K Markatta skrev 2021-08-29 20:45:34 följande:
Nu går regeringen till attack mot media igen:
www.expressen.se/gt/kronikorer/christer-el-mochantaf/det-har-ar-fakta-s-inte-propaganda/
Det här är fakta, S - inte propaganda
I Brå-rapporten framgick i veckan att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Och i GT:s granskning i dag står att hälften av landets 190 000 långtidsarbetslösa är födda utanför Europa. Förklaringarna till dessa problem är inte svartvita, men första steget mot åtgärder är att prata om dem.
Därför säger det mycket att minister Eva Nordmarks pressekreterare efter vår publicering hör av sig - och anklagar granskningen för att vara propaganda.
Ok du lyfter fram Brå rapporten om att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken och långtidsarbetslösheten. Alla vet detta så nu tar vi det ett steg till. Vad ska vi använda dessa fakta till?
Man konstaterade även att en del jobbade med röjsåg i skogen mot samma ersättning som det skulle bli mid bidrag. Vad säger det dig?
För mig är ekvationen enkel. Ganska få är intresserade av att leva på bidragsnivå både med eller utan röjsåg. Vad gör man då när det finns fler arbetsföra (även av svensk härkomst) än det finns jobb?
Jo man skapar egna jobb genom att starta en städfirma, pizzeria eller annan enklare tjänst. Vad krävs då? Jo, det krävs "kapital"! Hur fixar jag kapital snabbt?
Varför ser jag så mycket restaurangägare m.fl. med gängtatueringar? Varför växte t.ex. outlaw-rörelsen under 90-talet? Var tog dessa mc-gäng vägen sedan? Startade dom också egna firmor och ordnade jobb åt sig själva när det var brist på det? Var fick dom kapital ifrån?