• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-29 00:04:17 följande:

Bara för att ordet 'kopplingar' kan användas tillsammans med ordet 'däremellan' får inte ordet 'däremellan' betydelsen 'gemensam nämnare'  - det är orden  'kopplingen däremellan' tillsammans som anger att det finns någonting som är gemensamt eller har en gemensam nämnare mellan två eller fler olika subjekt/objekt/element/what ever

Du misstar dig om du tror att jag inte förstod var Kverulant avsåg att säga, men misslyckades med att säga pga en språklig groda.

Du anser inte att det var en språklig groda utan du anser att det finns en alternativ betydelse av ordet 'däremellan' och du vill bevisa det genom att använda ett annat ord som avser att koppla samman två eller fler skiljda subjekt/objekt/element/what ever

Men om du insisterar så drar vi Kverulants påståenden igen

P1 75% gillar inte SD

P2 25% gillar S

P3 där emellan finns vi övriga 50%  (där emellan betyder i detta fall en grupp mellan gruppen angiven i P1 och gruppen angiven i P2)

Nu klämmer vi in gemensam nämnare som betydelse av där emellan

P1 75% gillar inte SD

P2 25% gillar S

P3 där emellan finns vi övriga 50%  ('där emellan' betyder här att grupp P3 har 'gemensamma nämnare' med grupp.. ja, vilken grupp...eller alla grupper..? )

Vi skriver sedan samma mening utan numeriska värden för att se om den är begripbar över huvud taget

P1 en stor grupp gillar inte SD

P2 en mindre grupp gillar S

P3 där emellan finns vi övriga i en ganska stor grupp  ('där emellan' betyder här att grupp P3 har 'gemensamma nämnare' med grupp.. ja, vilken grupp...eller alla grupper..? )

Både obegripligt och en tidigare helt okänd användning av 'där emellan' som ingen, ja INGEN, har varken exempel på eller vad ' där emellan' skulle ha för konnotation som stödjer del här nya alternative betydelsen.

Det hela är alltså helt och hållet utan belägg, och semantiskt obegripligt, på alla vis.

Det är knappast begripligt på ett (1) sätt - utan kan betyda massa saker . olika saker

Den gemensamma nämnaren är som påpekat >>gillar inte SD<< då det fungerar perfekt ihop med matematiken i Kverulant67:s exempel. Matematiken leder till denna tolkning men för dem som inte behärskar räkning med negationer så kan jag förstå att det inte känns intuitivt.

Sedan så är det ett faktum att en av logikens mest använda figurer bevisar att det inte finns något logiskt fel att finna i Kverulant67:s exempel.

Men jag kan förstå, liksom ovan, att följande exempel:
    Kverulant67 skrev 2019-11-28 21:40:49 följande:

Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,

ca 25% gillar S.....

Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

Är formulerad på ett vis som intuitivt känns fel rent logiskt, om man har glömt att hantera dessa mängder efter logikens regler - det vill säga har glömt att ha med ALLA logiska mängdkombinationer samt stirrar sig blind på blott HÄLFTEN av dem, de som råkar vara utskrivna.

Ställer man dock upp exemplet korrekt och efter logikens alla regler, så får man alltså BEVIS för att logiken är intakt i Kverulant67:s exempel (ett Venndiagram kan alltså BEKRÄFTA det här).

Det finns ingenting att diskutera längre.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-29 00:38:36 följande:
    Den gemensamma nämnaren är som påpekat >>gillar inte SD<< då det fungerar perfekt ihop med matematiken i Kverulant67:s exempel. Matematiken leder till denna tolkning men för dem som inte behärskar räkning med negationer så kan jag förstå att det inte känns intuitivt.

Sedan så är det ett faktum att en av logikens mest använda figurer bevisar att det inte finns något logiskt fel att finna i Kverulant67:s exempel.

Men jag kan förstå, liksom ovan, att följande exempel:

Är formulerad på ett vis som intuitivt känns fel rent logiskt, om man har glömt att hantera dessa mängder efter logikens regler - det vill säga har glömt att ha med ALLA logiska mängdkombinationer samt stirrar sig blind på blott HÄLFTEN av dem, de som råkar vara utskrivna.

Ställer man dock upp exemplet korrekt och efter logikens alla regler, så får man alltså BEVIS för att logiken är intakt i Kverulant67:s exempel (ett Venndiagram kan alltså BEKRÄFTA det här).

Det finns ingenting att diskutera längre.
    Jag menar att det finns en språklig groda i påståendet. Det är vad ordet 'däremellan' ges för betydelse.

Jag menar att du inte kunnat ge belägg för att 'däremellan' betyder någonting annat vad SAOB anger.

Oavsett vilka venndiagram du ställer upp så är den språkliga grodan där och gör därigenom påståendet absurt och logiskt inkonsistent. 

