Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-12-27 19:21:42 följande:
    Har inte sett så mycket luft i ett inlägg på länge. :P

Hur gjorde du när matteläraren bad dig att redogöra ditt svar?

Prova du någonting sådant så kommer du lite närmare mina förväntningar. ^___^ Tomma påståenden ad absurdum blir bara tröttsamt...

...men det mynnar väl ut i att du har valt att dumtolka >>däremellan<< som om 75%, 25% och 50% är väsenskilda mängder - istället för att tolka >>däremellan<< som att 50% är en del av mängden 75% liksom 25%...

...vilket skulle resultera i perfekt matematik.

Man varför tolka någonting funktionellt när man kan dumtolka någonting och i praktiken skratta åt sitt eget resultat? ;D
    Hmm, det förvånar mig inte att du inte vill svara på min fråga om du vill att jag ska  titta på dina cirklar eller inte.

Tydlighet är ju ingen egenskap som nyhögern odlar.

Herregud, det är evigheter sen jag läste matte och på den tiden var det inget flum, inte ens på mellanstadiet. Skulle någon ha presenterat ett exempel där en population påstås vara 125 procent, minst, av sig själv så skulle det ha bemötts med medlidsam tystnad men även den hjälp som behövts - men inte tusan skulle någon ha fått för sig att ränna runt i cirklar  och räkna på stolleriet, bland plus och minus, äpplen och päron, för att få det att gå ihop.

Nåväl. Jag förstår att du inte vill ge mig ett exempel på något av dina cirkelresonemang som du är särskilt förtjust i, synd på så rara cirklar.

Av de få jag sett är jag mest förtjust i den där B är en delmängd av A och de tillsammans utgör 75 procent.

Så långt är det ju helt korrekt, det var ju just det Kverulant skrev att 75 procent ogillar SD, ja och så var det förstås också 50 procent som inte ogillade SDGlad

Har jag förresten någonsin tagit upp att det som jag ser som mest beklämmande med den nyauktoritära högern det är den tankeslapphet man odlar och gjort en oskön konstform av.

Jag måste erkänna att jag alla dagar i veckan föredrar cirklar som modern konst än cirklar som nyhögerkonst. De förra gör åtminstone inte anspråk på att föreställa någontingSolig.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-27 19:21:42 följande:
    Har inte sett så mycket luft i ett inlägg på länge. :P

Hur gjorde du när matteläraren bad dig att redogöra ditt svar?

Prova du någonting sådant så kommer du lite närmare mina förväntningar. ^___^ Tomma påståenden ad absurdum blir bara tröttsamt...

...men det mynnar väl ut i att du har valt att dumtolka >>däremellan<< som om 75%, 25% och 50% är väsenskilda mängder - istället för att tolka >>däremellan<< som att 50% är en del av mängden 75% liksom 25%...

...vilket skulle resultera i perfekt matematik.

Man varför tolka någonting funktionellt när man kan dumtolka någonting och i praktiken skratta åt sitt eget resultat? ;D
    Aha, nja svassandet köper jag inte.

Åsikter som ligger emellan två mängder ligger emellan dessa två mängder, inte i dem, såvida man inte dansar nyhögervals och hamnat i orkesterdiket.

Men det är gott och väl att du äntligen förstår det orimliga i Kverulants exempel.

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-27 22:40:56 följande:
    Haha, så du kämpar alltså med din egen subjektiva tolkning av ordet >>däremellan<>däremellan<<...

...vilket uppenbarligen är att 75% är en övermängd till delmängderna 25% och 50%. Av den simpla anledningen att det fungerar perfekt matematiskt med en sådan tolkning samt även med formuleringen.

Men ha du din kamp om vad >>däremellan<< skulle betyda för Kverulant67 så håller jag mig till fakta om vad vederbörande menade. :)
    Nej, jag kom ju på att en stor del av valsandet utgår från en språkmelodi som jag möjligen borde ha känt igen men...

Du gillar ju att skriva diskurs i tid och otid - här handlar det om fundamentala kulturella språkskillnader eller barriärer.

Jag kan överhuvudtaget inte se att något som är så exakt som matematik låter sig kombineras med något som är så flummigt och inexakt som nyhögerns språkkultur.

För mig är det så enkelt att om någon skriver att 75 procent ogillar SD så är det 75 procent som ogillar SD och om de som inte tillhör den mängden är drygt 50 procent så är de drygt 50 procent och 50 + 75 är 125.

