Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

K Markatta skrev 2019-07-09 20:32:30 följande:

Den Humanistiska Stormakten och Den Feministiska Regeringen Löfven levererar:

www.expressen.se/nyheter/iryna-far-ingen-nad-utvisas-efter-terrordadet-/

Regeringens besked till Iryna - hon får ingen nåd

Utvisningsdömda Iryna får ingen nåd av regeringen. Den ukrainska kvinnan, som förlorade ett ben i terrordådet på Drottninggatan, måste lämna Sverige inom en månad - men enligt jurister ger grundlagen möjlighet att bevilja nåd.

- Det är inget som regeringen överväger, säger justitieminister Morgan Johansson (S) genom sin pressekreterare.

Igår lämnade advokaten in en nådeansökan till regeringen.

Du och Bjereld får försöka ligga på för att regeringen ser till de synnerligen ömmande humanitära skälen.

Mitt tips är att ni har goda möjligheter att lyckas, i nådeansökan hänvisar förresten advokaten till de afghanska ungdomar som fick stanna i Sverige under förutsättning att de studerar.

Själv är jag lite tveksam till det senare - men å andra sidan kan jag känna beundran för dig och Bjereld och den kamp för humanismens värdegrunder ni företräder.
  • FDFMGA

Kanske försiktigt i överkant - men kvinnor som söker vård för abort eller rådgivning ska inte behöva bli bortvald eller avrådd av någon bigott KDSD:are med vässat krucifix.

"Nyrekryterade läkare, barnmorskor och undersköterskor på Kvinnokliniken i Karlskrona får skriva under ett nytt stycke i anställningsavtalet, där det tydligt framgår att man ställer sig positiv till alla arbetsuppgifter som finns vid en abort. De som inte vill skriva på, får inte jobbet.".

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 00:29:14 följande:
    Du kan också passa på att svara på sista frågan i inlägg #12201.
    Du menar rätten att kunna vägra utföra arbetsuppgifter med hänvisning till tro, moral, religion eller annat.

Ja, jag minns att du var anarkist under några av dina "sturm und drang"-perioder här på FL, men jag är så trist ordentlig att jag anser att det är arbetsgivaren som bestämmer den anställdes arbetsuppgifter. Det har för övrigt inneburit att jag har jobbat gentemot kunder vars människosyn jag definitivt inte delat, utan att det har påverkat mitt arbete på et för dem negativt sätt.

Jag värnar skenheliga KDSD:ares rätt att leka barnmorskor eller läkare eller kuratorer på kvinnokliniker ungefär en miljontedel av vad jag värnar rätten för kvinnor att kunna få rådgivning eller vård i samband med en abort utan att behöva riskera att någon godhetsapostel anser sig förmer än dem och vägrar befatta sig med dem.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 11:34:53 följande:
    Ja, och varför det ter sig som att ni har problem med den här mänskliga rättigheten.

Självklart är det arbetsgivaren som bestämmer... du verkar också bygga andra gradens halmgubbar. Behövs det personal som specifikt utför aborter... så är givetvis inte arbetsgivaren tvungen att anställa personal som inte utför aborter.

Är det såhär du föreställer dig övriga Europa som har anammat rättigheten till samvetsfrihet (exempelvis Norge) att arbetsgivaren blir tvungen att anställa personal som hen inte behöver?

Har sagt det tidigare om än i andra ordalag, men: att få upp ögonen för KD/kristdemokrati för bara några månader sen och därifrån argumentera med någon som både har följt partiet i fråga (i mer än fem år) samt god koll på kristdemokratin som ideologi, bör göras med viss intellektuell ödmjukhet.

När du skriver om KD/kristdemokrati så upplever jag det som att du skriver det absolut första negativa som du råkar komma på. Men jag kan för all del bemöta dina och övriga gissningsförsök - så kan jag förklara hur KD:s politik liksom kristdemokratin fungerar.
    Jamen, ingen tänker nog hindra dig att få möjlighte att vägra delta i rådgivning kring preventivmedel, aborter eller delta i utförandet. Det är först när du blir kvalificerad att utföra den sortens arbetsuppgifter som arbetsgivaren kan ta dig i örat och beordra dig att sluta godhetsapostla eller alternativt gå hem och spegla dig i dina mänskliga rättigheter - och stanna där Skrattande

Aborter kan vara oerhört traumatiska för de drabbade - och med drabbad avser jag inte godhetsapostlarna i KDSD utan de kvinnor som måste fatta beslutet om abort.

