Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Kristina79 skrev 2019-10-08 17:56:40 följande:

Finns det någon regel att man ska hålla sig till ämnet? Finns det någon moderator?

Svara i tråden: Har du förtroende för regeringen?

Nej det förtroende jag eventuellt hade för regeringen, för S och den nya rödgröna röran är förbrukat.
    Och det verkar som ett ökande antal väljare tycker som jag.
    Att SD går så starkt framåt tror jag kanske inte i första hand beror på deras egen förträfflighet utan jag tror att det framförallt är ett missnöje med regeringen, i första hand misstroende mot S och även mot deras stödpartier.
    Att Jimmie Åkesson får ett anmärkningsvärt och rekordhögt förtroende bland väljarna visar också på ett stort missnöje med Löfven och de andra partiledarna.

Så här skriver bl a
    msn nyheter: 

Under de senaste månaderna har Sverigedemokraterna fått höga siffror i flera olika opinionsmätningar. 

Förra veckan visade opinionsundersökningen från Demoskop att Sverigedemokraterna för första gången var lika stora som Socialdemokraterna.
    Nu visar Demoskops mätning också att Jimmie Åkesson får rekordhögt förtroende som partiledare.

Demoskopmätningen visade ett historiskt resultat, nämligen att för första gången är Sverigedemokraterna lika stora som Socialdemokraterna.

Peter Santesson, opinionschef på Demoskop säger
    ? Nu är avståndet så obetydligt att det inte går att avgöra med säkerhet vilket parti som är störst i Sverige.
    Totalt får nu SD 22,9 procent i mätningen, vilket är en ökning med 2,5 procentenheter från septembermätningen.
    Det parti som tappat mest är Socialdemokraterna. 
    S, V, MP, L, C har tillsammans tappat -1,9 procentenheter.

Välkommen tillbakaSkrattande

Nja, problemet är väl att tråden är så gammal att alla redan har hunnit älta vilket förtroende de har för regeringen.

Dessutom beror det ju på i vilken åsiktskorridor man befinner sig. Frågan är ju ställd som vilket förtroende har "du". S är ju inget populistparti och heller inget parti för ängsliga navelskådare, vilket innebär att det är oväsentligt om partiet har 23 eller 28 eller 44 procents stöd. Det handlar alltså om individuella bedömningar från oss socialdemokrater som utgår från vilken politik partiet anser vara den bästa och vad de lyckas genomföra, samt diskrepansen däremellan och dess orsaker.

Däremot finns det ju andra åsiktskorridorer där man ängsligt bevakar vad korridorgrannarna tycker och rättar in sig i korridorledet - men det är ju mest tillämpligt på populistpartier som KD och SD.
  • FDFMGA
    Kristina79 skrev 2019-10-08 20:06:03 följande:
    Att tråden är gammal gör ju att det blir intressant se förändringar i förtroendet.
    Och frågan ställd som "du" gör det ju också intressant notera hur mitt eget och andras förtroende påverkas på individnivå i takt med regeringens allt tydligare misslyckande.

Som jag skrev tidigare har mitt lilla förtroende ytterligare minskat.
    Likväl som många andras tydligen går i samma riktning.

Om jag fattar dig rätt kallar du dig socialdemokrat.
    För mig första gången jag hört att någon som kallar sig socialdemokrat säga att det kvittar om S har 23 eller 44%. Menar du verkligen allvar? Tror du själv att andra sossar tycker som du?

S har ju verkligen valt att aktivt förändra sin hållning och sin politik i för väljarna viktiga frågor, t ex i fråga om invandring och integration.
    Du är den enda jag någonsin hört som påstår att dessa ändringar inte hänger samman med det kraftigt minskade väljarstödet och det tydligt förlorade förtroendet.
    Tror du verkligen själv att S och sossar är helt opåverkade av väljarstöd och av opinionen? I så fall tror jag att du har fel och dessutom att du är tämligen ensam om din bedömning.

När det gäller att byta fot, att ändra sin hållning och sin politik, som många skulle kalla för att vända kappan efter vinden, andra skulle kalla det populistiskt, är det väl något som alla riksdagspartier under senaste åren har visat tydliga prov på, alla förutom ett parti.
    Det enda partiet som inte behövt vända kappan efter vinden i den för väljarna viktigaste frågan är ju SD. Tyvärr var de det enda partiet som hade kappan rätt vänd, vilket tydligt de andra partierna nu bekräftar genom att de försöker visa på olika sätt och med olika framgång att de rör sig i den riktningen som varit så ojämförbart framgångsrik för SD.

