Har du förtroende för regeringen?
Om (s) kan spela efter de reglerna måste den borgerliga sidan kunna göra detsamma och samarbeta med (sd) samtidigt som man håller ett visst avstånd till dem, att ha med dem i en regering är det ju t.ex. inte tal om.
Vi kan inte rätt gärna ha regler och praxis i riksdagen som enbart gynnar (s), det måste vara lika oberoende av regeringsalternativ hur mycket vänstersympatisörer än tycker att det vore bra. Min favoritregering just efter valet hade varit en Alliansregering som samarbetade med (s), men det vägrade ju (s) blankt och lyckades på så sätt med sitt strategiska mål att spräcka Alliansen. Det var givetvis en framgång för dem men det innebär också att alternativen kan ändras efter nästa val.
Du anser att det är/var fel av S att samarbeta med V/VPK - samtidigt som du tycks mena att detta gör det moraliskt försvarbart för M att samarbeta med SD.
Min uppfattning är att man måste utgå från sig själv. Jag städade alldeles nyss bilen inför en långfärd - det var mycket skräpigt i dess närhet. kunde jag slänga skräp på marken bara för att andra gjort det? Är Trumps motivering att om inte USA säljer vapensystem till Saudiarabien så kommer någon annan att göra detta moraliskt försvarbar? Kan M samarbeta med SD bara för att S har samarbetat med V?
För att travestera en känd norrman: Moral börjar med att man tvättar sig om de egna fötterna.