Ett belysande exempel på att språket glider iväg och blir ohanterligt och värdelöst i kanske alla avseenden utom för att signalera politisk tillhörighet när det deformerats av nyhögerkulturen.

Skulle ett opinionsinstitut ha velat fokusera på svenskarnas inställning till S och SD och genomfört en undersökning där de tillfrågade får ta ställning till om de gillar respektive ogillar eller ställer sig neutrala till de båda partierna så skulle nyhögersemantiken och nyhögermateatiken alltså kunna komma fram till att en del av de som svarat att de ogillar SD inte ogillar SD och en del av de som gillar S gillar inte S.

Tja, jag borde kanske ha utgått från det Man och nöjd skrev i en av sina inkarnationer här på FL, att endast en liten del av Sveriges miljöpartister innerst inne gillar det partiet står förSkrattande

Jag är inte kulturrelativist och därför finner jag ingen anledning att dutta med nyhögern. Skriver man att 75 procent ogillar något medan 50 procent inte gör det, så har man producerat en orimlighetSkrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-12-28 10:55:53 följande:
    Ja det är obegripligt att vissa inte fattar detta..
    Jag tror att Mentat pekar på något fundamentalt när han tycks tro att jag räknar för att få Kverulants exempel att gå ihop

Är det inte så att jag i stället har kommenterat orimligheten i Kverulants exempel och påstått att den som börjar räkna i syfte att få exemplets orimligheter att gå ihop pysslar med mekanisk räkning utan att förstå vad det är man räknar på.

Jag tror att reaktionerna från forumets nyhöger på exemplet bottnar i en kultur där spåket förlorat så mycket av sin pregnans att det inte längre är ett verktyg för förståelse utan i stället fått funktionen av att signalera tillhörighet.
    I förrgår 11:11 #14485 Citera Anmäl
    Digestive skrev 2019-12-26 11:01:26 följande:

Eller då 50% i A respektive 75% i B.

Det är vilket som då både 25% och 50% är delmängder av 75%. :)

Ett alternativ kan ju vara att FDFMGA på ett litet indirekt sätt har försökt påvisa, i Gud vet hur många inlägg nu, att (s)-sympatisörer i icke försumbar grad också gillar (sd). I så fall går hans matematik ihop.

Om icke, så icke.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-28 12:56:53 följande:
    KillBill skrev 2019-12-28 10:55:53 följande:

Ja det är obegripligt att vissa inte fattar detta..

Haha... vem ska behöva förstå eran dumtolkning menar ni? :D

Men jag kan för all del skriva under på att >>däremellan<< kan stödja bådadera tolkningar - matematiken går dock bara ihop för en av dem, varför man såklart väljer den tolkningen och inte dumtolkar. :)

>>För mig är det så enkelt att om någon skriver att 75 procent ogillar SD så är det 75 procent som ogillar SD och om de som inte tillhör den mängden är drygt 50 procent så är de drygt 50 procent och 50 + 75 är 125.<<

Haha, det är helt otroligt! Ordet >>däremellan<< behöver inte tolkas som om det på sidorna är väsensskilt från det i mitten, det är erat påhitt och eran dumtolkning. ;)

Ska folk verkligen bry sig om hur dumt ni väljer att tolka ett ord? :D Snacka om att ta sig själva på för stort allvar.
    Nja, jag är inte mycket för kulturrelativism och fortsätter att anse att den som befinner sig mellan två definierade områden också befinner sig mellan dessa och inte valsar runt i blindo.

Dessutom var det intressant att notera att i den nyauktoritära högerns värld så är man antingen för eller mot trots att man inte ens vet var man befinner sig.

I verkligheten är folk inte alltför benägna att radikaliseras så till den milda grad, det är därför opinionsinstitut brukar ha med ett tredje alternativ för de som inte har tagit ställning, inte vet etcetera.

Hursomhelst var det intressant med en inblick i en främmande kultur där språket har förlorat börjat förlora sitt värde, alltså att det kan innebära att man inte längre förstår vad det är man räknar på.

Var det kanske med samma metodik du hävdade att du kände olust inför Morgan Johanssons viskning men inte kände olust inför Morgan Johanssons viskning, du var liksom i däremellanstadietSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-12-28 15:36:14 följande:
    Hur tolkar du ordet däremellan?

om du tittar på de exempel som ges här:

https://exempelmeningar.se/sv/d%C3%A4remellan

Tycker du att det stödjer din tolkning eller den tolkning du anser vara dumt (och att folk tar sig själva på för stort allvar - vad detta nu har med ordets betydelse att göra)
    Det är faktiskt ganska allvarligt att språket förflackats så till den milda grad att man i vissa subkulturer inte ens förstår betydelsen av däremellan.

