Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-05-23 20:10:54 följande:
    Jag förstod att du inte skulle få ihop dina sekulära tankar med icke sekulär politik.

I dagens Sverige är det nog bättre att vi fokuserar på att få så många barnmorskor som möjligt... istället för att fokusrra på huruvida den enskilde barnmorskan vill plocka isär ett foster eller inte.

Huvudsaken är att abort som tjänst finns tillgänglig... inte att alla Sveriges barnmorskor utför uppgiften.

Man får vara pragmatisk när det kommer till bristyrken.
    Ja, jag förstår att du anser det vara rationellt och sekulärt att anse att sjukvårdspersonal, t ex barnmorskor, ska kunna vägra utföra arbetsuppgifter som abort.

Det är en uppfattning som inte delas av barnmorskor eller sjukvården. 

Det förvånar dock inte att ett kristet ickesekulärt parti som KD är angelägna om att den kristna värdegrunden ska få styra vården.

Det ska bli intressant att se hur KD kommer att hantera Adaktussons agerande i EU-parlamentet - om det räcker med att hans åsikter kritiserats av tre tunga företrädare - eller om det behövs mer för att väljarna ska se dem som ett parti som i huvudsak är hyfsat anpassade till svensk värdegrund.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-24 11:53:54 följande:
    Adaktussons agerande är väl ditt minsta bekymmer? Enligt dina uträkningar är det största EU-blocket kristet med Angela Merkel i spetsen som - plot twist! - samarbetar med S, ditt eget absolut vurmigaste parti.

Nåväl. Det som du inte riktigt hänger med i är att kristdemokratin utgår från personalism - varför samtyckefrihet är en självklarhet. Det är även den europeiska normen med blott fem länder som undantag...

Tänk att det bara finns fem sekulariserade stater i ditt Europa. Vilken grej. Förstår att det känns lite svettigt för dig som är omringad av både Norge och Danmark - som bådadera tillåter samtyckefrihet.

Jag börjar förstå varför du behöver avreagera dig här. Det hade jag också behövt göra om jag levde mitt i en teokratisk pandemi av kontinental storlek...

Det är väl ändå en tröst att du helt enkelt har fel.
    Dett är väl bra att du funnit ett parti vars religiösa föreställningar du kan samtycka med.

För min egen del så är jag nöjd så länge det inte finns lagar som anger att personer har rätt att motsatt könkräva särbehandling i yrkeslivet på grund av religiösa föreställningar - som att man inte ska handhälsa på personer av eller att barnmorskor ska vägra ge abort eller abortledande rådgivning.

Kristna partier som KD är inget för mig som sekulär ateist - men det finns ju folk till allt, så även KD hittar ju sina proselyter och alla svenskar är ju heller inte helt anpassade till svensk värdegrund.

Hoppas att du finner frid med ditt kristna KD - du har ju fladdrat lite mellan anarkism, C, Piratpartiet och KD under dina år på FLSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-24 13:12:52 följande:
    Har delat med mig av KD:s principprogram och huruvida du förstår vad som står i det citerade är ointressant liksom ditt nattmösseprat ovan

Nu vet läsarna informationen som du har tagit del av. Utifrån det så handlar det enbart om hur du själv vill framstå... vilket jag inte bryr mig om.

Gott så. Jag orkar inte skräpa ner tråden mer genom att bemöta ditt oseriöst larv.
    Hm, här försöker jag skriva lugnande till dig men så replikerar du inte desto mindre med att kalla det jag skriver för nattmössepratSkrattande

Jag har inget emot böneutrop, t ex muslimska sådana, bara det inte väsnas så det stör oss sekulära. Detsamma gäller för övrigt kyrkklockor.

Däremot är det bekymmersamt när vissa religiösa inriktningar kräver att andra religiösa inriktningar ska diskrimineras - som när det kristna partiet KD kräver stopp för muslimska offentliga kallelser till bön - men inte de egna.

Märkligt förresten aatt religioner ska vara så inkonsekventa och intoleranta.

Nåväl. Ur mitt perspektiv kan en KD:are gärna få rösta mot abort i EU-parlamentet eller predika samtyckeslagar i Sverige - men bara det stannar vid böner och inte påverkar oss sekulära i praktiken.

