Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Tantenalice skrev 2020-01-03 11:41:29 följande:
    Så man åstadkommer nåt med att nerdvärdera och hata dom? Va blir bättre av det? Är ditt hat finare än alla andras? märks verkligen att du är sosse med ditt hycklande 
    Tja, jag hatar inte missbrukare bara för att du påstår det.

Det har du fått om baknaveln.Skrattande

Jag hatar inte heller gängkriminella, men jag har inget till övers för brottslighet och jag anser inte att någon är hjälpt av dalt.

Du vet inte mycket om hur sossar resonerar, eller hurSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-03 12:28:13 följande:
    Var frågan för svår?

Krav liksom en underlättande väg bort från missbruk kräver ingen nedvärderande attityd - så varför en nedvärderande attityd?

Sedan är Sverige väldigt repressivt på det här området. Ur vårt utgångsläge idag så hade rökningstillstånd på uteserveringar räknats som drogliberalism...

...så vad du menar med >>drogliberalism<< tål sin förklaring.
    Inte alls.

Jag har inget till övers för drogliberalism, inte heller för personangrepp med ett bildspråk som är hämtat från narkotikmissbrukarnas värld.
    Tantenalice skrev 2020-01-03 11:41:29 följande:
    Så man åstadkommer nåt med att nerdvärdera och hata dom? Va blir bättre av det? Är ditt hat finare än alla andras? märks verkligen att du är sosse med ditt hycklande 

Det blev en snabb vända den här gången. Jag hann inte ens fråga om det är okej att jag postar ditt exempel Skrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-03 13:02:56 följande:
    FDFMGA skrev 2020-01-03 13:00:11 följande:

Inte alls.

Jag har inget till övers för drogliberalism, inte heller för personangrepp med ett bildspråk som är hämtat från narkotikmissbrukarnas värld.Det blev en snabb vända den här gången. Jag hann inte ens fråga om det är okej att jag postar ditt exempel 

Haha, varför svarar du inte på den då? :D Aja, skit samma... det rör sig för trögt.
    Jag är ingen vän av daltande.

Jag är inte ens någon vän av bildspråk hämtade från missbrukarvärlden.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-03 13:02:56 följande:
    FDFMGA skrev 2020-01-03 13:00:11 följande:

Inte alls.

Jag har inget till övers för drogliberalism, inte heller för personangrepp med ett bildspråk som är hämtat från narkotikmissbrukarnas värld.Det blev en snabb vända den här gången. Jag hann inte ens fråga om det är okej att jag postar ditt exempel 

Haha, varför svarar du inte på den då? :D Aja, skit samma... det rör sig för trögt.
    Hmm, för mig också denna gång.

Man och nöjds sejour på FL i hens senaste inkarnation från idag blev så kort att jag aldrig hann fråga hen om det är okej att posta hens exempel i en särskild mattetråd.

Men jag kan ju fråga nästa gångSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-03 13:32:18 följande:
    Det ena har ju ingenting med det andra att göra. Men, men... att påstå att man daltar med missbrukare om man inte bemöter dem med en nedvärderande attityd är väl bara en av dina fantastiska sidor.

Tvivlar dock på att du kan tillskriva >>sossar<< en sådan inställning i stort.

Nedvärdera människor i sjukdomstillstånd, haha... det är skön solidaritet det. :)
    Det finns en tråd där Man och nöjd går till storms mot en journalist som har skrivit om män som våldtar. Ska se om jag hittar den.

Språkförståelse är inte precis nyhögerns främsta gren.

Fundera gärna på om det finns någon möjlig betydelseskillnad mellan påståenden "Jag har inget till övers för snorungar i alla åldrar som knarkar" och "Jag har inget till övers för knarkare".

Här är tråden där det tokar till sig för delar av nyhögern med språkförståelsenSkrattande

https://www.familjeliv.se/forum/thread/80114117-svenska-man-ar-ondskan
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-03 15:22:52 följande:
    Menar du att folk läser in >>ALLA män<< när det skanderas >>Hata män!<< och dylikt? Specificera gärna... men i sådant fall är det en klassiker i allmänhet. :)

Annars så är det givetvis en skillnad på de olika påståendena här: det första påståendet innehåller ett glåpord och det andra påståendet innehåller ett annat glåpord.
    Här skulle du möjligen kunna ha hjälp av dina cirklar för att förstå.

Testa att rita en cirkel som innehåller mängden snorungar. En annan som innehåller mängden narkomaner och så låter du dem delvid gå in i varandra.

Det är liksom lite märkligt att du cirkulerar när det inte behövs, som i Man och nöjds exempel, men inte använder dina cirklar när du skulle kunna ha hjälp av dem.

Lycka till!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-03 16:52:16 följande:
    Haha...

...du har alltså allt till övers för dem som knarkar men som inte är snorungar i alla åldrar? ;D
    Hyfsat korrekt.

