Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

miljömupp skrev 2019-11-12 23:20:29 följande:
    God afton Gagga,

Det stämmer att jag skapade de nick du yrar om. Frågan är hur du kan veta att just jag skapade dessa nick? Det raderas ju mängder med konton här och de flesta som raderas är inte mina. Enda möjligheten att du vet detta är att du har tillgång till information som bara admins har. Du påstår att du känner igen på sättet jag skriver. Kanske det. Men ibland vet du vilket nick som är mitt innan jag ens skrivit något. Det är kanske dags att du slutar ljuga.

Nicket "moderatorn är kommunist" är intressant. Detta eftersom du ändrade själva nicknamnet till "jag är kommunist" i samband med att det avfördes. Lustigt att du minns just detta nick bland det tusental du yrar om.

Vem fan är Suffering? Som du vet står jag för mina nick. Men "suffering" har jag aldrig kallat mig. Du påstår ju även att jag varit aktiv här i över 10 år, vilket inte heller stämmer. Denne suffering ska dessutom varit nån slags högerextremist. Du verkar ha misstagit dig grovt gagga. Jag är bara en vanlig snäll hårt arbetande borgerlig väljare. Fjärran från din vänsterextremism och långt ifrån högerextremisism. Du verkar rejält förvirrad. Är det hat som driver dig till dessa anklagelser, Gagga?
    Hej Suffering.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-11-12 18:31:54 följande:
    Det gör han inte, men går inte med på att 10 miljoner svenskar får ducka för kulor så fort de går ut. Typ.
    Ja, det måste bli värre innan det kan bli bättre är ju en vanlig kommentar i de här kretsarna.

Och då kan man ju hjälpa till lite och t ex påstå att Sverige är en krigszon - fast frågan är om man inte redan samlat ihop alla nötterSkrattande
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-13 00:35:29 följande:

Du mumlar och är otydlig.
    Jag får försöka tolka dig och beskriva den uppfattning du ger mig genom det du skriver.

Du menar alltså att de andra med Sverige i allt övrigt fullt jämförbara länderna, det finns flera goda exempel, som inte har dessa nya samhällsproblem i alls samma omfattning som Sverige,
    de är i din mening inte demokratiska rättssamhällen?

Då kanske du ska ta och tänka ett varv till?
    Det finns ju tydligen t ex grannländer, som jag tror att alla bedömare är överens om är att betrakta som ett demokratiskt rättssamhälle, känner det påkallat upprätta gränskontroller mot Sverige för att skydda sina egna medborgare från att bli brottsoffer till kriminella som kommer från Sverige.

Förstår du varför andra jämförbara länder har valt att göra det de har gjort? Förstår du skillnaden mellan att fokusera på och omhulda brottsoffren och de vanliga medborgarna i stället för på svenskt vis brottslingarna?

Jag ställer mig mycket tveksam till om internationella bedömare i dag skulle påstå att det nya Sverige skulle vara ett bättre fungerande demokratiskt rättssamhälle än andra jämförbara länder.
    Nä, du behöver nog tänka både ett och två varv till innan du anklagar goda och välrenommerade länder för att inte vara demokratiska rättssamhällen. Du är helt enkelt helt ute och cyklar. Igen.
    Är det verkligen jag och inte du som har svårt att förstå?

Den ökande kriminaliteten och våra ökande nya samhällsproblem i Sverige, är det något som du FDFMGA gillar och önskar?
    Och du tycker att vi alla liksom du ska sträva efter att välkomna och slå vakt om den utvecklingen, är det din personliga uppfattning?
    Du borde nog inte ställa upp i en tävling i texttolkningSkrattande

Nej, jag gillar inte gängkriminaliteten - men jag är övertygad om att kriminaliteten kommer att begränsas med metoder som hör ett rättssamhälle till och inte genom metoder hämtade från tankar om att ett rättssamhälla ska bekämpa kriminalitet genom att avskaffa rättssamhället.
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-13 07:21:23 följande:
    Då frågar jag dig;
    Länder som är jämförbara med Sverige, t ex våra nordiska grannländer, som inte dragit på sig i närheten så stora nya samhällsproblem, 
    påstår du alltså att de enligt din mening inte är rättssamhällen? Du påstår att jämförbara länder har avskaffat rättssamhället?
    Det enda landet som är ett rättssamhälle i din mening är det land som dragit på sig dessa nya samhällsproblem, bl sa med denna ökande kriminalitet?
    Du påstår att endast ett land med så starkt ökande kriminalitet, så kraftigt ökande våld. är ett rättssamhälle?

