Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2019-05-13 10:14:51 följande:
    KD får nu samma behandling som SD fått under ett decennium eller så.

Fungerade inte på SD heller.
    Nja, det kan du inte veta något om.

Men jag är medvetan om att många vurmare tror sig veta vad som hade inträffat om man agerat annorlunda.

Detta tycks vara en nedärv essens i den subkulturen.

Men om man tar bort flummet så kan man möjligen jämföra med andra länder och där finns det inget som tyder på att samarbete med främlingsfientliga partier innebär annat än att man adopterar, konfirmerar och förstärker inskränktheten.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-05-13 10:32:44 följande:
    Skulle du kunna ta om det här på begriplig svenska?
    Jag tolkade hens tre första meningar som ett grötmyndigt försök att förklara att hen anser att man inte får kritisera Ebba på FLSkrattande

Den färde meningen är dock obegriplig.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-05-13 10:43:04 följande:
    Så obegripligt dumt uttalande och sedan bara obegripligt.
    Ja, men vad förväntar du dig.

Flash Godon förklarar att Digestive redan förklarat och att det då bara är att rätta in sig i vurmarledet och gå till storms mot "spinnet" mot Ebba.

Bästa tjejgänget däremot - det kan ju möjligen syfta på Sara och Ebba eller alternativt några pk-kvinnor vars agenda avslöjats av en vurmare.

Själv blir jag bara så förbluffad över att vurmarna aldrig tycks förstå vad man kan veta eller inte, att det aldrig kommer att finnas något facit för hur det skulle ha gått om man gjort annorlunda.

Men om vi jämför med Danmark där man valt att samarbeta med ett främlingsfientligt parti så har inte detta neutraliserat främlingsfientligheten utan i stället förstärkt den. Detta apropå vad som skulle ha hänt om man samarbetat med SD på ett tidigare stadium än nu när KD har förklarat att de gärna vill.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-05-13 11:21:06 följande:
    SD har ju fått hur mycket kritik som helst för sin främlingsfientlighet och sina falska uttalanden. HUUUR kan man tro att samma retorik skulle bemötas på något annat sätt när någon annan kör med den?

Obegripligt.

Samarbeta med ett främlingsfientligt parti? Nej, man samarbetar inte bort fördomar. 
    Förpackningshysteri eller för att citera Fröding:

Snus är snus och strunt är strunt, om ock i gyllene dosor..."

och för mig som är sååsse så passar det ju bra med Frödings efterföljande S-partisymbolSkrattande

"... men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor"

Solig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-13 12:42:03 följande:
    Det är väl bara den rödgröna propagandamaskinen som kan lyckas ge ett parti som KD rebelstämpeln.

Bara att tacka och ta emot... så kan det fultolkas bäst det vill medan fotfolket här fokuserar på hån och person. Må ingen ha lärt sig nå't.
    Rebellstämpeln är väl snarare självpåtagen bland KD:s nya följarskara.

Jag har svårt att tro att vinglandet uppfattas som rebelliskt av någon utanför den nya följarskaran, därmot okunnigt, inskränkt och inbilskt.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-13 13:02:45 följande:
    Japp, allt dåligt samlas där du pekar. Ödmjukhet i första rummet. Alltid.
    Digestive skrev 2019-05-13 13:06:29 följande:

Tänk om man hade fått vara med i det kunniga, öppensinniga och sakliga gänget...

Nej, men man måste kunna tåla kritik och då inkluderar jag även anhängarna till religiösa rörelser som KD och partiets muslimska motsvarigheter.

Inget är så heligt att det inte kan kritiseras.

Och bara oss emellan. Om du öppnar bägge ögonen så kommer du att finna att kritiken mot exempelvis S faktiskt är mycket flitigt förekommande. Ärligt talat så har ju t ex  forumets KDSD-vurmare tävlat genom åren om vem som kan komma på det i deras tycke mest slagfärdiga öknamnet på politiker de ogillar.

Dessutom, som Padirac påpekade för dig. Något som FL:s vurmare inte är särskilt duktiga på är att kunna skilja på åsikt och person, i synnerhet när de drabbas av en släng lättkränkthet över att deras åsikter inte får stå oemotsagda.

