Digestive skrev 2019-12-26 18:52:22 följande:
Det är helt nödvändigt i sammanhanget att förhålla sig till andelen som gillar/inte gillar S - hela poängen var att visa att det finns en grupp som varken gillar SD eller S.
Hur har du tänkt att man ska kunna presentera den gruppen utan att förhålla sig till gruppen som gillar/inte gillar S?
Du förstår ju inte ens det absolut nödvändigaste för att överhuvudtaget kunna kommunicera Kverulant67:s poäng...
...och du upprepar det logiska felslutet ad absurdum.
Hur många gånger ska man behöva upprepa att man MÅSTE ha med ALLA logiska mängdkombinationer för att KUNNA avgöra elementen för mängden >>övriga 50%<<?
Nu har du/ni börjat brottas med en av logikens mest mäktiga figurer... men ni tror helt seriöst att ni kan övermanna logiken med tjafs. Lycka till liksom. Lycka till!
Lämpligen försöker man ta reda på hur stor den gruppen är.
Man tar definitivt inte och konstruerar en grupp på 75 procent som ogillar SD och en annan grupp på 25 procent som gillar S.
Och därefter smaskar på med en grupp på dryga 50 procent som inte gillar S och som inte ogillar SD.
Det verkar ibland som att du inte har förstått att detta är Kverulants kriterium för den gruppen relativt SD - att de inte ska ogilla SD.
Men man kan på goda grunder påstå att exemplet är oerhört lyckat i avseendet att blanda äpplen med påron utan att förstå vad som är vad, samt att påstå att 100 procent äpplen är 125 procent äpplen.
Tror jag ska kolla innehållstexten nästa gång jag köper juice och kräva att en liter juice ska innehålla 1,25 liter juice.
Skattar tjejen på Ica åt mig ska jag kränkt ta några valssteg i cirkel och därefter säga att hon måste vara såsse.
Dessvärre får det vänta till imorgon, var nyss till Ica och kompletetrade. Men tur att Icadatorn inte räknar utifrån nyhögermatte, då hade jag ju fått betala flera gånger för samma vara eller för en annan vara än den jag köpte.