Har du förtroende för regeringen?
Finns det någon regel att man ska hålla sig till ämnet? Finns det någon moderator?
Svara i tråden: Har du förtroende för regeringen?
Nej det förtroende jag eventuellt hade för regeringen, för S och den nya rödgröna röran är förbrukat.
Och det verkar som ett ökande antal väljare tycker som jag.
Att SD går så starkt framåt tror jag kanske inte i första hand beror på deras egen förträfflighet utan jag tror att det framförallt är ett missnöje med regeringen, i första hand misstroende mot S och även mot deras stödpartier.
Att Jimmie Åkesson får ett anmärkningsvärt och rekordhögt förtroende bland väljarna visar också på ett stort missnöje med Löfven och de andra partiledarna.
Så här skriver bl a
msn nyheter:
Under de senaste månaderna har Sverigedemokraterna fått höga siffror i flera olika opinionsmätningar.
Förra veckan visade opinionsundersökningen från Demoskop att Sverigedemokraterna för första gången var lika stora som Socialdemokraterna.
Nu visar Demoskops mätning också att Jimmie Åkesson får rekordhögt förtroende som partiledare.
Demoskopmätningen visade ett historiskt resultat, nämligen att för första gången är Sverigedemokraterna lika stora som Socialdemokraterna.
Peter Santesson, opinionschef på Demoskop säger
? Nu är avståndet så obetydligt att det inte går att avgöra med säkerhet vilket parti som är störst i Sverige.
Totalt får nu SD 22,9 procent i mätningen, vilket är en ökning med 2,5 procentenheter från septembermätningen.
Det parti som tappat mest är Socialdemokraterna.
S, V, MP, L, C har tillsammans tappat -1,9 procentenheter.
Nja, problemet är väl att tråden är så gammal att alla redan har hunnit älta vilket förtroende de har för regeringen.
Dessutom beror det ju på i vilken åsiktskorridor man befinner sig. Frågan är ju ställd som vilket förtroende har "du". S är ju inget populistparti och heller inget parti för ängsliga navelskådare, vilket innebär att det är oväsentligt om partiet har 23 eller 28 eller 44 procents stöd. Det handlar alltså om individuella bedömningar från oss socialdemokrater som utgår från vilken politik partiet anser vara den bästa och vad de lyckas genomföra, samt diskrepansen däremellan och dess orsaker.
Däremot finns det ju andra åsiktskorridorer där man ängsligt bevakar vad korridorgrannarna tycker och rättar in sig i korridorledet - men det är ju mest tillämpligt på populistpartier som KD och SD.