Inlägg från: Giovanna |Visa alla inlägg
  • Giovanna

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Bilden nedan visar två olika foster. Det övre har en rökande mamma visar tecken på att vara mer stressad (grimaserar och rör vid ansiktet) än det nedre fostret som har en icke-rökande mamma. Hur mycket substans som finns i den här fotostudien vet jag inte men jag tycker det var en intressant bild. Jag vill inte skrämma upp dig men din sambo borde ta reda på fakta. Rökning under graviditet är bland det sämsta du hon kan utsätta sitt barn för. Givetvis föregår du med gott exempel och slutar du med om du röker själv.

Mer om bilden kan du läsa här:
    abcnews.go.com/Health/ultrasound-study-reveals-fetuses-react-smoking-moms/story

PHOTO: The study looked at fetuses for both smoking and non-smoking women. The fetuses, whose mothers smoked, tended to touch their face more often as they developed.

• Giovanna

Om 15-20 år när barnet vuxit upp och frågar sin mamma: "mamma, rökte du under din graviditet? Hur tänkte du då? Redan på den tiden var ni ju medvetna om riskerna! Varför utsatte du mig för det?" Vad ska hon svara då?

• Giovanna

För en inbiten rökare är det jobbigt att sluta. Till och med SKITJOBBIGT för somliga men det går över. Första dagarna, första veckan är i regel värst men sen ger det ju med sig och hon har ju världens bästa motivation! Om embryot/fostret mår dåligt av att hon blir stressad av sluta röka är det ingenting emot hur skadligt det är om hon fortsätter röka.

• Giovanna
    Anonym (Andas!) skrev 2015-03-26 15:25:26 följande:
    Min mamma rökte när hon var gravid, and I don't blame her.

Hon rökte även under hela min uppväxt - inomhus.
    Hade du inte hellre velat att hon låtit bli om du fått välja själv?

Jag vet inte hur gammal du är men det var andra tider förr. En gång i tiden var rökning "ofarligt" eller åtminstone harmlöst.

Idag vet vi bättre! Ingen med normalt förstånd borde kunna försvara rökning under graviditet.
  • Giovanna

Varför inte ringa MVC och fråga vad dom anser är värst? Moderns abstinensbesvär av att hon slutar röka eller effekterna av att hon fortsätter röka sig genom graviditeten?

På MVC kan de också ge råd och stöd för att sluta röka. Var inte rädd för att fråga, många blivande mödrar är i samma situation.

Hon kan också ringa Sluta-röka-linjen om hon bestämmer sig för att försöka sluta. Professionella rökavvänjare finns på plats alla vardagar och vissa kvällar. Telefonnumret är 08-840000 (ej från mobiltelefon). Från mobiltelefon ringer man 0771-84 10 10 och det kostar som ett vanligt mobilsamtal.

• Giovanna
    emeliienicole skrev 2015-03-26 20:13:28 följande:
    Jag har varit rökfri i 7 månader (slutade så fort jag såg plusset på stickan) och jag är fortfarande lika röksugen som jag var den första tiden efter att jag hade slutat...röksuget har inte lagt sig det minsta kan jag säga, det är olika för alla men för både mig och min sambo så har det hållt i sig. Men vi ger oss inte, det är ju vårt barns liv som står på spel så man får bita ihop. Jag anser att man automatiskt ska göra allt för sina barn och detta är det vi kan göra nu för att bebisen ska må så bra som möjligt. Kommer självklart aldrig börja igen men jag kan lova att det är en kamp varenda dag!
    Bra att ni kämpar på! Det är starkt av er. Jag håller med om att jag var lite för generaliserande eller att jag mest utgick ifrån mina egna erfarenheter. Jag har själv haft svårt att både sluta röka och snusa men min erfarenhet är att det har varit värst första tiden. Självklart kan det vara olika. Jag håller med dig om att det är upp till var och en att göra allt i ens makt för att barnet ska få en så bra tid i magen som möjligt. En del får kämpa hårdare än andra för att vara nikotinfria, all min beundran till er!
  • Giovanna

Rökning under graviditet påverkar alltid barnet negativt, frågan är hur svårt barnet drabbas från fall till fall. Varför ta risken?

• Giovanna
    View skrev 2015-03-30 11:24:46 följande:

Rökte med första, inga fel där alls, sluta direkt men andra, inga fel där heller.... Summan... Tror det är 50/50 om det händer nått eller inte. Däremot ökar man risken för skador vid rökning och graviditet.... Men man kan aldrig säga att det kommer med garanti att hända som med allt annat.

Vilken empiri. Dina två barn har inga synliga skador och du drar slutsatsen att det är 50% risk att det "händer nåt eller inte". Rökning påverkar ALLTID barnet negativt även om det föds friskt och inte har några uppenbara skador. Moderns rökning under graviditet ger en ökad risk för både fetma, diabetes och sämre fertilitet, åkommor som ofta inte visar sig förrän i vuxen ålder.
Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.