Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Mentat skrev 2019-09-13 20:20:56 följande:
    Så sant som det är sagt. Det är väl det vi har idag?
    Det tycker jag inte.

Däremot tycks det finnas somliga som vill skapa en slags omvänd åsiktskorridor genom att skrika ut att det finns sådant man inte får säga i Sverige.

Vad är det just du inte får säga? Att man borde stoppa all invandring tills vi har löst dagens problem eller att invandringen borde korreleras till arbetslösheten eller att M ooch KD borde bilda en allians med SD eller?

Själv är jag rätt trött på folk som gnäller bortskämt om vad de inte får säga - oftast direkt efter att de har sagt det de påstår man inte får säga på grund av åsiktskorridoren.

Jag tycker det verkar som högern i Sverige har gått in i en papegojfas - men det får man väl inte säga i det här landetTomte
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-09-14 10:27:19 följande:
    Naturligtvis inte. Det ligger i sakens natur att den som själv befinner sig mitt i åsiktskorridoren inte tycker att den är begränsande. Det handlar ju inte om något formellt förbud att framföra visa åsikter utom om en konsensuskultur i den offentliga debatten. Begreppet "politiskt korrekt" är rätt näraliggande.

Jag tycker nog att artikeln på wikipedia är riktigt bra i att förklara begreppet. Vad det handlade om var att Padirac, helt korrekt, framhöll att "En ytterligt smal åsiktskorridor hjälper ingen". Det måste vara ett korrekt uttalande oberoende av var man anser att denna korridor ligger, oberoende av vad som för tillfället är gångbart i en offentlig debatt.
    Du svarade aldrig på frågan om vad det är som inte får sägas. Vad är det du eller andra inte kan uttrycka i offentligheten?

Eller kan det vara så att du och andra som menar att de finns en åsiktskorridor anser sig själva stå utanför denna och i kraft av detta också sakna de begränsningar jag och andra politiskt korrekta åsiktskorridorkramare inte får säga.

Jag minns en person här på forumet som utan ett uns av självironi menade att endast en mycket liten minoritet av de politiskt korrekta innerst inne har åsikter som stämmer med dem de ger uttryck för.

Men visst kan man tänka sig olika åsiktskorridorer elelr diskurser - i så fall undrar jag hur ängslig du blir vid tanken på att du skulle råka ge uttryck för en åsikt som är inopportun inom din åsiktskorridor?

Problemet med att inordna människor i åsiktskorridorer är bara att man aldrig kan komma längre än till en pseudodebatt.

Vad är det jag inte får säga offentligt?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-09-14 20:55:29 följande:
    FDFMGA skrev 2019-09-14 19:35:12 följande:
    Du svarade aldrig på frågan om vad det är som inte får sägas. Vad är det du eller andra inte kan uttrycka i offentligheten?

Eller kan det vara så att du och andra som menar att de finns en åsiktskorridor anser sig själva stå utanför denna och i kraft av detta också sakna de begränsningar jag och andra politiskt korrekta åsiktskorridorkramare inte får säga.

Jag minns en person här på forumet som utan ett uns av självironi menade att endast en mycket liten minoritet av de politiskt korrekta innerst inne har åsikter som stämmer med dem de ger uttryck för.

Men visst kan man tänka sig olika åsiktskorridorer elelr diskurser - i så fall undrar jag hur ängslig du blir vid tanken på att du skulle råka ge uttryck för en åsikt som är inopportun inom din åsiktskorridor?

Problemet med att inordna människor i åsiktskorridorer är bara att man aldrig kan komma längre än till en pseudodebatt.

Vad är det jag inte får säga offentligt?
    Jag menar att jag har svarat er bägge. För all del, jag får väl göra ett sista försök att få fram det som, för mig, är rena självklarheter.

Begreppet "Åsiktskorridor" förklaras, som jag skrev, väl i Wikipediaartikeln. Begreppet "politiskt korrekt" är definitivt besläktat med det. Ingen påstår att det finns något formellt hinder för att framföra vilka åsikter man vill. Vad det handlar om är vad man på förhand vet kommer att ge beröm och gillande i den offentliga debatten och vad som riskerar att skapa ett mediadrev riktat mot en själv.