Jag tror personligen att en del vurmare skulle vinna mycket i språklig förståelse om de tränade på skillnaden mellan åsikt och person samt att försöka att inte alltid vara så heta på gröten.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-13 14:49:42 följande:
    Alla kan dessa visor redan.

Inom sin tid dyker det väl upp demografiska kartor över KD:s väljare och istället för att raljera över lågutbildade ute på landsbygden... blir det någonting annat... unt so weiter, unt so weiter.

Önskar dig/er ett lika stort nöje även den här omgången.
    Inte behöver du raljera över vad du uppfattat som kritik mot folk på landsbygden.

Det enda jag sett i den vägen är väl någon vurmare som hojtat om innerstadsfolkets uppförande.

Min erfarenhet är att det inte är så stor skillnad som de enögdas förening tycks tro att det är mellan folk och folk, oavsett om det handlar om skillnader glesbygd/storstad, muslimer/kristna eller ens troende/ateister.

Nu har jag iofs bara erfarenhet av att bo i glesbygd och att bo i storstad samt att vara ateist - muslim eller kristen kommer jag aldrig att bliGlad
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-13 15:56:15 följande:
    Har du så mycket att skriva så rikta dig till rätt personer. Du har ingenting att bevisa för mig...

Ta det här med den religiösa
    Där skulle vi kunna närma oss en gemensam nämnare - vi är nämligen nästan överens såtillvida att jag inte försöker bevisa något för dig.

Men du är mycket för att bevisa - jag minns en gång när det faktiskt var riktigt imponerande: Den gången du sköt Gudasänds teorier om transpondrar i sank genom att helt sonika gå ut och kolla om hans påstående stämde.

Att KD fiskar röster i den högerpopulistiska sörjan får du bevisa för dig själv så småningom, eller låta bli.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-13 16:23:14 följande:
    Ja, bevis är bra att ha.

Om "fiskar röster i den högerpopulistiska smörjan" innebär att vinna över SD-väljare så är det både önskvärt och självklart. Menade du någonting annat eller hänger du inte riktigt med?

Jag ser inte på stora grupper av främmande människor som om de vore Svarte Petter.
    Jag har svårt att se några fördelar överhuvudtaget med att partier anpassar sig till högerpopulistiska tänkesätt ocg retorik i syfte att locka till sig högerpopulister.

Och M i Stockholm vill nu lägga ner public service helt och hållet.

Herregud, det kan inte vara lätt för en vanlig borgerlig väljare som lyssnar på P1, eftersom det är det i särklass bästa och partipolitiska neutrala mediet i Sverige när M, KD och SD slåss om högerpopulisternas röster.

Fast jag tror inte Kristersson har en chans mot Åkesson eller Busch Thor - så vill M verkligen utmana dem i röstfisket får de nog byta agn på kroken först.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-13 21:52:28 följande:
    Ärligt talat så blir jag nyfiken.

Du skriver att KD fiskar i "den högerpopulistiska smörjan". Vad består den mer av exakt av?

Räkna då med det faktum att BÅDE KD och "den högerpopulistiska smörjan" har element som fiskar MED/EFTER varandra. Strömningar attraherar uppenbarligen varandra i detta fall.

Du har exempelvis relaterat till muslimska motsvarigheter till KD, tidigare... och visst är KD ett utmärkt riksdagsparti för högerkonservativa/borgerliga muslimer i Sverige. Det säger väl sig självt?!

Misstänker personligen att jag känner ett par muslimer som röstar på KD. Bästa sort. Människor som jag har känt i över fem år och gått i skola med.

Sitter gärna med sådana kort i handen. Inga Svarte Petter direkt...

Låt oss prata religion för att få det överstökat.

En av mina lärare i ämnet etik var en katolsk nunna och ohyggligt påläst i världens filosofi - hennes liv har bestått av etikstudier, från Tyskland och över 70 närmare 80 år gammal. Nämn en filosof eller teolog och hon har högst troligt inte bara läst verk av dem, utan studerat en del av verken grundligt.

