Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Missermajser skrev 2019-10-19 08:17:23 följande:
    Vad yrar du om? 
    tja, det verkar som någon har gjort en sammanställning av Facebookkommentarer från de senaste två åren och att denna då anses visa att public service inte är opartiska.

Fenomenet är vanligt inom den nyauktoritära rörelsen, alltså att man har en tes och sedan väljer ut exempel som anses bekräfta tesen som då anses bevisad.

Vi ska strax ut med hunden på en skogspromenad, kanske jag ska fota alla tallar vi ser och därefter bevisa att skogen bara består av tallarSkrattande

Jag kollade en av länkarna, i ett Rapportinslag om sjukvården för nästan två år sedan intervuades en sjuksköterska utan att man angav att hon var aktiv inom sjuksköterskefacket.

Jag har för mig att den nyauktoritära rörelsen har tagit upp detta i deras tycke oerhörda exempel vid ett flertal tillfällen här på FLSkrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-10-19 12:11:03 följande:

Kverulant67 inspirerades kanske av mitt inlägg i Public Service tråden där jag genom att publicera mängder av exempel på att SVT och SR mörkar identiteten på SD politiker som dömts för brott eller som på annat sätt varit klandervärda 
    ville peka på att visa Flash och de andra är enögda när de bara letar  efter exempel  som styrker den egna tesen. Nu vet vi att Kverulant67 är lika enögd.

Okej, hade inte läst dii inlägg eller den tråden överhuvudtaget.

Det finns gränser för hur mycket nattmössemagi jag står ut med. Egentligen är det obegripligt att det finns folk som är så till den milda grad okunniga att de tror att ett icke slumpmässigt urval exempel som ska styrka en tes inte styrker något annat än att den svenska skolan misslyckats fullständigt med vissa individer.

Däremot har det ju gjorts vetenskapliga undersökningar om huruvida nyhetsrapporteringen kan påstås vara partipolitiskt tendentiös. Jag vill minnas att den senaste visade att S och SD skildrades mer negativt än de andra partierna inför valet.
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-10-19 16:15:55 följande:
    Men det vi andra pratar om är ju att vissa har tagit till sin livsuppgift att dölja och förneka att skogen ens har några tallar,
    detta alldeles oavsett hur många tallar det finns i verkligheten.
    Nix.

Ser du skogsobservationerna som en metafor för mediernas opartiskhet så har det gjorts ett antal vetenskapligt förankrade studier som visar att den svenska nyhetsjournalistiken är hyfsat saklig och opartisk.

Att sen den nyauktoritära rörelsen saknar förmåga eller vilja att se skogen för bara trän av en viss sort har inget med vetenskap att göra
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-19 23:50:20 följande:
    Ja, det verkar finnas en mindre rumsren hatsvans med i bilden.

Så ingen media informerar om att gripandet berörde misstankar om dödshot, utan det får man googla och pussla ihop för egen hand och maskin?

Ja, givetvis. Varenda så kallad alternativmedia har säkerligen rapporterat om det här fallet. Flash Gordon länkade dock till Katerina Magasin.
    Det finns säkert motsvarande skildringar för t ex den där islamisten som greps av Säpo och där regeringen nu fastställt utvisningsbeslutet. Ja, alltså att han bara har predikat kärlek och att han en gång råkade trampa på en myra som skadades, men att han då vårdade myran ömt och efter dess tillfrisknande återförde den till stacken.

Man bör nog alltid se partsinlagor från anhängare till buset för vad de är - och i stället utgå från att vår fina svenska polis gör utmärkta bedömningar.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-20 13:58:33 följande:
    FDFMGA skrev 2019-10-20 09:28:20 följande:

Det finns säkert motsvarande skildringar för t ex den där islamisten som greps av Säpo och där regeringen nu fastställt utvisningsbeslutet. Ja, alltså att han bara har predikat kärlek och att han en gång råkade trampa på en myra som skadades, men att han då vårdade myran ömt och efter dess tillfrisknande återförde den till stacken.