Alla knarkare är inte snorungar och alla snorungar är heller inte knarkare.

Jag kan ha rätt mycket till övers för traffickingoffret som tvingats in i prostitution och narkotikamissbruk och där narkotikan kanske får funktionen av att mildra ett helvete - men jag har inte mycket till övers för någon som glassar med sitt kokain på någon fisförnäm krog eller lurar i småtjejer kokain i syfte att få ligga med dem.

Jag hade förresten en barndomsvän, död sen några år. Han blev expert på att dupera socialtjänst och andra institutioner. Han skulle ha levt idag om det hade ställts tydligare och hårdare krav på honom. Tror jag iallafall, ytterst handlar det ju om vad man villl göra med sitt liv.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-03 18:01:48 följande:
    Det fick plats mycket i den meningen. :) Tycker det låter vettigt när du har vecklat ut denna Tardis-mening.

Såg du förresten på filmen >>Äppelkriget<< som gick nyss på SVT1? :D Vilken fantastisk film! Finns att se på SVT-Play för den som missade/inte har sett den.
    Såg den för många år sen och har bara lite dimmiga minnen av en pastoral idyll som hotas av exploatering.

Kanske 2020-talet kan innebära att fokus flyttas till vad som verkligen är viktigt - eller som Lisa Ekdahl sjöng ungefär samtidigt som jag såg Äppelkriget:

Jag irrade runt efter färdiga svar, men det här är det enda svar jag har - att med kroppen mot jorden och blicken i det eviga blå, år jag bortom tankarna och orden, här finns inget jag måste förstå.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-03 23:38:50 följande:
    Kruxet med att tänka så är väl faktumet att olika saker är viktiga för olika människor. :) Men visst tänker jag också så med jämna mellanrum:

Är dock den där hopplöst naiva humanisten som mest. :P
    Mm, så längesen jag såg den filmen att jag kan minnas fel, men minns den som just en pastoral idyll hotad av exploatering, det vill säga "jorden vi ärvde och vad är det vi lämnar vidare"-aspekten i kontrast till "här och nu"-folket.

Nej, jag vet att synen på vad som är viktigt skiftar, i stort som i smått. Själv tillhör jag kategorin som alltid städar efter mig i tvättstugan. Dessutom är jag förälder och för mig är det viktigare hur mina barn och deras efetrkommande får det än hur jag har det.

Är det gränsvakten som ska sätta stopp för kommande klimatflyktingar på bildenGlad
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-04 11:25:44 följande:
    Mm, ditt minne verkar stämma väl. Resursstarka kapitalister -vs- Magiska hippies vore väl en simplare beskrivning. Helt fantastisk film och på sitt vis kulturrik, man hade ju velat uppleva tidseran. :)

Ja, klart att barn ska komma först. Det låter som att du har en fin arbetsmoral men vet du, det hade jag faktiskt förväntat mig...

Haha, nja. Vore det en gränsvakt så hade den i mitt Sverige haft uppgiften att sålla ut folk som poserar som flyktingbarn och som uppger falsk härkomst, så att just kommande klimatflyktingar når de resurser vi har att tillstå med.

Du vet, sist jag kollade så ville du ha en mer restriktiv flyktingpolitik än jag. Du verkade harmonisera med Ebba Busch Thor (KD) som hade vänt på klacken och ville strama åt familjeåterföreningen med försörjningskrav, medan jag deklarerade att jag inte tänker rösta på KD av samma orsak.

Tycker vi kan ha fler sådana där gränsvakter och lika tjuriga kontroller, medan vi slår vakt kring lyckan för den genuina flyktingen.

De som är ute efter ett bättre liv och ser Sverige som en möjlighet ska ha helt andra vägar in i landet. På den punkten är dock vänsterblocket något snarstucket och vill blockera vägarna som byggs istället att underhålla dem väl. Mycket verkar man kunna göra avkall på för att teoretiskt anpassa sig efter rådande läge globalt, vänsterpolitiken är dock ingenting utav det.
    Inte arbetsmoral, inte nödvändigtvis åtminstone, såvida man inte är tvättstugearbetare.

Privatmoral, relativt andra däremot. Det är ett intressant ämne, inte bara här på FL utan även i gemensamma tvättstugor.

Min erfarenhet är att det finns en tydlig överrepresentation av folk med politisk dragning åt höger bland dem som lämnar skitiga golv och luddiga torktumlare efter sig, medan vänstern däremot är överrepresenterad bland dem som städar efter sig.

Och så finns det en tredje kategori, de som lämnar städat efter sig om de var städat när de kom, medan de som hämnd lämnar det extra skitigt om det inte var städat innan, och detta då oavsett att det inte drababr den skyldiga utan någon helt oskyldig. I den sistnämnda kategorin är sverigedemokrater klart överrepresenterade, med reservation för att mitt statistiska underlag har vissa brister.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?