Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    Har du förtroende för regeringen?

    Padirac skrev 2022-03-26 15:48:04 följande:
    Men fortsätt att nyansera bilden istället för att lägga ned diskussionen genom att rycka på axlarna då dina arguemnt bemöts.

    Varör skriver du att den inhemska produktionen av livsmedel tydligen är mer lönsam än tidigare då en del lantbrukare har problem med höga bränslepriser?  Jag uppfattar det som att du tillskriver andra skribenter åsikter som du pådyvlar dessa. Det kallas ohederlig agumentation.  
     
    Enskilda personers och verksamheters bränsle/energikostnader och allmänna kostnadsnivåer är som jag ser det två olika saker och lönsamhetsproblem för lantbruk är inte enbart en fråga om bränslepriser, även om dessa just nu är ett probem.  
     
    Digestive skrev 2022-03-26 14:05:41 följande:
    Ok, så om jag förstår dig rätt så är vi alltså i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare?

    Då är det sannerligen dumt att de som producerar vår inhemska mat klagar på dieselpriserna och på sina håll väljer att lägga ner sin verksamhet - när den tydligen är mer lönsam än tidigare.

    Är det så att du enbart tittar på köpkraften för dem som upprätthåller lön och inte tittar på dem som bedriver en egen verksamhet som är beroende av energibränslen?

    Så ni kan verkligen inte låta bli att gruppera upp flera mot en och börja bekräfta varandra över huvudet på en ensamma debattörer?

    Skaffa ryggrad. Fight fair.

    Ja, den inhemska matproduktionen vore lönsammare än tidigare om ditt påstående hade någon relevans för den.

    Åsikter? Jag ser inte mycket som skulle ha med åsikter att göra överhuvudtaget.

    Ok. Hur hamnade vi här? Vad kan priset bli förutom dyrt vid pumpen?
  • Digestive
    Rataxes skrev 2022-03-26 16:27:06 följande:
    Ja du, bränslepriserna beror ju till stor del på skatter och den reduktionsplikt, som de folkvalda valt att återigen i prussiluskanda sätta "bäst i klassen" = dyrt. Om man ville skulle det gå att sänka momsen på energi,  vilket andra länder redan har gjort. Med eller utan lov av storebror EU.
    Sen är ju ytterligare ett problem.för våra lantbrukare att priset på handelsgödsel ( i den mån det öht går att uppbringa) skenar iväg. 
    Men gemene man kommer inte bry sig, inte förrän det märks i hyllorna i icabutiken på Södermalm.
    Det känns lite märkligt att vi håller upp EU-direktiv som stentavlor när nyttan av dem för EU - i det här läget - högst troligt inte överskrider de inhemska relevanta problemen för Sverige. Är man även bäst i klassen så känns det ändå lovligt att få backa lite från prispallen i kristider.

    Men jag antar att det handlar om vad man prioriterar, i slutändan.

    Det är många bäckar små av problem för våra bönder. Jag önskar att vi - genom det gemensamma - hade stöttat dem liksom kringliggande och nödvändiga verksamheter bättre genom åren som har gått, så att de idag hade haft en bättre position i allmänhet. För det kan - om det vill sig riktigt illa - bli ytterst tydligt hur mycket den inhemska matproduktionen faktiskt ligger i vårt gemensamma intresse.

    Tycker det hela är så konstigt då vi genom matproduktionen kan föregå med mycket goda exempel, på våra villkor, med standarden som vi vill se och så vidare. Förmodligen betydligt effektivare än skatter på plastpåsar och dylikt och framförallt meningsfullt i flera bemärkelser (inte minst i bemärkelsen kris).

    Landstället blir bara heligare och heligare i mina ögon. Vilket egentligen är tragiskt men det är såklart mina egna problem att tampas med (att alltså inte se det egentliga värdet som självklart).
  • Digestive
    nihka skrev 2022-03-26 16:37:17 följande:
    Säkert inga problem att jämföra sig med länder som har lägre dieselpris och  lägre löner. Slutsatsen blir densamma: Allt är alltid sämst i Sverige vet du
    Ja, jag gjorde samma misstag som du gjorde när jag jämförde våra dieselpriser med Hong Kongs.

    Sverige är bra och bäst på mycket men det är fint att du vet mycket mer om mina åsikter om Sverige än jag själv gör. Det finns även en skillnad på att vilja göra ännu bättre och på att vilja rata alltihop - varav bådadera uttrycks genom klagomål på det nuvarande.