Det som styr det är förstås den eller de som styr media. I en diktatur är det regimen, t.ex. är det politiskt korrekt och väl inom åsiktskorridoren att i Ryssland berömma Putin. Den som kritiserar honom riskerar att få besök av polisen. I en demokrati är följderna inte lika drastiska men principen att de som avgör vad som skall framföras i media, hur det skall läggas upp, hur det skall eventuellt följas upp om och om igen eller bara ges en pliktskyldig notis och inget mer är förstås de som styr över innehållet i massmedia.

I Sverige är pressen fri att skriva vad den vill, vilket är utomordentligt bortsett från det faktum att journalistkåren står betydligt längre till vänster än väljarkåren. Effekten blir att åsiktskorridoren i Sverige ligger till vänster. I Ungern är det politiskt korrekt att vara mot allt vad flyktingar heter, vilket man knappast kan säga om Sverige. I El Salvador är det politiskt korrekt att vara mot aborter. Etc, etc. Så _vilka_ åsikter som ryms inom korridoren kan skifta.

Oavsett vilka åsikter det handlar om är ingen betjänt av en smal åsiktskorridor. En bred debatt där man respekterar andras åsikter även när man inte håller med vore betydligt bättre, enligt min mening. Det var det jag ursprungligen höll med Padirac om och hoppades att detta skulle kunna stämma till eftertanke. Må vara att jag hade fel i det men om budskapet fortfarande inte går fram kan jag bara dra slutsatsen att det beror på bristande vilja.
    Mm, och jag svarade på detta redan för några år sedan i tråden om den påstådda vänstervinklingen inom media. Det är inte de anställda som avgör vad som ska produceras och gur produkten ska se ut. Det gäller mig på det företag jag är anställd och det gäller en journalist på exempelvis SvD. Företag styrs av ledningen, inte av de anställda.

Det har ju för övrigt gjorts ett antal studier om hur de politiska partierna skildras inför ett val - den senaste jag såg avsåg valet förra året och där kom man fram till att S och SD skildrades mest negativt.

Men om jag fortsätter att fråga. Kan du ge exempel på sådant man inte får säga med mindre än att man riskerar att råka ut för ett mediadrev?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-09-15 07:33:36 följande:
    För ett företag som tillverkar produkter är det säkert i huvudsak sant även om jag mycket väl vet att jag kan påverka hur våra produkter utformas.
    I fallet media är det inte sant iom att produkten, nyhetsrapportering, krönikor etc, etc, är så pass vag i definitionen och den enskilde medarbetaren har långt större möjlighet att påverka utformningen än för ett företag som tillverkar fysiska produkter. Media har en politisk vinkling i långt mycket mer än just bevakningen av politiska partier.

Ett drev nyligen var väl att Lars Adaktusson tyckte att EU inte har med abortfrågan att göra utan att det är en nationell fråga. Det förvandlades snabbt till att (kd) var ett hot mot aborträtten och Adaktusson kunde glömma att få ställa upp igen.
    Nu ska en del av medieutrymmet i allra högsta grad vara politiskt, insändare, debattartiklar, krönikor, ledare. Det som var speciellt med Adaktussonpubliciteten var att den handlade om hans dubbla budskap i abortfrågan - eller lite hårdare uttryckt att han ljög. I nyhetsmaterialet beskrevs detta och i åsiktsmaterialet kritiserades hans agerande av många.

Det är precis som det ska vara. Det finns åtskilliga exempel på det du kallar drev mot politiker. Min gissning är att det oftast är S-politiker som råkat ut för dessa. Förmodligen för att S-politiker i större utsträckning än andra har haft makt.

Det är klart att det i någon slags bemärkelse finns en anständighetskorridor i Sverige. En politiker som visar sig vara ohederlig brukar hamna utanför den och vara körd. 
  • FDFMGA
    gabi1969 skrev 2019-09-15 11:28:42 följande:
    Jag tycker tvärtom. Ärliga politiker finns inte i toppen. Dit når inte ärliga personer. Det finns undantag men de är få. Möjligen finns det ärliga personer men de har kommit dit dem är för att de vet när de ska hålla tyst och när de ska säga något. Ofta räcker det att hålla med rätt personer.

