Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

felix le chat skrev 2020-02-13 16:01:27 följande:
    Vänsterlogik:

Jimmy Åkesson gick med i SD 1995, för 25 år sedan, då partiet var öppet Nazistiskt.

På vänsterkanten är man benådad efter 14 år, på högerkanten gäller livstid.
    Märklig jämförelse - jag trodde kritiken mot SD handlade om partiets politiska rötter.

Men jag har stundtals svårt att förstå mig på tankegångar som inte är förankrade i svensk demokrati och svenska värderingar.

Jan Guillou fick stora journalistpriset för att han skrev om Keith Cederholmfallet, en person som efetr Guillous skriverier frikändes från en tioårig dom för mord.

På den tiden var nyhögerns nätcensorer mest i blöjstadiet, så priset fick han för det han avslöjat inte för hans politiska åsoikters skull.

Tack för att du påminner mig om vad vi ändå undviker med den här regeringen, en orbanisering där du måste ha de rätta politiska åsikterna för att kunna göra dig hörd.
  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2020-02-14 13:00:18 följande:
    Det var inte stollen Guillo som avsågs med guldspaden.

Det var Researchgruppen som 2014 vann stora journalistpriset.
    Ansvarig utgivare: Loan Sundman ( är välkänd för sitt näthat.)
    På vänsterkanten är det fint att vara en del av det politiska våldet.
    Nu skrev du ju Stora Journalistpriset, jag stryker under så att du kan komma ihåg vad du skrevSkrattande Researchgruppen fick alltså Guldspaden, inte Stora Journalistpriset. 2014 gick det till Dan Josefsson för hans avslöjanden om rättsskandalen kring Thomas Quick
    felix le chat skrev 2020-02-13 14:20:40 följande:

" Det goda näthatet" har ju aldrig varit ett problem.

Man kan ju tilloch med få Stora Jornalistpriset om man är näthatare på
    den extrema vänsterkanten.

Man kan säkert ha synpunkter på Guillou - om man nu inte till äventyrs syftar på någon annan, typ Dag Hammarskiöld, men råkar skriva Guillou.

Alltid lika intressant att få ta del kritiken mot regeringenSkrattande
  • FDFMGA
    storpappan skrev 2020-02-28 15:52:04 följande:

Stefan Löfvens släktträd är nog inget han är stolt över? Kanske därför han alltid kallar SD för rasister för att hans egen släkt inte hade rent mjöl i påsen?

Men tänker du inte fel nu. Tror du verkligen att Löfven tillämpar samma klantänkande som du gör.

Jag är iofs ingen större beundrare av Löfven, men så långt som till att anklaga honom för klanmentalitet skulle jag inte gå.

Jag skulle gissa att Löfven liksom de flesta andra har respekt för sina förfäder.Solig
  • FDFMGA
    storpappan skrev 2020-05-10 14:04:23 följande:

Visst har Herman Lindqvist rät som tycker att vi är det fogligaste folket i världen? Knyter näven i fickan och gnäller lite vid frukostbordet vad än skit våra folkvalda hittar på för tokerier. I andra lä'nder blir det fullt av protester på gator och torg när folket är missnöjda med sina politiker men icke här då vi nog tyvärr är ett sönderkurlat folk utan någon egen vilja.

Det kan man ju tycka om man är sverigedemokrat. Bakom flosklerna om sverigevänlighet och svenskhet döljer sig ofta ett hat mot svenskar och deras antiauktoritäraa traditioner.

Det är väl därför så många sverigedemokrater emigrevar till Ungern där de kan söka tröst hos ett parti som hyllar den auktoritära ledaren.

Själv är jag stolt över aatt vara svensk - att vi i undersökningar tenderasr att vara extrema såtillvida att vi ifrågasätter auktoriteter, är individualister men inte desto mindre tror på sådant vi åstadkommer gemensamt.

Endast Sverige svenska sverigehatare  har - de brukar kalla sig SverigevännerTomte
  • FDFMGA
    LSDW skrev 2020-05-10 14:27:38 följande:
    Hehe, jag är fullständigt övertygad om att jag och professorn står på samma sida i denne fråga. Du spekulerar i vad som händer på åratals sikt. Jag påpekar att på så lång tidsbas kommer förutsättningarna sannolikt att ändras. Framtiden kommer visa att jag har rätt. Den som ligger sist i Marathon efter halva loppet, kommer inte att vinna.
    Så halva loppet är redan avverkat enligt dina forskningsrön.

Inte ens i Sverige är halva loppet avverkat, enligt min gissning.

Kan du inte länka till din forskning, i den här tråden brukar det annars mest handla om att spådomar i navelluddSkrattande
  • FDFMGA
    LSDW skrev 2020-05-10 14:51:19 följande:
    Vilka forskningsrön?
    Dina, de om att kampen mot sarscov2 kan liknas vid ett maratonlopp där halva sträckan är avverkad och Sverige ligger sist.

Jag skulle snarare vilja påstå att den sträcka Sverige har avverkat är okänd men att Sverige åtminstone har startat loppet. Vissa andra länder sökte skydd före start och nu funderar man på hur man ska komma igång. Loppet måste ju avverkas.

Det förvånar förresten inte att navelpetare avskyr Sverige och att upprördheten är stor över att svenskar klarar av att hantera epidemin utifrån frivilligt smittskyddstänkande.

