Digestive skrev 2019-05-13 21:52:28 följande:
Ärligt talat så blir jag nyfiken.
Du skriver att KD fiskar i "den högerpopulistiska smörjan". Vad består den mer av exakt av?
Räkna då med det faktum att BÅDE KD och "den högerpopulistiska smörjan" har element som fiskar MED/EFTER varandra. Strömningar attraherar uppenbarligen varandra i detta fall.
Du har exempelvis relaterat till muslimska motsvarigheter till KD, tidigare... och visst är KD ett utmärkt riksdagsparti för högerkonservativa/borgerliga muslimer i Sverige. Det säger väl sig självt?!
Misstänker personligen att jag känner ett par muslimer som röstar på KD. Bästa sort. Människor som jag har känt i över fem år och gått i skola med.
Sitter gärna med sådana kort i handen. Inga Svarte Petter direkt...
Låt oss prata religion för att få det överstökat.
En av mina lärare i ämnet etik var en katolsk nunna och ohyggligt påläst i världens filosofi - hennes liv har bestått av etikstudier, från Tyskland och över 70 närmare 80 år gammal. Nämn en filosof eller teolog och hon har högst troligt inte bara läst verk av dem, utan studerat en del av verken grundligt.
Kan förklara en del av det här med kristna värderingar och vad som kan tänkas vara så stort med dem...
Kristna värderingar går närmare 2000 år bakåt i tiden, om så vill, omkring 5000 år bakåt i tiden. Den moderna kristna teologin lyfter dock särskilt fram denna sats av övernaturliga dygder:
Tro, hopp och kärlek.
Du kanske känner igen den sloganen. Något äldre än "Vi gillar olika." och nog så hållbar.
Dygderna härstammar från Paulus. Den som kan sin Bibel känner dem säkert bättre såhär: "Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.".
Lite kuriosa till nästan gång du väljer ut ett betydelsefullt kort eller famlar i tankar.
Den kristna dygdetiken springer med andra ord ur dessa/bland annat dessa dygder.
Den kristna värdegrunden.
Aja... ALLA är välkomna att rösta på KD oavsett vad folk vill kalla dem. Må det vara "den högerpopulistiska smörjan" eller...
...SD-väljare, muslimer, kristna, ni.
VILL man ha en högerkonservativ/borgerlig politik vars värdegrund bygger på tro, hopp och kärlek samt ha skattelättnader liksom samhällsresurser SÄRSKILT riktade till äldre och yngre?
Då rösta man på KD. Inte svårare än så.
Nu bjuder jag på kultur och citerar det större sammanhanget av Paulus:
"Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen. Buden Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte dräpa, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken."
Du har en uppgift. Att ge kärlek. Det största. Gärna så mycket du någonsin kan. Ge gärna hopp. Ge gärna tro på hoppet. Dygderna ger kärlek. Försök göra allt i kärlek. Det är tillräckligt.
Men det såklart. Det är väl mer substans i den värdegrund som övriga riksdagspartier företräder... och/eller som median pratar om.
Tro? Hopp? Kärlek? Har aldrig hört förr...
Visst har vi alla våra agn på kroken.
Jag kan fascineras av troende människor jag känner och tycker om - ungefär som jag skulle kunna fascineras av naturlagarna i ett alternativt, annorlunda och obegripligt universum, men jag har inte tillräckligt med fantasi eller inlevelseförmåga för att kunna förstå hur kloka, kunniga personer kan vara troende. Inte desto mindre kan de uppenbarligen detta.
Religionerna däremot, de är ointressanta, inkonsekventa och för mig personligen är bibeln en av de få böcker jag tycker man ska ha läst - men jag har aldrig orkat mig igenom denna mänskliga skapelse av ett sömnpiller.
Människan är en social varelse och det är väl inte särskilt anmärkningsvärt att den "tidiga" människan skapade gudar - dels för att försöka förklara allt det som då var oförklarligt, naturfenomen, liv, död, vadan och varthän, etcetera, och dels för att försöka manifestera allt det som redan fanns där i interaktionen mellan de sociala varelser människorna var - och är.
Jag tror att potentialen för att se främlingar som ett hot är djupt förankrat i våra gener, liksom potentialen att se dem som en möjlighet. Med smörjan menar jag den närmast totala fokuseringen på invandrare, på islam, som ett hot och det är den smörjan Ebba Busch Thor har börjat expoatera.
Ja, mot bakrund av att en stor andel av de invandrare som kommit hit har ganska "ålderdomliga" värderingar så borde egentligen åtskilligt fler av dem ha kunnat rösta på KD - om det inte vore för religionens skull. För mig som utomstående är det ingen störe skillnad på kristendom och islam, men det är det inte heller för mig mellan AiÍK och hammarby, däremot kan skillnaden vara himmelsvid enligt supportrarna.