Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

K Markatta skrev 2020-06-01 08:31:16 följande:
    Har för mig att just du faktiskt skrivit några enstaka kritiska inlägg om Löfven här i forumet.
    Betraktar du dig som en självutnämnd trendsättarexpert och vill att jag ska försöka räkna demSkrattande

Jag kan hursomhelst inte erinra mig att du någonsin har varit så fri från sakfel som i ditt räkneinlägg, då bortser jag från dina utropsversaler.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2020-06-01 08:49:37 följande:

Nu får Regeringen Löfven kritik från Jök-kollegan Nyamko Sabuni angående coronahanteringen:

www.svt.se/nyheter/inrikes/sabuni-om-krisen-regeringen-gor-inte-tillrackligt

Så hon menar att regeringen fallerat i att minska språkproblemen och andelen timanställningar vid kommunernas äldreboenden och hemtjänster.Tomte

Kanske hon borde rikta kritiken mot den tidigare samarbetsparnern KD som har det direkta ansvaret för äldreomsorgen i de två kommuner, Stockholm och Göteborg, där misslyckandet inom äldrevården var totalt vid epidemins början.

Tror du att det kan vara så illa att det kristna partiet tycker att himmelriket ändå är så nära de äldsta att de borde kunna nöja sig med timvikarier med mycket begränsade kunskaper i svenska språket.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2020-06-01 09:11:37 följande:
    Jag antar att hon menar det hon säger i inslaget.

- Vi säger att masstester är viktiga, men det händer inget. Då är det politiskt ledarskap som saknas. Det behövs en samordnande kraft som säger: på det här sättet ska vi genomföra en strategi för att nå de resultat vi behöver, säger Nyamko Sabuni.

Något som kan ta emot lite för Regeringen Löfven är ju det som jag skrev om igår, alltså att det internt i regeringskansliet valsar runt uppgifter om att masstestning inte behövs.
    Ja, Sverige har ju ett decentraliserat styrelseskick med olika beslutsområden, vad gäller testning så är det i första hand regionernas ansvar.

Det är möjligt att regeringen skulle kunna bygga upp en testorganisation/funktion som är oberoende av regionerna eller tycker du som SD att man borde förstatliga sjukvården och helst göra det för längesen.

Kanske man ska förstatilga kommunerna i samma svep, så kommer man förbi KD:s faibless för timvikarier inom äldreomsorgen.

Själv vet jag inte i vilken utsträckning man testar - men i och med att smittan är så glest utbredd i stora delar av landet så vore det ju inte helt fel med en utbredd smittspårning/testning där - men jag kanske sparkar in en öppen dörr i och med att detta kanske redan görs.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-06-01 11:49:15 följande:

Precis som du säger FDFMGA så görs det aktiv smittspårning i alla delar av landet, men eftersom smittan är olika utbredd i olika regioner och områden så är det i olika omfattning och i olika grupper smittspårning görs.

I storstadsregionerna med omfattande allmän smittspårning skulle förmågan som fanns att testa/smittspåra göra mest nytta inom vård och omsorg - allmän smittspårning skulle inte minska spridningen. 

I områden där smittan inte är så utbredd har det hela tiden fortsatts testa/smittspåra på samma sätt som det gjorts från början.

Detta enligt en av de dagliga informationsträffarna förra veckan.

Utmärkt.

Jag lyssnade förövrigt på ett reportage från ett sydamerikanskt land där man förundrades över att folk i Sverige följer rekommendationer från myndigheterna, trots att det inte finns några stränga straff för de som bryter mot dem. Men fullt så enkelt är det ju knappast, det finns ju folk även här som behöver någon som pekar med hela handen och hotar med straff vid överträdelser.

Men apropå svensk nyhöger, den är ju alltid motvalls och drömmande om en fast styrande hand - som en Orban eller en Xi Jinping. I Ungern och Kina är det ju till och med så att de som ifrågasätter smittskyddsstrategin hotas av långa fängelsestraff.
  • FDFMGA
    Gasolgrillen skrev 2020-06-01 21:15:00 följande:
    Är det kommunernas ansvar att hantera pandemier. Snälla ring Aftonbladet och berätta.
    Ja, kommunerna  är ansvariga för äldrevården, medan regionerna är ansvariga för sjukvården.

Visst, kan tuta om att det är Löfven som sett till att äldreomsorgen i Stockholm, men högste ansvarig är KD:are. Den som är ansvarig för vården av äldre inom Region Stockholm har den imponerande titels vårdutvecklingsregionråd och även hon är KD:are.

Visst kan journalisterna på Aftonbladet vara okunniga men till skillnad från navelluddshögern så känner de säkert till hur ansvarsfördelningen mellan stat, regioner och kommuner fungerarSkrattande
    Padirac skrev 2020-06-01 17:24:57 följande:
    Ja, det ömsesidiga förtroendet mellan de som tillsatts att styra och de som tillsatt de som styr är en av de styrkor som finns i Sveriges demokrati och samhälle.

