Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-05-22 14:14:21 följande:
    Nja, det är du som inte riktigt förstår vad någonting kristligt innebär...

...men visst är det kul att föreställa sig hur Angela Merkel sitter i ett kristet parti. Du förväxlar fortfarande kristendom med kristdemokrati, det är nästan lite sött vid det här laget.

All kristdemokrati är som sagt sekulär - KD är till och med DET MEST sekulära partiet i Sveriges riksdag, det är deras NISCH.. men hissen vill inte ända upp för dig.

Som sagt, du är lustig. Själv röstar du på S - som till och med vill ha kvar partikolitiken i kyrkovalen. Brilliant!

KD är inte ett kristet parti utan ett kristdemokratisk parti. Som vill ha MINST religion i politiken av ALLA riksdagspartier.

Partiet som S samarbetar med i EU är exempelvis kristdemokratisk. Men visst kan kristdemokraterna i Sverige och Tyskland hitta varandra istället...

...det tycker jag också låter bättre!

Vad nyvaket folk som inte ens vet vad KD representerar säger om KD... är ointressant. Vi som har följt dem länge och kan ämnet - rättar er bara.

Aja, nu ska lite ledighet avnjutas. Håll dig också till lättläst nästa gång, FDFMGA. Det är bättre så.
    Nja, jag är måttligt förtjust i att inkluderas i en kristen värdegrund.

Men jag förstår att du lockas av såväl lättlästa texter som av KD.

Så småningom kanske du kan övergå från dina funderingar om huruvida ett kristet parti är kristet till att nosa på den aktuella debatten om KD, den har en viss slagsida mot Adaktussons förböner om abortförbud.

Men sålänge föreslår jag att du försöker få hjälp med att förstå KD-citatet jag petat dit ett par gånger nu. Visserligen inte på lättläst svenska men försök iallafall.

Tron kan göra under för läsförståelsen, ska du vetaSkrattande
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:12:30 följande:

Det här är runalfabetet

https://historiska.se/wp-content/uploads/2015/08/runrad.gif.jpg

Rimligen kommer åtminstone två av dessa bokstäver att förbjudas i användning om regeringen får som de vill i sin utredning.

Bokstäverna "S" och "T".

.
    Frågan är hur Morgan och smartaste, bästa tjejgänget ställer sig till siffrorna "1" och "8" restpektive talen "18" och "88".

Just ja, NMR är ju också abortmotståndare.

Ja, det stämmer att de har ersatt svastikan med en tyrruna vid en del demonstrationer de haft.

Jag har för mig att de friades i hovrätten, ska se om jag hittar något om dessa abortmotståndare.

Jadå, det fanns en artikel där en runexpert intervjuas, säg till om du har problem med innehålletSkrattande

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/runexperten-markligt-beslut-av-hovratten-om-runor-och-nazister/
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-05-22 20:20:31 följande:
    OM de används i politiska syften för att associera till nazism så är det helt OK.

Det finns fler länder som har förbjudit nazistiska organisationer - men tyvärr har inte Sverige gjort det.
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 18:25:32 följande:
    Regeringen planerar alltså, på allvar, att försöka förbjuda fornnordiska runor med motivieringen:"hets mot folkgrupp".

www.smp.se/ledare/lat-runorna-vara-ifred/

asa-samfundet.se/evenemang/runkampen-protest-.../

"Genom Justitieminister Morgan Johanssons försorg hanteras en utredning som ska presenteras i slutet av maj 2019 där man ska komma fram till om att möjliggöra så att Runor och andra Nordiska symboler t.ex. Valknuten, Mjölner, Vegvisir ska kunna hamna under lagen om Hets Mot Folkgrupp."

Jag har aldrig i hela mitt liv haft något intresse i runsymbolor och liknande men om det här blir lag så kommer jag att köpa en sådan där liten mjölner i tenn som sitter på ett smatt halsband av skinn, bara för sakens skull.