Religionsfrihet inkluderar också möjlighet till frihet från religionSolig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-24 13:51:45 följande:
    Ur Kristdemokraternas principprogram:

>>Religion är INTE politik. Politik är heller INTE religion. I många kulturer är emellertid religionen bärare av den människosyn och etik, som genomsyrar samhället. I det avseendet är i vår del av världen kristendomen den tongivande förmedlaren av den människosyn och de grundläggande värden, som motiverar mänskliga rättigheter och skyldigheter. Kristdemokratins etik och människosyn kan förklaras och försvaras såväl teologiskt som filosofiskt. Det kan ske genom den kristna idétraditionen men också genom den filosofiska PERSONALISMEN och NATTURRÄTTEN. Båda sätten är legitima, men i ett sekulariserat samhälle som också präglas av trosmässig mångfald söker kristdemokratin en gemensam grund med förnuftiga skäl för det gemensamma bästa oavsett trosuppfattning. Det är således möjligt att motivera människosyn och grundvärden med samma innebörd UTAN att referera till Gud eller den kristna traditionen. På samma sätt är kristdemokratins etiska grund för politik OBEROENDE av personlig trosuppfattning när det gäller livsåskådning eller religion. Politiken rör människors gemensamma angelägenheter medan religionen dessutom rör människornas relation till Gud. Det FINNS således en distinktion mellan politik och trosliv. Samtidigt finns det alltid en RISK att människor gör politik av sin religion eller gör religion av sin politik.

[...]

I den KRISTDEMOKRATISKA Idétraditionen är samvetet och SAMVETSFRIHETEN viktiga. Samvetet är en central del av personligheten. Det handlar om vår förmåga att uppfatta och handla utifrån vad som är moraliskt gott och ont, vad som är rätt och vad som är orätt. I traditionell etik och naturrätt är samvetet kopplat till allmänt giltiga värden som till exempel liv, hälsa och sanning.<<

kristdemokraterna.se/var-politik/ideologi-och-principprogram/

Sådär. Ändrade en betoning om det var det som orsakade förståelseproblem för dig. Är det ord som du inte förstår så använd Google. Är det svårläst text så be om hjälp.

Knacka mig på axeln när du har förstått utdraget ur KD:s principprogram. Jag tänker dock inte hålla andan tills dess...
    Sverige skulle kunna betraktas som en refug fri från allvarlig religiös påverkan av samhället - i en värld som i mångt och mycket fortfarande präglas av religioners eviga förmaningar om hur inte bara anhängarna ska uppföra sig utan också alla andra. Det finns få krig där inte disparata religioner stått på varsin sida om de stridande och manat till strid.

Jag är utvecklingsoptimist och tror att Sverige ligger i täten på en väg bort från pekpinnereligioners inflytande över människors tänkesätt, men likt all annan utveckling är vägen inte precis spikrak, vilket KD:s agerande är ett utmärkt exempel på.

KD var till för några år sedan ganska väl införstådda med att de måste tona ner religiositeten och viljan av att bestämma över andras tänkesätt för att kunna vinna röster, men i och med att den krista högern vuxit sig allt starkare globalt har partiet vädrat morgonluft.

Det är knappast någon tillfällighet att partiet enligt dig vill förbjuda den konkurrerande syskonreligionens kallelser till bön, inte heller att Ebba Busch Thor skriver att svenska värderingar ska utgå från kristen värdegrund. Liksom det inte är någon tillfällighet att Ebba Busch Thor har sin religiösa bakgrund i Livets Ord. Det är heller ingen tillfällighet att partiets representant i EU-parlamentet har röstat som han gjort i abortfrågor eller att han varit en kär gäst när högerkristna abortmotståndare haft internationella sammankomster.

Det fiinns så oerhört många bra intressanta texter att ta del av så bibeln, koranen eller KD:s principprogram ligger mycket långt ner på min "det borde jag läsa"-lista.

Det är val på söndag. Jag har inte bestämt mig definitivt för vilket parti jag ska rösta på, två som direkt går bort är SD och KD, de båda partier som på Ekots fråga om vilka tre frågor som är viktigast inte hade någon representant som svarade klimatet.

Jag förstår att du har hittat hem politiskt - men folk är olika, för mig är ditt hem en kyrka där Ebba Busch Thor, Lars Adaktusson och andra har börjat föra ett jävla liv med kyrkklockorna och budskapet är typ: "Ofärd i landet bor när pojkar inte får vara pojkar på dagis och butikerna säljer helgskinka.".

