• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • idiisen

Jag och min sambo ska få ivf efter sommaren. :) Äntligen! 

Nu undrar jag hur många i sättningar man får? Jag har hört att det är 3 äggplock man får, men om man får ut 4 bra på 1 äggplock, och dem klarar frysen. Hur räknas det då? Får vi bara 3 insättningar trots om vi skulle fått ut 4? 

Förvirrad som tusan. Så mycket man ska ta in. 
    Kram till er, / Ida

• Filli89

[quote=76712309][quote-nick]idiisen skrev 2016-06-14 23:22:09 följande:[/quote-nick]Jag och min sambo ska få ivf efter sommaren. :) Äntligen! 

Nu undrar jag hur många i sättningar man får? Jag har hört att det är 3 äggplock man får, men om man får ut 4 bra på 1 äggplock, och dem klarar frysen. Hur räknas det då? Får vi bara 3 insättningar trots om vi skulle fått ut 4? 

Kram till er, / Ida[

I Sthlm får man 3 försök. Varje färsk försök räknas som ett försök dvs frysförsök räknas inte med i landstingets. Om det inte leder till en insättning på färskförsöket dvs att de aldrig blir någon insättning av någon anledning så räknar man inte d som ett försök, alla städer har dock inte 3 gratis försök vissa har 2 och räknar på andra sätt så d kan bero på var du bor.

• idiisen
    Filli89 skrev 2016-06-15 03:54:22 följande:

[quote=76712309][quote-nick]idiisen skrev 2016-06-14 23:22:09 följande:[/quote-nick]Jag och min sambo ska få ivf efter sommaren. :) Äntligen! 

Kram till er, / Ida[

I Sthlm får man 3 försök. Varje färsk försök räknas som ett försök dvs frysförsök räknas inte med i landstingets. Om det inte leder till en insättning på färskförsöket dvs att de aldrig blir någon insättning av någon anledning så räknar man inte d som ett försök, alla städer har dock inte 3 gratis försök vissa har 2 och räknar på andra sätt så d kan bero på var du bor.

okej. Men får  man betala för de frysta om man ska sätta in det?
    Jag bor i Skåne och har Malmö som min IVF klinik. :) 
    Har för mig att vi också har 3 försök ifrån landstinget. 

• BusigaSyrran
    idiisen skrev 2016-06-15 17:39:19 följande:

okej. Men får  man betala för de frysta om man ska sätta in det?

Har för mig att vi också har 3 försök ifrån landstinget. 

Vilken klinik i Malmö valde ni?

Vi valde Nordic och ska på möte den 28e.

Dock betalar vi försöken själva då vi utreds som sekundär barnlöshet.
  • idiisen
    BusigaSyrran skrev 2016-06-15 20:36:52 följande:
    Vilken klinik i Malmö valde ni?

Vi valde Nordic och ska på möte den 28e.

Dock betalar vi försöken själva då vi utreds som sekundär barnlöshet.

Är dom bra där? Vi har inte valt ännu. Vi ska på möte till vår läkare imorgon och då meddelar hon säkert oss om vilken klinik hon tycker är bäst. Jag är ju så ny i detta så jag måste fråga ut er lite, haha :) 
    Så hur många försök kan man få gratis om man nu får ut många ägg åt gången? :) 

• Filli89

[quote=76714166][quote-nick]idiisen skrev 2016-06-15 17:39:19 följande:[/quote-nick]okej. Men får  man betala för de frysta om man ska sätta in det?

Har för mig att vi också har 3 försök ifrån landstinget. [/

Nej om dina försök är via landstinget betalar man inte varken för ET lr FET. varje ET som sätts in räknas som ett försök. Vad gäller FET om du har i frysen så sätts det in även d gratis men som sagt fet ingår.

• idiisen
    Filli89 skrev 2016-06-17 13:38:29 följande:

[quote=76714166][quote-nick]idiisen skrev 2016-06-15 17:39:19 följande:[/quote-nick]okej. Men får  man betala för de frysta om man ska sätta in det?

Har för mig att vi också har 3 försök ifrån landstinget. [/

Nej om dina försök är via landstinget betalar man inte varken för ET lr FET. varje ET som sätts in räknas som ett försök. Vad gäller FET om du har i frysen så sätts det in även d gratis men som sagt fet ingår.

Ahaaa okej. :) Nu blev  jag lite klokare iallafall :D Tack för svaret! 
  • Madeeleenee

Är det liv i denna tråden?:) jag och min sambo har precis börjat vår utredning, skulle gärna bolla med några i samma sits:)

• lilsis
    idiisen skrev 2016-06-18 00:53:33 följande:

Ahaaa okej. :) Nu blev  jag lite klokare iallafall :D Tack för svaret! 

Det är meningen att vården ska se likadan ut överallt numer men det släpar tyvärr.

Det vanligaste är att ett äggplock är ett försök och får man både färskt och till frysen är allt till frysen "bonus" som används utan kostnad (om det inte är syskonförsök).
Svar på tråden Fertilitetsutredning