Har du förtroende för regeringen?
För att hitta en rimlig lösning får man göra en rimlig uträkning som utgår från kundvärdet för städning.
Hur mycket är kunderna, t ex du Missermajser, beredda betala för städning?
Låt oss göra ett rimligt antagande att det handlar om någonstans i storleksordningen 50 000 i månaden (= 62 500 kr inkl moms). Eller är du beredd betala mer?
Ca 27 000 i månaden är minimum vad som krävs för att betala städmaterial, sjukersättning, övrig frånvaro, administrationskostnader, lokalhyra, transporter, företagsförsäkring, kläder, utbildning, övriga kostnader, mm, mm.
Skatter, Arbetsgivaravgift, Semesterersättning, Pension, Försäkring, Löneskatt går bort ca 8 000.
Återstår lön att utbetala ca 15 000.
Om Missermajser, eller någon av de högljudda, kan hjälpa mig, och Sverige, att göra en bättre uträkning, eller finna en annan lösning, så är jag idel öra!
Vill ni själva betala mer för städning?
Klarar ni att driva städföretaget för mindre än 27 000 i månaden? (Notera att jag har avstått från att räkna med någon som helst bruttovinst, trots att inget företag kan starta eller överleva utan vinst!).
Vill ni som jag, sänka kostnaderna för straffskatten när man anställer någon? (alltså lägre arbetsgivaravgift), vilket enligt mig är den enda möjliga och omedelbara lösningen.
Eller vilken lösning har du för att städaren ska få mera pengar kvar i plånboken?
Förespråkar du samma lösning som S och deras stödpartier, alltså att ingen ska behöva städa utan de ska ha högre bidrag än den lön man får för enkla arbeten? Alltså att den som så önskar, själv och sina s k anhöriga, ska bli försörjd på skattebetalarnas bekostnad?
Hur ska dessa bidrag i så fall finansieras när skatteintäkterna inte längre räcker?
Jag skulle inte anlita städning.
Skulle jag driva ett städfirma eller bolag vilket i så fall skulle vara mer troligt gällande mig så skulle jag göra jobbet själv om det var frågan om så lite intäkter.
Alltså ingen anställd förrän jag har fler kunder och större intäkter.
I det skedet det är frågan om att börja anställa för små företag tycker jag att det bästa är reducerad eller helt borttagen arbetsgivaravgift för mindre företag(nu har ju svenskarna redan erbjudits detta men tackat nej för längesedan).
Ett annat problem om man avlönar "enkla" jobb för lågt är att de som jobbar ändå får gå på bidrag och komplettera. Motivationen att jobba reduceras kraftigt då och vissa kanske väljer att bo med sina barn i på en trailerpark för att eventuellt sänkta bidrag ska räcka. Kostnaden för samhället kommer inte att minska.
Sedan har vi konkurrensen från stora multinationella bolag som är omöjliga att hantera för små företag om de väjer fel bransch.
Några högre bidrag än vad man tjänar finns är ovanligt. Existensminimum ligger på 3 930 kr utöver godkända kostnader för boende. Har de en hyra på 5000-6000 i månaden får de ju runt 10000 per månad i bidrag.
Har man barn så kan det bli mindre än 3930 över efter hyra om man har 15000 efter skatt.
Alternativet kan ju vara att skära ner hårt på bidrag och ha väldigt låga löner för att det ska gå att anställa. Då kommer alla som får jobb att jobba och resten blir som de rumäner vi ser utanför butikerna.