Jag anser att jämförbara länder som inte har drabbats av dessa nya samhällsproblem, som har lyckats skydda sina egna medborgare från att bli brottsoffer, innebär att de till denna del är mer framgångsrika rättssamhällen än vårt nya Sverige.
    Nej, det påstår jag inte.

Men du skrev att man skulle avskilja de kriminella, avgränsa dem från övriga samhället.

Ja, det vore enkelt för polisen att bara omhänderta gängmedlemmarna och internera dem utan att deras brott prövas juridiskt av domstol - i ett samhälle som inte längre är en rättsstat.

Våra nordiska grannar är rättsstater och man har helelr inte tillgripit dina metoder för brottsbekämpning.

• FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-13 10:48:24 följande:
    Jo, till mig förmedlar du ett klart och tydligt intryck av att du påstår just det.

Varje framgångsrik rättsstat ägnar sig åt att skydda sina vanliga medborgare mot brottslingar. I detta ingår t ex åtgärder som att avskilja dem som begår brott.
    Men du menar att detta inte förekommer i en rättsstat?

Jag har aldrig sagt att juridiska lagar och regler inte ska följas. Menar du att de jämförbara länderna, t ex våra nordiska grannländer, som bevisligen jobbar mycket mera framgångsrikt än vi, generellt inte skulle följa rådande juridiska lagar och regler? Att de inte är rättsstater enligt dig?

När har jag någonsin sagt att man ska tillgripa metoder som inte vilar på allmänt accepterad juridisk och mänsklig grund?
    Med mänsklig grund menar jag då att man i första rummet sätter vanliga medborgare och brottsoffer, inte som du som sätter brottslingar i första rummet.

Det jag menar är att så snart vi skiftar fokus, att börja skydda och omhulda brottsoffren och våra vanliga medborgare, i stället för att som du och dina gelikar fokusera på att omhulda och skydda brottslingarna, så kan vi börja utvecklingen mot att lyckas lika bra som jämförbara länder.
    Vi likväl som jämförbara länder har alla möjligheter att på juridiskt acceptabel  grund motverka de nya samhällsproblemen lika bra som t ex våra nordiska grannländer har lyckats med.
    De jämförbara länderna har mycket mindre nya samhällsproblem än vi har dragit på oss i Sverige, de är bevisen för att en rättsstat kan fungera så mycket bättre än dagens Sverige.

I dina inlägg är det mycket tydligt att du väljer fokuserar på att skydda, pratar om, nämner och omhuldar gängmedlemmar, brottslingar och kriminella.
    Det är dessa du väljer att framhålla när du pratar om rättsstaten.
    Ingenstans nämner du ens att man i en rättsstat bör prioritera brottsoffren och de vanliga medborgarna.
    Det är mycket tydligt vilka du och dina gelikar väljer att omhulda och vilka ni väljer att förneka.
    Snacka om förvrängt fokus i din syn på rättsstaten!
    Om du begriper samhällsföreteelser lika illa som du förmår förstå inlägg här på FL -så tycker jag synd om dig. Men jag utgår från att du är läskunnig men att din politiska agenda innebär att de du diskuterar med möter större förståelse från en papegoja som lärt sig säga "Polly vill ha kaka"

Men faktum är att du mer påminner om en asgam än en papegoja när du gottar  dig euforiskt över doften av lik eller när du skriver att  i "I dina inlägg är det mycket tydligt att du väljer fokuserar på att skydda, pratar om, nämner och omhuldar gängmedlemmar, brottslingar och kriminella".

Kampen mot gängkriminalitet eller mot kulturella strukturer vars inflytande innebär att demokratiska värderingar och synen på individens rätt att fatta egna val blir satta på undantag - den kampen är alldeles för viktig för att man ska fästa något avseende än möjligen en portion vämjelse inför ditt frossande på offren för gängkriminalitet - eller för den delen knallpulverhögerns tokerier.

Det kommer att ta tid att komma tillrätta med gängens inflytande liksom med kulturellt inflytande som förtrycker enskilda människor - men det verkar som polisen har ett rimligt fokus. Punktmarkering av gängen, se till att det blir tydligt vilka som bestämmer, t ex genom att konsekvent slå ner på öppen narkotikahandel.

Det är ett arbete som kräver tålamod och åter tålamod och det är synd att M och KD ställde sig utanför något som hade kunnat bli en bred manifestation av politisk enighet mot gängkriminaliteten från samhällets sida.

