner under graviditeten plus att hon är uppfödd på mjölkersättning så är hon sjuk mer sällan än kompisarna och har inte visat tecken på något negativt varken fysiskt eller psykiskt, tvärtom. 
    Att vara sjuk är inte ett val, att röka är ett val och jag är verkligen ingen förespråkare för rökning - men jag kan förstå tänket med att inte stressa upp sig själv. TS har fortfarande inte angett hur mycket hans flickvän röker och om hon har planer på att minska?

• Läs vad som står och inget annat
    sextiotalist skrev 2015-03-27 13:31:38 följande:
    Fast nu var det barn som föddes under 60-talet med rökande mammor som faktiskt fortfarande lever idag, utan diagnoser och har fått barn
    Alltså, jag menar inte att rökningen är ofarlig, långt ifrån, är rökare själv. Men han frågade om något barn föds friskt, och jag svarade att ja, det föddes friska barn på 60-talet och ja, de flesta barn föds friska.

Jag känner några som rökte under graviditeten (det var under början av 80-talet och då var det inte lika hårt), och ja, dessa barn är nu vuxna och mår bra.
    Den enda jag känner till som förlorat sitt barn pga PSD var en icke-rökande mamma, de jag känner som har barn med problematik har inte heller rökt.
    Men än en gång, jag säger inte att rökning är ofarligt
    Du vet...folk ser/läser bara de dom, speciellt när de gäller sånt här ämne. Enligt fl-töserna så finns de inget mer horribelt än just rökning o de spelar ingen som helst roll vilken "förklaring" man än förmedlar om för i deras värld räknas de inte oavsett    
  • Anonym (.. ..)

Jag anser att man till fullo har ett ansvar för en annan människas liv då man är gravid.
    Man har ingen rätt att "bestämma" över onyttigheter i det fallet.

Mao -är man gravid och senare ammar, så ger man fan i onyttig mat rökning snus sprit mm. Man är skyldig att göra det så är det bara, ! helt odiskutabelt. !

Jag är en relativt osund människa som storrökt äter fetter tränar inte osv.. Men jag har inte rökt ett enda bloss druckit ett enda glas eller ätit konstig mat under hela min graviditet och amning. För att jag har det ansvaret då barnet växer i min kropp.
    Då mitt barn är ett IVF barn så var det så från dag ett, annars kanske det kan gå några veckor innan man vet att man är gravid så att säga.

Mitt barn har flera allvarliga medfödda allergier så jag tackar verkligen nån däruppe eller nåt för att jag inte ens rökt ett enda bloss. !
    Jag hade ALDRIG förlåtit mig själv för jag hade ALDRIG vetat om det var jag som orsakat alla allergier.

Jag vet att det går allt annat är skitsnack ts.!
    Om man inte ens kan ta det lilla jävla ansvaret hur ska det gå sen då ? 

• Anonym (ara)

Tror inte rökningen i sig är så farligt för fostret.
    Att det verkar vanligt att rökares barn har diagnoser och liknande idag beror nog snarare på att rökare idag ofta kommer från lägre arbetarklassen och där bär man oftare på sämre gener och sämre vanor inom familjen som t ex dålig uppfostran.

Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.