Eftersom mina barn gått på dagis och går i skolan så är jag väl medveten om att dessa institutioner fortfarande snarare förstärker stereotyper om hur pojkar och flickor ska vara än att de i stället ser till den enskilda individens förutsättningar och intressen.

Dessutom: Min helgskinka skulle vara jävligt gammal om jag kallade den julskinka i maj som Ebba Busch Thor förkunnar att man ska göraSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-24 16:56:13 följande:
    Är det alltså dags att diskutera en sammanfattning av all den off-topic som har diskuterats här de senaste veckorna?

Du känner inte alls att det är läge för en dedikerad tråd?
    Det är långt mindre off-topic att ta upp de alternativ vi har till den nuvarande regeringen än att pyssla med metadiskussioner.

Alternativet är för närvarande en M-ledd regering med stöd av KD och SD.

Jag är inte särskilt förtjust i regeringens politik på alla områden, men måste jag välja mellan förkylning och kolera så väljer jag förkylning alla valdagar.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-24 19:38:26 följande:
    Någonting säger mig att den kristdemokratiska EU-gruppen kommer att vara överlägset störst även den här gången... vilket som. Omkring 27% förväntas de att få medan näst största gruppen (S&D) förväntas hamna omkring 20%.

Men visst kan du fira att en opinionsmätning här i Sverige visar att KD har tappat drygt två procentenheter sedan den andra mätningen (från 11,2% till 9%).

Det gör säkert skillnad i hela EU.

Aja... du ska få vara salig ifred utan att bli påmind för mycket om verkligheten.
    Nja, det var nedgången för KD i Sverige som jag kommenterade. Men det är klart, det skulle vara befriande skönt om det gick under förväntan för KD:s kompisar Fidesz i Ungern och en del andra partier inom EPP.

Däremot verkar det gå bra för C som ju tydligt tagit avstånd från högerpopulismen, över 20 procent bland väljare under 30.
    Digestive skrev 2019-05-24 18:47:12 följande:
    Du menar att du enbart, enkom och endast stödjer den här regeringen för att alternativen vore sämre? För jag tror ärligt talat att du har skrivit ungefär 10 gånger mer om mig än om ditt regeringsparti... i den här tråden.

Frågar någon mig om/varför jag har förtroende för KD så har jag gott om svar att ge. Alla verkar dock inte vara lika lyckligt lottade med den saken... men man tager vad man haver (eller för all del känner sig manad till att ha).
    Men en eloge till dig, Digestive för att du är så stark i den tro på KD, så stark att du tänker dig dem som ett parti som får över 50 procent av rösterna.

Annars ligger det i kompromissens natur att ingen är riktigt nöjd - och vår nuvarande regeringspolitik är i allra högsta grad resultatet av en politisk kompromiss.

Egentligen är det egalt om jag kallar den politiken för den bästa tänkbara utifrån förutsättningarna eller det minst dåliga alternativet.

Jag är vare sig politiskt eller religiöst så inbäddad i aspludd eller snömos att jag inbillar mig att S kan bilda en majoritetsregering på egen hand.

Och än mindre KD, för den delenSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-24 20:24:21 följande:
    Vadå över 50%? Nu frispelar du helt och hållet. Jag skulle inte vilja ha ett parti på över 50% oavsett vilket parti det handlade om...

Hur går det egentligen?
    Nja - snarare är det väl du som gör dig skyldig till det du anklagar mig förSkrattande

Men jag kan be om ursäkt för att jag överskattade din förmåga att begripa konsekvensen av dina påståenden. Till mitt försvar kan jag då anföra att jag sällan gör mig skyldig till detta misstag.

Ja, du hade synpunkter på att jag inte är helt nöjd med regeringens politik och jämförde med ditt förhållande till KD.

Jag försöker ta det lite enklare nu. Vår regering består av två partier och i regeringsunderlaget ingår ytterligare två partier.

Regeringen är alltså inget parti som t ex KD. Ett KD i regeringsställning skulle behöva ha absolut majoritet i riksdagen för att få igenom den politik du vurmar för, annars skulle det bli kompromisser.

För övrigt så är det en av mina främsta invändningar mot högerpopulismen, den skulle nästan kunna utpekas som tankelättjans religion där man sällan eller aldrig förmår att föra ett självständigt och sammanhängande resonemang.