Man bör nog alltid se partsinlagor från anhängare till buset för vad de är - och i stället utgå från att vår fina svenska polis gör utmärkta bedömningar.

När det dyker upp tre olika skildringar i tråden där enbart en av dem har ett slags underlag - som även bör tas med en nypa salt - så undrar man ändå hur det ligger till.

Man bör inte ha ett blint förtroende för myndigheter och särskilt inte för myndigheter med våldsmonopol. Förtroende? - visst. Blint förtroende? - nej.

Det räcker med en umgängeskrets av utlandsfödda unga män, som bor i områden där man kärleksfullt säger >>bror<< till allt som andas och rör sig, för att veta att poliser kan agera inkompetent. Jag har sådana exempel redan från den här månaden... när en av dessa vänner naivt lämnade in en stulen moped till polisen.

För min del räcker det med att se namnet >>Bilyana Martinovski<< för att hålla dörren lite extra öppen för möjligheten att samhällsservicen kan svika... men vi kommer nog ifrån extremt skilda världar du och jag.

Aja, nu ska jag fokusera på att göra glögg till helgdagarna i december. :) Goda råd mottages!
    Nu har jag inte läst skildringarna i Samhällsnytt, Nordfront med mera. Däremot såg jag artikeln KillBill länkade till eller hade kopierat in.

Ibland skadar det inte att anta ett rimlighetsperspektiv - är det troligt att (hm, jag stannar här och läser t ex Samhällsnytt).

Som jag trodde - är det rimligt att tro på den skildring som ges där, enligt min uppfattning ska man ha konsumerat bra mycket spetsad glögg för att kunna ta den på allvar.

Men till din glöggtillverkning. Där kan du ju verkligen starta en tråd på FL och be om tips - och det menar jag utan ett uns av ironi. Hemmagjord glögg kan vara som en smak av paradiset - eller helvetet. Beroende på ingredienser och handhavande.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-20 14:22:37 följande:
    Ja, givetvis behövs det fler källor än de som enbart utgår från den misstänktes egen berättelse. Varför jag väntar på rapportering som även innehåller polisens ärende i sak - först då kan man veta med säkerhet vad gripandet gällde.

Och på tal om spetsad glödd så ska det i några mått rom i flaskorna som ska lagras. :)
    Fast jag skulle gissa att om medierna överhuvudtaget har värderat den här nyheten så har de dels bedömt att den saknar allmänintresse och dels bedömt att man av barnhärtighetsskäl ska låta den här kvinnans fantasier stanna där de hör hemma.

Det är betydligt mer intressant och allmängiltigt hur man blandar till den perfekta glöggen
    .
    ? Jag har känslan av att det är politiskt motiverat från vänsterextremister, för att jag ska skrämmas och försäga mig. De attackerar mina njurar. När du upplever att du blir rädd så attackeras njurarna och när man gör det så kan man tappa vettet eller be om förlåtelse. Det är vad jag tror.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-20 16:30:30 följande:
    Fast nu efterfrågade jag polisens rapport av händelsen - så att folk vet vad saken gällde - inte mer från samma källa.

Allmänheten har visat intresse nog tycker jag men det hör väl medier som förlorar läsare/tittare till att missa sådant...
    Jag har ingen aning om hur man får fram en polisrapport, har aldrig haft något sådant behov.

Jag betvivlar dessutom att allmänheten har något större intresse av den påstådda polisbrutaliteten. Att katerina Jonouch, Ingrid Carlqvist, Nordfront, Fria Tider; Samhällsnytt går i taket över polisaktionen är inte detsamma som ett allmänintresse. Du gillar ju att försöka analysera företeelser, testa att samla hennes utsagor och gör en bedömning om hon är trovärdig eller inte.