För övrig har jag skrivit och läst på FL i rätt många år nu - argumentet vad andra länder gör har jag nog skrattat åt fler gånger än vad en åldersrik dam är gammal.

Sverige är ett sekulariserat land - ett av de mest sekulariserade i världen. Det finns ingen anledning att vi inte ska fortsätta på den vägen. Så godhetsapostlarna får nog nöja sig med att fjädra sig inför varandra, men hålla sig borta från kvinnoklinikernaSolig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 15:21:47 följande:

*+/FN:s deklaration om mänskliga rättigheter artikel 18.

Haha, är det inte i Bromölla eller någon annan Skånehåla kommunen, dvs KDSD och M, har beslutat om böneförbud under arbetstid.

Har du glömt att upplysa KDSD om samvetsfriden enligt artikel 18Skrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 16:23:18 följande:
    Samvetsfriheten och religionsfriheten är två helt olika rättigheter som därmed åberopas för helt skilda saker... och hur långt religionsfriheten bör så sig i Sverige är en diskussion i sig.

Personligen har jag inga problem med varken en mer framträdande religionsfrihet - som exempelvis tillåter en viss avsatt arbetstid åt bön eller för den delen åt nattvard - eller en mindre framträdande sådan - där ingetdera är tillåtet under arbetstid. Bara det är konsekvent (på nationell/statligt kontrollerande nivå) eller alternativt upp till den enskilde arbetsgivaren (på en fri marknadsnivå).

Gillar för övrigt att du fick två tummar upp för ett så diskussionsbidragande inlägg. Din publik är fantastisk.
    Så du räknar tummar, det förvånar mig inte i och med att det går ihop med ditt synsätt där du ideligen hänvisar till hur andra gör.

Anarkism och konformism är annars två relativt motsatta storheter, såvida man inte är det ena men låtsas vara det andra vid mer högtidliga tillfällenSkrattande

Missförstå mig inte - visst kan det vara intressant hur andra ser på saker och ting, men om man inte bottnar i sina egna åsikter innan man sneglar på hur andra gör blir det bara ängsligt och osjälvständigt.

Det finns en gammal strip från tidningen Mad där en klunga står under ett plakat med texten "Vi är konformister", så avlägsnar sig en person från klungan och deklarerar sig vara nonkonformist - lite senare är klungan delad i två lika stora delar, den ena delen bestående av konformister och den andra klungan av nonkonformister - eller var det möjligen anarkisterGlad
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-07-17 15:53:34 följande:
    Ja böneförbudet som KD röstade för i Bromölla kan nog anses bryta mot  artikel 18. Däremot ger inte artikel 18 dig rätten att vägra utföra arbetsuppgifter (och behålla ditt arbete). 
    Signalpolitik till de egna anhängarna!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 18:12:05 följande:
    Tänk om jag också hade sådär mycket att säga till/om dig.
    En fråga bara - brukar du verkligen notera om dina eller andras inlägg har gillats elelr ogillats? I så fall ligger det ju i linje det där jag skrev om att man inte ska snegla på vad andra tycker.

Testa gamla Familjeliv, snabbare, enklare och garanterat tumfrittSkrattande

Till saken. Nej, det finns ingen anledning till att Sverige ska tumma på sekularismen bara för att KDSD så önskar.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-07-17 22:08:45 följande:
    Förklara också vad du menar med extrem folkgrupp.
    Inte mig du frågar och du vet väl redan vilken hans tes är - att vi svenskar är extrema och att vi behöver normaliseras samt att detta kan ske under KDSD:s vägledning.

Texten nedan behandlar World Values Survey och rubriken är "Sverige, världens mest extrema land".  

Det är lite lustigt förresten. Jag blir stolt över att vara svensk när jag läser om våra värderingar medan andra anser att vi ska normaliseras.

