Inlägg från: Missermajser |Visa alla inlägg
  • Missermajser

Har du förtroende för regeringen?

gabi1969 skrev 2019-09-21 17:55:32 följande:

Det är inte frågan om att isolera Sverige. Skottlossningar sprängdåd terrorattacker gruppvåldtäkter bidragsfusk utanförskap kommuner i kris skola vård omsorg i djup kris en väntande lågkonjunktur som får alla andra att framstå som en bagatell. Ja Sverige är förstört. Jag vet ju att det funnits ett bättre Sverige. Jag var där jag levde i det landet. Sluta skriv dynga och lögner.

Ja Sverige var bättre innan 90 talet ja! Sen sabbade Bildt och hans regering hala skiten. Efter det har det bara varit liberal smörja oavsett om det varit sossar eller borgare som blivit värre och mynnat ut in en ännu mer liberalism samt en växande skitbrun konservatism.
  • Missermajser

Digestive skrev 2019-09-30 21:38:07 följande:
    Med överstående sagt så vill jag fokusera mer på dessa delar.

Ja, visst har det bildats en alternativ plattform men den offentliga debatten/det offentliga samtalet är likväl bara ett (1) till antalet. Det är summan av denna som är Sveriges åsiktskorridor och visst har den förändrats... vilket också var Mentat:s observation.

Man beskriver dock inte förändringen korrekt genom att åberopa fler åsiktskorridorer utan det är åsiktskorridorEN per se som har förändrats - idag är det exempelvis (observera: i allmänhet/i den offentliga debatten/i det offentliga samtalet) inte lika tabubelagt att kritisera immigrations/asyl-politiken.

Din teori är inte fel utan den rör sig helt enkelt i fel kontext just nu - den beskriver inte en >>åsiktskorridor<<.

Padirac skrev 2019-09-30 21:58:04 följande:
    Ok- du menar detta?
    Padirac skrev 2019-09-13 19:05:42 följande:
     En ytterligt smal åsiktskorridor hjälper ingen.
    Mentat menar att det finns en ytterligt smal korridor - vilket du inte verkar hålla med om helt om jag förstår dig rätt. Jag menar också att det inte finns en ytterligt smal korridor. 

Redan under Balkankriget då regeringen ströp möjligheterna att komma in i Sverige var det helt Ok att diskutera och kritisera migration/asylpolitik. Sen har det funnits en period då rasistiska utspel från försökt ta över debatten om migration/asyl och försökt normalisera rasism. Detta har till viss del lyckats.

Det som framförallt skiljer nu är att det pågår en desinformationskampanj från SDsvans et al att regeringarna i det de kallar sjuklövern inte bedriver en migrations/asyl politik som reglerar antalet människor som tas emot. Så sk*tsnacket om att man inte får prata migration/asylpolitik i den allmänna debatten är just inget annat än sk*tsnack.  Däremot är det inte i den allmänna debatten allmänt accepterat att påstår att muslimer är sämre människor, att det finns essenser i människor som inte kan förändras och som gör att människor från olika delar av världen pga dessa essenser skulle vara mer brottsliga osv.

Jag undrar en sak här! Om vissa frågor är mindre tabubelagda att ta upp genom  att få plats i den offentliga debatten. Blir korridoren större eller sker det det andra fenomen i korridoren? Trängs något annat ut eller blir det bara trängre och hetare i korridoren? 

Själv har jag inte riktigt förstått vad som ryms i korridoren då jag inte sett hittat nån studie på innehållet i korridoren och hur stor den är.

Matchar åsikterna som kommit in via SD mer vad Ekengren Oscarsson kommit fram till att folket tycker i jämförelse med 2013?

Exempel från hans blogg.

Var sjunde svensk anser att det är ett bra förslag att begränsa aborträtten.

Fyra av tio anser att Sverige bör ta emot färre flyktingar.

Sex av tio tycker att det är ett bra förslag att stärka djurens rätt.

Varannan svensk anser att det är ett mycket dåligt förslag att tillåta homosexuella att adoptera barn.

En av fem tycker bra om förslaget att införa dödsstraff för mord.

Var fjärde svensk vill öka antalet vargar i Sverige.

Nästan var tionde svensk vill satsa mycket mindre på eller helt avstå från vindkraft.

En av tjugo tycker det är ett bra förslag att förbjuda skolavslutningar i kyrkan.

• Missermajser
    Padirac skrev 2019-10-02 19:43:10 följande:
    Jaha, men begreppet myntades så vitt jag kan se och få fram uppgifter om  på just HEOs blogg....

Jag kan se att begreppet beskriver ett fenomen, och jag ser att just det fenomenet finns uttryckt i fler olika sammanhang idag,

Vi kan ju för all del resonera som det görs om andra samhälleliga företeelser där vi tex pratar om media och alternativ media - med det så skulle vi få åsiktskorridoren och så alternativa åsiktskorridoren.

