Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Anton Chigurh skrev 2019-05-25 18:16:36 följande:
    Är det verkligen så jobbigt, FD...!

Du, som hela tiden känner dig manad att påpeka hur diverse vurmare inte klarar av att göra ens enkla jämförelser. Och så visar det sig att du SJÄLV har abnorma problem med just den saken.

Ibland är är det tydligen extra jobbigt att vara dig...!

FEM år till 2014.....patetiskt.

För att nämna något.
    Men då Skrattande

Du råkade utelämna ett litet "sen" när du tolkade min rad. Bara oss emellan så kan jag väl medge att meningen inte var lika elegant som en påfågel, men särskilt svår att förstå borde den inte vara.

Jag koperar in den så att du kan fundera lite på om "sen" möjligen syftar på det förflutna.

1, 2, 3, 4 och fem - så många år sen är det till 2014

Och så hoppas jag att fortsättningen på din helg inte blir alltför ansträngande. Snart är det vardag igen. Lycka till med dina arbetsuppgifter i veckan som kommer sen. Notera gärna vilket besvärligt ord "sen" är, här syftar det framåt i tiden till skillnad från i 2014-exemplet då det syftade bakåt. Om jag inte missminner mig är den grammatiska benämningen tidsadverbial.

Nåja, det blev en liten semantisk utvikning. Du ska ha en skön söndag sen när det blivit söndag Solig
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-05-25 20:59:29 följande:

Vad ska ältas efter att morgondagens valresultat är klart? 
    Det mesta har ju handlat om helt andra saker än EU-valet. 

Jag har i alla fall röstat på Sara Skyttedal.

Mm, vi ska snart gå iväg och rösta  - och jag har faktiskt inte bestämt mig än.

Antingen blir det S eller också MP.

För båda alternativen gäller också att jag lyfter fram partiernas andranamn - men förmodligen blir det väl S och Johan Danielsson som blir mitt val.

Men Pär Holmgren och MP vore ju inte helt fel det hellerSolig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-26 11:22:18 följande:
    Hade inga synpunkter utan det verkar helt enkelt som att du inte har något förtroende för regeringen. Det är ingenting som får uttryck i tråden iallafall...

Du får bli bättre vän med verkligheten FDFMGA. För du kan nämligen ha ett lika stort förtroende för regeringen som jag har för KD (till och med större!) du kan även ha förtroende för regeringen för att exempelvis S sitter i den och du kan även motivera ditt förtroende närmare.

Det är inte lätt när man krånglar till det för sig.

Du verkar dock vara mindre chill än vanligt nu när det är valdag så ska låta dig vara ifred.
    Hoppsan, så du har läst alla inlägg jag skrivit i den här tråden - det måste ju vara 100-tals sen den startades i början av 2015. Så smångom kanske du kan förstå dem ocksåSkrattande

Är det det där med verklighetens folk som KD körde med som fick dig att känna dig hemma i en fullkomlig och salig kyrka där religion är politik och politik är religion?

Jag kan undra vad som är motsatsen till KD:s verklighetens folk - overklighetens folk?

I min verklighet, den må så vara overklig för politiskt och religiöst troende, så är inte världen dikotom, svart eller vit, ond eller god. Vare sig jag, regeringen eller S är perfekta. Men vi duger ändå, trots våra fel och brister.

Våra respektive verkligheter ser så olika ut, Digestive - och du skulle förmodligen vantrivas i min där allt inte är uppenbarat, förklarat och där nyanserna till och med kan ha en gråton.

Och jag skulle känna mig som en gäst med påtagen tvångströja i din verklighet, men nu är ju verkligheten så sinnrikt konstruerad att den är anpassningsbar. Du har din och jag min. 

Nåja, du ska låta mg vara ifred, skriver du. Det om något visar att du inte är medveten om andra perspektiv än ditt eget - något du inte är ensam om bland dem som vumar för KD:s verklighet på FLSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-26 13:48:19 följande:
    Ditt minne lämnar mycket att önska ibland. Ja, jag har varit här sedan trådstarten 2015. Har således läst de flesta inlägg överhuvudtaget i tråden...