Den språkligt gemensamma nämnaren är i skribentens text inte 'gillar inte SD' och inte heller 'gillar S' - utan de uttryckta påståendena är att dessa 50% inte 'gillar inte SD' och inte  ' gillar S'. Det är vad som präntats ned - ingenstans står det skrivet att delmängden 50% förhåller sig till enbart de 75% som inte gillar SD, utan det som är skrivet är att delmängden 50% förhåller sig omvänt till såväl de 75% som ogillar SD som de 25% som gillar S.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-28 17:24:29 följande:
    Vad kul att du har hittat till mellanstadiets litteratur. :)

Själv kan jag hänvisa till exempel ur SO:

>>de branta bergs­sidorna och dalen däremellan; mål­tiderna var trista, men däremellan hade de ganska trevligt<<

svenska.se/tre/äremellan&pz=1

Det är helt uppenbart att elementen inte är styrande på något vis och att båda våra tolkningar kan gälla för ordet >>däremellan<<.

Det är dock lika uppenbart att ni har fel tolkning när det handlar om hur Kverulant67 använde ordet.
    Det är egentligen inte så svårt, fullt möjligt för en genomsnittlig lågstadieelev att förstå.

Branta bergssidor och en dal mellan dessa. Testa gärna en fjällvandring då kan det vara skönt att komma ner i dalen mellan bergssidorna, om det inte är för mycket mygg och knott, förstås. Abisko kan jag rekommendera, i synnerhet eftersom det finns möjlighet att göra dagsutflykter och däremellan äta och dricka gott på STF.s vandrarhem.

I din text har de tydligen med sig någon trist torrskaffning, men om man bortser från måltiderna så hade de däremellan trevligt.

Ett bra exempel på hur adverbet däremellan används. Här kan du läsa lite mer om adverb, jag har inte kollat om man specifikt tar upp relationella adverb - men om inte så är däremellan ett sådant. Det anger alltså något som inte är en del av t ex bergssidorna eller måltiderna.

sfipatxi.wordpress.com/2018/01/21/olika-sorters-adverb/
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-28 18:02:34 följande:
    .

Har du inte förstått att FDFMGA:s lilla dumtolkning och dito uträkning kräver att ordet >>däremellan<< UTESLUTER genomgående gemensamma nämnare?
    Javisst. Det är uppenbart att jag överskattat nyhögerns förmåga, såvål avseende matematik som språkförståelse.

Till mitt försvar så kan jag anföra att det måste vara nästintill omöjligt att underskatta denna förmåga.
  • KillBill
    Padirac skrev 2019-12-29 00:56:34 följande:
    Jag menar att det finns en språklig groda i påståendet. Det är vad ordet 'däremellan' ges för betydelse.

Jag menar att du inte kunnat ge belägg för att 'däremellan' betyder någonting annat vad SAOB anger.

Oavsett vilka venndiagram du ställer upp så är den språkliga grodan där och gör därigenom påståendet absurt och logiskt inkonsistent. 

Den språkligt gemensamma nämnaren är i skribentens text inte 'gillar inte SD' och inte heller 'gillar S' - utan de uttryckta påståendena är att dessa 50% inte 'gillar inte SD' och inte  ' gillar S'. Det är vad som präntats ned - ingenstans står det skrivet att delmängden 50% förhåller sig till enbart de 75% som inte gillar SD, utan det som är skrivet är att delmängden 50% förhåller sig omvänt till såväl de 75% som ogillar SD som de 25% som gillar S.
    Jag delar helt din syn i detta. Nu återstår bara att Digestive ger belägg för att ordet "däremellan" betyder någonting annat än vad SAOB anger och att Kverulant67 ger sitt medgivande till att FDFMGA lyfter exemplet in i en mattematiktråd för att få ett utomstående/objektivt perspektiv på frågan..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-12-29 02:17:26 följande:

Det är egentligen inte så svårt, fullt möjligt för en genomsnittlig lågstadieelev att förstå.

Branta bergssidor och en dal mellan dessa. Testa gärna en fjällvandring då kan det vara skönt att komma ner i dalen mellan bergssidorna, om det inte är för mycket mygg och knott, förstås. Abisko kan jag rekommendera, i synnerhet eftersom det finns möjlighet att göra dagsutflykter och däremellan äta och dricka gott på STF.s vandrarhem.

I din text har de tydligen med sig någon trist torrskaffning, men om man bortser från måltiderna så hade de däremellan trevligt.

