Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-11-26 17:24:31 följande:
    Det skulle inte tolkas som ett argument utan jag försökte motivera vederbörande till att titta lite djupare på min text - och förhoppningsvis lägga märke till att jag använder nyckelordet >>tajming<< samt reflektera över dess signifikans i sammanhanget eller varför inte fundera på om inte ett motsägande perspektiv - i förhållande till det i >>SDmedia-<< - innebär kritik av >>SDmedians<< perspektiv i sig självt och så vidare.

Men vederbörande tar sällan till sig mer än vad hen hittar på om mina texter... man kan säga att du och vederbörande har det som ett gemensamt tema. Ni kommer dock längre med ett jultema...
    För min del saknar det fullständigt betydelse vad du skriver i på alla punkter utom en - att du känner att du måste betona detta, i övrigt så bryr jag mig inte om förpackningen utan fokuserar på innehållet.

Själv tycker jag att Padirac och jag argumenterar och skriver på helt olika sätt. Men jag gissar att han inte är särskilt främmande för det jag delvis sysslar med yrkesmässigt och ibland här på FL - att bryta ner information och ta fram det väsentliga.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-26 19:40:16 följande:
    Jahapp...
    Jepp.

En nyttig övning skulle kunna vara att läsa igenom "dialogen" dig och Padirac emellan från den första viskningen till den senaste kommentaren.

Det behöver inte nödvändigtvis göras på prime time utan lämpligen med papper och penna. Vem vet - du skulle förmodligen kunna lära dig ett och annat som kan vara till nytta i framtida diskussioner.

Mig kan du strunta i - jag är egentligen bara en road åskådareGlad
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-26 19:26:43 följande:

Jag tycker också att regeringen borde avgå fast jag tror vi tycker det av helt olika skäl.

Dels tycker jag att de draman om It säkerhet och annat som väckte misstroendeförklaringar existerade på grund av beslut tagna tidigare av alliansregeringen. Nu skulle de själva fått skörda konsekvenserna av sin tidigare politik gällande migrationsfrågorna och avregleringarna i sjukvården. Det skuller varit riktigt roligt att se M, KD och SD eller rent av de gamla allianspartierna sitta i mediestormen utan att kunna skylla ifrån sig. 

Nu får sittande regering ta skiten i stället och de som faktiskt satt i gång det slippa undan. 

Stundtals - och på sistone allt oftare - är jag faktiskt benägen att hålla med dig.

S kunde ju lämna över till Lööf och Sabuni med krav på en rättvisare fördelningspolitik, restaurering av Arbetsförmedlingen, betydligt mer restriktiv syn på arbetskraftsinvandring till arbeten där man mycket väl skulle kunna tänka sig att arbetslösa i Sverige skulle kunna slussas in, etcetera.
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-26 20:49:12 följande:

Ja det är både och!

Sen har jag ju vissa andra problem med S som jag inte vet riktigt hur jag ska kunna skaka av mig.

"Avregleringen följdes av en mycket kraftig ökning av bankernas utlåning. Detta anses, av vissa, vara en stor bidragande orsak till den fastighetsbubbla och ekonomiska överhettning som uppstod under slutet av 1980-talet.[1][4] Avregleringen har ibland beskrivits som ett misstag som starkt bidrog till den höga arbetslöshet och ekonomiska kris (Finanskrisen i Sverige 1990?1994) som Sverige gick igenom i början av 1990-talet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberrevolutionen_(Sverige)

Göran Perssons omfattande skuldsanering efter 90-talskrisen bör också läggas till under socialdemokratins klädsamma pragmatism. Det, tillsammans med avsåndstangande mot kommunismen och folkrörelsertaditionen, har tjänat både den ekonomiska liberalismen och den liberala demokatin i Sverige väl."

https://www.liberaldebatt.se/2013/05/liberalismen-inom-socialdemokratin/

Ja, jag hade redan vid valet uppfattningen att det skulle vara bättre om S släppte fram en C/L-minoritetsregering än det omvända.

Jag skulle heller inte direkt sörja om Stefan Löfven avgick som partiledare - han är enligt min uppfattning pinsamt dålig som kommunikatör och att förmedla ett partis budskap är en av de viktigaste uppgifterna en partiledare har.

