Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-09-16 09:45:11 följande:
    Hej och hå, du har då inte förstått mycket av innehållet som fanns i Wikipedia-länken.

Är du ungefär som KillBill men istället för specialregler som alla andra förutom han själv måste följa så menar du att folk måste förhålla sig till dina specialdefinitioner av saker och ting?
    Nja, nu tillhör ju inte jag åsiktskorrido4rhögern, så jag har inte ens läst Wikipedias betraktelse.

Menar du att den är uppsatt på regelefterlevnadstavlan i åsiktskorridorhögerns åsiktskorridor.

Tillsammans med förmaningen att källkritik är en vänsteravvikelse som är förbjuden i korridorenTomte
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-09-16 13:46:57 följande:
    Wikipedia anger följande inlägg från statsvetaren och forskaren Henrik Ekengren Oscarsson som källa:

www.henrikoscarsson.com/2013/12/valjare-ar-inga-dumbommar.html

Det är också han som sägs vara upphovsman till begreppet åsiktskorridor:

"Åsiktskorridoren - det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd - är mycket smal i Sverige. Det räcker numera att säga att man tror på Gud (vilket för övrigt 45 procent av befolkningen säger sig göra) för att betraktas som icke vid sina sinnes fulla bruk.

Jag ägnar stora delar av min forskning åt att försöka mäta samhällsopinioner med hjälp av vetenskapliga undersökningar. Undersökningarna visar att det i den svenska befolkningen finns mängder av exempel på hyggligt vanligt förekommande uppfattningar och ställningstaganden som idag nästan helt saknar plats i det offentliga rummet. Och sådana åsiktsyttringar eller verklighetsuppfattningar skulle, om de yttrades av någon, omedelbart leda till en störtflod av ryggmärgsreaktioner från andra opinionsbildare. Listan kan göras utomordentligt lång men låt oss ta några exempel (alla nedan är axplock från sentida SOM-undersökningar)."

De exempel han hämtat från SOM-institutets forskning är sådana som var aktuella då, 2013, när texten skrevs. Om det är något som intresserar dig kan du med fördel läsa hela inlägget.

Åsiktskorridor började sedan användas allt mer enligt HEO:s definition och tog sig också in på 2014 års nyordlista:

www.sprakochfolkminnen.se/download/18.cbc0f5b1499a212bbf1d2a/1529493983709/nyordslista%202014.pdf
    Ja, du är ju en av få inom den åsiktskorridoren som såvitt jag vet aldrig diagnosticerar folks mentala tillstånd.

Annars är väl det ett kännemärke för åsiktskorridorhögern här på FL.

Skulle jag få en hundring för varje diagnos jag fått av FL:s åsiktskorridorhöger skulle jag vara miljonär vid det här lagetSkrattande
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-09-16 14:25:34 följande:
    Menar du att du fått minst tiotusen diagnoser av det du kallar åsiktskorridorhöger Förvånad
    Inte ens multinickaren har väl haft så manga nick ? (även om han är på god väg)
    Jag överdrev en aning. Men ja, det är nog bra många jag och andra "pk-ister" har fått under de år jag har haft hyfsad koll på FL.

Det gläder mig att det omvända i princip inte förekommer.

Ur mitt perspektiv passar de omdömen man kan läsa på Wikipedia om åsiktskorridoren mycket bättre in på högerdebattörer.

Det framgår väldigt väl t ex här på FL - och detta trots att moderatorena oftast renar bort de värsta påhoppen.

För mig är egentligen åsiktskorridorstämplandet ett sätt att visa att man själv minsann kan och vågar avslöja det som andra inte kan eller törs.

Ett slags påfågelstruttande där min fråga i den här tråden kommer att förbli obesvarad. Vad är det man inte kan får säga i pk-åsiktskorridoren?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-09-16 15:04:20 följande:
    Jag är inte intresserad av hårklyverierna och pajkastningen men vill bara påpeka att din fråga är besvarad för länge sedan.
    Det anser jag inte att du har gjort.

Du utgår från att andra ska acceptera de sedvänjor som finns i den åsiktskorridor du frekventerar.

Men vill du ha ett samtal med personer utanför din egen korridor så måste du höja blickenSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-09-16 15:31:24 följande:
    Du är för snäll när du tolkar vederbörande och som du märker får du absolut ingenting för det.
    Fast Mentat är ovanligt verserad.

Jag har svårt att tänka mig att han skulle ta till de uttryck som annars kännetecknar åsiktskorridorens lite mer affekterade begåvningar.

Vem vet. Han kanske så småningom inser att man måste ha en gemensam diskurs om man ska kunna före en dialog.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-09-17 10:13:45 följande:
    Så du tycker att Mentat har varit för snål med inbjudningar till gemensam diskurs?

Själv kan jag tycka att man är vänligt inställd på den punkten när man postar citat av den som myntade/etablerade begreppet >>åsiktskorridor<< för att reda ut missförstånd kring definitionen av det samma.