Ett bra exempel på hur adverbet däremellan används. Här kan du läsa lite mer om adverb, jag har inte kollat om man specifikt tar upp relationella adverb - men om inte så är däremellan ett sådant. Det anger alltså något som inte är en del av t ex bergssidorna eller måltiderna.

sfipatxi.wordpress.com/2018/01/21/olika-sorters-adverb/

Haha, ja! - tänk då hur tokigt det blev när du tog bort 25% som gillar S (en bergsida) och sedan adderade ihop bergsidan med dalen...

...kommer du ihåg? :D

Om du hade förstått vad du själv gör samt läst vidare om vad dessa exempel skulle intyga - vilket inte var att stödja Kverulant67:s exempel per se - hade du sluppit onödiga pinsamheter.

Men du kan såklart vandra på i den eviga dalen FDFMGA. :)

Du ska få en ramsa med dig på vägen som kanske känns igen bättre på engelska:

>>Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for thou art with me: thy rod and thy staff, they comfort me<<

Gå i frid FDFMGA, gå i frid. ^___^
    FDFMGA skrev 2019-12-29 02:20:20 följande:

Javisst. Det är uppenbart att jag överskattat nyhögerns förmåga, såvål avseende matematik som språkförståelse.

Till mitt försvar så kan jag anföra att det måste vara nästintill omöjligt att underskatta denna förmåga.

Jag skulle inte kalla mig själv för >>nyhögern<< men det är ok FDFMGA, det är ok.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-29 00:56:34 följande:

>>de uttryckta påståendena är att dessa 50% inte 'gillar inte SD' och inte ' gillar S'.<<

Åter igen förvanskar du vad som Kverulant67 skrev:
    Kverulant67 skrev 2019-11-28 21:40:49 följande:

Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

Varför detta upprepade övertramp?

Och får du ens ihop det när FDFMGA har trollat bort ena bergssidan för en dal (25% som gillar S). Jag har sagt det förut och jag säger det igen, om än omformulerat: du förstår det här så dåligt att du inte ens vet vad du ska försvara när du de facto har gett FDFMGA medhåll.

Det är dock intressant att se hur du VILL vill räkna något så när korrekt på Kverulant67:s exempel medan munnen VILL stödja en evig dal/en matematisk omöjlighet.

Känns det verkligen som att någonting går bra här? :P Inte ens FDFMGA har förstått vad han har gjort... :(
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-12-29 11:23:16 följande:

Jag delar helt din syn i detta. Nu återstår bara att Digestive ger belägg för att ordet "däremellan" betyder någonting annat än vad SAOB anger och att Kverulant67 ger sitt medgivande till att FDFMGA lyfter exemplet in i en mattematiktråd för att få ett utomstående/objektivt perspektiv på frågan..

Haha, tack och lov så rymmer en evig dal väldigt många. :)

Nicket Kverulant67 finns inte med oss längre, det har också börjat vandra i en evig dal om än en annan. :P

Jag hittade ett finfint exempel ur Padirac:s källor som absolut visar att >>däremellan<< kan avse förhållandet mellan en delmängd respektive en övermängd (bergssidor), och att det däremellan kan finnas en till delmängd (dal).

Vill ni att jag jobbar på en visuell bild under dagen, närmare bestämt ett Euler Diagram med över- och undermängder? :)

Ändå ett bättre språk för Kverulant67:s exempel än Venndiagram.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-29 12:41:22 följande:
    Haha, tack och lov så rymmer en evig dal väldigt många. :)

Nicket Kverulant67 finns inte med oss längre, det har också börjat vandra i en evig dal om än en annan. :P

Jag hittade ett finfint exempel ur Padirac:s källor som absolut visar att >>däremellan<< kan avse förhållandet mellan en delmängd respektive en övermängd (bergssidor), och att det däremellan kan finnas en till delmängd (dal).

Vill ni att jag jobbar på en visuell bild under dagen, närmare bestämt ett Euler Diagram med över- och undermängder? :)

Ändå ett bättre språk för Kverulant67:s exempel än Venndiagram.
    Du har inte redogjort för hur denna påstådda delmängd skulle vara en delmängd av P1 istället för P2 - det enda du anför i den frågan är som jag ser det att den påstådda delmängden P3 i sin helhet går in i mängden P1.

Därutöver, har du inte heller redogjort för hur du får ordet 'däremellan' ensamt eller tillsammans med något annat ord att betyda 'inkluderat' eller i relation till en specifik delmängd (dvs enbart den ena bergssidan och i så fall varför just den ena och inte den andra)

Det där finfina exemplet du tror dig ha hittat stödjer inte alls det du påstår att det stödjer - dvs att däremellan skulle ha med delmängder att göra.
    Digestive skrev 2019-12-29 12:30:48 följande:
    >>de uttryckta påståendena är att dessa 50% inte 'gillar inte SD' och inte ' gillar S'.<<

Åter igen förvanskar du vad som Kverulant67 skrev:

Varför detta upprepade övertramp?

