Rataxes skrev 2019-08-12 20:43:43 följande:
Om du tillåts släppa ut i den atmosfär som vi kollektivt äger så att påverkan sker på min egendom så inkräktar du på min äganderätt. Det är inte kontroversiellt hos de som värnar om äganderätten att ta ut avgifter för det som drabbar andras ägande.
Ingen vill äga värdelösa tillgångar som inte förräntar sig och tillfredsställer behov, en "död" värld har inget värde. Stater som tagit bort den individuella äganderätten är dessutom de absolut största miljöbovarna av alla kategorier.
Jo, Joel Stade är som du skriver helt fel ute, som alltid.
Liberala Partiet ökar ju åtminstone. Till skillnad från såssarna. Läste att de gått från 30% av förstagångsväljarna 2002 till 20% 2018.
Myglet hos SSU-topparna lär inte öka på den siffran. 250 000 kostade Ungsåssen Botströms personvalskampanj, betald av SSU Värmlands partikassa. Trots det räckte inte personrösterna för att taxiåkaren skulle komma in i riksdagen. Det är klart, det finns ju nya pengar att hämta från lottförsäljning på kredit till överskuldsatta.
Naturen struntar i den privata äganderätten: Om jag släpper ut skit uppströms så rinner den nedströms och slår ut din mörtodling - osv, osv.
Det är mänskligt att vilja äga - och det kommunistiska samhället är bara en av alla dessa utopier som visar att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser - men det gäller även kommunismens antites det nyliberala paradiset.
Till skillnad från dig och Joel Stade så anser jag att såväl flertalet högerorienterade som flertalet vänsterorienterade respekterar såväl det privata som det gemensamma.