Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

KlantSmurfen skrev 2019-12-24 05:17:03 följande:
    KlantS­murfenhar läst en "artikel" evolutionspsykologi i Illustrerad Vetenskap
  • FDFMGA

Oj, det var tydligen så många länkar att systemet inte tog med dem.

Grattis, det måste vara nytt nyhögerrekord i länkning.

se upp bara så ingen aktivist försöker räkna dem, det skulle kunna uppehålla hen fram till påska.

God julTomte

• FDFMGA
    KillBill skrev 2019-12-24 02:04:10 följande:

Skärp dig och erkänn att du skrev fel. Du är patetiskt!

Ja tror uppriktigt att hen inte förstår, precis som de nyauktoritära som gett hen sitt stöd.

Jag tror att man bör anlägga ett evolutionspsykologiskt perspektiv på de nyauktoritära och deras intellektuella kapacitet.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-24 01:57:35 följande:
    Det är bara att skåla och jubla för att du vill ge dumvänstern ett ansikte!

Inte ens när jag tog bort negationen så jag skulle få dej att förstå så ger du dej inte!
    Så du menar alltså att 25% (gillar SD)+25%(gillar S) och vi andra 50% blir 125%
    Tyckte att min son hade svårt för matten (men fick G), men du slår alla gränser!!!!
    Sorry, noterade inte ditt påstående förrän nu.

Du hade enligt egen utsago högsta betyg i matte och förstår inte skillnaden mellan olika sorter. Jag tror inte att de där betygen som delas ut av julttomten är så mycket att hänga i julgranenSkrattande

Vad du och Digestive gör är att att ni subraherar 25 procent socialdemokrater från de 75 procent som du anger ogillar SD. Detta är nyhögermattematik alltså en valsform som dansas i ett dike.

Den där lågstadieläraren skulle säkert säga någon i stil med att du är jättejätteduktig som kan skapa en ny mängd med en ny sort - men hur stor tror du att den första mängden fortfarande är - alltså med den sort du angav för den.

Säkert mycket vänligt uttryckt av läraren - men inombords kanske hen hade tänkt på Ola Magnells gamla låt och strofen:

"Muren kan vara synlig eller intellektuell"
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-25 23:02:53 följande:
    Se så! Fortsätt med ekvationen nu när du lyckats lösa det första, dv s 25% för SD! Så hamnar du kanske rätt någon gång....
    Nu vet jag ju efter ha tjafsat med ej i många år under olika profiler att du aldrig någonsin skulle krypa till korset och erkänna att du har fel....

Tja om du tror att det var tomten som gav mej 5a sista året så.... Kan säga att jag slet hårt för den, stod nära 5:a men inte riktigt. Frågade matteläraren i maj vad som krävdes för en 5a, han svarade att jag var nära men får du alla rätt på sista provet så är du värd en och skall få den.Jag klarade det!

Du kan var hur hånfull (som du nu är) hur du vill, men jag tror jag ju inte förutom dina 5 underhuggare här ger dej några sympatier eller lockar fler folk till vänstern, snarare tvärtom!
    Nej, men jag skulle kunna ta ditt exempel och posta det i en mattetråd så att du och Digestive möjligen kan lära er enkel matematik - eller åtminstone förstå att det ni har ett gediget arbete framför er innan ni fått gehör för en alternativ matematik.

Jag hoppas ni inte misstycker i så fall. Dels innebär det ju att den här tråden kan återgå till att handla om hur S agerar, inte om hur du trollar bort dem i dinvalsmatematik och dels innebär det att folk som är intresserade av matematik kan ta del av era tankar.

Sättet ni räknar på är verkligen originellt - jag har bara stött på företeelsen en gång tidigare. I en uträkning från Man och nöjd/Suffering där hen kom fram till att SD & CO skulle få över 100 procent så småningom.

Är det okej att jag tar ditt exempel och postar det i en mattetråd?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-12-26 11:11:20 följande:
    Ett alternativ kan ju vara att FDFMGA på ett litet indirekt sätt har försökt påvisa, i Gud vet hur många inlägg nu, att (s)-sympatisörer i icke försumbar grad också gillar (sd). I så fall går hans matematik ihop.

Om icke, så icke.
    Snyggt, riktigt, riktigt snyggt!

Du är faktiskt den första högerdebattören som insett orimligheten i exemplet - att enbart  om samtliga socialdemokrater också gillar SD så funkar exemplet.

Det ger mig hopp om att det ska finnas intelligent liv även bland högersympatisörer.

Att du tror att exemplet är mitt och inte Kverulants ser jag som försumbart i sammanhanget och förmodligen en konsekvens av att man inom högern upprätthåller en genuin solidaritet sinsemellan.

Om du mot förmodan anser att det är viktigare med korrekt matematik än politisk solidaritet så kan du ju utgå från Kverulants exempel och försöka påvisa orimligheten.

Det kan ju rimligen inte vara ett självändamål att nyhögern ska leva i ett matematiskt skymningsland.

Hursomhelst - grattis till att även du påtalar det orimligaSkål
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-26 10:54:30 följande:
    Det skapas ingen ny mängd med en ny sort - utan en delmängd. :)

En mindre cirkel (25%) inom en större cirkel (75%) om du vill visualisera det i diagram. Den större cirkeln kallas då för en övermängd.

