Lena1979 skrev 2019-11-13 10:48:24 följande:
Jo, till mig förmedlar du ett klart och tydligt intryck av att du påstår just det.
Varje framgångsrik rättsstat ägnar sig åt att skydda sina vanliga medborgare mot brottslingar. I detta ingår t ex åtgärder som att avskilja dem som begår brott.
Men du menar att detta inte förekommer i en rättsstat?
Jag har aldrig sagt att juridiska lagar och regler inte ska följas. Menar du att de jämförbara länderna, t ex våra nordiska grannländer, som bevisligen jobbar mycket mera framgångsrikt än vi, generellt inte skulle följa rådande juridiska lagar och regler? Att de inte är rättsstater enligt dig?
När har jag någonsin sagt att man ska tillgripa metoder som inte vilar på allmänt accepterad juridisk och mänsklig grund?
Med mänsklig grund menar jag då att man i första rummet sätter vanliga medborgare och brottsoffer, inte som du som sätter brottslingar i första rummet.
Det jag menar är att så snart vi skiftar fokus, att börja skydda och omhulda brottsoffren och våra vanliga medborgare, i stället för att som du och dina gelikar fokusera på att omhulda och skydda brottslingarna, så kan vi börja utvecklingen mot att lyckas lika bra som jämförbara länder.
Vi likväl som jämförbara länder har alla möjligheter att på juridiskt acceptabel grund motverka de nya samhällsproblemen lika bra som t ex våra nordiska grannländer har lyckats med.
De jämförbara länderna har mycket mindre nya samhällsproblem än vi har dragit på oss i Sverige, de är bevisen för att en rättsstat kan fungera så mycket bättre än dagens Sverige.
I dina inlägg är det mycket tydligt att du väljer fokuserar på att skydda, pratar om, nämner och omhuldar gängmedlemmar, brottslingar och kriminella.
Det är dessa du väljer att framhålla när du pratar om rättsstaten.
Ingenstans nämner du ens att man i en rättsstat bör prioritera brottsoffren och de vanliga medborgarna.
Det är mycket tydligt vilka du och dina gelikar väljer att omhulda och vilka ni väljer att förneka.
Snacka om förvrängt fokus i din syn på rättsstaten!
Visst förstår jag att du blir upprörd - dels av att få höra sanningen om att du och dina likasinnade frossar njutningslystet i brottsoffrers lidande och död och dels för att du inte tål att höra att polis, åklagare och domstolar inte ser mellan fingrarna visavi gängkriminalitet - men att Sverige är en rättstat där man betraktas som oskyldig till dess att motsatsen bevisats.
Man kan inte som asgamshögern skränar bara gripa dem man misstänker och därefter avskärma dem från samhället för gott. Vad man kan göra är det som polisen i allt större utsträckning försöker göra - att punktmarkera gängen, att se till att narkotikaförsäljning inte ska kunna ske på allmän plats utan att polisen ingriper.
Polisen och det svenska samhället kommer att komma tillrätta med sprängningar, gängskjutningar och kulturella mönster som inte är kompatibla med demokratiska värderingar och individers frihet.
Och då kommer du att skräna besviket.