    Sedan är det upp till dina fördomar att placera mig utifrån mina klagomål och jag kan bara säga att du har fel - väldigt, väldigt lite är sämst i Sverige.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-03-26 15:59:25 följande:

    Så nu är inte korrelationen till hur man kommer fram till att det är lägre än någ0onsin som hushållen lägger på sina drivmedel relevant.
    Det låter som att du anser att det saknar betydelse, eller är det den mycket lägre siffran är upprörande för ditt argument?


     


    Varför inte acceptera siffran, och inse att man får arbeta frågan än ta det till någon slags agenda och en politisk sådan utan att ta in viss fakta.
    Och vi har ett beslut man ska ta eller tagit, som innebär 1000-1500 för en bil och ägare.
    Det räcker rätt långt för massor, dock inte alla och mer kommer behövas göras.
    Men anklaga Regeringen för nått som msåte tas beslut om på andra ställen, då har man en svår agenda som är ointresserad om hur man löser saker och svår populism.


    Eh? Det känns som att du diskuterar mot en slags nidbild av den folkliga oppositionen istället för mig.

    Jag har inte fört några argument överhuvudtaget, jag är dock fullt medveten om att du inte har den minsta aning om hur man argumenterar, vidare har jag inte heller anklagat regeringen för någonting.

    Det jag har gjort är att föra fram mina perspektiv (inte argumenterat för dem) ställt några frågor samt påstått att politikerna kan sänka skatterna på diesel vilket visade sig vara ett tveksamt (och inte heller här argumenterat för någonting).

    Det är nog bättre om du slutar skriva till mig och skriver av dig i allmänhet men utan mottagare istället.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-03-26 16:45:17 följande:
    Nej - ditt argument håller inte, priset livsmedel och kostnaden för produktion av livsmedel är inte en direkt konsekvens av priset vid pump och vilket pris bränsle har i frähållande till köpkraft

    Om du vill påstå att lönsamheten för inhemsk produktion av livsmedel beror på vilken kostnad bränsle i förhållande till köpkraft för privatpersoner har för lantbrukana får du göra förlara detta - för det är ingenting jag har påstått - du verkar ha fabricerat detta i ditt eget sinne.

    Om du funderar på hur bränslemarknaden fungerar inklusiver tillgång/efterfrågan, produktion, skatter, miljööverväganden, kostandslägen, löneutveckling, teknisk utveckling och annat så äru du välkommen att diskuterar detta också, men det är kanske svårt att se att allt detta beror på det förtroende en svensk regering har eller inte har.
    Argument? Vad är det som jag skulle ha argumenterat för? Det enda som jag vet att jag (iallafall indirekt) skulle argumentera för, är att dieselpriserna drabbar våra bönder. Menar du att påståendet inte håller och argumenten för det vore svaga?

    Aja, sak samma. Jag diskuterar och bollar hellre ämnet med Rataxes.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2022-03-26 17:02:27 följande:
    Jo, ett lantställe, vilket vi redan lever i är nu drömmen för många. Genom extraknäcket kommer jag i kontakt med lantbrukare som redan innan Vladolf Putlers senaste dårskap, funderade på att ge upp, vissa har redan lagt ner krishanteringen, och odlar bara grödor, men med priset/tillgången på handelsgödsel och skenande energipriser har smärtgränsen nåtts. 
    Fast lantstället i sig sätter ingen mat på bordet... det gör däremot jakten, fast det blir trist att bara äta kött... för lat för att odla potatis, annars skulle det säkert gå att bli självförsörjande även på det och lite annat.
    Vi har välsignats med ett landställe utanför Uppsala på damens sida. Jorden där är även fantastiskt bördig för småskalig odling. Har länge kollat runt efter ett eget landställe - kan vara lite dumt envis på det viset - det vore dock idiotiskt att inte se till det som redan finns. Nu har även priserna gått upp kraftigt och exempelvis kring Siljan motsvarar priserna vilken mellanstor stad som helst numera.

    Kollar dock efter mark högre upp i landet - för rekreation, jakt men även för framtida möjligheter och som allmän investering.

    Vi har ju hängt här ett bra tag och en viss eloge tycker jag att du ska ha som låg före trenden. Nu kan du le lite i mjugg åt många som säkert betalar det dubbla för motsvarande leverne.

    Tråkigt att höra om lantbrukarna omkring dig. De som lyckas hålla ut kan dock - om allt vill sig väl - möjligtvis få seen riktigt BOOM när den här ruraliseringstrenden har etablerat sig mer. Tills dess så får man hoppas att rätt investerare tar för sig av det som lämnas kvar och så det kan återupplivas vid tillfälle.

    Aja, ursäkta babblet men det är bara uppfriskande. Tor du att det finns någon lösning på gödsel som politiken kan bidra med?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-03-26 17:42:51 följande:
    Ok - så du argumenterade inte för det du skrivit tidigare - det var ett löst påstående utan betydelse eller vad menar du?