Därefter får det gärna bli nyval och gärna utifrån premisserna att S frigjort sig från MP - men även från tanken att man måste springa efter de borgerliga partierna i riktning högerut.

Fast så kommer det inte att bli, tyvärr!
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-11-26 21:20:46 följande:
    Tja, jag sysslade i nästan 15 år professionellt med att att 'destillera' stora mängder text för att plocka ut väsentligheter och göra innehållet presentabelt och lätt tillgängligt . Inför en vanlig vecka skulle ca 25000 till 35000 ord ha bearbetats och gjorts begripligt och hanterbart för såväl noviser som något kunniga inom området.

Och de 100 papp som universitetsutbildningen renderade i studieskulder i skiftet 80-/90-tal handlade ju också det om att bryta ned information, argument, premisser, detaljer och koherens. Nu skulle jag inte säga att jag har en utbildning i informationshanteringen men likväl ha viss skolning och yrkesmässigerfarenhet av analys och presentation av stora mängder information

Om jag ska titta på det FDFMGA och jag skriver så kan jag se att någon kan tro att vi skriver med ett gemensamt tema även om jag själv inte ser det på det sättet - men jag tror att både FDFMGA och jag skiter högaktningsfullt i BS och skenargument och kan till och från bemöta det på sätt som liknar varandra.
    Digestive skrev 2019-11-26 17:24:31 följande:
    Det skulle inte tolkas som ett argument utan jag försökte motivera vederbörande till att titta lite djupare på min text - och förhoppningsvis lägga märke till att jag använder nyckelordet >>tajming<< samt reflektera över dess signifikans i sammanhanget eller varför inte fundera på om inte ett motsägande perspektiv - i förhållande till det i >>SDmedia-<< - innebär kritik av >>SDmedians<< perspektiv i sig självt och så vidare.

Men vederbörande tar sällan till sig mer än vad hen hittar på om mina texter... man kan säga att du och vederbörande har det som ett gemensamt tema. Ni kommer dock längre med ett jultema...

Jag uppfattar E-prime som ett stilistiskt grepp - och det kan säkert hjälpa någon att undkomma annars slappa tankar och formuleringar. Men gör det verkligen skillnad i sak och innehåll - inte nödvändigtvis. Så skrivande i italics eller rövarspråk eller E-prime gör mig ingen skillnad. Eller som den där överlevande från koncentrationslägren uttryckte det , här fritt parafraserat: nazister i kostym är fortfarande nazister.  Jag tycker att en texts språkdräkt och en texts innehåll berör olika saker.

Att jag skulle hitta på om dina texter tycker jag är en olustig och märklig formulering i detta fall   Jag tog mig tid för att formulera och ställa frågar för att utröna vilken meningen din text hade, vad du avsåg att uttrycka  - det är till och med så att i denna tråd finns det en bekräftelse på att jag uppfattat din text i enlighet med vad du sade dig avse med texten.

Det vi inte är överens om är vad 'okritiskt spridande' innebär så vitt jag förstår de senaste dagarnas livliga inlägg.
    Då har jag en ganska god uppfattning om vad du gjorde på jobbetGlad
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-11-28 07:14:18 följande:
    Flört Ser att du fortfarande klarar av att hålla humöret uppe trots att du brottas med de som sitter på Shirehästarna...
    Det där är ett lite lustigt och omvänt fenomen - att solidariteten inom nyhögern är så tydligt starkare än den inom gammelvänster och socialliberaler.

Även om det sällan handlar om sakargument så kan ju även känslorna behöva ett par nya hängslen då och då.

Morgan Johanssons viskning kan nog bli en cliffhanger av rang på sociala medier - allt medan gammelmedia förtiger och Morgan i egen hög person sannolikt är helt omedveten om att nyhögern kräver ett svar på vad som pågick i hans huvud när han viskade. Och skulle han mot förmodan känna till spekulationsstormen så lär han inte bry sig.

Fortsättning följerTomte
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-28 09:51:06 följande:
    Tja, det finns väl inte så mycket annat att göra än att le och se snäll ut.

Finner det helt fantastiskt att det finns folk som anser att man delar intellektuellt gods med våra nyhetsmedium - genom att BLOTT skriva om samma händelser.

