Digestive skrev 2019-12-14 16:27:10 följande:
Jag tror att de flesta är med på att man kan sålla ut hur många som gillar S ur gruppen som inte gillar SD. Alltså >>kan<< som i att det är matematiskt möjligt - vilket du i grunden påstår att det inte är.
Det är dock bättre att jag gör ett tårtdiagram - FDFMGA:s omöjliga tårta kan vi kalla det för:
Och visst kan jag definiera tårtan och dess bitar:
75% eller då hela tårtan = den del av befolkningen som inte gillar SD.
25%-biten = den del av befolkningen som inte gillar SD men gillar S.
50%-biten = den del av befolkningen som varken gillar SD eller S.
Det faktiska >>päronet<< som inte kan vara en del av denna tårta är de 25% som gillar SD. Denna grupp är sin egen tårta och vad som saknas för att dessa 75% ska bli 100%.
Då kommer frågan: brukar du själv få en större tårta om du skär ut och lägger en bit av den på tallrik, men sedan lägger tillbaka biten igen? :)
Hmm, det ser väl främst ut som du snörat på skridskorna och gjort fina figurer i isen, isdans kanske?
Annars finns det en bra klassiker: Skit in, skit ut. Självklart kan en population inte vara 125 procent, såvida inte ingångsvärdena är tokiga, vilket de är i exemplet
Inte desto mindre uppfattar jag det som att du så smått håller på att begripa varför det tokat till sig för dig och Kverulant, egentligen är det bara eller och och du behöver få lite bättre kännedom om.
Tänk dig tre intilliggande kvadrater, den första kan du måla brun, skriva 75 procent i och kryssa över - för antiffektens skull.
Den tredje kan du måla röd och skriva 25 procent i.
Nu till den andra, den mittersta, de dryga 50 procenten. Där måste du inse att den kvadraten ligger mittemellan de båda andra och att de som ingår i den vare sig ogillar SD eller gillar S.
Du behöver inte räkna med de 25 procenten S-are överhuvudtaget, lla inom kvadraten omfattas av bägge kriterierna.
Alltså har minst 125 procent synpunkter på SD, att det inte är rimligt är en helt annan och sorgligare histori. Tyvärr är det mycket vanligt att de som sympatiserar med den nyauktoritära högern för orimliga resonemang, ungefär som hen som menade att SD snart skulle få 200 procent av rösterna.
Ärligt talat så är det här jävligt viktigt. Okunnighet är högerpopulismens främsta drivkraft, därför är det viktigt att rätta orimligheter.