Såhär (om än en bild på en äkta över- respektive delmängd):

>>Inom mängdteorin är en mängd A en delmängd av en mängd B om alla element som ingår i A även ingår i B.<<

sv.m.wikipedia.org/wiki/Delmängd
    Visst är det möjligt att flytta sossarna från de 75 procenten men de kommer inte desto mindre att vara en del av de 75 procent somenligt Kverulant ogillar SD, och enligt kverulant finns det en annan grupp på drygt 50 procent som inte ogillar SD och som helelr inte gillar S, gruppen däremellan som hen kalalr den.

Jag avvaktar med att flytta exemplet till en egen tråd till Kverulant sagt att det är okej.

Det kan ju vara lite pinsamt att inse det orimliga med ett resonemang - och varken du eller Kverulant har ju frågat någon utomstående.

Det är förresten inte fel att du kan rita cirklar, men det blir inte rätt förrän du har lärt dig vad det är du fyller dem medSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-26 14:03:11 följande:
    Varför tror du för övrigt att jag inte har gjort det? :)
    Tja, därför att du då skulle ha fått svaret att du ödslar bara tid med att räkna på ett orimligt exempel, att en population aldrig kan vara 125 procent av sig själv.

Visst kan man bryta ut sossar som ogillar SD från 75-procentsgruppen och därefter ta några valssteg och bestämma att nu har de nog ändrat sig.

Men om du utgår från Kverulants  exempel så ogillar 75 procent SD medan 50 procent inte gör det.

Svårare än så är det inte och där kan man konstatera att det inte är så lyckat med valskurser i matematik.

Tyvärr tycks just egenskapen att aldrig reflektera över påståendens rimlighet vara kännetecknande för nyhögern.
     Tor 28 nov 21:40#13927CiteraAnmäl
    För att berätta något för dej som du inte verkar fatta!

Ca 75% av befolkningen gillar inte SD

ca 25% gillar S

Där emellan finns vi övriga dryga 50%
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-26 17:45:44 följande:
    Du valsar ju in i ett logiskt felslut när du påstår att någon mängd överhuvudtaget ändrar åsikt. :)

Prova att använda Venndiagram KORREKT en gång.

Det blir så mycket enklare så för att inte säga logiskt. ;)
    Jag är övertygad om att du skulle förstå bättre om du inte mekaniskt började räkna.

Kverulant angav att 75 procent ogillar SD.

Därefter kom det i sammanhanget egentligen helt irrelevanta att 25 procent gillar S,det kunde lika bra ha stått att 25 procent gillar att dansa hambo till Hårgalåten - eller kanske det senare inneburit att det tydligare framstått att hen blandar äpplen och päron eller pysslar med olika egenskaper.

Det räcker sen att konstatera att i exemplet så ingår mer än halva befolkningen i en mängd som ligger utanför "ogillar-SD-egenskapen", den dryga halvan ogillar alltså inte SD (ja, jag vet att du tror eller trodde att det innebär att de gillar SD, men kriteriet är att de "inte ogillar" vilket innebär att de kan vara helt indifferenta eller neutrala elelr till och med så ointresserade att de inte ens känner till SD).

Det räcker där - du får 125 procent, vilket är orimligt.

Eller om du så vill.

75 procent ogillar SD medan 25 procent gillar att dansa hambo till Hårgalåten.

Däremellan återfinns drygt halva befolkningen. De ogillar inte SD - men däremot gillar de inte att dansa hambo till Hårgalåten.

Alltså för att travestera en tidig matematiker - dina cirklar blir rätt rubbade när de dansar valsmatte kring en orimlighet.

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-26 18:52:22 följande:
    Det är helt nödvändigt i sammanhanget att förhålla sig till andelen som gillar/inte gillar S - hela poängen var att visa att det finns en grupp som varken gillar SD eller S.

Hur har du tänkt att man ska kunna presentera den gruppen utan att förhålla sig till gruppen som gillar/inte gillar S?

Du förstår ju inte ens det absolut nödvändigaste för att överhuvudtaget kunna kommunicera Kverulant67:s poäng...

...och du upprepar det logiska felslutet ad absurdum.

Hur många gånger ska man behöva upprepa att man MÅSTE ha med ALLA logiska mängdkombinationer för att KUNNA avgöra elementen för mängden >>övriga 50%<<?

Nu har du/ni börjat brottas med en av logikens mest mäktiga figurer... men ni tror helt seriöst att ni kan övermanna logiken med tjafs. Lycka till liksom. Lycka till!
    Lämpligen försöker man ta reda på hur stor den gruppen är.

Man tar definitivt inte och konstruerar en grupp på 75 procent som ogillar SD och en annan grupp på 25 procent som gillar S.

Och därefter smaskar på med en grupp på dryga 50 procent som inte gillar S och som inte ogillar SD.

Det verkar ibland som att du inte har förstått att detta är Kverulants kriterium för den gruppen relativt SD - att de inte ska ogilla SD.

Men man kan på goda grunder påstå att exemplet är oerhört lyckat i avseendet att blanda äpplen med påron utan att förstå vad som är vad, samt att påstå att 100 procent äpplen är 125 procent äpplen.

Tror jag ska kolla innehållstexten nästa gång jag köper juice och kräva att en liter juice ska innehålla 1,25 liter juice. Skattar tjejen på Ica åt mig ska jag kränkt ta några valssteg i cirkel och därefter säga att hon måste vara såsse.Skrattande

Dessvärre får det vänta till imorgon, var nyss till Ica och kompletetrade. Men tur att Icadatorn inte räknar utifrån nyhögermatte, då hade jag ju fått betala flera gånger för samma vara eller för en annan vara än den jag köpte.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?