I takt med att polisen kommer att få bättre och bättre grepp om kriminaliteten och få bättre möjligheter att ta fram bevis som håller i domstol, och gängkrimilaliteten kommer att minska - så kommer asgamarna att skräna allt mer missnöjt över en utveckling som går på tvärs mot deras agenda.
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-13 10:48:24 följande:
    Jo, till mig förmedlar du ett klart och tydligt intryck av att du påstår just det.

Varje framgångsrik rättsstat ägnar sig åt att skydda sina vanliga medborgare mot brottslingar. I detta ingår t ex åtgärder som att avskilja dem som begår brott.
    Men du menar att detta inte förekommer i en rättsstat?

Jag har aldrig sagt att juridiska lagar och regler inte ska följas. Menar du att de jämförbara länderna, t ex våra nordiska grannländer, som bevisligen jobbar mycket mera framgångsrikt än vi, generellt inte skulle följa rådande juridiska lagar och regler? Att de inte är rättsstater enligt dig?

När har jag någonsin sagt att man ska tillgripa metoder som inte vilar på allmänt accepterad juridisk och mänsklig grund?
    Med mänsklig grund menar jag då att man i första rummet sätter vanliga medborgare och brottsoffer, inte som du som sätter brottslingar i första rummet.

Det jag menar är att så snart vi skiftar fokus, att börja skydda och omhulda brottsoffren och våra vanliga medborgare, i stället för att som du och dina gelikar fokusera på att omhulda och skydda brottslingarna, så kan vi börja utvecklingen mot att lyckas lika bra som jämförbara länder.
    Vi likväl som jämförbara länder har alla möjligheter att på juridiskt acceptabel  grund motverka de nya samhällsproblemen lika bra som t ex våra nordiska grannländer har lyckats med.
    De jämförbara länderna har mycket mindre nya samhällsproblem än vi har dragit på oss i Sverige, de är bevisen för att en rättsstat kan fungera så mycket bättre än dagens Sverige.

I dina inlägg är det mycket tydligt att du väljer fokuserar på att skydda, pratar om, nämner och omhuldar gängmedlemmar, brottslingar och kriminella.
    Det är dessa du väljer att framhålla när du pratar om rättsstaten.
    Ingenstans nämner du ens att man i en rättsstat bör prioritera brottsoffren och de vanliga medborgarna.
    Det är mycket tydligt vilka du och dina gelikar väljer att omhulda och vilka ni väljer att förneka.
    Snacka om förvrängt fokus i din syn på rättsstaten!
    Visst förstår jag att du blir upprörd - dels av att få höra sanningen om att du och dina likasinnade frossar njutningslystet i brottsoffrers lidande och död och dels för att du inte tål att höra att polis, åklagare och domstolar inte ser mellan fingrarna visavi gängkriminalitet - men att Sverige är en rättstat där man betraktas som oskyldig till dess att motsatsen bevisats.

Man kan inte som asgamshögern skränar bara gripa dem man misstänker och därefter avskärma dem från samhället för gott. Vad man kan göra är det som polisen i allt större utsträckning försöker göra - att punktmarkera gängen, att se till att narkotikaförsäljning inte ska kunna ske på allmän plats utan att polisen ingriper.

Polisen och det svenska samhället kommer att komma tillrätta med sprängningar, gängskjutningar och kulturella mönster som inte är kompatibla med demokratiska värderingar och individers frihet.

Och då kommer du att skräna besviket.
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-13 14:59:33 följande:
    Nä, regeringen har hittills valt att avstå från att agera. Hittills har de misslyckats, trots att jämförbara länder har bevisat att det är både möjligt och rimligt att man agerar på så sätt att man lyckas.
    Löfven och regeringen är mycket rädda för att de kommer att misslyckas och att medborgarna därför kommer göra processen kort med dem vid nästa val.
    Regeringen varken kan eller bör patrullera på gatorna, det är polisens uppgift.

Det är trist att den nya polisorganisationen under många år fungerade som ett effektivt sätt att få polisen att bli en ineffektiv organisation. Men det politiska ansvaret för klåfingrigheten att byråkratisera polisen är samtliga partiers.

Do kommer att bli besviken vad det lider - polisen kommer att lyckas med sin uppgift.
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-13 15:38:37 följande:
    Regeringen är ansvarig.
    Om detta är jag helt enig med bl a t ex SVT:s Mats Knutson.
    Mitt tidigare inlägg är mycket starkt inspirerat och präglat av hans aktuella artikel.