För ordningens skull vill jag klargöra att jag inte är SD:are och att jag har aldrig röstat på SD. Jag tycker det är beklagligt och faktiskt tragiskt att framförallt det (tidigare?) största partiet S men även de andra riksdagspartierna, har spelat SD i händerna och helt enkelt bjudit dem på deras framgångar. Jag hade önskat en annan utveckling och jag hade hoppats på så mycket mera av S och de andra etablerade partierna.
    "För mig första gången jag hört att någon som kallar sig socialdemokrat säga att det kvittar om S har 23 eller 44%. Menar du verkligen allvar? Tror du själv att andra sossar tycker som du?"

Javisst. Mitt förtroende för S bygger inte på vilka opinionssiffror de har utan dels på den politik de för och dels diskrepansen mellan den politik de för och den de säger sig vilja föra - och vad jag bedömer som realistiskt att de kan åstadkomma mot bakgrund av mandatfördelningen i riksdagen.

Det var alltså svaret på frågan om mitt förtroende för S.

Till skillnad från dig och många andra anser jag inte att S har påverkats i en mer invandringsnegativ riktning av SD, snarare det motsatta i så fall, men då under en begränsad period.

Numer är S mer tillbaka i ett normaltillstånd i fråga om synen på flyktinginvandring och integration. 

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-08 21:06:10 följande:
    Om du knyter ann någonting negativt till gruppen du kallar för >>nyhögern<< och sedan knyter ann mig med gruppen >>nyhögern<< - hur många knutar får du då på ett och samma rep?

Gillar försöken att gitta från satslogik som innehåller två satser. Inser du själv att man i princip måste ha under 40 i IQ för att fintas av något sådant?

Nah, inte KD:are - snarare partilös för tillfället.

Haha, jag läser mina diskussioner här flera gånger om dagen under aktivitet. Jag skojar inte diskussion. Och nej, mätt på den för tillfället. Letar som sagt EFTER diskussion och skribenter som inte levererar argument för sina teser intresserar mig därmed >>Icke!!!<< - som Percy Nilegård hade sagt.

Sorry om jag gör saken kort men jobbar, har dock sällan lika mycket att säga om dig vilket som - så varför inte skära till jakten, som vi flerspråkiga säger.

Boj.
    Du vill ju verka kunnig.

Ett tips. Lär dig vad normalfördelning är mot bakgrund av hur stor andel av befolkningen som kan tänkas ha en intelligenskvot på 40 eller lägre - och kanske också vad det innebär att ha en sådan funktionsnedsättning.

Din fråga är lite svårbesvarad eftersom jag inte vet vem den där Ann är som du påstår knyter.

Jag har liksom inte knutit an till Ann.

Nåväl. Nu måste jag knyta mig - ska upp tidigt i morgon.

God natt, Digestive!
  • FDFMGA
    Kristina79 skrev 2019-10-08 22:34:44 följande:
    Ok, tack för svar, jag hör din åsikt, jag respekterar att du har den, jag uppmuntrar även dig att förmedla din åsikt, även om den avviker från min.
    Min reflektion är att du är en ovanlig individ och ovanlig sosse om du alls inte bryr dig om opinionssiffror och valresultat. Här förutsätter jag att opinionsmätningar och valresultat så småningom brukar komma visa sig stämma någorlunda.

I nyhetsflödet i dag har jag t ex hört att S-profiler som Morgan Johansson, Ylva Johansson, Stigbjörn (eller vad han heter?) och t o m Göran Greider (!!!) inte helt delar din uppfattning.
    Men den som lever får väl se.

Även direkt riktat till dig skriver jag:
    "jag inte är SD:are och att jag har aldrig röstat på SD. Jag tycker det är beklagligt och faktiskt tragiskt att framförallt det (tidigare?) största partiet S men även de andra riksdagspartierna, har spelat SD i händerna och helt enkelt bjudit dem på deras framgångar. Jag hade önskat en annan utveckling och jag hade hoppats på så mycket mera av S och de andra etablerade partierna."
    Undrar om du till någon del kan hålla med mig åtminstone i detta?

Har du läst vad jag skrivit om rätten och vikten att alla får framföra sina åsikter, även avvikande åsikter, även åsikter som skiljer sig såväl från din som min åsikt?
    Var står du FDFMGA i den frågan?
    Lite kort, ska knyta mig strax.

Titta inte på opinionssiffror när du tar ställning till vilket parti du har störst förtroende för - och låt inte ditt förtroende för ett parti påverkas av svängningar i opinionen.

Alltså, bilda dig en egen uppfattning i stället för att vara som ett rö för opinionsvinden.
  • FDFMGA
    Kristina79 skrev 2019-10-08 23:17:47 följande:
    Du missade en viktig detalj, så jag upprepar mig:
    Har du läst vad jag skrivit om rätten och vikten att alla får framföra sina åsikter, även avvikande åsikter, även åsikter som skiljer sig såväl från din som min åsikt?
    Var står du FDFMGA i den frågan?
    Javisst, men man kan inte kräva att få framföra dem i vilka sammanhang som helst.

