• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-28 20:25:23 följande:
    Och nej, ordet >>däremellan<< utesluter inte att man kan hantera delmängder i en övermängd med ordet - det visar dina egna källor, Padirac.
    Redogör för källan och hur du kommer fram till det - det räcker inte med att du påstår någonting för att det ska bli sant.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-28 20:25:23 följande:
    Och nej, ordet >>däremellan<< utesluter inte att man kan hantera delmängder i en övermängd med ordet - det visar dina egna källor, Padirac.
    Du har fel och du har missförstått vad däremellan betyder - så här säger SAOB. detta torde vara en tillräcklig auktoritet för vad ordet betyder i gängse språkbruk

http://www.saob.se/artikel/?unik=D_2401-0266.ipmr

" Publicerad 1923   Lämna synpunkter
    DÄREMELLAN 4~010 l. 1~032adv.
    Etymologi
    1) i fråga om rum l. ordningsföljd, motsv. EMELLAN I 1: emellan dem l. dessa l. dessa ställen osv.; eg. o. bildl. Det går numera järnväg däremellan. Dalin Hist. 1: 50 (1747)Se alldeles utan Fel, och Se Intet, äro tvenne ytterligheter. Derimellan är Menniskans Ställe. Thorild 2: 198 (1786).
    2) i fråga om tid, motsv. EMELLAN I 2: dessemellan. RA 3: 150 (1593)Samma behof återkommer efter bestämda mellantider, medan det deremellan icke gör sig märkbart. Rein Psyk. II. 1: 270 (1891).
    3) i fråga om det förh. att ngt (med afs. på mått, beskaffenhet osv.) intager en mellanställning, motsv. EMELLAN I 3: midt emellan. Hvarken ljus eller mörk, utan något däremellan. 

Spalt D 2529 band 7, 1923"

• Digestive
    Padirac skrev 2019-12-28 21:08:53 följande:

Du har fel och du har missförstått vad däremellan betyder - så här säger SAOB. detta torde vara en tillräcklig auktoritet för vad ordet betyder i gängse språkbruk

www.saob.se/artikel/

" Publicerad 1923   Lämna synpunkter

DÄREMELLAN 4~010 l. 1~032, adv.
    Etymologi
    1) i fråga om rum l. ordningsföljd, motsv. EMELLAN I 1: emellan dem l. dessa l. dessa ställen osv.; eg. o. bildl. Det går numera järnväg däremellan. Dalin Hist. 1: 50 (1747). Se alldeles utan Fel, och Se Intet, äro tvenne ytterligheter. Derimellan är Menniskans Ställe. Thorild 2: 198 (1786).
    2) i fråga om tid, motsv. EMELLAN I 2: dessemellan. RA 3: 150 (1593). Samma behof återkommer efter bestämda mellantider, medan det deremellan icke gör sig märkbart. Rein Psyk. II. 1: 270 (1891).
    3) i fråga om det förh. att ngt (med afs. på mått, beskaffenhet osv.) intager en mellanställning, motsv. EMELLAN I 3: midt emellan. Hvarken ljus eller mörk, utan något däremellan. ?

Spalt D 2529 band 7, 1923"
    Exakt vad är det som du anser utesluter att ordet >>däremellan<< kan beröra delmängder i en övermängd?
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-28 20:38:47 följande:

Jag frågade tidigare hur du kom fram till detta påstående om att däremellan har en alternativ betydelse och vad du menar vad denna betydelse är.

Ja, det är förmätet att tro att matematik är universellt och att språk har en gängse gemensam komponent som gör att det är möjligt att kommunicera med varandra

Hur var det förresten med Dunning Kruger effekten du brukade dra upp tidigare:

De som är dumma i huvudet tror att andra är dumma i huvudet - och de smarta tror att andra är lika smarta

Alternativ betydelse? Du menar att Eskilstuna inte kan vara en stad i den här meningen:

Vänersborg och Stockholm är två städer och däremellan ligger i övrigt Eskilstuna.

Dunning Kruger effekten anbelangar kompetens... inte vad du uttrycker här.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-28 20:39:35 följande:

Redogör för källan och hur du kommer fram till det - det räcker inte med att du påstår någonting för att det ska bli sant.

Jag har redan hänvisat till dina egna källor...

...du är en extremt tröttsam debattör.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-28 21:44:22 följande:
    Jag har redan hänvisat till dina egna källor...

...du är en extremt tröttsam debattör.
    Men du får väl redogöra för vad i mina källor du avser och förklara dina argument - det är en central del av en debatt man deltar i.
    Digestive skrev 2019-12-28 21:43:08 följande:
    Alternativ betydelse? Du menar att Eskilstuna inte kan vara en stad i den här meningen:

Vänersborg och Stockholm är två städer och däremellan ligger i övrigt Eskilstuna.

Dunning Kruger effekten anbelangar kompetens... inte vad du uttrycker här.

i ditt exempel avser ordet 'däremellan' en geografisk plats var i en stad 3 ligger, denna geografiska plats ligger på en sträckning mellan stad 1 och 2. Hur är det ett bevis för att stad 3 skulle vara en delmängd av stad 1?  Eller hur det i så fall inte skulle vara tvärt om, dvs att stad 3 är en delmängd av stad 2? Jag menar att detta inet visar att städerna är delmängder. Hur menar du? 