Och får du ens ihop det när FDFMGA har trollat bort ena bergssidan för en dal (25% som gillar S). Jag har sagt det förut och jag säger det igen, om än omformulerat: du förstår det här så dåligt att du inte ens vet vad du ska försvara när du de facto har gett FDFMGA medhåll.

Det är dock intressant att se hur du VILL vill räkna något så när korrekt på Kverulant67:s exempel medan munnen VILL stödja en evig dal/en matematisk omöjlighet.

Känns det verkligen som att någonting går bra här? :P Inte ens FDFMGA har förstått vad han har gjort... :(
    Att påstår att däremellan betyder att någonting inte är en del av P1 och inte heller en del av P2 är inget övertramp - det är snarare så att detta är just betydelsen av ordet däremellan.

Jag säger igen att formuleringen av P1, P2 och P3 med ordet däremellan gör att det hela blir absurt ologiskt - jag menar att det finns en språklig groda som ställer till det för Kverulants påstående.

För att räta upp den behöver endera P1 omformuleras, eller ordet 'däremellan' ersättas av ett annat ord, eller egentligen P3 formuleras om.

Alla försök att få ordet 'däremellan' att betyda någonting annat än det enligt SAOB och alla andra exempel och källor betyder liknar i allt de alternativa sanningar som tex Donald T visat sig ha förkärlek till. När verkligheten inte passar och svider i skinnet så måste en narcissist förvränga verkligheten och skapar då en alternativ verklighet, allt för att inte tappa ansiktet  - inför sig själv.

Frågan är varför du likt Sarah Huckabee Sanders återkommande lögner byggda på alternativa sanningar försvarar en alternativa sanning byggd på alternativa fakta (om vad däremellen faktiskt betyder)

Det hela är lite löjeväckande sandlådenivå  - att byta betydelse på ett ord för att slippa erkänna ett enkelt misstag som inte betyder någonting egentligen.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-29 13:19:43 följande:

Du har inte redogjort för hur denna påstådda delmängd skulle vara en delmängd av P1 istället för P2 - det enda du anför i den frågan är som jag ser det att den påstådda delmängden P3 i sin helhet går in i mängden P1.

Därutöver, har du inte heller redogjort för hur du får ordet 'däremellan' ensamt eller tillsammans med något annat ord att betyda 'inkluderat' eller i relation till en specifik delmängd (dvs enbart den ena bergssidan och i så fall varför just den ena och inte den andra)

Det där finfina exemplet du tror dig ha hittat stödjer inte alls det du påstår att det stödjer - dvs att däremellan skulle ha med delmängder att göra.Att påstår att däremellan betyder att någonting inte är en del av P1 och inte heller en del av P2 är inget övertramp - det är snarare så att detta är just betydelsen av ordet däremellan.

Jag säger igen att formuleringen av P1, P2 och P3 med ordet däremellan gör att det hela blir absurt ologiskt - jag menar att det finns en språklig groda som ställer till det för Kverulants påstående.

För att räta upp den behöver endera P1 omformuleras, eller ordet 'däremellan' ersättas av ett annat ord, eller egentligen P3 formuleras om.

Alla försök att få ordet 'däremellan' att betyda någonting annat än det enligt SAOB och alla andra exempel och källor betyder liknar i allt de alternativa sanningar som tex Donald T visat sig ha förkärlek till. När verkligheten inte passar och svider i skinnet så måste en narcissist förvränga verkligheten och skapar då en alternativ verklighet, allt för att inte tappa ansiktet  - inför sig själv.

Frågan är varför du likt Sarah Huckabee Sanders återkommande lögner byggda på alternativa sanningar försvarar en alternativa sanning byggd på alternativa fakta (om vad däremellen faktiskt betyder)

Det hela är lite löjeväckande sandlådenivå  - att byta betydelse på ett ord för att slippa erkänna ett enkelt misstag som inte betyder någonting egentligen.

Haha, löjeväckande sandlådenivå tycker du. Vad är då försvaret för en evig dal? :D Och det slutar inte ens där...

...exemplet med två bergssidor med en dal däremellan är fantastiskt funktionell när det även finns med negationer...

...för om du även tänker efter så är additionen av bergssidan och dalen det samma som att lägga ihop höjden för BÅDE bergssidan och dalen.

Hur hög är en dal, Padirac? :)

Du skriver så mycket men du hänger inte ens med på vad du ska försvara när du tar FDFMGA:s parti och INGENSTANS har du återspeglat Kverulant67:s exempel korrekt med eget dito, så det förstår du tydligen inte heller.

Jag gör som så att jag skapar en visualisering av både Kverulant67:s exempel och på hur >>däremellan<< används i det. Det är nog det enda som kan få poletten att trilla ner för befolkningen i den eviga dalen...
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?