Navelpetare har ofta så klen fattningsförmaga att de påstår att Sverige leder våldtäktsligan och är sämst i världen på att hantera pandemin.

LSDW skrev 2020-05-09 17:40:42 följande:
    Tycker du att det är bra att 3200 svenskar har dött?

Sverige är snart inte bara världsmästare i våltäkter. Vi ligger på 6:e plats i världen i Corona-dödlighet.

Men vad gör det? Så länge folket jublar ska man inte kritisera.

• FDFMGA
    LSDW skrev 2020-05-10 17:19:36 följande:
    Kan du utveckla det där med att jag skulle vara en navelpetare med klen fattningsförmåga?
    Alla som påstår att Sverige leder våldtäktsligan har grava problem med att förstå ens de enkalste av sammanhang.

Det fanns en tidigare aktiv navelluddsdsamlare som påstod dett ahär i tråden, vid sidan om att inte begripa betydelsen av ord som däremellan så utförde hen matematiska beräkningar som endast kan slås av Jimmie Åkessons före detta svärmorTomte

Apropå matatonlopp så finns det start och mål - däremellan så avverkas själva loppet.

">

• FDFMGA
    nihka skrev 2020-05-10 17:43:16 följande:
    Ja, vilka tokiga spekulationer om att någon skulle vara halvvägs genom coronapandemin. Det är förstås ingen på hela planeten som vet hur långt någon har kvar. 
    En bekant som brukar spå i fiskrens säger att han inte vill ge sig på detta eftersom ämnet corona är för allvarligt för detta.

Men navelludd kanske är cerifierat i spådomsgenren som en säker coronamätare.

Man kan ju bara hoppas att navelluddet inte kontaminerats med coronavirus - ur det perspektivet borde fiskrens vara säkrare.

Skänmt åsido. Ingen kan ju veta hur länge pandemin kommer att påverka mänskligheten i så stor utsträckning som nu, däremot kan man ju på goda grunder gissa att vi aldrig kommer att bli av med sarscov2.

Jag gissar också att det värsta med pandemin ur många SD-aktivisters perspektiv är att SD hamnat i fullständigt bakvatten i och med att allt fokus hamnat på de stora samhällsbärande partierna S och M.
  • FDFMGA
    LSDW skrev 2020-05-10 18:01:51 följande:
    Du anklagar därmed Aftonbladet och FN och mig för att ha klen fattningsförmåga. Så här skrev nämligen Aftonbladet 2010:

"Sverige ligger i den absoluta botten av FN:s statistik över antalet våldtäkter. Bara i det lilla afrikanska landet Lesotho anmäls fler våldtäkter än här."

Om FN har klen fattningsförmåga så är jag okej med att också ha det.

Jag ser att du inte längre finns ibland oss - ett öde som åtskilliga gånger har delats av den där navelluddssamlaren som inte kunde förstå begreppet däremellan.

Hen kunde heller inte förstå att länder definierar våldtäkt olika och var mycket förbryllad över att länder som Afghanistan, Saudiarabien och Libyen har mycket få våldtäkter eller inga alls.

Hen menade att Sverige borde släppa på prestigen och för att minska antalet våldtäkter besöka Afghanistan, lära av dem hur man ska förhålla sig till kvinnor för att slippa våldtäktsdomar. Lustigt att en SD-kramare ville lära av de mest dogmatiska islamisterna.

Navelluddssamlaren är ju inte med oss längre. Men hen kanske skulle föreslå att Sverige borde lära av Nordkorea som mig veterligt inte har ett endaste litet coronafall rapporterat.
  • FDFMGA
    Gasolgrillen skrev 2020-05-30 14:35:15 följande:
    Verkligheten har först kommit ikapp flockhälsomyndigheten och nu kan inte ens media hålla tillbaka sanningen längre.

Om man jämför dödstalen med våra nordiska grannländer så tror man knappt att det är möjligt att hantera frågan sämre än vad regeringen gjort. Lämnat över ansvaret till självutnämnda experter som redan i tidigt skede visade sig vara klåpare.
    Anders Tegnell är så långt från självutnämnd expert man kan komma, vilket iofs inte innebär att han inte kan kritiseras för felaktiga bedömningar och de beslut han varit med om att fatta.

Men då den här tråden handlar om förtroendet för regeringen och diskussionen i den har ofta hakat upp sig när självutnämnda kritiker har introducerat helt nya betydelser av vedertagna begrepp. För några månader sedan hade vi en nära nog oändlig diskussion om begreppet "däremellan" där ytflytshögern inte kunde ta till sig begreppets innebörd på svenska.

I vissa språksammanhang brukar man tala om språkligt ytflyt och då avser det en person som vid en första betraktelse tycks behärska språket men som vid en kontroll visar sig ha en felaktig eller ofullständig förståelse för språkets innebörd.

Det sammansatta ordet självutnämnd är ett exempel på ett begrepp som det egentligen borde vara möjligt att förstå även om man aldrig har stött på det - men det kräver i så falla att man kan lista ut sambandet mellan själv och utnämnd.

I sammanhanget covid-19 så skulle man kunna diskutera om regeringen i större utsträckning borde ha lyssnad på kritiken från självutnämnda experter än vad man gjort.

Själv tycker jag inte det.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?