K Markatta skrev 2020-01-16 09:27:29 följande:
Jonas Sjöstedt avgår som V-ledare och flyttar passande nog till den kommunistiska enpartistaten Vietnam.
Innan det beskedet kom hade han precis flaggat för att åter igen göra upp med M, den här gången om pengar till kommunerna. Han upprepade också det tidigare hotet om att fälla regeringen om den genomför flera av Jökens punkter.
Några av de namn som nämns som Sjöstedts efterträdare hade en ännu hårdare ton och tyckte över huvud taget inte att Steffe L borde släppts fram. Det blir ju onekligen intressant om någon av dem tar över partiledarposten.
Hmm, jag tror inte att det var enpartistaten Vietnam som lockade Sjöstedt utan familjen - ungefär som när han flyttade till USA när hans hustru hade fått jobb där.
Men det är klart, jag har den största förståelse för att det inte ingår i nykonservatismens världsbild att en man flyttar dit hustrun har fått jobb - och Sjöstedts fru blev ju utsedd till Sveriges ambassadör i Vietnam.
Bara oss emellan har jag gjort samma sak som Sjöstedt en gång på tiden. Tja, min fru blev ju inte ambassadör precis, men hon fick jobb i Norrland och jag följde med. Du kan inte ana hur mycket snö det kan vara där och hur mörkt.
Herregud - vi blev kvar i tio år.