Men du FDFMGA vill väl anklaga även Mats Knutsson för att inte klara av att förstå saker lika bra som du. Det är väl din åsikt att även han, liksom jag, i dina ögon har intelligens som en papegoja?
    Kanske vill du också försöka brunsmeta honom, förneka, förminska och dölja även det som han säger?
    Mats Knutsson har kanske också blivit SD:are nu i dina ögon?

Jag kan mycket gärna notera och erkänna att även Mats knutsson och SVT i åtminstone i vissa stycken har ändrat sin retorik, i vissa stycken har minskat på att försöka dölja, förneka och förminska våra nya samhällsproblem.

Som jag sagt tidigare, snart är du ensam om att ständigt framhärda i ditt förnekande och döljande, ensam om att ha missat förändringen!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lyckas-inte-regeringen-knacka-brottsligheten-ar-lofven-rokt-i-nasta-val
    Analys: Lyckas inte regeringen knäcka brottsligheten är Löfven rökt i nästa val
    Jaha, så Mats Knutson är din guru.

Tja, själv håller jag mig inte med sådana.

Jag betvivlar att Mats Knutson har någon annan uppfattning än den att man inte kan avskärma gängkriminella från samhället med mindre än att domstolarna anser det bevisat att de begått de brott de åtalas för.

Du verkar för övrigt rätt avskärmad från det du läser överhuvudtaget.

Så Knutsons analys är enligt dig att om inte regeringen lyckas knäcka brottsligheten så är den rökt vid nästa val.

Ingen regering någonsin någonstans har lyckats knäcka brottsligheten och ingen regering kommer heller att lyckas med detta. Men vad vår regering kommer att lyckas med är att se till att polisen får de resurser som krävs för att de ska kunna göra livet som gängkriminell betydligt svårare och mindre glorifierat för dem som finns i gängens utkanter, det vill säga begränsa nyrekryteringen. 

Det kommer inte att smällas på valdagsnatten, däremot att gnällas från dem som vaknar upp från drömmen om en nyauktoritär brunblå regering och ser vad som förhoppningsvis inte är Löfven utan hans efetrträdare som partiledare för S hålla ett segertalGlad
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-14 09:32:29 följande:
    Nej, inte enligt mig, utan enligt länkad artikel från SVT.
    Det där med "rökt" var inget som jag hittade på utan det var rakt av ett citat från SVT.

Fungerade inte länken för dig?

Du brukar ju efterfråga länkar och källor, så jag försökte bara vara snäll mot dig, lyssna och tillfredsställa dina önskemål. Då var jag väl duktig?
    Länken fungerade utmärkt och jag hade redan förstått att du betraktar Knutson som ett orakel.

Hursomhelst så har du återigen misslyckats med att förstå en text, redan efter någon rad hade du gått vilse.

Knutson skriver: "Lyckas inte regeringen knäcka brottsutvecklingen så är den rökt vid nästa val"

Det har jag inget att invända mot. Jag tror också att det är fundamentalt för regeringens överlevnad att den kan vissa att framförallt sprängningarna har minskat kraftigt i frekvens men att också brottsligheten totalt sett gått ner.

Du borde lära dig att läsa annat än rubriken som säkert är satt av någon timvikarie.

Knutson skriver alltså brottsutvecklingen och han menar då att regeringen måste bryta en trend.

En artikel innehåller oftast rubrik, ingress och brödtext - det är nyttigt för läsutvecklingen att ta del av en hel artikel.

Fundera gärna på skillnaden mellan 
     "Lyckas inte regeringen knäcka brottsutvecklingen så är den rökt vid nästa val" och

Lena1979 skrev 2019-11-13 15:38:37 följande:
    Analys: Lyckas inte regeringen knäcka brottsligheten är Löfven rökt i nästa val

Det brister nämligen en smula i ditt analysförsökSkrattande 
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-14 16:05:15 följande:
    Jag har inte gjort någon analys.
    Jag har bara länkat till och refererat till analysen av Mats Knutsson på SVT. Om du har problem med det de har skrivit, eller med deras rubriksättning, så rekommenderar jag dig att du vänder dig till dem.
    Jag har tyvärr inte förmåga eller intresse att göra något åt vad de väljer att publicera. Framförallt har jag inte intresse hjälpa dig med ditt problem.
    Korrekt.

Du kommer väl aldrig ens att  förstå skillnaden mellan att knäcka brottslighetenoch att knäcka brottsutvecklingen.

Du kan inte enbart ha Mats Knutsom som guru för att han kommer från Sölvesborg - du borde försöka förstå vad han skriver också.

Själv är jag mer förtjust i Nicole 
    Sabouné - när det gäller att ha sitt ursprung i Sölvesborg alltsåSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?