Det förändrar inte innebörden i betydelsen av DK-effekten, men vi lämnar det då det är ett sidospår.
    Digestive skrev 2019-12-28 21:37:50 följande:
    Exakt vad är det som du anser utesluter att ordet >>däremellan<< kan beröra delmängder i en övermängd?
    Det som utesluter att order 'däremellan' kan beröra delmängder är att det inte finns något som stödjer att så är fallet, SAOB, ordböcker, exempel på användande pekar alla på att 'däremellan' avser någonting avskilt från och mellanliggande de två saker som nämns i en mening där 'däremellan' används.

Ditt exempel med berg och en dal (spatialt skilda geografiska formationer: berg, dal, berg - dal är mellan berg), ditt exempel med trista måltider och det trevliga däremellan (tidsmässigt skilda tidsrymder: trist måltid, trevlig tid, trist måltid). 
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-12-28 22:14:11 följande:

Men du får väl redogöra för vad i mina källor du avser och förklara dina argument - det är en central del av en debatt man deltar i.i ditt exempel avser ordet 'däremellan' en geografisk plats var i en stad 3 ligger, denna geografiska plats ligger på en sträckning mellan stad 1 och 2. Hur är det ett bevis för att stad 3 skulle vara en delmängd av stad 1?  Eller hur det i så fall inte skulle vara tvärt om, dvs att stad 3 är en delmängd av stad 2? Jag menar att detta inet visar att städerna är delmängder. Hur menar du? 

Det förändrar inte innebörden i betydelsen av DK-effekten, men vi lämnar det då det är ett sidospår.Det som utesluter att order 'däremellan' kan beröra delmängder är att det inte finns något som stödjer att så är fallet, SAOB, ordböcker, exempel på användande pekar alla på att 'däremellan' avser någonting avskilt från och mellanliggande de två saker som nämns i en mening där 'däremellan' används.

Ditt exempel med berg och en dal (spatialt skilda geografiska formationer: berg, dal, berg - dal är mellan berg), ditt exempel med trista måltider och det trevliga däremellan (tidsmässigt skilda tidsrymder: trist måltid, trevlig tid, trist måltid). 

Som sagt, tröttsam:
    Digestive skrev 2019-12-28 17:42:48 följande:

Nej, men det är ju en variant på ordet som visar att det just finns fler än en tolkning.

Men det är över nu Padirac:

>>Och kopplingarna däremellan.<<

Den här meningen illustrerar allt som behövs för att visa hur mängderna i Kverulant67:s uträkning absolut kunde vara två delmängder ur en övermängd - just för att han använde ordet >>däremellan<<.

Gott så och då jag inte är den som går i gasen av att håna, häckla och förnedra - behöver ingen av er oroa er för någonting utan bara gå vidare i frid.

Hoppas du läste inlägget den här gången.

Förstår du inte hur mitt exempel harmoniserar med Kverulant67:s? Ok, det finns alltså en genomgående gemensam nämnare för objekten/mängderna: städer respektive >>gillar inte SD<<.

Kompetens har ingenting med >>dumhet<< eller >>smarthet<< att göra. En riktigt smart människa kan vara helt inkompetent på ett område medan en riktigt dum människa kan vara kompetent på ett område.

Ok, så om någon ber dig att >>Lokalisera de röda och gröna bilarna och sedan kan du köra fram övriga som står parkerade däremellan.<< så kollar du alltså efter icke bilar att köra fram? :P

Aja, exemplet ur din egen källa - >>Och kopplingarna däremellan.<< - är hur som haver talande för min sak. Det räcker...
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-28 22:45:14 följande:
    Som sagt, tröttsam:

Hoppas du läste inlägget den här gången.

Förstår du inte hur mitt exempel harmoniserar med Kverulant67:s? Ok, det finns alltså en genomgående gemensam nämnare för objekten/mängderna: städer respektive >>gillar inte SD<<.

Kompetens har ingenting med >>dumhet<< eller >>smarthet<< att göra. En riktigt smart människa kan vara helt inkompetent på ett område medan en riktigt dum människa kan vara kompetent på ett område.

Ok, så om någon ber dig att >>Lokalisera de röda och gröna bilarna och sedan kan du köra fram övriga som står parkerade däremellan.<< så kollar du alltså efter icke bilar att köra fram? :P

Aja, exemplet ur din egen källa - >>Och kopplingarna däremellan.<< - är hur som haver talande för min sak. Det räcker...
    Tröttsamt eller inte, du får väl redogöra för vad i mina källor du avser och förklara dina argument - det är en central del av en debatt man deltar i

Menar du att 'kopplingar däremellan' på något sätt skulle få ordet 'däremellan' att betyda en inkluderande mängd?   Förklara detta med fler ord och repetera inte enbart meningen om du vill bli förstådd.