Nog ser våra verkligheter olika ut. Jag läser på om kristdemokrati och har följt KD jäi fem år innan min röst hamnade hos dem... medan du kritiserar i blindo.

Humanism och därmed bildningens vikt, är någonting viktigare i min värld än i din, liksom sanning hålls högre i min värld - varav sanning och skönhet i sin tur är förenade. Etik och moral.

Jag gillar hur du ordagrant vänder på det som KD har skrivit i sitt principprogram:

>>[...] religion är politik och politik är religion?<<

Såhär står det i KD:s principprogram (som jag tidigare citerat för dig):

>>Religion är inte politik. Politik är heller inte religion.<<

Varför ska folk bry sig om ohederliga debattörer? - som uppenbarligen har så svagt förtroende för regeringen... att de måste hålla på såhär för att visa sin vurm.

I övrigt går jag inte i kyrkan. Praktiserar ingen kristendom eller övrig religion. Inte heller skulle jag misstrivas i din värld... varför skulle jag misstrivas i någonting som du själv konstaterar är anpassningsbart?

Försök att iallafall ha hållbara resonemang men jag förstår om det kräver att du andas lite lugnare och inte skriver så uttömande. Då kanske du även skulle få tid att minnas sådana saker som att jag - Digestive - har varit verksam här i bortåt 8 år och var med när den här tråden begav sig...

Ta det helt enkelt lugnt, även om valdagen säkert gör det extra pirrigt och/eller vurmigt i knoppen.
    Hm, hört talas om guldfisken som för varje vända i glasskålen med spänning ser fram mot ett outforskat landskap. Dett apropå att du för någon timme sen skrev att du skulle lämna mig ifred.

Nej då, jag är inte ohederlig, visserligen kan du begära att andra ska köpa kitschet KD kränger till sina proselyter som t ex att de är Sveriges mest sekulära parti, men din begäran saknar relevans bortom det högerkristna tepartyts hallelujamöten.

Vi lever alltså i olika verkligheter, Digestive. Men det hindrar inte att jag är väl medveten om att populister ogärna skiljer på person och sak.

Bara oss emellan så är det ett genomtänkt syfte från min sida att visa att högerpopulister har en sådan betingad reflex att bemöta sak med person att självaste Pavlov säkert skulle ha kunnat kalla reaktionen för utvidgat skinnerboxbeteende eller blivit blek av avundsjuka att han inte lyckats lika bra med sina djur i Skinnerboxen.

Och jag gillar det där med nu ska jag lämna dig ifred, det påminner inte så lite om hur en del skribenter som tappat fattningen skriker ut "Detta är mitt sista inlägg i tråden" och sen fortsätter de med 100 inlägg till som om inget hänt.

FL kan vara rätt roande ur detta perspektiv i den verklighet som ligger bortom Skinnerboxens en smula inskränkta verklighet.
    Digestive skrev 2019-05-26 11:22:18 följande:
    Det är inte lätt när man krånglar till det för sig.

Du verkar dock vara mindre chill än vanligt nu när det är valdag så ska låta dig vara ifred.

För övrigt så blev det S och nummer två på deras lista. Han verkar vara jordnära och inte så yvig i sina gester. Jag är ingen vän av känslodaller, modell snömos.
  • FDFMGA

Och så var det väl i princip klart. Kul att det gick så bra för C och MP, två partier som tydligt tagit ställning mot högerpopulismen.

Nu är ju ett EU-val lite speciellt - men det kan ju vara värt att notera att regeringsunderlagets partier är större än den samlade oppositionen, M, V och KDSD.

49,9 procent mot 47,7.

M gjorde också ett bra val, de borde egentligen skicka en flaska champagne till Adaktusson som tack för hjälpenSkål

• FDFMGA
    Mr PacMan II skrev 2019-05-26 23:54:27 följande:

Det mesta är positivt, men ändå en jättebesvikelse.

+ MP tappar stort. Sundhetstecken att allt fler tappar tron på dessa fåntrattar
    + S tappar. Ett parti som lever enbart på gamla  meriter
    + L tappar över hälften av sina väljare

- Och det är den stora besvikelsen. L ser ut att hänga kvar, troligen räddade av soffliggarna.