OM du vill gå runt med symboler som är igenkända som nazistiska så är det lite märkligt   
    Aha, du hann före mig i din omsorg att hjälpa hen förstå vad det handlar omSkrattande

Jag tror bestämt att somliga är så ovilliga att diskutera Andaktusson och hans böner om att 10-åringar ska förbjudas göra abort att de tar till runskrift.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-05-22 21:56:41 följande:
    Vi kan i alla fall konstatera att tom KDs partiledare Ebba Busch Thor anser att Lars Adaktusson har gjort fel när han röstat emot kvinnors rätt till abort och hos anser att han borde ha lagt ner sina röst i dessa omröstningar.
    Jag gissar att Adaktusson påverkades av de internationella kontakter han har haft med abortmotståndare och andra extremister och valde att bortse från vad som är KD:s officiella linje i abortfrågan.

Förmodligen är Ebba Busch Thor en smula besviken på att han så tydligt demonstrerat vilka åsikter ledande KD:are kan ha.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 22:26:03 följande:

Ja, sådär ja.

Om inte Kill Bill kan leverera (undrar varför?) så visade det sig att Adaktusson själv lagt ut allt på sin Facebook:

https://www.facebook.com/adaktusson/posts/2430954260466079?__tn__=K-R

Som väntat handlar det om principer kring beslutsnivåer - att socialpolitik skall bestämmas av de enskilda länderna. Därmed kan vi lägga den saken åt sidan.

Ännu ett misslyckat försök att smutskasta KD.

Varenda invektiv och vitrioldrypande omdöme om Adaktusson här ovan faller tillbaka på avsändaren.

Sossarna har verkligen gått all in på KD den här valrörelsen. Ett gott betyg åt EBT et al.

Nja, det är ju just därför Ebba Busch Thor med flera KD-ledare tagit avstånd från Adaktusson.

Han har ju inte varit konsekvent utan arbetat inom EU för att barnmorskor ska få kunna vägra utföra aborter - också detta är socialpolitik.

Din vurm för Adaktusson tycks vara helt gränslös - Paraguay ligger inte i . Europa. Ta fram kartboken, vetjaSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-05-22 22:34:24 följande:
    ähh, det stänker inte på dina runsymboler och solkors
    Kanske dags för ännu en Facebookgrupp:

Stå upp för att tyrrunan ska fär användas vid NMR:s folkliga demonstrationer, typ

Eller vi som vurmar för tyrrunans bevarande vid NMR-demonstrationer.

Tomte
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-05-22 22:50:49 följande:
    Jaha, så du måste vara med på ett möte för att förstå att nazistiska symboler inte är så säljande utanför nazistiska kretsar.
    Tror att hen skramlar med tomma runor som en avledning från ämnet Adaktusson.

Den stora ledaren - han som någon här utnämnde till blivande statsminister har gjort bort sig riktigt ordentligt.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-05-23 10:31:20 följande:
    Det är inte mina runsymboler. Det är det svenska folkets runsymboler - dess historia.

Morgan och hans band av glada rövare vill förbjuda dem.

Nåja, även om det visar på nivån på regeirngen så lär det aldrig gå genom.
    Nja, nu är det ingen som föreslår ett förbud mot runor, inte ens ett förbud mot antiabortorganisationen NMR, i Finland däremot är NMR förbjudet.

Egentligen borde det inte vara så svårt att förstå att man avser att förbjuda användandet av tyrrunan vid nazistiska demonstrationer.

Alltså ingen kommer att förbjuda exempelvis en vurmare från att ha en tyrruna hemma bland sina övriga leksaker.

Det kommer även att vara tillåtet för Andaktusson att ha en tyrruna hemma om han får för sig att den symboliserar hans och andra extremisters önskan att ta kontroll över kvinnors kropparSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-23 11:54:48 följande:
    Socialdemokraternas nätaktivister som denna FDFMGA har låtit precis likadana i över 8 år.

Öknamn, hån och en sandlådenivå. Det ska bli intressant att se hur länge det håller för de socialdemokratiska nätaktivisterna som inte vågar släppa sargen för det gamla - och hur folket ger respons på alla dessa kampanjer... som folket känner igen så väl vid det här laget.

Det är kul när det parti som verkar kliva störst steg i opinionen (alltså KD) håller sig utanför spelen i mångt och mycket... och mest bara svarar på andras kampanjer.

Hur välgjorda är dock kampanjer om resultatet ger en motsatt/kontraproduktiv effekt?