Att sen de auktoritära som drömmer om att smekas av Orbans hand misstror både folk och myndigheter ligger nog i sakens natur så att säga..  Det är lite lustigt att deras kritik och lösningar ofta grundar sig på missuppfattningar om hur förvaltning, myndigheter och samhället är organiserat eller till och med legalt möjligt med de lagar vi har i Sverige,

Jag tror att det är en blandning av varierande delar oförmåga, okunskap och önskan att sprida giftet desinformation.... 

Så är det förstås även om man inte ska underskatta okunnighetens betydelse i sammanhanget. Det är ju bara några dagar sedan någon påstod att Tegnell är självutnämnd. Har man inte lyckats lära sig svenska ordentligt så är det inte lätt att förstå en komplex verklighet. Nu kan jag att erinra mig när navelpetaren placerade Sydafrika i norra Afrika. Du minns väl när en del av gänget skulle förklara betydelsen av däremellanSkrattande
  • FDFMGA
    Gasolgrillen skrev 2020-05-30 14:35:15 följande:
    Gasolgrillen skrev 2020-06-02 00:30:03 följande:
    8:e februari 2020, Norrbottenskuriren/TT

Om sportlovsresor i Alperna:
    ? När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.

Lämnat över ansvaret till självutnämnda experter som redan i tidigt skede visade sig vara klåpare.
    Gasolgrillen skrev 2020-06-02 00:30:03 följande:
    8:e februari 2020, Norrbottenskuriren/TT

Om sportlovsresor i Alperna:
    ? När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.
    Ser att du spinner vidare på dina betraktelser om självutnämnda experter.

Har du tipsat Navelluddsnytt om att Anders Tegnell är självutnämnd.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-06-02 00:08:31 följande:
    Du har så rätt.

Jag har svårt att förstå vidden av okunnighet och oförmåga och vilja att orientera sig i såväl språk och verklighet - så sydafrika har landat i norra afrika också. Det finns inte så mycket mer att säga egentligen... det är otroligt.. 
    Ja, man ska väl egentligen inte skratta åt våra allra klenaste förmågor. Men det var samma person som skrev att hens pappa skulle få nobelpris i tåg men som i Sydafrikasammanhanget påstod att endast Sydafrika i norra Afrika kan matcha Sverige i våldtäktsligan.

En självutnämnd geografi- och relevansexpert, månne. Med en pappa som skulle bli egenutnämnd nobelpristaagare i tåg.
  • FDFMGA
    Gasolgrillen skrev 2020-06-02 08:24:16 följande:

Det har länge stått klart att Tegnell anser sig lite bättre än alla andra. Mängder av forkare, doktorer, professorer samt utländska motsvarigheter har kritiserat Tegnell och den svenska regeringen. Men Tegnell är som en gås och erkänner inte att han har fel förrän ännu fler dött. Tegnell gör sig större än vad han är när han avfärdar alla andra vetenskapsmän. I detta avseende är han självutnämnd.

Resultaten talar för sig själva. Jämfört med våra grannländer har Sveriges strategi lett till att tusentals människor mist livet.

Det blev inte rätt den här gången heller. Inte i något avseende är Tegnell självutnämnd som smittskyddsexpert. Tro mig, det funkar inte så i arbetslivet, man kan inte bara kliva in på ett företag eller en myndighet och säga: Jag utnämner mig till HR-chef eller jag utnämner mig härmed till statsepidemiolog.

Om du tänker på att begreppet självutnämnd består av två sammansatta ord, själv och utnämnd - så kan du säkert räkna ut betydelsen.

Återkom annars gärna. Jag tror att mycken vilsenhet i samhället bottnar i språklig vilsenhet.
  • FDFMGA
    storpappan skrev 2020-06-17 13:53:45 följande:

Löfven har nu en heltidsanställd talskrivre så att han inte ska behöva tänka själv när käften mal på utan kontakt med hjärnan.

Alla partiledare har talskrivare och så har det varit länge.
    storpappan skrev 2020-06-17 14:16:51 följande:

Stor i orden liten på jorden stämmer bra på Hobbitten!

Hobbit stavas med ett t på slutetSkrattande
  • FDFMGA
    storpappan skrev 2020-08-08 20:13:48 följande:
    Målgruppsanpassad kommunikation, skulle jag tro.

Eller vad säger du? Enkla bilder och kortfattad text. Dessutom understyks budskapet att Löfven är styrd och kopplad av en kvinna med motsvarande bild av en kvinna som har kopplat sin hanhund.

Dels lyckas du pricka den intellektuella nivå som kännetecknar somliga nätaktiva gossar och som brunsås på moset spetsar du med gossarnas kvinnosyn.

Du har inte funderat på att engagera dig på allvar i SDSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?