Digestive skrev 2019-09-30 21:38:07 följande:
Med överstående sagt så vill jag fokusera mer på dessa delar.
Ja, visst har det bildats en alternativ plattform men den offentliga debatten/det offentliga samtalet är likväl bara ett (1) till antalet. Det är summan av denna som är Sveriges åsiktskorridor och visst har den förändrats... vilket också var Mentat:s observation.
Man beskriver dock inte förändringen korrekt genom att åberopa fler åsiktskorridorer utan det är åsiktskorridorEN per se som har förändrats - idag är det exempelvis (observera: i allmänhet/i den offentliga debatten/i det offentliga samtalet) inte lika tabubelagt att kritisera immigrations/asyl-politiken.
Din teori är inte fel utan den rör sig helt enkelt i fel kontext just nu - den beskriver inte en >>åsiktskorridor<<.
Padirac skrev 2019-09-30 21:58:04 följande:
Ok- du menar detta?
Padirac skrev 2019-09-13 19:05:42 följande:
En ytterligt smal åsiktskorridor hjälper ingen.
Mentat menar att det finns en ytterligt smal korridor - vilket du inte verkar hålla med om helt om jag förstår dig rätt. Jag menar också att det inte finns en ytterligt smal korridor.
Redan under Balkankriget då regeringen ströp möjligheterna att komma in i Sverige var det helt Ok att diskutera och kritisera migration/asylpolitik. Sen har det funnits en period då rasistiska utspel från försökt ta över debatten om migration/asyl och försökt normalisera rasism. Detta har till viss del lyckats.
Det som framförallt skiljer nu är att det pågår en desinformationskampanj från SDsvans et al att regeringarna i det de kallar sjuklövern inte bedriver en migrations/asyl politik som reglerar antalet människor som tas emot. Så sk*tsnacket om att man inte får prata migration/asylpolitik i den allmänna debatten är just inget annat än sk*tsnack. Däremot är det inte i den allmänna debatten allmänt accepterat att påstår att muslimer är sämre människor, att det finns essenser i människor som inte kan förändras och som gör att människor från olika delar av världen pga dessa essenser skulle vara mer brottsliga osv.
Jag undrar en sak här! Om vissa frågor är mindre tabubelagda att ta upp genom att få plats i den offentliga debatten. Blir korridoren större eller sker det det andra fenomen i korridoren? Trängs något annat ut eller blir det bara trängre och hetare i korridoren?
Själv har jag inte riktigt förstått vad som ryms i korridoren då jag inte sett hittat nån studie på innehållet i korridoren och hur stor den är.
Matchar åsikterna som kommit in via SD mer vad Ekengren Oscarsson kommit fram till att folket tycker i jämförelse med 2013?
Exempel från hans blogg.
Var sjunde svensk anser att det är ett bra förslag att begränsa aborträtten.
Fyra av tio anser att Sverige bör ta emot färre flyktingar.
Sex av tio tycker att det är ett bra förslag att stärka djurens rätt.
Varannan svensk anser att det är ett mycket dåligt förslag att tillåta homosexuella att adoptera barn.
En av fem tycker bra om förslaget att införa dödsstraff för mord.
Var fjärde svensk vill öka antalet vargar i Sverige.
Nästan var tionde svensk vill satsa mycket mindre på eller helt avstå från vindkraft.
En av tjugo tycker det är ett bra förslag att förbjuda skolavslutningar i kyrkan.