Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

De allra flesta barn till rökare föds friska, även om det är en riskfaktor.
    Det var inte ovanligt att mammor rökte under 60-talet när de väntade barn och barn föddes friska då också.

Mitt tips är att be henne hoppa varannan cigarett, röka en halv cigarett istället för en hel. Att gå in med nikotinersättning är dumt, eftersom nikotinet är det som direkt påverkar fostret.
    Dvs hon ska dra ner på rökningen så mycket det går, så minimerar hon nikotinintaget.

• sextiotalist
    metervara skrev 2015-03-27 13:12:51 följande:
    Det är ju ingen på bb som direkt ser att barnet kommer utveckla allergier/astma/fertilitetsproblem senare i livet pga att mamman rökte, så att födas frisk säger ju ingenting egentligen.

Ts, känner bara en person som rökte under sin graviditet och hennes barn "föddes frisk". Dock hade hon låg födelsevikt och har idag en adhd-diagnos och grova sömnstörningar. Om det sen är pga rökningen vet jag inte, men inte var det en fördel iaf.

Om hon inte vill sluta så är det ju så. Försök pusha henne till att dra ner på rökningen iaf.
    Fast nu var det barn som föddes under 60-talet med rökande mammor som faktiskt fortfarande lever idag, utan diagnoser och har fått barn
    Alltså, jag menar inte att rökningen är ofarlig, långt ifrån, är rökare själv. Men han frågade om något barn föds friskt, och jag svarade att ja, det föddes friska barn på 60-talet och ja, de flesta barn föds friska.

Jag känner några som rökte under graviditeten (det var under början av 80-talet och då var det inte lika hårt), och ja, dessa barn är nu vuxna och mår bra.
    Den enda jag känner till som förlorat sitt barn pga PSD var en icke-rökande mamma, de jag känner som har barn med problematik har inte heller rökt.
    Men än en gång, jag säger inte att rökning är ofarligt
  • sextiotalist
    Kereza skrev 2015-03-27 14:54:14 följande:

Jag är dotter till en rökare - jag har svår astma, samt diverse allergier, där symptomen oftast sätter sig i lungor och luftrör.

Nu behöver ju inte det ha med rökningen att göra...men mitt syskon har varken eller...och då hade hon slutat röka...så ja.

Det är lurigt. Jag har en väninna som aldrig rökt och även långtidsammat sina barn. De har astma och rätt svåra allergier. Den enda som har allergi är pappan som har lätt hösnuva.

Obs. jag är fortfarande fullt medveten om att rökning är farligt men fortfarande så är det många barn (som nu är i min ålder) som har haft rökande föräldrar och är friska.

Självklart ska man helst sluta röka eller i varje fall dra ned på rökandet när man är gravid. Men de flesta barn är friska även om mamman rökt. Även om det är en förhöjd risk för barnet.
  • sextiotalist
    metervara skrev 2015-03-27 15:47:00 följande:

Att just dom du känner är friska trots rökande mammor säger ju ingenting om majoriteten av alla dom barnen som föddes på 60-talet. Det enda jag menar är att man kan tillsynes födas frisk men pga olika faktorer, som rökande förälder, bli sjuk senare i livet.

Nja, hade majoriteten varit sjukliga så hade det nog lyfts
  • sextiotalist
    Anonym (Enfisk) skrev 2015-03-29 04:16:29 följande:

köp en e cigg med nikotin fri vätska :)

Nix. Det ä nikotinet som är farligast
Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.