Låt mig gissa att MP inte är så där värst besvikna.

De gör förmodligen en helt annan analys än den du görSkrattande
  • FDFMGA

Ett annat intressan fenomen är skillnaden i partisympatier mellan yngre väljare, 18-30 år och äldre väljare.

Tre partier är dubbelt så stora bland äldre: S, SD och KD, medan det bland yngre väljare inte finns något givet största parti, utan S, M, MP och C är ungefär jämnstora.

• FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-05-27 09:00:41 följande:
    Ditt "sen" räddar inte dig FD, du klarar tydligen inte att läsa en enkel jämförande sammanställning. Oavsett dina patetiska försök att komma undan här...

Jag visade 4(fyra)olika siffror som du helt klart tolkade som varandes siffror på stöd från 4 olika år. Vilket var åt helvete.

MEN, varför "tror" jag detta...FD !!!

Jo, väldigt enkelt:

Du skriver också, i samma inlägg, nummer 12082: Citat "Sifo presenterar en möjlighet att bedöma trender medan Skop bara tillhandahåller jämförelser med resultet från 2014." slut citat.

Du fixar tydligen inte ens att läsa det du själv länkar till. Riktigt uselt.....!

SKOP har nämligen med flera stycken tydliga jämförelser. Från 2019.

Och du som ideligen påpekar hur" svårt" andra....än du själv, har för att tolka jämförande tabeller.

Jobbigt att bli påkommen med byxorna nere, FD. Men det är bara att svälja som vanligt, och gå vidare.

Ha en fortsatt fin dag. Jag har utlandstjänstgöring och har en ledig dag med gudomligt väder på en plats som gud tycks ha glömt. Så oroa dig inte för mig. Jag har det precis så bra som jag förtjänar...
    Ojsan, och så var det byxorna nere igen. 

Nja, jag behåller dem på eftersom jag knappast behöver lätta på trycket, vilket möjligen någon annan gör på kronikervisSkrattande

Vad gäller Skopundersökningen så hjälpte jag ju dig med en länk och dessutom förklarade jag skillnaden mellan den och Sifos.

Alltså att Skop bara jämför med 2014 medan Sifo visade på trenden sen (här syftar sen bakåt i tiden) senaste undersökningen i år.

Visst, iofs delade Skop upp mätperioden så att de jämförde 19-20 maj 2019 med 19-24 maj 2019, vilket var ett gulligt försök att beskriva en trend men det lära ju knappt ens imponera på de allra klenaste av ossSkrattande

Ha nu en alldeles underbar vecka och lycka till med arbetsuppgifternaSolig
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-05-27 11:42:50 följande:

Då ska vi se...

Den Samlade Vänstern (S, V, MP, FI) backar tre mandat.

Mittenpartierna oförändrat även om C kannibaliserat en smula på kollegorna i L.

M, KD, SD går framåt med tre mandat.

S gör sitt sämsta val någonsin.

S ratas av förstagångsväljarna. Bland dessa får "framtidspartiet" endast 12% enligt vallokalsundersökningen.

Kul ändå att Rörelsens nätkrigare nu springer runt och jublar över resultatet. Vem försöker man lura?

Min gissning är att nätkrigarna menar att regeringsunderlagets partier blev större än den samlade oppositionen, inklusive V, alltså om detta vore ett riksdagsval så skulle V och högerflygeln inte ha möjlighet att gå ihop i en mesallians för att avsätta regeringen.

Men du menar att högerpartierna vunnit en pyrrhusseger i kriget om väljarna, ja, så kan man ju också se på resultatetGlad
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-05-27 15:11:32 följande:

EU-valet i Sverige kom inte med några överraskningar precis. Ungefär samma läge som i riksdagen

Med undantag för MP som nog är överlyckliga, jag antar att de fick stödröster från S - stod själv och valde mellan MP och S in i det sista.

Och så Adaktussoneffekten. Vore M riktigt tykna skulle du bjuda honom på en resa som tack för hjälpen, antingen till Paraguay eller också till Alabama.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?