I exemplet i tråden innebär det att man med befängdhet hävdar att en population kan vara större än sig själv.

Instruktioner som nyhögern skulle få svårt att tolka kan t ex vara som den tydliga områdesbeskrivningen "Leta inte i skogen och inte i sjön utan i området däremellan, då skulle väl nyhögern kompensera det språkliga oflytet med att ta på flytvästarna och spana i sjön.

Finns i sjön, typSkrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-12-28 15:18:11 följande:
    Är det inte bättre att någon objektiv person för avgöra vem som står för dumtolkningarna?

Det är märkligt men ganska talande att Kverulant inte gett sitt medgivande till att lägga upp exemplet i en mattematikgrupp för att få saken utredd..
    Tydligen är den här upplagan av Man och nöjd numer avförd från Familjeliv.

Nåja, hen fick ju förmedla lite nyhögermatte och nyhögerspråk till sina följareSkrattande

Visst var det dataingenjör hen var den här gången - jag minns hen bäst i egenskap av nyfrälst ung tjej som förmått sin pappa forskaren att rösta på SD. Pappan hade också ett sannolikt nobelpris i tåg att hämta, enligt hen.

Fast den unga SD-tjejen, det var några år sen från nu. Däremellan finns det många nick som poppat upp och poppat ner.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-28 17:02:05 följande:
    Webbläsaren varnar för innehållet i länken så det hoppar jag över.

Era dumtolkningar är ointressanta. Ni vill lägga in en betydelse som inte fungerar då eran passion är att håna, häckla och förnedra meningsmotståndare. Det är lika enkelt och uppenbart som det är patetiskt.

Det säger sig självt att ordet >>däremellan<< inte kräver väsensskilda element. Ni slår även knut på er själva då ni OMÖJLIGEN hade kunnat använda Venndiagram under sådana omständigheter... bara dumtolkningar av folk som älskar att håna, häckla och förnedra.
    Det var inte så faligt. Enkla beskrivningar på mellanstadienivå av hur däremellan används i språket.

Om du är rädd för den länken så kan jag nog bistå med den där julsången, den där man sjunger "men det var inte sant, men det var inte sant - för däremellan kommer påska.

God jul och gott nytt årSolig

">

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-28 17:24:29 följande:
    Vad kul att du har hittat till mellanstadiets litteratur. :)

Själv kan jag hänvisa till exempel ur SO:

>>de branta bergs­sidorna och dalen däremellan; mål­tiderna var trista, men däremellan hade de ganska trevligt<<

svenska.se/tre/äremellan&pz=1

Det är helt uppenbart att elementen inte är styrande på något vis och att båda våra tolkningar kan gälla för ordet >>däremellan<<.

Det är dock lika uppenbart att ni har fel tolkning när det handlar om hur Kverulant67 använde ordet.
    Det är egentligen inte så svårt, fullt möjligt för en genomsnittlig lågstadieelev att förstå.

Branta bergssidor och en dal mellan dessa. Testa gärna en fjällvandring då kan det vara skönt att komma ner i dalen mellan bergssidorna, om det inte är för mycket mygg och knott, förstås. Abisko kan jag rekommendera, i synnerhet eftersom det finns möjlighet att göra dagsutflykter och däremellan äta och dricka gott på STF.s vandrarhem.

I din text har de tydligen med sig någon trist torrskaffning, men om man bortser från måltiderna så hade de däremellan trevligt.

Ett bra exempel på hur adverbet däremellan används. Här kan du läsa lite mer om adverb, jag har inte kollat om man specifikt tar upp relationella adverb - men om inte så är däremellan ett sådant. Det anger alltså något som inte är en del av t ex bergssidorna eller måltiderna.

sfipatxi.wordpress.com/2018/01/21/olika-sorters-adverb/
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-28 18:02:34 följande:
    .

Har du inte förstått att FDFMGA:s lilla dumtolkning och dito uträkning kräver att ordet >>däremellan<< UTESLUTER genomgående gemensamma nämnare?
    Javisst. Det är uppenbart att jag överskattat nyhögerns förmåga, såvål avseende matematik som språkförståelse.

Till mitt försvar så kan jag anföra att det måste vara nästintill omöjligt att underskatta denna förmåga.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?