Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-07-30 01:14:41 följande:
    Jovars, angående din berättelse. Samma sort verkar även ha svårt för att låta bli, hur mycket man än markerar sin ovilja att delta i pajkastning. Till skillnad från IRL så är det lika bra att ignorera i största möjliga mån, för det blir lätt gränslöst när konsekvenserna är så milda som på nätet. Det är väl först när Robert Aschberg knackar på dörren med kameran i hand, som det skulle stilla sig betänkligt för en del.
    Det är inte särskilt svårt att känna igen de relativt fåtaliga provokatörer som har Faniljeliv och forumets oavlönade moderatorer som spottkopp. I synnerhet inte den person som har för vana att kalla FL för kommunistforum och liknande när impulskontrollen fallerar.

Själv diskriminerar jag dock ingen utan besvarar om jag känner för det såväl den mest enfaldiga som personer med förmåga att ta till sig information.

Jag tror dock inte att den person som härjat på FL är något för Robert Aschberg - men däremot är det ju bra att hens ständigt nya nick lika ständigt modereras bort, speciellt eftersom hen är så snar till personangrepp.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-07-30 00:25:28 följande:
    För den nu avgångna medlemmen berättade jag för en massa år sedan om en kille på högstadiet som grinade som en mjölksille om någon besvarade hans påhopp och idiotförklaringar av andra med samma ton och ord. Ingen var mer förnärmad än denne välvuxne nynazist då vi skrattande kallade honom det samma som han kallade oss. Han brukade skrika aphjärna till alla, men möttes enbart av att alla skrattande kallade honom för <hansnamn>-brain då han gjorde bort sig. Han var inte ointelligent, men i nån bemärkelse så var han 'dum i huvudet' som inte kunde se längre än sina egna känslor och sätta sitt agerande i relation till det bemötande han fick.

Det finns en likhet - den som kallar alla för idioter mm tål inte ens att själv sägas mot i fråga om sak, än mindre tål att kallas samma sak som denne kallar andra - ja det är som på lågstadiet eller dagis eller i sandlådan 
    Skolgården som metafor är intressant - inte minst för att killen du berättar om aldrig förstod att ni bara satte upp en spegel framför honomGlad
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-08-02 21:07:56 följande:
    Nej, det är väl en allmängiltig sanning - mobbare känner inte igen sitt eget beteende som klandervärt. Det har vi sett om och om igen.
    Ja, dessutom har de ju en tendens att självömkande skrika ut hur illa behandlade de blir och nästan undantagslöst  hänfalla till personangrepp när man som pojken Padirac berättar om sätter upp en spegel framför dem.
    Padirac skrev 2019-08-02 22:17:17 följande:
    Han saknade helt förmågan att förstå eller ta in att andra var egna personer och hade egna tankar, känslor och uppfattningar som hade ett värde utanför att vara instrumentella för honom att ta ut sina aggressioner på.

Hur som helst har det blivit en fungerande människa av honom också och han bidrar till såväl unga som samhället med viss framgång idag. 

Aha, så det blev folk av honom också till slut.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-08-03 07:29:58 följande:
    Nu vet jag inte riktigt vad du menar, mobbing är väl definitionsmässigt personangrepp?
    Inte nödvändigtvis.

Jag var fackligt engagerad under ett antal år, bland annat på en större företag där vissa anställda utsattes för sublila metoder än direkta personangrepp.
  • FDFMGA
    in the park skrev 2019-08-05 22:40:46 följande:
    Och nu begår du personangrepp på internet,. Jätteintressant eller nåt
    Nej, det är inget personangrepp att påstå att jag var fackligt engagerad under ett antal år.

Det måste du ha fått om baknavelnSkrattande
  • FDFMGA
    in the park skrev 2019-08-05 23:02:44 följande:
    Det skrev jag inte heller. Öva gärna upp läsförståelsen. Finns kurser för lågstadieelever, det kanske kan vara något?
    Hm, finns det verkligen kurser för lågstadieelever i läsförståelse.

Där ser man, det hade jag ingen aning om. Trodde att lågstadieeleverna fick sin undervisning i skolan.

Nåja, det där lär ju vara ett område där du har gedigna kunskaper. Var de vuxna du övade tillsammans med eller fick du lära dig tillsammans med barnen?

