Lena1979 skrev 2019-11-12 20:04:46 följande:
Jag drar inte alla över en kam, jag generaliserar inte som du, jag accepterar inte att gängen skulle vara någon typ av en homogen grupp och jag accepterar inte benämningen "gängkultur" då det enligt mig inte ska kallas kultur.
Det förvånar mig att du så tydligt skiljer dig från mig och att just du står för detta generaliserande synsätt!
Om jag medvetet tillåter dig lyckas tvinga mig att bara diskutera en av dig utvald del av problemen så kan jag ge dig ett svar:
Den enskilt mest verksamma åtgärden är att avgränsa dessa kriminella individer från övriga medborgare.
Till skillnad mot dig och dina gelikar väljer jag att i första hand fokusera på att skydda brottsoffren i stället för att lägga fokus på att skydda och omhulda brottslingen.
Brottsoffren i detta fallet är Sveriges övriga medborgare och jag tar mycket tydlig ställning för brottsoffren och mot brottslingarna.
Helt ofattbart att inte du och dina gelikar gör samma prioriteringsordning!
I princip handlar det sannolikt om att avskilja ett par tusen, eller i dag kanske tyvärr ett par tiotusental, individer för att skydda övriga nära 10 miljoner medborgare.
Reflektera gärna en extra gång över denna fördelning så kanske du förstår varför man ska fokusera på att omhulda många miljoner brottsoffer i stället för några tusen brottslingar!
Hur det går till att på mest effektiva sätt skydda brottsoffren, alltså alla övriga medborgare, genom att avskilja dessa brottslingar finns det självfallet de som har mycket bättre kompetens än jag.
Dock tror jag inte det skulle vara minsta problem hitta verksamma, snabba och effektiva åtgärder så snart man ändrat fokus och rättat till detta feltänk, alltså den nuvarande ordningen att brottslingarna ska omhuldas och skyddas.
I min okunskap kommer jag ändå på några väldigt självklara och enkla åtgärder:
1.) Utvisa utländska brottslingar och se till att dessa utvisningar verkställs.
2.) Verkställ de utvisningar som redan är beslutade och som har vunnit laga kraft.
3.) Jobba aktivt och verkansfullt, inklusive betydande ekonomiska engångssatsningar, för återvandring, först och främst med fokus på återvandring från s k utanförskapsområden.
Jag vet inte om det stämmer, men vi har väl alla hört siffran att det är 80 000 brottslingar som olagligt vistas i Sverige trots att deras utvisningar är beslutade, har vunnit laga kraft, är säkerställda på juridisk grund och dessa brottslingar borde redan ha varit ute ur Sverige?
Om dessa 80 000 och alla övriga "icke svenska" grova brottslingar vore förpassade ut ur Sverige så vågar jag tro att gängkriminaliteten, och Sveriges samlade samhällsproblem, omgående skulle minska påtagligt.
Kanske skulle många av Sveriges nya samhällsproblem mer eller mindre redan vara över?
Men brottslingar är individer. Vi ska utvisa brottsliga individer, inte generalisera och inte utvisa grupper.
Om det nu är så att det finns 80 000 brottsliga individer som egentligen redan skulle ha varit utvisade så utgör dessa individer en typ av grupp, men det är fortfarande dessa 80 000 individer som ska utvisas, just för att de var och en befinner sig i Sverige på juridiskt fastställd brottslig grund.
Vi utvisar alltså inte en grupp utan ett antal individer och självfallet mot bakgrund att vi medvetet väljer skydda och omhulda brottsoffren framför brottslingarna.
En följd av dessa rimliga och säkerligen verksamma åtgärder är självfallet att det då genast inte alls längre är attraktivt att ingå i ett kriminellt gäng. Kriminella gäng begår brott och att begå brott innebär för den brottsliga individen utvisning ur drömlandet Sverige, slut på bidrag och försörjning, slut på att utnyttja den svenska välfärden, slut på att utnyttja den Svenska dum-naiviteten.
Individen är inte dummare, inte ens brottslingar, än att de allra flesta då upphör med kriminella handlingar och de flesta kommer då avstå från att ingå i kriminella gäng.
Den individ som mot förmodan inte upphör med brott och kriminalitet avskiljs, brottsoffren, övriga medborgare och samhället skyddas från brottslingen.
Kultur behöver inte vara något positivt, för visst handlar det om kultur, en ganska enhetlig kultur. En form av våldsbenägen machokultur illa anpassad till 2000-talet. Pojkar som vill bli fruktade, mötas med det de kallar respekt. Pojkar som inte fungerar enligt vanliga svenska mönster och som tappat kontakten med sina föräldrars tankesystem. Pojkar som skapat en egen kultur där man kan se upp till ledaren, där man ingår i ett sammanhang man förstår, där det finns en tydlig fiende och ett dom och vi.
Skulle i mångt och mycket kunna vara en beskrivning av den nyauktoritära rörelsen, inser jag - men jag syftar på gängen och gängkulturen.
Visst. Det skulle vara enkelt att få ett slut på skjutningarna och sprängningarna. Polisen vet ju vilka som är aktiva inom gängen och det vore inte så svårt att som du skriver avskilja ett par tusen personer.
Förstår du varför man inte gör så? Förstår du vad det skulle innebära om man gör avsteg från principer som likhet inför lagen eller varför vi har åklagare som beslutar om häktning och åtal eller varför man ska betraktas som oskyldig till dess man är dömd?
Det finns principer som man kan tycka borde vara enkla att rucka på, men börjar man fundera på vad det skulle innebära så är det lätt att inse att detta skulle vara ett oerhört mycket större hot mot ett demokratiskt rättssamhälle än någonsin kriminaliteten kommer att bli.
Det sistnämnda är intressant ur en annan aspekt där skiljer det fortfarande mycket i inställning mellan KD och M å ena sidan och SD å den andra - även om skillnaderna kanske är försumbara i delar av partiernas undervegetation.