Jag kan citera ditt andra inlägg så du kan grunna på din förmåga en smula.
    Digestive skrev 2019-05-24 18:47:12 följande:
    Du menar att du enbart, enkom och endast stödjer den här regeringen för att alternativen vore sämre? 
    Frågar någon mig om/varför jag har förtroende för KD så har jag gott om svar att ge. Alla verkar dock inte vara lika lyckligt lottade med den saken... men man tager vad man haver (eller för all del känner sig manad till att ha).

Om du fortfarande inte förstår så kan jag ge en ledtråd. Du får ta ställning till hur du skulle se på vad du tror skulle vara politiken från den regering KD ingår i i ditt hypotetiska bygge. 

Missförstå mig inte. Jag tycker det är som en vacker saga att du äntligen funnit en politisk hemvist som passar dig och dina uttrycksformerSkrattande
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-05-25 10:53:06 följande:
    Jättespännande...!

Störst vinnare är Sverigedemokraterna

? Störst vinnare i SKOP:s EU-barometer är Sverigedemokraterna (17,1 procent), upp 7,4

procentenheter sedan 2014. Partiets framgång följer samma mönster som i svensk rikspolitik.

Även Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna ökar

? Kristdemokraterna (10,3 procent) är den näst största vinnaren jämfört med 2014 års EU-val,

upp 4,4 procentenheter. Även den uppgången följer samma trend som i svensk rikspolitik.

Centerpartiet: 9,2 9,6. 7,6. 6,5

6,5 är från....2014

9,2 är senaste prognosen. Allt enligt SKOP

Jättespännande. Eller nåt.
    Jag hjälper dig med en länk till Skops barometer.

Det skadar inte att ha tillgång  till en undersökning när man kommenterar denSkrattande

Inga större avvikelser från Sifos senaste väljarundersökning, men om man jämför så kan man bland annat konstatera att Sifo presenterar en möjlighet att bedöma trender medan Skop bara tillhandahåller jämförelser med resultet från 2014.

1, 2, 3, 4 och fem - så många år sen är det till 2014Glad

Överlag tycks förmågan att göra relevanta jämförelser vara en smula outvecklad bland högerpopulister. Jag skulle vilja påstå att det är där man egentligen borde börja när man väljer parti - om man anser att det rationella har ett stort värde. Utifrån detta med avseende på förtroende för regeringen eller enskilda partier så anser jag att följande partier inte lever upp till rationalitetskravet: V, MP, KD och SD.

Kvar blir då M, S, L och C. Tre av dessa ingår i regeringsunderlaget.

Det inger förtroende!

Just ja, jag petar dit länken så du kan läsa undersökningen. 

Hoppas du får en synnerligen behaglig lördag och låt den inte bli som i sagan om Mäster skräddare - om den sagan är bekantSolig

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2019/05/SKOPs-EU-barometer-25-maj-2019.pdf
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-05-25 14:54:42 följande:
    Herregud.... Dina påhopp ter sig alltmer desperata. Prova att läsa din egen länk så ska du se hur inåt helvete dåligt påläst du är här. Det är rena ynkedomen.

Och är någon intresserad av SKOP's barometer. Så letar dom alla gånger upp den.

Vilket du ju....gjorde

Och ja. Min jämförelse är oerhört relevant. Det är ditt sjukliga driv efter att leverera påhopp som gör att allt annat inte spelar någon roll.

Helt otroligt hur du kunde missa detta.
    Äsch, du är så känslig bara - inte ska du se det faktum att jag kompletterde med en länk till den väljarbarometer du refererade till som ett påhopp.

Men du är inte ensam om att ha potential att ta illa vid dig av minsta lilla bagatell och att dessutom - åtminstone stundtals - vara oförmögen att skilja sak från person.

Exempel på påhopp i bemärkelsen personangrepp är t ex det du skriver i ditt inlägg: "Det är ditt sjukliga driv efter att leverera påhopp".

Om jag för en gångs skull ska komma med ett gott personligt råd av salutogen karaktär så blir det att man inte ska ta sig själv på så stort allvar, i synnerhet inte på Familjeliv som ju bara är ett internetforum - men kan säkert odla allt, men att syssla med egenodling av kränkthet kan knappast leda till något gott.

Hoppas att du får en fin helg och du försöker undvika att känna dig påhoppad - då blir helgen säkert mycket soligareSolig
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?