    "Då är det sannerligen dumt att de som producerar vår inhemska mat klagar på dieselpriserna och på sina håll väljer att lägga ner sin verksamhet - när den tydligen är mer lönsam än tidigare."

    Ur vilken kaninhatt halar du upp detta påstående och vad försöker du säga med detta?
    Digestive skrev 2022-03-26 14:05:41 följande:
    Ok, så om jag förstår dig rätt så är vi alltså i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare?

    Då är det sannerligen dumt att de som producerar vår inhemska mat klagar på dieselpriserna och på sina håll väljer att lägga ner sin verksamhet - när den tydligen är mer lönsam än tidigare.

    Är det så att du enbart tittar på köpkraften för dem som upprätthåller lön och inte tittar på dem som bedriver en egen verksamhet som är beroende av energibränslen?

    Så ni kan verkligen inte låta bli att gruppera upp flera mot en och börja bekräfta varandra över huvudet på en ensamma debattörer?

    Skaffa ryggrad. Fight fair.
    Jag presenterade mitt perspektiv - alltså någonting som kan vara högst bristfälligt - vilket också var/representerade kunskapsutrymmet för tillfället. Ingenstans har jag dock försvarat, det vill säga argumenterat för, min inledande syn/perspektiv på saken eller mina direkta påståenden.

    Med påståendet försöker jag påpeka att ditt påstående - att bränslepriset sett till köpkraft är lägre nu än tidigare - inte förmedlar en rättvis bild när man tittar närmare på grupper som är utmärkande känsliga för priset för energibränslen - allt ifrån folk på landsbygden till bonden och andra verksamheter, som då är väldigt beroende av energibränslen.

    Jag har ingen nytta av att ha rätt eller att hävda att jag har rätt, Padirac. Vad ska jag med det till? - som har beskrivit mig som en uttalad (icke revolutionär) individualanarkist i över 15 år på den här sidan.

    När du slutar se ugglor i mossen så ser du bara en sketen punkare som sover av sig livsruset i samma mossa - förhoppningsvis skedande med en uggla eller två.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-03-26 18:45:04 följande:
    Ok. så ditt perspektiv var att 'du själv eller någon annan' menar att lantbruk/jordbruksnäring skulle vara mer lönsam trots nedläggningar pga ökade kostnader för lantbruk/jordbruk när priset för bränsle i förhållande till tillgänglig inkomst?

    Jag påpekade att detta påstående var felaktigt i sak - även om det nu skulle vara ditt perspektiv - och att du fick ge argument för detta påstående om det skulle ha någon sorts tyngd diskussionen.

    Men påståendet är alltså inte mer än 'hot air', eller missförstår jag dig?

     
    Vad du finner upplever som varm luft (en brasklapp, antar jag) är helt och hållet upp till dig. Jag är inte försiktigt och kommer förmodligen aldrig att dansa delikat kring heta ämnen även om det inte är min direkta avsikt att provocera.

    Menar du att dagens diesel/bränsle-priser inte är ett problem för Sveriges lantbrukare? I sådant fall har jag argument för att så är fallet.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-03-26 20:21:26 följande:
    Det är väl ingen annan än du själv som tror att någon sagt att bränslepriser inte påverkar lantbrukets lönsamhet.

    Jag tror att det går att hitta uppgifter om olika kostnadsposter för jordbruksnäringen, de höjda insatskostnaderna är inget nytt problem och beror vad jag kan läsa mig till på livsmedelsbranschens struktur med en stark position för både handlare och insatsvaruleverantörer där jordbrukarna sitter i kläm mellan dessa. EU har adresserat problemet redan för 10 år sedan men någon annan lösning än fortsatta subventioner och andra stöd till branschens producenter verkar inte ha hittats. Problemet att de viktigaste varorna som produceras ( livsmedel) inte är lönsamma är ett verkligt problem.

    Samtidigt är det sant att priset på bränsle relaterat till inkomst är avsevärt mycket längre än tidigare.  Du har fått dessa uppgifter länkade i tidigare inlägg.
    Vilken onödig kontrovers i sådant fall.

    Hur har Sverige subventionerat - det vill vill säga stött - den inhemska livsmedelsbranschen det senaste decenniet?  

    Mig veterligen så har har upphandlingar, mer eller mindre, gått till billigaste möjliga part och frågan är om det var så klokt - ett indirekt påstående, som går att dementera, som jag ej har argumenterat för än et cetera - så att småbarnen i diskurs hänger med, vilka det än nu vara eller beröra i flocken.

    Ska sova nu och har härmed, efter bästa förmåga, lämnat fältet idiotsäkert.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?