Att aktuell händelse SKA hanteras binärt tills definitiv information finns - antingen menar Morgan Johansson (S) vad tajmingen på viskningen föreslår (X) eller inte (Y) - övergår även det förstånden här. Folk kräver till och med att man ska ljuga och presentera händelsen som om bara möjlighet Y existerar.

PRECIS som man gör i >>SDmedia<< med enda skillnaden att man istället presenterar händelsen som om bara möjlighet X existerar.

Kritik kallas det tydligen för. Bara att le och se snäll ut. :)
    Nyhetsmedium.

Det var en oerhört träffande beskrivning som egentligen borde reserveras för SD-sajterna - medan övriga medier kallas medier.

Nåväl, visst går det att förstå att ett medium försöker tolka det som försigår i andra huvuden och att tolkningarna blir mediala, i synnerhet om de andra viskar.

Och visst går det att förstå att ett medium kan känna olust iför en viskning, särskilt om mediet tolkat avsikten bakom viskningen.

Men apropå ditt inlägg om den enligt dig märkliga viskningen - där är väl din olust kopplad till att Morgan Johansson är dum mot SD. Eller var det att det bara är medium som rapporterat och inga medier.Glad

"Källan till även detta anförande återfinns i protokollet som tidigare länk leder till.

Det hela känns lika märkligt som olustigt för min del."
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-28 15:36:56 följande:
    Tack! Ja, jag tyckte att den omfattade det mesta och då samma knepiga resonemang (läs: att man uttrycker det intellektuella godset från ett nyhetsmedium genom att skriva om samma händelser som ett nyhetsmedium tar upp) givetvis får tillskrivas alla nyhetsmedium... om man då ska underhålla resonemanget överhuvudtaget. Man kan såklart bara dra ett streck över resonemanget då det inte kan förankras i verkligheten men då framkommer inte det knepiga och ingen med behov lär sig någonting.

Haha, ja, även känslor inför fakta har då ett intellektuellt gods enligt vissa. :)

För de flesta övriga gäller det dock att man uttrycker det intellektuella godset som nyhetsmedium levererar, för att då... ha uttryckt det intellektuella godset som nyhetsmedium levererar.

Men det såklart... folk kanske menar att intellektet består av liksom uttrycker känslor och händelser. Har för all del sett knepigare påståenden här på Familjeliv. ^___^
    storpappan skrev 2019-11-28 16:02:40 följande:

T.om Birger skulle göra ett bättre jobb än Stefan Löfven

Mm,  visst kan det vara rätt och riktigt att försöka förmedla känslan av olust inför en del riksdagsledamoter.

Men stundtals kan man behöva beskriva varför man känner olust.

Själv ställer jag mig lite frågande till just den delen, t ex har jag inte förstått varför Digestive kände olust - om det var för att han upplevde viskningen som olustig eller om det var Morgan Johanssons replik där han påstod att Jomshof bara bryr sig om brott om gärningspersonen är invandrare.

Lustigt nog delar jag Johanssons uppfattning, möjligen skulle jag vilja utvidga avgränsningen till att det kan vara intressant med brott för SD.are om brottet kan kopplas till en person som uppfattas som invandrarvänlig. 

Därmed inte sagt att det skulle vara fel att känna olust på ett känslomässigt plan. Jag har t ex svårt att fördra Ebba Busch Thor, alltså det som jag uppfattar som hennes personliga framtoning, men där finns det säkert ändå en koppling till att hon ör högerpopulist, nyauktoritär och har sina rötter i Livets ord.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-11-28 21:21:28 följande:
    Jag kan inte annat än att hålla med, det är dessutom inte första och heller inte sista gången - det stämmer dessutom med den syn skribenten tidigare gett uttryck för.

Case closed as I see it.
    Kan man ju säga.

Samma dag som SD-skvallret postades i den här tråden svarade MJ på frågan om viskningen. För honom spelar det ingen roll om man är svensk eller invandrare.

En åsikt man inte behöver känna olust inför tycker jag.

Och om man skriker av förvåning för att någon förbereder en replik med att viska då borde man nog fundera på att skaffa sig ett lite bredare erfarenhet av mänskligt beteende.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?