Svensken är ohyggligt trött på den politiska sandlådan liksom den här sociala miljön som skapas däromkring. Till och med svensken som bara har bott här en handfull år har börjat tröttna...

...på barnen i rummet.
    Nja, en förvånansvärt stor del av vurmarnas oförmåga att ta till sig vanliga svenskars resonemang tycks bottna i att många vurmare är så rigida i sina tänkesätt att de inte kan förstå en sekulariserad svensk utgångspunkt.

"Titta hur de har gått för SD" ekar det från böneminareterna utan att förkunnarna har förstånd att förstå hur sekulariserade tänker.

Jag har ingen aning om hur det hade gått för SD, hur det hade sett ut i Sverige idag om övriga partier hade bjudit in SD till samarbete redan när partiet kom in i riksdagen.

Enligt mitt sätt att se kan ingen veta detta - och vurmarnas uppenbarelser är för mig bara exempel på hur ogenomtänkt vidskeplig den här subkulturen är.

Vad man kan göra är att se till hur det har gått i andra länder, länder där man valt att samarbeta med högerpopulistiska partier. Gör man detta så kan man på goda grunder påstå att kammandet av högerpopulistiska partier inte bara innebär att tuppkammen på partierna växer utan också att de som sysslar med kamningen drabbas av löss.

Försök tänk efter, även om det inte finns något skrivet på lätt svenska. Är det verkligen möjligt ur ett sekulärt synsätt att veta vad som hade hänt om man gjort annorlundaSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-23 14:31:03 följande:
    KD röstade emot böneutrop - till skillnad från S med flera - så du lär inte höra någonting sådant från det partiet. Det finns inget mer sekulariserat riksdagsparti i Sverige än KD - är det verkligen ett så svårsmält faktum för dig?

Du själv röstar på ett parti som vill ha partipolitiska kyrkoval, som vill att enbart religiösa relationsceremonier ska kunna leda till juridiska fördelar, som vill ha böneutrop i Sverige med mera...

...samtidigt åberopar du förståelse för hur du som sekulär tänker.

Men ok, jag hör ditt rop om förståelse för dina tankar. Förklara hur din sekulära tanke går ihop med icke sekulär politik.
    VackertSolig

Det verkar som du har greppat att det inte är möjligt att ta reda på hur det hade sett ut i Sverige om de anständiga partierna hade valt att samarbeta med SD redan när partiet kom in i riksdagen.

Det är ju annars ett av de allra vanligaste böneutropen från vurmare. Jag som är road av vissa primitiva kulturers uttrycksformer brukar ta del av yttringarna med stort nöje och löje.

Du menar att KD röstat emot muslimers möjlighet att ha böneutrop. Ja, det råder ju en viss rivalitet mellan de båda syskonreligionerna, så jag kan tänka mig att ett kristet parti inte vill att islam ska få förkunnas. Jag är inte så insatt i syskonreligionernas kallelser till bönemöten utan trodde nog att det handlade om vilka bullernivåer som kan accepteras på kommunal nivå. Men KD:s högerradikala variant av kristendom kan ju säkert vilja ha ett förbud med hänvisning till den där kristna värdegrunden de tror på.

Kyrkoval. Tja, om en frimärksklubb skulle styrelse utifrån kandidaternas partipolitiska hemvist - så skulle jag inte bry mig. Lika lite bryr jag mig om vilka partier som ställer upp eller inte ställer upp i kyrkovalet.

Jag tror vi har en aning olika syn på vad sekulär politik innebär. För mig är t ex Andaktussons abortmotstånd ett exempel på hur KD:s variant av kristendom går på tvärs mot svensk humanistisk värdegrund, liksom för övrigt KD:s vurm för att sjukvårdspersonal ska ha rätt att vägra utföra sina arbetsuppgifter om dessa strider mot deras religiösa övertygelse.

Tja, det är förstås precis lika tröttsamt med muslimer som hänvisar till sin religion och vägrar handhälsa på personer av motsatt kön.

En nåd att stilla bedja om vore att religiösa organisationer som t ex KD lärde sig acceptera att svensk värdegrund gäller i Sverige - inte Livets Ords eller något liknande.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?