Varför skulle jag leta efter icke bilar menar du? Jag skulle kolla efter de bilar eller fordon som står parkerade mellan röda och gröna bilar, jag skulle inte kolla efter och köra fram de bilar eller fordon som står parkerade mellan röda och gröna bilar samt de röda (eller gröna heller)

Om du vill använda stöder istället för inte gillar SD, eller gillar inte SD om du så vill:

75% i stad 1
    25% i stad 2
    däremellan övriga 50% i stad 3 (varken stad 1 eller 2)

Det låter inte begripligt för mig, du får nog förklara dig tydligare , för nu är det om möjligt ännu mer absurt än det Kverulant ställde upp.

Dunning Kruger då: (från wikipedia)

Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens att underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar:

"Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

• Digestive
    Padirac skrev 2019-12-28 23:05:58 följande:

Tröttsamt eller inte, du får väl redogöra för vad i mina källor du avser och förklara dina argument - det är en central del av en debatt man deltar i

Menar du att 'kopplingar däremellan' på något sätt skulle få ordet 'däremellan' att betyda en inkluderande mängd?   Förklara detta med fler ord och repetera inte enbart meningen om du vill bli förstådd.

Varför skulle jag leta efter icke bilar menar du? Jag skulle kolla efter de bilar eller fordon som står parkerade mellan röda och gröna bilar, jag skulle inte kolla efter och köra fram de bilar eller fordon som står parkerade mellan röda och gröna bilar samt de röda (eller gröna heller)

Om du vill använda stöder istället för inte gillar SD, eller gillar inte SD om du så vill:

75% i stad 1

25% i stad 2

däremellan övriga 50% i stad 3 (varken stad 1 eller 2)

Det låter inte begripligt för mig, du får nog förklara dig tydligare , för nu är det om möjligt ännu mer absurt än det Kverulant ställde upp.

Dunning Kruger då: (från wikipedia)

Dunning?Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens att underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar:

"Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

Ordet >>kopplingar<< är i det närmaste synonymt med >>gemensamma nämnare<<.

Ditt exempel är inte i jämförbart med Kverulant67:s men visst leder du tolkningen av >>däremellan<< med ditt exempel...

...precis som Kverulant67 också gjorde, men till en annan tolkning av ordet.

Du har verkligen inte förstått Kverulant67:s exempel - inte ett enda exempel som du själv producerar har identiska premisser.

Ja, som sagt anbelangar Dunning Kruger effekten kompetens/inkompetens och inte smarthet/dumhet.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-28 23:30:26 följande:
    Ordet >>kopplingar<< är i det närmaste synonymt med >>gemensamma nämnare<<.

Ditt exempel är inte i jämförbart med Kverulant67:s men visst leder du tolkningen av >>däremellan<< med ditt exempel...

...precis som Kverulant67 också gjorde, men till en annan tolkning av ordet.

Du har verkligen inte förstått Kverulant67:s exempel - inte ett enda exempel som du själv producerar har identiska premisser.

Ja, som sagt anbelangar Dunning Kruger effekten kompetens/inkompetens och inte smarthet/dumhet.
    Bara för att ordet 'kopplingar' kan användas tillsammans med ordet 'däremellan' får inte ordet 'däremellan' betydelsen 'gemensam nämnare'  - det är orden  'kopplingen däremellan' tillsammans som anger att det finns någonting som är gemensamt eller har en gemensam nämnare mellan två eller fler olika subjekt/objekt/element/what ever

Du misstar dig om du tror att jag inte förstod var Kverulant avsåg att säga, men misslyckades med att säga pga en språklig groda.

Du anser inte att det var en språklig groda utan du anser att det finns en alternativ betydelse av ordet 'däremellan' och du vill bevisa det genom att använda ett annat ord som avser att koppla samman två eller fler skiljda subjekt/objekt/element/what ever

Men om du insisterar så drar vi Kverulants påståenden igen

P1 75% gillar inte SD
    P2 25% gillar S
    P3 där emellan finns vi övriga 50%  (där emellan betyder i detta fall en grupp mellan gruppen angiven i P1 och gruppen angiven i P2)

Nu klämmer vi in gemensam nämnare som betydelse av där emellan

P1 75% gillar inte SD
    P2 25% gillar S
    P3 där emellan finns vi övriga 50%  ('där emellan' betyder här att grupp P3 har 'gemensamma nämnare' med grupp.. ja, vilken grupp...eller alla grupper..? )

Vi skriver sedan samma mening utan numeriska värden för att se om den är begripbar över huvud taget

P1 en stor grupp gillar inte SD
    P2 en mindre grupp gillar S
    P3 där emellan finns vi övriga i en ganska stor grupp  ('där emellan' betyder här att grupp P3 har 'gemensamma nämnare' med grupp.. ja, vilken grupp...eller alla grupper..? )

Både obegripligt och en tidigare helt okänd användning av 'där emellan' som ingen, ja INGEN, har varken exempel på eller vad ' där emellan' skulle ha för konnotation som stödjer del här nya alternative betydelsen.

Det hela är alltså helt och hållet utan belägg, och semantiskt obegripligt, på alla vis.

Det är knappast begripligt på ett (1) sätt - utan kan betyda massa saker . olika saker
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?