Ta det här hon säger om njurarna det är ett citat. är det verklighetsförankrat eller fanatsier från en psykiskt instabil person. Har poliserna attackerat hennes njurar? "De attackerar mina njurar. När du upplever att du blir rädd så attackeras njurarna och när man gör det så kan man tappa vettet eller be om förlåtelse
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-20 23:40:36 följande:
    Vänta nu... bara så jag har förstått saken rätt. Du känner dig alltså nöjd med hur sanningen ägs nu - som alltså landar i att ~10 poliser i två fordon har ryckt ut för att gripa en högst troligt obeväpnad kvinna som kommit hem från en semester, för misstankar om ett brott som ger böter?

Medan de alternativa skildringarna här i tråden, om att gripandet skulle beröra misstankar om dödshot eller att överreaktionen berodde på ett upphettat läge på flygplatsen, kasseras som lögner/påhitt...

Du nämner i princip varenda större alternativ media i Sverige men verkar inte införstådd med vad det innebär. Hur många svenskar tror du läser dessa medier? - medier som just nu äger sanningen om vad polisens gripande gällde, då ingen annan media har rapporterat om det.

Mellan tummen och pekfingret kommer 2-4 miljoner svenskar att hålla den aktuella skildringen som sann/officiell inom kort...

...men enligt dig ligger det inte i allmänhetens intresse att nå ut med (vad folk påstår här) den faktiska sanningen och utmana ägandet av den?
    Ja, ungefär så.

Jag tror inte att det skulle ha någon som helst betydelse om polisen gick ut med sin version, de som vill tro på polisens vänsterextremistiska njurattacker kommer i vilket fall att göra det.

Men om Säpo är inblandade så är de förmodligen detta på goda grunder - och Säpo brukar aldrig redogöra offentligt för vad de sysslar med.

Men min gissning är att den här kvinnan är minst lika fnoskig som de fnoskigaste FL-debattörerna med dragning åt konspirationstänkande.

Läs gärna citatet en gång till. Vad är det hon påstår egentligen? Finns det ens ett uns av vett och sans i följande påstående? På vilket sätt har hennes njurar attackerats?

"Jag har känslan av att det är politiskt motiverat från vänsterextremister, för att jag ska skrämmas och försäga mig. De attackerar mina njurar. När du upplever att du blir rädd så attackeras njurarna och när man gör det så kan man tappa vettet eller be om förlåtelse"
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-21 01:44:50 följande:
    Ok.

Skulle gissa på att hon menar stress som har en nära biokemisk relation till njurarna. Det sista om förlåtelse har jag dock svårare att gissa på. Möjligtvis religiöst uttryckt eller att det slutligen står mellan två val, att förlora vettet eller be om förlåtelse för att plågan ska sluta.
    Okej.

Hursomhelst - det finns sådant SD vinner opinionsmässigt på.

Men den här händelsen tror jag inte påverkar överhuvudtaget. Vanliga sverigedemokrater har nog inte mycket till övers för de krumelurer som finns i partiets närhet och nu försöker få polisen att framstå som om de har en vänsterextremistisk agenda som innebär att de trakasserar regimkritiker och attackerar deras njurar.

SD:s bästa propagandamakare är knappast beväpnade med foliepropellrar utan med handgranater, vapen och sprängmedel och det bästa sättet att bekämpa SD är att ge polis och samhälle resurser att komma tillrätta med gängkriminaliteten.
  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2019-10-21 09:17:36 följande:
    Vänta bara, snart kommer polisen sätta in piketen och nationella insatsstyrkan
    för att hämta snattare och fortkörare om dom samtidigt är kritiska till regeringen.
    Östtyskland ( DDR ) och Sovjet var mästare på detta att sprida skräck bland befolkningen om man var obekväm.

Men, som andra i tråden påpekat, kvinnan i fråga är helgalen.
    Det motiverar inte att hämta in henne på detta vis för ett brott som eventuellt
    kan ge 30 dagsböter.
    Varför polisen agerade som de gjorde vet vi ju inte - men det är inte särskilt längesen en känd advokat blev skjuten av en helgalen kvinna.

Det väsentliga, tycker jag - är att till och med en helgalen kvinna kan få folieparabolhögern att slå på stora folieparaboltrummanTomte
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?