Far ror - mor är rar, typ 
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-08-11 10:04:40 följande:

Mycket intressant artikel i The new york times om svensk högerextremism, Sverigedemokraterna och kopplingar till Ryssland och internationella högerextrema organisationer. Svenska folket bör fundera både en och två gånger på om vi vill att sådana politiska krafter bör få makt över nästa svenska regering.

https://www.nytimes.com/2019/08/10/world/europe/sweden-immigration-nationalism.html
    Internet har verkligen inneburit ett uppsving för populismen och spridandet av alternativa (o)-verkligheter och givetvis ser stater som Ryssland en möjlighet att med ganska enkla medel kunna destabilisera västerländska demokratier.

Jag kanske är hemmablind - men jag har så svårt att tänkia mig att högerpopulismen ska få reellt inflytande i Sverige. 
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-08-12 15:30:22 följande:

Den "politiskt sakkunnige" såssen Joel Stade twitterhavererar:

"Dessvärre är detta ? tror jag ? helt fel. Högerns innersta kärna är försvaret av den individuella äganderätten. Alla de åtgärder som krävs för att undvika en katastrofal global uppvärmning handlar om att inskränka äganderätten. Högern är oförmögen att lösa detta."

Eller också råkar han avslöja såssarnas agenda, inskränka äganderätten, precis som den hos kommunism som är ursprunget till social"demokratin".
    Såssar har inte förstått att det man äger, det vårdar man, men det handlar inte om klimatet för dumvänstern, det handlar om hatet mot den privata äganderätten.

Sedan så har ju ungsåssarna haft kongress där man bl.a. omvalt taxiåkaren Botström som inte orkade gå på mötet han åkte taxi för att komma i tid till...De föreslog också en "vegetarisk norm" på landets sjukhus, skolor och äldreboenden. Såssar älskar att bestämma över folk, påstår sig "gilla olika" men bakom fasaden skymtar det totalitära.

Valfrihet kan vara bra i många sammanhang men endast om politikern eller myndigheterna får styra valfriheten, så att medborgaren inte gör felval.

Hm, nog lär det finnas åtskilliga även på högerkanten som anser att det man äger eller förvaltar gemensamt - som till exempel atmosfären - är värt att vårda.

Jag tror att Joel Stade är helt fel ute om han inbillar sig att särskilt många högerorienterade saknar förmåga att vårda det gemensamma.

Det finns väl till exempel trots allt ganska få högerorienterade nuförtiden som mässar Ayn Rand och dagdrömmer om en nattmössestat där all skatt är stöld - utom den som är dedikerad till polis och militär

Vad fick till exempel det där tokliberala partiet i senaste valet för andel av rösterna - hm - enligt Wikipedia 1504 rösterSkrattande
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-08-12 20:43:43 följande:
    Om du tillåts släppa ut i den atmosfär som vi kollektivt äger så att påverkan sker på min egendom så inkräktar du på min äganderätt. Det är inte kontroversiellt hos de som värnar om äganderätten att ta ut avgifter för det som drabbar andras ägande.
    Ingen vill äga värdelösa tillgångar som inte förräntar sig och tillfredsställer behov, en "död" värld har inget värde. Stater som tagit bort den individuella äganderätten är dessutom de absolut största miljöbovarna av alla kategorier.

Jo, Joel Stade är som du skriver helt fel ute, som alltid.

Liberala Partiet ökar ju åtminstone. Till skillnad från såssarna. Läste att de gått från 30% av förstagångsväljarna 2002 till 20% 2018.
    Myglet hos SSU-topparna lär inte öka på den siffran. 250 000 kostade Ungsåssen Botströms personvalskampanj, betald av SSU Värmlands partikassa. Trots det räckte inte personrösterna för att taxiåkaren skulle komma in i riksdagen. Det är klart, det finns ju nya pengar att hämta från lottförsäljning på kredit till överskuldsatta.
    Naturen struntar i den privata äganderätten: Om jag släpper ut skit uppströms så rinner den nedströms och slår ut din mörtodling - osv, osv.

Det är mänskligt att vilja äga - och det kommunistiska samhället är bara en av alla dessa utopier som visar att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser - men det gäller även kommunismens antites det nyliberala paradiset.

Till skillnad från dig och Joel Stade så anser jag att såväl flertalet högerorienterade som flertalet vänsterorienterade respekterar såväl det privata som det gemensamma.
  • FDFMGA

Apropå Löfvens påstående att det är de rikas knarkande som göder gängkriminaliteten. Tja, det är väl sant till viss del - men det är knappast bara i Danderyd/Djursholm vissa väljer att sponsra den organiserade brottsligheten/gängkriminaliteten.

Som hundägare rör man sig mycket och över stora områden och sommartid är det nästintill omöjligt att röra sig ute utan att känna doften av flummande personer som sitter på en bänk, sten elelr stubbe och drar sitt strå till den gängkriminella stacken.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?