Kan förklara en del av det här med kristna värderingar och vad som kan tänkas vara så stort med dem...

Kristna värderingar går närmare 2000 år bakåt i tiden, om så vill, omkring 5000 år bakåt i tiden. Den moderna kristna teologin lyfter dock särskilt fram denna sats av övernaturliga dygder:

Tro, hopp och kärlek.

Du kanske känner igen den sloganen. Något äldre än "Vi gillar olika." och nog så hållbar.

Dygderna härstammar från Paulus. Den som kan sin Bibel känner dem säkert bättre såhär: "Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.".

Lite kuriosa till nästan gång du väljer ut ett betydelsefullt kort eller famlar i tankar.

Den kristna dygdetiken springer med andra ord ur dessa/bland annat dessa dygder.

Den kristna värdegrunden.

Aja... ALLA är välkomna att rösta på KD oavsett vad folk vill kalla dem. Må det vara "den högerpopulistiska smörjan" eller...

...SD-väljare, muslimer, kristna, ni.

VILL man ha en högerkonservativ/borgerlig politik vars värdegrund bygger på tro, hopp och kärlek samt ha skattelättnader liksom samhällsresurser SÄRSKILT riktade till äldre och yngre?

Då rösta man på KD. Inte svårare än så.

Nu bjuder jag på kultur och citerar det större sammanhanget av Paulus:

"Stå in­te i skuld till någon, ut­om i er kärlek till varand­ra. Ty den som äls­kar sin medmänniska har upp­fyllt la­gen. Bu­den Du skall in­te begå äkten­skaps­brott, Du skall in­te dräpa, Du skall in­te stjäla, Du skall in­te ha begär och al­la and­ra bud sam­man­fat­tas ju i or­det: Du skall äls­ka din nästa som dig själv. Kärle­ken vållar in­te din nästa något ont. Kärle­ken är alltså la­gen i dess full­het.

Men nu består tro, hopp och kärlek, des­sa tre, och störst av dem är kärle­ken."

Du har en uppgift. Att ge kärlek. Det största. Gärna så mycket du någonsin kan. Ge gärna hopp. Ge gärna tro på hoppet. Dygderna ger kärlek. Försök göra allt i kärlek. Det är tillräckligt.

Men det såklart. Det är väl mer substans i den värdegrund som övriga riksdagspartier företräder... och/eller som median pratar om.

Tro? Hopp? Kärlek? Har aldrig hört förr...

Visst har vi alla våra agn på kroken.
    Jag kan fascineras av troende människor jag känner och tycker om - ungefär som jag skulle kunna fascineras av naturlagarna i ett alternativt, annorlunda och obegripligt universum, men jag har inte tillräckligt med fantasi eller inlevelseförmåga för att kunna förstå hur kloka, kunniga personer kan vara troende. Inte desto mindre kan de uppenbarligen detta.

Religionerna däremot, de är ointressanta, inkonsekventa och för mig  personligen är bibeln en av de få böcker jag tycker man ska ha läst - men jag har aldrig orkat mig igenom denna mänskliga skapelse av ett sömnpiller.

Människan är en social varelse och det är väl inte särskilt anmärkningsvärt att den "tidiga" människan skapade gudar - dels för att försöka förklara allt det som då var oförklarligt, naturfenomen, liv, död, vadan och varthän, etcetera, och dels för att försöka manifestera allt det som redan fanns där i interaktionen mellan de sociala varelser människorna var - och är.

Jag tror att potentialen för att se främlingar som ett hot är djupt förankrat i våra gener, liksom potentialen att se dem som en möjlighet. Med smörjan menar jag den närmast totala fokuseringen på invandrare, på islam, som ett hot och det är den smörjan Ebba Busch Thor har börjat expoatera.

Ja, mot bakrund av att en stor andel av de invandrare som kommit hit har ganska "ålderdomliga" värderingar så borde egentligen åtskilligt fler av dem ha kunnat rösta på KD - om det inte vore för religionens skull. För mig som utomstående är det ingen störe skillnad på kristendom och islam, men det är det inte heller för mig mellan AiÍK och hammarby, däremot kan skillnaden vara himmelsvid enligt supportrarna.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?