Olika åsiktskorridorer.

I den jag rör mig inom är det inte okej med den sortens påståenden. Visst finns det oärliga politiker precis som det finns oärliga personer inom alla yrkeskategorier.

Och visst kan jag höra oväsendet från åsiktskorridorer där man förutsätts generalisera så som du gör. Men i min korridor är man inte skyldig förrän man bevisats vara skyldig - dessutom bedöms man inte utifrån den grupp man tillhör utan för sina individuella handlingar.

Titta gärna in i min korridor någon gång - det kan vara intressant för dig att ta del av en för dig helt främmande kultur - om inte annat så sägs det ju vara bra att lära känna sin fiende.

För att travestera en före detta finansminister som i sin tur snodda sin titel från Stig Johansson:

Alla dessa åsiktskorridorer som kom och gick - inte visste jag att det var dessa som var Sverige.

• FDFMGA
    KillBill skrev 2019-09-15 20:16:21 följande:
    I Kristdemokraternas Sverige får man inte längre döpa förskolor till Regnbågen

Enligt Kristdemokraternas representant i Årjäng i Värmland, ska inte förskolor ha religiöst eller politiskt laddade namn. Tydligen är ordet regnbåge väldigt laddat politiskt för en person som är representant för Kristdemokraterna. Snacka om att vara lättkränkt..
    Hmm, skrattretande kan man tycka, men tyvärr bara ett av flera exempel på intoleransen i den åsiktskorridoren.
  • FDFMGA

i alla tider har det funnits personer som ingått i sammanhang där man putsar varandras egon med tecken på ömsesidig beundran för att man har genomskådat det andra inte kan eller vill elelr får genomskåda.

Och för närvarande är det åsiktskorridorhögern som förklarar vad andra än de inte kan säga med mindre än att de blir utstötta.

Som läsare av traditionella media så läser jag ofta åsikter om ämnen som enligt åsiktskorridorhögern endast uttrycks i deras egen korridorSkrattande

• FDFMGA
    Padirac skrev 2019-09-15 20:47:02 följande:
    Förresten, har du fått reda på vad som inte får sägas i den breda korridoren ännu. Eller är det skendebatter för att slippa detta som tagit vid?
    Nej, bara av den där som anser att åsiktskorridoren är för smal på FL så smal att hen hela tiden får sina inlägg borttagna. Det var säkert något om invandrare och gängkriminalitet man inte får skriva.

Själv kan jag väl tycka att alarmismen är lite väl hög inom traditionella medier, man kan nästan få för sig att Sverige är på väg att gå under

Men det skulle vara intressant att få reda på vad det är som inte får sägas inom den åsiktskorridor jag antar att jag befinner mig.

Ibland kan jag få för mig att högerns åsiktskorridorångare trots att den inte gör många knop lyckas grundstöta alltsomoftast.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-09-15 21:02:14 följande:
    Fast min poäng var att jag inte tillämpar invektiv om jag kan slippa det och gärna såge att andra kunde visa samma återhållsamhet. Jag är hjärtligt trött på att få allt möjligt om (sd) kastat på mig när jag över huvud taget inte har uttryckt några sympatier för dem. Det är en fråga om kausalitet.
    En annan poäng vore att du beskrev vad som inte får sägas inom den åsiktskorridor du identifieratSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-09-15 21:30:37 följande:
    >>Åsiktskorridorens funktion [ligger inte] i att man inte kan säga vad man vill. Det kan man. Funktionen ligger i vad som händer om man säger vad man vill.<<

sv.m.wikipedia.org/wiki/Åsiktskorridor
    Nja - det är min bestämda uppfattning att det ständigt tassas på tå i åsiktskorridorhögerns åsiktskorridor. Jag menar alltså att ett ständigt fokus på att vara pk inom den egna korridoren får till följd att man saknar verktyg att förstå världen utanför den egna åsiktskorridoren.

Åsiktskorridorhögerns diskurs påminner närmast om 68-vänsterns ängsliga fruktan för att avvika från det politiskt korrekta inom den egna åsiktskorridoren.Skrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?