Inlägg från: Missermajser |Visa alla inlägg
  • Missermajser

Har du förtroende för regeringen?

Lena1979 skrev 2019-10-22 21:05:06 följande:

Benämningen "foliehatt" används rätt ofta.
    Likaså "konspirationsteoretiker" och "konspirationsteorier".
    Kan någon förklara innebörden för mig? Har jag helt missuppfattat innebörden när jag liksom ser båda dessa benämningar framför mig i samband med inläggen av en viss medlem här ovan?
    Eller är det bara de självutnämnda som argumenterar utifrån ett s k vänsterperspektiv som har ensamrätt på sådana här uttryck?

Tja, jag blev kallad foliehatt flertalet gånger av högerprofeter här på FL för många år sedan. Tror det var för jag påstod att alliansens politik var en medveten konspiration som syftade till att vi skulle hamna där vi är idag.....Det var väl en slags konspirationsteori.
  • Missermajser
    Lena1979 skrev 2019-10-22 21:36:49 följande:
    Ja, jag kan då inte någonstans någon gång finna något enda litet uns av belägg för dina konspirationsteorier.
    Om det skulle stämma, att det saknas belägg och du har fel i sak, skulle det göra dig till en foliehatt då?
    Jag är och förblir en foliehatt för alla som inte håller med mig gissar jag! Men som sagt jag är tacksam för allt som är gratis. Men gällande fel i sak så har vi nog alla samlat på oss några mössor genom åren..   
  • Missermajser
    Lena1979 skrev 2019-10-22 22:09:13 följande:
    Till skillnad från dig och från flera andra i den här tråden gäller att den gång jag kommer ha fel så kommer jag utan minsta tvekan erkänna det. Om det är påkallat kommer jag också be någon om ursäkt.
    Det tycker jag hör till.
    Jag förväntar mig och är beredd att det någon gång kan hända att jag har fel eller har misstagit mig. Inte så himla märkvärdigt eller dramatiskt i mina ögon. 
    Hittills har det dock, mig veterligen, inte hänt.

Pinsamt dock med dem som inte har förmåga att erkänna att de har fel.
    Om jag har haft fel i sak gällande något vi pratat om så har jag inte insett detta ännu! Faktum är att jag inte kan erinra mig om att vi haft en saklig diskussion om något ännu men det kanske vi har? Mitt minner är bra men lite kort..
  • Missermajser
    auster skrev 2019-10-27 10:08:37 följande:

Jag saknar helt förtroende för regeringen. Löfven ansvarar för en totalt oansvarig politik.

Det är bara att se på hur Sverige havererat. Våldtäktsepidemin, den akuta bostadsbristen, krisen i sjukvården, skolresultat i den internationella bottenligan, kommuner som larmar om konkursrisk på grund av socialbidragen, den eftersatta infrastrukturen, misstroendet mot svenska kronan som gjort svensken fattigare, no go-zonerna, den religiösa extremismen med mera.

Bostadsbristen har hela riksdagen ansvar för sedan långt tillbaka! Krisen i sjukvården gäller samma sak. Skolresultaten har av någon anledning blivit extremt dålig men det är ju främst för att man inte reparerat vad alliansen ställt till med. Den eftersatta infrastrukturen har liksom skola och sjukvård blivit utsatta för enorma privatiseringar av högern.

• Missermajser
    Mentat skrev 2019-10-28 19:45:49 följande:
    Nåja, det där är en politisk åsikt om Björklund och knappast något faktum. Det finns en hel del med rakt motsatt syn också.
    Så var står du själv i skolpolitiken? 
  • Missermajser
    Rataxes skrev 2019-10-29 15:33:58 följande:

När Stefan Löfven tillträdde 2014 hade 16 länder högre arbetslöshet än Sverige, idag är det bara 4 som har högre efter 5 år med socialdemokratisk politik. Såssarna gör skillnad.

Har du varit och läst på ekonomipravdas sida nu igen.

• Missermajser
    daodaodao skrev 2019-10-30 23:59:38 följande:
    Fast om man inte ser att SVT är vänstervridet så vet jag inte hur det står till i knoppen.

Regeringen sänker skatten med 10000 för Kristersson. SVT reagerar inte alls på detta.

När moderaterna vill att även en lokalvårdare ska få en liten liten del av kakan så blir det ramaskri på SVT. Plötsligt är sosseriets skattesänkning moderaternas fel. Man undrar om SVT har glömt vilka som regerar.
    Är det den alternativa konspirationsteoretiska foliemyndigheten som är ute och jagar om om morgonen?  
  • Missermajser
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 09:58:22 följande:
    Vad var det som var helt fel?

Letar inte fel hos någon men jag kan bara påpeka att alla politiska partier är måna om penningpolitiken för att behålla sina väljare. Dom skiljer sig något åt då vissa är mer innovationsinriktade och andra vill ha mer balans i konjunkturerna men inte ens den hetaste kapitalisten skulle våga låta hela marknaden kraschlanda även om vissa skulle vilja ha kriser som på nittiotalet. 

Det är inte S som som går innovatörernas väg men en del på högersidan gör det. Därför att det finns vinnare under kriserna. Själva poängen är väl att vissa kriser skapar nya marknader.   

Kanske småkapitalisterna blir tjuriga när de inte får vara med och dela de stora kapitalvinsterna så deras missnöje vänder sig mot effekterna av döda marknader och skylls i ren konflikträdsla mot vänsterhåll. Jag menar de törs väl inte ge sig på vinnarna.

Vänstern vinner ju oftast när folk börjar känna av sådant som arbetslöshet och annat men kan småkapitalisterna vinna över makten med hjälp av högerpopulism så hoppas de väl att kunna få hävda sig mot de större näringslivstopparna de är så avundsjuka på. 

Jag så någonstans att SD's väljare ökade i takt med ökade kapitalvinster under en lång period fram till flyktingkrisen då det vände och började öka i takt med flyktingströmmarna. Slutsatsen är svår att dra men jag har svårt att tro att det var frågan om vinnarna som gjorde kapitalvinster utan förmodligen förlorarna i denna grupp av kapitalägare. Sedan är ju ekvationen enklare från krisen och framåt.

Det får mig att tro att M gjort sin vändning för att vinna tillbaka några av dessa små självömkande småkapitalister så att de inte ställer till för stora problem i ekonomin.

Svansföringen har ju förstås blivit hög hos högerpopulisterna men det dom bygger sitt självförtroende på kan vara bräckligt.

• Missermajser
    Trigger happy skrev 2019-11-04 22:51:40 följande:
    Det finns ingen forskning som visar att arbetsförmedlingen är effektiv. Tvärtom. Det finns undersökningar som pekar på att de på många håll inte lyckas leverera ett enda jobb.

Vem är du att kalla utrikes födda för lågutbildade. Jag som trodde de var hjärnkirurger hela bunten.

Du skriver det själv. Finns det inga jobb så behövs ingen arbetsförmedling. Och finns det jobb så löser parterna det själva utan arbetsförmedling.

Du har också rätt i att många av de lågutbildade hellre tar ett lukrativt jobb som knarklangare än att ta ett städjobb för 15000/månad.
    Vad är din lösning till de som tar lukrativa jobb som knarklangare? 
  • Missermajser
    Trigger happy skrev 2019-11-04 23:04:17 följande:
    Gör det mindre lukrativt så löser problemet sig självt.
    Då skulle du ta jobbet som städare för 15000/månad?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?