Jag kan vid första anblicken tänka att analogin mellan media/alternativmedia och åsiktskorridor/alternativ åsiktskorridor stärker min teori om att det finns fler olika åsiktskorridorer.

kanske finns det inte alternativ media, det finns bara mainstream media - allt annat är inte media alls Solig

Om vi låter abstraktionen hålla formen av en korridor och räknar in även detta forum samt alla alternativa medier. Jag tänker att alla öppna bloggar, forum, fb ,nättidningar måste väl utgöra en del av de offentliga rummet!?

Vad händer då? Jag tror inte vi landar där Demoskop hamnade i sin undersökning men jag kanske har fel.

"Åsiktskorridoren -- det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd -- är mycket smal i Sverige. "

Bara genom att alla inlägg på trådarna här under rubriken politik så kanske man kan skapa sig en bild av vad som samtalas mest.
    Hur mycket stigmatisering, karaktärsmord, misstänkliggörande och utfrysning förekommer i så fall?
    Jag har sett en del inlägg som kan kallas ett utdelande av en dagsfärsk diagnos om mentalt tillstånd. T.ex. inlägg: #12936 innehöll en psykiatrisk diagnos men det finns säkert massor av olika exempel på hur åsiktskorridoren sträcker sig in i detta forum.
    Faktum är att det tycks som om den huvudsakliga debatten kanske består i att göra alla meningsmotståndares åsikter till något som borde vara utanför korridoren. Kanske har den offentliga debatten lett till att det som ryms inom åsiktskorridoren är just att antingen parata invandring eller slänga ut meningsmotståndarens åsikter ur korridoren.

• Missermajser
    SAOL
    tryckår: 2015  
    å·­sikts|­korri·­dor substantiv ~en ~er liten upp­sättning å­sikter som man kan vara säker på att inte bli starkt kritiserad för
    Singularen åsiktskorridor
    obestämd form
    en åsiktskorridors
    obestämd form genitiv
    åsiktskorridoren
    bestämd form
    åsiktskorridorens
    bestämd form genitiv
    Pluralåsiktskorridorer
    obestämd form
    åsiktskorridorers
    obestämd form genitiv
    åsiktskorridorerna
    bestämd form
    åsiktskorridorernas
    bestämd form genitiv

Ska man gå på denna beskrivning så kan det användas både i singular och plural. Har någon en nyare upplaga av SAOL?
  • Missermajser
    Digestive skrev 2019-10-04 11:19:30 följande:
    Ja, Demoskop hade säkerligen kommit fram till andra resultat idag då den offentliga debatten har förändrats en hel del.

Det är dock innehållet i den offentliga debatten som har förändrats... inte antalet offentliga debatter.

Du liksom Padriac verkar inte införstådda med att den offentliga debatten är en (1) till sitt antal (varav övriga debatter hel enkelt är inofficiella).

Det är den offentliga debatten som begreppet >>åsiktskorridor<< berör och det finns inte fler än en offentlig debatt att beröra.
    Det kan vara riktigt att prata om 1 offentlig debatt men HEO talar ju om vad allmänheten kan säga och inte säga. Där ser jag ett problem eftersom allmänheten inte kan delta i stora delar av den offentliga debatten. Den offentliga debatten pågår på flera olika plan som kräver olika förutsättningar. Den som pågår i riksdagen är ett sammanhang medan den som pågår i p1 är en annan. Den som pågår här är offentlig men har helt andra förutsättningar och därför blir inte korridoren entydig. Speciellt inte om vi ser på det kvalitativt på mängden och förekomst av olika samtal/debatter så är urvalsgruppen inte den samma i alla delar av det offentliga rummet. Inte sjutton får jag säga något i p1 eller riksdagsdebatterna. Jag får inte skriva bemötanden till expressens ledarsidor, etc. 
  • Missermajser
    Digestive skrev 2019-10-04 13:41:45 följande:
    Det är inte svårare än att begreppet >>åsiktskorridor<< bara berör ett specifikt sammanhang - den offentliga debatten/det offentliga samtalet.

Att du inte får säga någonting i P1 eller i riksdagsdebatterna har ingenting med saken att göra - vad saken gäller är hur mycket friktion du bemöter när du uttalar din åsikt offentligt (vart du än må befinna dig i det offentliga, exempelvis här på Familjeliv - som alltså är en del av den offentliga debatten/det offentliga samtalet).

Om du vill så kan jag länka till publikationer där man har använt sig av begreppet >>åsiktskorridor<< och så du kan komma fram till hur begreppet används på egen hand. Annars så postade jag ett exempel rätt nyligen även om en ledare knappast väger lika tungt som vetenskapliga publikationer...

