Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

nattuw skrev 2019-02-24 16:48:47 följande:
    Så strandhäll anser det vara helt i sin ordning när hon själv kallar andra för nazister men tycker det är viktigt att andra håller en god ton mot henne.

Hur lyder då den tweet som Strandhäll inte har skrivit och där Strandhäll falskeligen anklagas för att ha tagit avstånd från nazistanklagelserna?
    Är det inte lämpligare att fråga hen som förklarade att Strandhäll hade tagit avstånd från Strandhäll.

Jag tycker du begär för mycket av KillBill om han ska ta ansvar för vad andra inte förstått.

Källkritik och relevanskontroll är knappast vurmarnas paradgrenSkrattande
     Ons 20 feb 12:04#10733CiteraAnmäl
    Pilsner skrev 2019-02-20 10:44:17 följande:
    Jag noterar att det hettat till lite diplomatisk då vår socialförsäkringsminister Annika Strandhäll kritiserat att Ungern vill införa skattelättnader för familjer med många barn. (Bland annat vill man skattebefria kvinnor som fött sitt fjärde barn samt göra det möjligt att ta huslån utan ränta.)

Annika Strandhäll anser att det osar 30-tal.

Undrar om Annika Strandhäll kommer avskaffa flerbarnstillägget här i Sverige?
    Du, Strandhäll har redan ändrat den historiebeskrivningen.

Hon har bara kritiserat Ungerns familjepolitik, säger hon. Öppet. På Twitter (var annars).

Det där med "osar 30-tal" är inget hon känns vid idag och nu är hon indignerad över "tonen" från Ungerns företrädare.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-02-24 23:44:10 följande:
    Det var ett jävla tjat. Strandhäll har inte kallat någon för nazist. Hon har sagt att Ungerns familjepolitik osar 30-tal. För den kommentaren gav man sig på henne personligen.
    Jag tror att man ibland måste tillämpa lingvistisk antropologi för att förstå hur man inom vurmarkulturen kan resonera.

För oss med en västerländsk kultursyn så kan visserligen gränsen mellan ett angrepp på åsikter och ett personangrepp vara oklar ibland men i praktiken innebär det sällan några problem att skilja den ena från det andra.

Ur ett vurmarperspektiv har Standhäll däremot kallat personerna i Ungerns regering för nazister. "Osar trettiotal" likställs då enbart med den nazistiska ideologin och i och med att det finns personer som är ansvariga för Ungerns familjepolitik så har hon därmed kallat dessa för nazister.

Dessutom har hon indirekt insinuerat att SD är en samlingsplats för nazister, Åkesson har ju förklarat att han föredrar Orban framför Merkel och Ungern är ju tillika nästan ett asylland för ledande sverigedemokrater som inte längre är så användbara i Sverige.

Jag tror att det här synsättet är en delförklaring till att så många av oss som argumenterar mot SD-vurmarkulturen blir kallade mentalsjuka, påstås lida av OCD, etcetera, etcetera.

Vi har ju liksom förolämpat dem på ett personligt plan genom att påstå att SD har sina rötter i nazismen och att partiet än i dag genomsyras av rasism och annan inskränkthet.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-02-25 12:07:15 följande:
    Javisst, personangrepp utökas till att innefatta allt man inte gillar att höra. Det känner jag väl igen. När man talar om för någon att man tycker att deras åsikter är uppåt väggarna får man höra att man är en idiot som ägnar sig åt personangrepp Ja, jag vet, det finns ingen logik Och så får man frågan om fittan brinner.
    Ja, det är en säregen kultur, som här ovan då man kommit fram till vad Stefan Löfven ska ha för kläder och vad han ska dricka inför EU:s toppmöte med Arabförbundet i Egypten.

Jag menar - majotitetskulturen i Sverige skulle väl snarare ta upp aspekter som huruvida det är försvarbart med ett möte mellan EU:s statschefer och Arabförbundets i Egypten. Varför inte mänskliga rättegheter och jämställdhetsfrågor finns på agendan. Om Sverige överhuvudtaget ska delta, etcetera.

Medan minoritetskulturen i stället kan fokusera på drinkar och hawaiskjortorGlad
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-02-28 18:41:36 följande:

Jag har hittat blågula block

Aha, toalettrengöring.

Ja, där kanske det funkar - men det är mer tveksamt om det hjälper mot bruna värderingar  
  • FDFMGA
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 20:23:30 följande:
    Som Israelhell?
    Nja, "Israhell eller Israelhell" i tråden om återvändande IS-terrorister var väl i första hand ett mycket padagogiskt exempel på hur enkelspåriga personer som starkt vurmar för något kan komma att bli.

I viss mån därför att det fanns personer som ansåg att öknamnet i sig var rasistiskt men framförallt för att samma personer själva har för vana att använda nedsättande benämningar på personer, organisationer eller länder de ogillar.

Riktigt roande måste jag medge med så tydliga exempel på hur omedveten man kan bli om sig själv relativt andra - med den ligger ju iofs kanske i vurmarkulturens nedärvda essens att man aldrig reflekterar över den egna kulturen och dess uttryckssätt.

Lite deprimerande dock med alla dessa exempel på hur en torftig språkhantering så ofta leder till att man i stort saknar andra medel att ge uttryck för sitt förakt och sin avsky än just med öknamn.
  • FDFMGA
    XL perspektiv skrev 2019-03-01 17:48:08 följande:
    Ska du rösta på en toalettrengörare?
    Man och nöjd tillbaka.
  • FDFMGA
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 22:36:18 följande:
    Olika personer kan ju anse olika saker. Ganska ointressant att diskutera det.
    Jaha.

Och varför tog du upp det i så fall. Själv ansåg jag att det räckte med diskussionen i terroristtråden, trots att jag tycker att det är intressant att vurmare är så omedvetna om de egna uttryckssätten.

Du däremot tycker det är ointressant, men exporterar inte desto mindre frågeställningen hit till den här trådenSkrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-03-04 12:42:33 följande:
    Du läser bara rubrikerna, eller hur? Den aktuelle liberala politikern har gjort pengar på oss skattebetalare åtminstone sedan 2017 men kanske ännu längre.
    Klart att såååssarna är ansvariga för en liberal riksdagsledamots personliga moralTomte
  • FDFMGA
    Kacka inte i eget bo skrev 2019-03-04 22:45:45 följande:
    Jag vet att detta kan bli lite för mycket för dig och Charlotte, men känner du ens till att L är en del av de rödgrönas regeringsunderlag?

Kanske dags att ta ansvar för er egen skit.
    Hm, jag såg nyss att du fått sällskap av två andra vurmare i din syn på FL som ett vänsterforum där högeråsikter inte är tillåtna.

Det förvånar mig inteTomte
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-03-21 08:18:10 följande:

Nu har vi visst en sån där liten "utmaning" igen, i alla fall enligt Snåla Maggan (S):

www.di.se/nyheter/andersson-sverige-gar-mot-tuffaste-laget-pa-hundra-ar/

Andersson: Sverige går mot tuffaste läget på hundra år

En snål vårbudget kommer att följas av hårda prioriteringar under många år framöver, enligt finansminister Magdalena Andersson. Ändå är hon optimistisk om att Sveriges ekonomi klarar den tuffaste demografiska utmaningen på över hundra år.

Ja, det är ju en del av en finansministers uppgift - och då i synnerhet en S-märkt sådan - att utgöra en förnuftets återhållsamma röst genetemot de som vill satsa på allt samtidigtSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?