"Sverige hittar man i det högra krysset, där också Norge och Danmark ligger. Det är åt det här hållet de flesta länder har tenderat att röra sig sedan mätningarna började. Det denna placering säger om svenskarna är bland annat att Gud inte har någon naturlig plats i vår vardag, att vi inte ifrågasätter homosexualitet och abort, och att vi litar på andra.".
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-18 01:43:05 följande:
    Nah, det var inte min tes. Men det är väl bara att acceptera att du troligen aldrig kommer att inse poängerna med att ha 1.) en liberal syn på varandras olikheter, 2.) ta hänsyn till varandras olikheter samt 3.) forma samhället efter varandras olikheter...

...även om du bor i ett land samt stödjer ett parti som prestigesamlar på olikheter.

Ditt och gelikars teismhat - speciellt bland vänsterblockets gräsrötter - är en käpp i hjulet för den integration som ni själva efterfrågar.

Som om samvetet inte kommer i olika former när vi talar om en befolkning från världens alla hörn.

Vet du själv hur betydelsefullt en människas samvete är för sådant som självkänsla och välmående? Själv läser jag beteendevetenskap och har en slags uppfattning iallafall...

...men du tar ingen hänsyn till samveten som skiljer sig från ditt, inte sant? Folk från främmande länder och kulturer - som du genom din röst och ditt politiska stöd har lett till Sverige - samt övriga (läs: ALLA) ska helt enkelt rätta sig efter ditt och gelikars samvete även om människor så lider på kuppen...

...för det är ju viktigt att just era (poänglös?) principer står fast.

Vi vet nog alla hur lättsamt det är att ha sådär fruktansvärt dåligt samvete att man i princip hamnar i djup depression en period. Den där känslan av att aldrig kunna förlåta sig själv som man borstar av så lätt. Det är inte mycket begärt att be främlingar att lägga sådant åt sidan för det svenska etablissemangets skull...

...för vad är känslan av att ta livet av någonting ovärderligt, känslan av att få ha kvar yrket man hade i landet som familjen flyttade eller flydde ifrån, känslan av fler händer i vården åt både personal och patient...

...jämfört med eran förnöjsamma känsla av att slå fast principer på andra för blott förnöjsamhetens skull? - för någon annan/högre poäng med att inskränka denna rättighet finns det väl inte... eller är du kanske med på RFSU:s tåg och menar att tillgången till abort är under all kritik i ALLA medlemsstater i EU förutom fyra?

Låt mig även gissa att du annars brukar klaga på assimileringspolitik(?)... medan inte ens SD vill leka rättesnöre åt människors samveten.

Ja, det var i övrigt den studien som jag hade i åtanke. Menar dock inte att vi ska normaliseras i någon större bemärkelse men det kanske gör saker och ting lite enklare i dagens situation - om folk från världens alla hörn och som är här i Sverige, inte behöver rätta sig efter mänsklighetens extremer på väldigt intima punkter.

Är du ens positiv till/för mångkultur?
    Det kan nog passa dig utmärkt med studier i beteendevetenskap. Jag hade några kursare som hade svårt att få ihop tillräckligt med poäng för att CSN skulle godkänna deras prestationer, så de kompletterade med så kallade danskurser, inte minst inom bettendedisciplinen och så hade de erforderliga poäng utan egentlig ansträngning.

Om du skulle våga språnget till språkvetenskap kan du ju med fördel ta inlägget jag kommenterade och få hjälp att förstå varför min slutsats är korrekt.

Lite språklig stringens skulle överlag göra din svada mer lättbegriplig för dig själv och andra. Du skriver t ex "du och dina gelikars teismhat" och där är ju ditt beteende en smula ovetenskapligt - är det månne beteendeovetenskap som är din hobby?

Nej, jag hatar inte religioner. För övrigt är det väl en av de vanligaste anklagelserna från KDSD:s godhetsapostlar att andra hatar. Jag anser att religion respektive ickereligion är en privatsak, inte något som ska utövas på arbetstid och det finns ingen som helst aanledning att i skattebetalare ska betala för att skenheliga godhetsapostlar ska få sina behov av att framstå som goda bekräftade ism abortrelaterade sjukvårdsfrågor. Där måste det vara de vårdsökande kvinnornas behov som gäller

Har man behov av att godhetsapostla inför andra så går det alldeles utmärkt att ordna ett godhetsterapisamkväm med likasinnade där man dels kan tävla om vem som är mest moraliskt helgjuten och dels om vem som är bäst på att förfasa sig över kvinnor som släcker liv genom abort.

Lycka till med studiernaSolig
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?