Tror dock inte att Mentat var helt beredd på att diverse skribenter på Familjeliv skulle se sig som en högre auktoritet än så.

Men, men... du, Padriac och KillBill kan alltid ha en diskussion om det som ni själva och personligen väljer att klistra fast ordet åsiktskorridor på - så kliver de som vet vad begreppet betyder åt sidan. God speed.
    I min korridor är korridorsnack om andra sällan uppskattat.

Men jag har noterat att det råder en annan ordning i åsiktskorridorhögerns åsiktskorridor.

Nåväl. Fenomenet med folk som påstår att man inte får säga vissa saker utan att bli utstött är inte nytt - inte helelr särskilt imponerande.

I synnerhet om man inte kan förklara vad det är man inte får sägaSkrattande
  • FDFMGA

Noterar att schack blev ämne för gårdagens sena diskussion - tillsammans men diagnoser - och apropå dissociativ identitetsstörning så kalals ju detta multipla personligheter lite mer populärt. Här på FL tycks fenomenet vara kopplat till multipla nick och inte helt ovanligt bland högerdebattörer. Därmed inte sagt att det är ett krav inom högerns åsiktskorridor att debattörer ge sin åsikt mesta möjliga stöd genom att trolla.

Scahack tror jag annars att åsiktskorridorhögern skulle kunna använda i utbildningssyfte för att få bättre förståelse för åsikter utanför den egna korridoren. Man blir aldrig en bra schackspelare om man utgår från fördigtuggade teser om hur motståndaren tänker i stället för att verkligen försöka förstå hens avsikter.

• FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-09-17 22:36:35 följande:
    ,finns då anledning mht vissa inlägg i denna tråden reflektera över Dissociativ identitetsstörning?
    Tror att man ska undvika diagnoser på andra deltagare på FL.

Det räcker gott att konstatera att vi har några SD-aktivister som skapar multipla nick på FL och i denna tråd.

Men att därifrån börja ställa diagnoser är väl lite väl magstarkt.

Men visst är det tröttsamt med personer som inte kan ta seden dit de kommer och anpassa sig därefter.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-09-19 14:57:51 följande:
    Det är förstås inte samma sak när du själv krystar fram "åsiktskorridorsjuka" i en annan tråd...
    Jag funderade en liten stund innan jag skrev Åk-sjuka.

Nej, det tycker jag inte. Exemplet från tidigare i tråden rörde en psykiatrisk diagnos - alltså ett definierat medicinskt tillstånd.

Åk-sjuka eller åsiktskorridorsjuka är ju inte någon diagnos utan bara ett konstaterande att åsiktskorridorhögern är så ängsligt angelägen om att vara pk inom den egna korridoren att förståelsen för världen utanför i bästa fall blir begränsad - i sämsta obefintlig.
  • FDFMGA
    gabi1969 skrev 2019-09-20 17:07:46 följande:

Ursäkta men nu är ni skyldiga ett svar, alla ni som tycker SD har fel.

Varför har SD fel?

Blev det som SD varnade för?

Hur kan mer av politiken som förstörde Sverige förändra tillbaka Sverige?

Vill ni ha tillbaka det Sverige som en gång var känt för sitt välstånd sin industri sitt föredöme i demokrati och forskning?

Vet ni överhuvudtaget hur Sverige en gång såg ut?

Jag tror inte ni vet det för då hade ni inte ansett att SD har fel.

Tyvärr ni har utopiska visioner. Det har alla kommunister. Människor fungerar och tänker inte så som kommunismen förutsätter. Ni lever i en fantasi. Jag vågar påstå att ni själva inte lever som ni lär. Det finns inte ett enda exempel på ett kommunistland som har varit demokratiskt haft välstånd och frihet. Det är ett bevis på att kommunism inte fungerar.

Det är människor som bygger ett system det är inte systemet som bygget människor.

Du ger ju svaret själv med "politiken som förstörde Sverige" och hur man "kan förändra tillbaka Sverige".

Alla tycker dessbätttre inte att Sverige är förstört eller att man kan gå tillbaka till något som än gång var.

För mig står just SD för inskränkthet och för förljugen skönmålning av något som aldrig funnits. SD står också för ett slutet Sverige och då inte endast gentemot invandring utan överhuvudtaget.

Oavsett regering kommer Sverige att ha en mycket restriktiv asylpolitik ett bra tag framöver - men i övrigt kommer Sverige som alltid att vara öppet för influenser utifrån och ge influenser till andra länder.

Vi kan t ex vara stolta över den här exporten som SvD skriver om idag. Däremot är det ju trist att populistpartierna hoppat av de partigemensamma förhandlingarna om åtgärder mot gängkriminaliteten.

"Företagen bommar igen, barn och unga ger sig ut på gatorna för att försöka rädda klimatet inspirerade av en svensk tonåring. Internationella medier rapporterar nu om det som kan ha blivit den största klimatprotesten någonsin."

https://www.svd.se/utlandska-medier-om-greta-effekten-unga-har-rest-sig

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?