Jag gör som så att jag länkar till ett par publikationer som innehåller begreppet i fråga och så att folk kan se hur det vedertaget används:

(s. 122- 129) www.researchgate.net/publication/311249918_Alternativmedier_En_intervjustudie_om_mediekritik_och_mediemisstro

www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1160048/FULLTEXT01.pdf

Och absolut ingenstans åsyftas begreppet (läs: fenomenet) i plural utan mycket riktigt så förhåller man sig till DEN offentliga debattEN helt genomgående och utan minsta undantag - något som både författare och intervjupersoner gör när de använder begreppet >>åsiktskorridor<<.

Jag ska läsa igenom publikationerna vid ett senare tillfälle och återkomma med svar.

Problemet återstår dock oavsett hur studenter brukat ordet åsiktskorridor i sina publikationer. 

Redan när begreppet myntades och följande undersökningar om allmänhetens åsikter vs vad som förekommer i den offentliga debatten så saknas det fortfarande ett konsensus om vad som får talas om i det offentliga rummet.

Att man inte upplever att man kan säga vad som helst till en okänd människa behöver inte handla om ett krav på politisk korrekthet eller något slags åsiktskonsensus. Nu är den mest framträdande delen (min egen spekulation) av det offentliga vi hör och ser mest kanske debatter i media mellan politiker och andra kändisar. Där finns förmodligen ett åsiktskonsensus eller en slags åsiktskorridor. Den har dock troligtvis inte samma typ av avgränsningar som allmänheten kan tänkas ha för upplevelse av vad de får tycka eller inte tycka offentligt.

Ärligt så skulle man studera det offentliga rummet utifrån fl så kan jag inte påstå att någon politisk åsikt verkar helt och fullt accepterad.  På fb så finns många känsliga variabler då man kanske kan råka kliva en släkting eller sin chef på tårna. I riksdagen har jag ofta hört att alla olika partier förlöjligar varandra så fort någon håller ett mer ideologiskt anförande i en debatt. Många gånger undviker de då att öppet utgå från sitt partis ideologiska ställningstagande. Dvs korridoren verkar inte rymma partierna ideologiska ställningstaganden.
    S, V, och M tycker jag är mest otydliga med sina partiers politiska ideologi medan liberalerna kan vara mer öppna med sina då denna ideologi verka vara minst demoniserad. 

• Missermajser
    Padirac skrev 2019-10-05 18:35:50 följande:

Varför tror du att de som förespråkar frihet, jämlikhet och allas lika värde skulle tystna?

Vad tror du skulle hända med de som fortsätter att tala för allas lika värde?

Han menar säkert att det då kan nyttja våldsmonopolet till att få tyst på det där om allas lika värde och annat de inte gillar.
  • Missermajser
    Flash Gordon skrev 2019-10-05 17:35:40 följande:
    Men de blir knappast lika hårt ansatta. Även om pendeln svänger så kommer många, många av de institutioner som idag vaktar åsiktskorridoren att styras av samma folk som idag. Aftonbladet och DN kommer knappast att börja bedriva häxjakt på ett hotell eller en artist som erbjuder sina tjänster till Miljöpartiet.

Däremot kommer det att vara omvända roller vid middagsborden och fikahörnorna och de som fram tills nu styrt i åsiktskorridoren kommer att vara de som får bita sig i läppen. Det svider för dem att de tappat det sk probelmformuleringsinitiativet.
    Digestive skrev 2019-10-06 10:58:09 följande:
    Absolut. Men frågan landar i om Flash Gordon tillhör den gruppen och i det specifika ärendet att doktrinen om Allas Lika Värde ska förbjudas samt att förbudet även ska upprätthållas med statens våldsmonopol...

...eller om du tar det för givet och offentligt ger sken av det = demoniserar.

Jag kan inte se något annat skäl som kulle kunna tysta andra probblemformuleringsinitiativ eller att det skulle svida.

Du eller Flash själv får gärna förklara så slipper jag ju dra några demoniska slutsatser.

• Missermajser
    Digestive skrev 2019-10-06 17:29:03 följande:
    Tänk efter nu...

...upplever du att ett statligt våldsmonopol har varit medverkande i att upprätthålla åsiktskorridoren/åsiktskorridorerna/någon åsiktskorridor i dagens eller gårdagens Sverige?

Om inte så får du förklara hur det kom på tals helt exklusivt för Flash Gordons del och för att han delade med sig av en analys.
    Har någon bitit sig i läppen tidigare eller nu så har dessa förmodligen vetat yttra saker om är rena angrepp på personer eller folkgrupper. 
    Dessa synpunkter får gärna stanna utanför åsiktskorridoren om du frågar mig. De som sitter på andra sidan kommer inte att tystna med mindre än att de blir tystade. Vad annat än att våldsmonopolet skulle tysta dem som invänder mot främlingsfientliga påståenden då tror Flash eller även du för all del?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?