Digestive skrev 2019-12-31 00:07:06 följande:
1. Du använder fortfarande ett Venndiagram fel.
2. Ingenting kräver att Kverulant67:s exempel ska hanteras i ett Venndiagram överhuvudtaget.
Varför tror du att jag presenterar Kverulant67:s exempel i ett Eulerdiagram? - för att det helt enkelt är ett bättre språk för Kverulant67:s exempel, vilket har påpekats för längesen.
Jag frågade om du förstod vad du såg i bilderna men uppenbarligen gjorde du inte det.
Om du överhuvudtaget ska använda Venndiagram så får du 1) börja med att använda rätt Venndiagram för Kverulant67:s exempel samt 2) i sin tur använda själva Venndiagrammet korrekt. Gör du det här så stöter du snabbt på ett problem:
Som du ser så kan inte ett Venndiagram avgöra vilka av dessa två elementkombinationer som återfinns i mitten - man kan dock konstatera att ingenting som du/ni vill tillskriva innehållet i mitten faktiskt återfinns där och att det som du/ni föreslår är omöjligt därtill.
Logik är inte alltid så simpelt som man vill få det till, FDFMGA. Man kan säga att det är själva kruxet med logik - för att vara lite fyndig.
Gott nytt år! - och känn för all del ingen stress med responsen, så usel respekt har jag inte för någon här. :)
Och där kom det ännu ett språkligt valssteg. Ett tips är att du försöker borte från de cirklar du postat och enbart ser till den text du replikerar på.
Jag har ju frågat dig om du vill att jag ska kommentera någon av alla dina cirklar, men hittills har ditt svar uteblivit. Alltså, ungefär som jag frågade Man och nöjd,innan hens sista inkarnation för året blev bannad, om hen hade något emot att jag tog hens exempel och postade det som ett matteexempel. Inte helelr hen ville svara.
Hursomhelst kan man nu lägga till ytterligare ett inslag du behöver öva på om du ska förstå den matematik man använder i majoritetskulturen och hur den hänger samman med betydelsen av majoritetskulturens språk. Du gillar ju vissa signalord, ord du flitigt använder. Ett sådant är diskurs. Försök gärna förstå innebörden av begreppet.
Här kommer exempel på när din diskurs avviker från majoritetskulturens:
Gillar eller ogillar. Inom majoritetskulturen finns det så gott som alltid ett tredje alternativ, en ofta rätt stor grupp som inte bryr sig, inte tagit ställning, förhåller sig neutrala, inte känner till, med mera. Det är därför din och nyhögerns synsätt tre sig så fanatiskt för mig. Gällande såväl S som SD så finns stora grupper som varken gillar eller ogillar.
Däremellan: Inom majoritetskulturen anger begreppet området mellan två avgränsade objekt, inte delar av objekten som i din diskurs.
Både och/antingen eller: Inom majoritetsdiskursen betyder både och att något kännetecknas av två egenskaper samtitigt, exempelvis en population där samtliga anser att de inte ogillar SD samtidigt som alla dessa individer samtidigt inte gillar S. Begreppet antingen eller är däremot inte tvingande inom majoritetskulturens diskurs, Har man en population där 50 procent antingen förstår skolmatte eller också går i cirklar, så finns det sannolikt individer imom populationen som inte lärt sig matematik.
Äpplen och päron: inom majoritetskulturens diskurs skiljer man på äpplen och päron när man räknar mängder. Det är därför majoritetskulturen har så lätt att konstatera att Man och nöjds exempel är orimligt. I en kulturens matematik gäller "både och för" 50-procentgruppen, dvs 50 procet av befolkningen "ogillar inte" SD medaan 75 procent gör det - och 50 plus 75 är 125
Jag kan ha glömt något när jag summerat skillanderna mellan din diskurs och den gängse. Men jag tror att du enklast förstår majoritetsdiskursen om du övar på vad både och betyder och att du utgår från att texter som inte innehåller cirklar helelr inte är venndiagram.
Lycka till och gott nytt år!
Och du - jag kollar gärna matten inom någon av dina cirklar - men bara om du ber om det. Det finns ett skäl till att jag ofta brukar uppmana vissa att ebskriva något med egna ord, sannolikheten för att man ska börja tänka självständigt ökar då.