Du kan t ex inte kräva att få komma hem till mig och hemma hos mig berätta om din tro på att även S kopierat SD:s politik.

Inte heller kan den där figuren som är så central i nyhögerns åsiktskorridor här på FL kräva att få göra detsamma här på FL. Hen har skapat tusentals nya nick här på FL under de år jag läst här och fått så gott som samtliga bannade efter ett tag.

Det är inte särskilt svårt att notera om ett nyck nick är ett av hens trollbarn - eller som min ganla mormor brukade säga "Jag känner mina löss på gången" eller för att travestera en högertänkare här på FL: Hen lurar ingen med en IQ över 40Skrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-08 23:58:14 följande:
    Jasså, vill jag? Så flummigt...

Du glömmer att jag studerar psykologi, käre herr Watson. Givetvis har jag en uppfattning om vad det kan >>innebära<< eller rättare sagt motsvara som allvarlig mental nedsättning. Läs om och tolka det jag skrev exakt, för jag skojade inte.

För övrigt så snor man inte andras snyftduk för att spela på strängar för egen vinning - håll dig till fakta och spänn dig inte med gruppstigma i debattmiljöer överhuvudtaget, om du inte på riktigt företräder något relevant.

Aja, du får nog tänka vidare på hur du ska tabubelägga psykologistudenter som uttalar sig om extremare IQ-differenser. Lycka till med detta.

>>Din fråga är lite svårbesvarad eftersom jag inte vet vem den där Ann är som du påstår knyter.<<

Berätta vad du vill anmärka på med det här citatet när du har vaknat och fått tid.

Najdinajt, FDFMGA.
    Tja, jag utgick från att du vill framstå som kunnig.

Det var naturligtvis lite förmätet och ogenomtänkt av mig. An i knyter an stavas med ett n. Skriver någon knyter ann så kan man ju lite gement undra vad det är hon knyter.

Lycka till med psykologistudierna. Lång utbildning det, fem år om jag inte tar fel - men du kanske har hittat en kortare utbildningSkrattande
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-10-10 07:43:24 följande:
    Inte så lätt att driva regering när man enbart enas pga hat mot en tredje part istället för att ha gemensamma planer på något positivt..
    Hm, den synpunkten bottnar nog i din dyrkan av SD.

Inte förenas MP och S enbart av att de avskyr högerpopulism och rasism.

Fast just för närvarande så kan nog många känna avsky, till och med sverigedemokrater, inför Trumps svek mot dem som kämpat mot IS.

Hursomhelst. Att se till att högerpopulismens inflytande minimeras är positivt i sig.  Synd bara att kurderna får ta konsekvensen av Trumps svek.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-10-10 07:52:52 följande:
    Så vad är då regeringens åsikt? Är det Löfvens eller Lövins ord som gäller?
    Självklart är det statsministerns ord som väger tyngst i en regering.

Visste du inte det?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-10-10 08:07:53 följande:
    Regeringens linje i flyktingpolitiken har gällt sedan 2015 och kommer gälla fram till 2021. Denna politik har inneburit kraftiga skärpningar mot den mer generösa flykting politik som gällde när alliansen med moderaterna i spetsen regerade.

Att S och MP har olika syn på hur Sveriges flyktingpolitik ska se ut i framtiden är inte obekant för de som hänger med i debatten.
    Jag skulle nog vilja påstå att alliansens flyktingpolitik var mer styrd av MP än vad den nuvarande regeringens flyktingpolitik är.

Till försvar för alliansen kan man iofs säga att det var svårt att förutspå den stora flyktingvågen som skulle komma.

Man får hoppas att inte IS ställer till det än en gång, nu sedan Trump satt stopp för kurdernas kamp mot IS.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-10-10 09:08:34 följande:

Alice Bah Kuhnke (MP):

www.instagram.com/p/B3bKcHPB-J2/

"Bristen på solidaritet i ett parti som uppenbart har tappat kompa(s)sen och helt glömt varför man bildades är nu uppenbar för alla.

Så vad gör vi miljöpartister? Vi gör motstånd med allt vi har. Vi gör det svårare för socialdemokraterna att genomföra den politik de egentligen vill driva. Det är vi skyldiga de som röstade på oss. #hoppiställetförhat"

Ja, man får hoppas att det på något sätt löser sig - att Turkiets invasion av Syrien inte kommer att innebära nya flyktingkatastrofer och att IS etablerar sig i en andra våg.

Tydligen har Trump kommit på att kurderna inte hjälpte USA under andra världskriget.

Högerpopulism är verkligen ett hot mot det mesta, inklusive förståndet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?