• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • BusigaSyrran
    chbw skrev 2016-06-04 03:04:27 följande:

Inseminationen görs så att sambon lämnar ett spermaprov som renas och sen förs de bästa spermierna in i livmodern med hjälp av kateter. Vi fick alltså 29miljoner direkt i livmodern (mot några tusen som det blir vid ett vanligt samlag) den här gången.

Vill egentligen hoppa på ivf men måste betala själva o på vår klinik kostar ett försök 37000 (och tre försök 73000), så då får vi köra ett par inseminationer (som "bara" kostar 2000) o samtidigt spara ihop till ivf. :) nu hoppas jag ju att det räcker med den här andra inseminationen, får veta om en vecka. Men känns lite som det har ju inte gått hittills, så varför skulle det gå nu..

Ja det är inte billigt, vi får med betala då vi redan har ett gemensamt barn. Kollat i Danmark då de va lite billigare o bättre men sen får jag se om min läkare kan hjälpa oss med att skriva ut medicinerna.

Vet precis hur de känns, så känner jag varje gång efter äl.
    Filli89 skrev 2016-06-05 04:30:04 följande:

Hej tjejer ser ut som att även jag blir tillbaka till mitt gamla tråd. Lämnade den då jag blev gravid i februari men fick en väldigt dramatisk missfall förr förra månaden i v10 tyvär. Så nu ruvar jag igen på en blastocyst på halvt stimulerat FET.

Tess vad kul att se att även du satt igång hoppas det blir vår tur snart.

Beklagar :( hoppas med att vi andra i gruppen får ett plus och att bebisen är i våra armar snart.
  • Redcat
    chbw skrev 2016-05-31 01:21:29 följande:

vad härligt att det gick bra! håller alla tummar nu!

inseminationen gick bra, 29miljoner spermier eätt in i livmodern (mot några tusen som det blir vid ett vanligt ligg). lite ont och blödde lite efter men det gick över fort. bim ca 10 juni, så ska försöka hålla mig från att testa tills dess o se om mensen kommer först eller inte. senast fick jag mens 1.5 dygn för tidigt, o läkare sa att det eventuellt kunde vart ett väldigt tidigt missfall, men det är ju omöjligt att veta, just eftersom det isåfall var så tidigt.

haha ja! :)

Okej kommer hålla tummarna för dig nu är det bara 2dagar kvar för dig har du lyckats hålla dig? Jag kunde inte hålla mig så testade i söndags (ruvdag 6) det va negativt, jag vet att det va väldigt tidigt och inte stor chans att det skulle visa något men vart lite ledsen.. Jag är på ruvdag 9 nu och ska ta test den 14 juni så försöker hålla hoppet uppe. Men jag känner inga som helst syntomer, eller nja jag har svullna och ömma bröst vilket kan vara ifrån vaginaltabletten och så har jag haft som ägglossnings verkar vissa dagar (vilket det kan vara eftersom dom inte tömde alla äggblåsor).
  • Redcat
    Tess1984 skrev 2016-06-01 19:27:47 följande:

Hej alla. Länge sedan jag skrev här, vi har precis börjat med IVF och har varit på första ultraljudet idag, man såg 4 större äggblåsor och några mindre, ikväll ökar vi dosen på gonalf, hoppas på fler äggblåsor på lördag. Hoppas fler nu växer till sig, hur går det för er andra?? ??

Hej va kul hur gick det i lördags?

Jag är på ruvdag 9 har testsag den 14, vilket känns som att det är hundra år tills det sker :-P
  • Redcat
    velicious01 skrev 2016-06-03 01:22:28 följande:

Hej tjejjor :)

Längesen jag med skrev nått här,så en liten uppdatering kanske.

Vi har gjort en stimulerad insemination - 1:a försöket - fina äb men inget plus.

Blev sen gravid på 2:a försöket med letrozol, (ingen insemination p.ga helg) slutade i mf.

Gravid igen månaden efter nu :) denna gång utan behandling p.ga mf så helt utan hjälp o är så lycklig!

Önskar er allihop o kämpare ett stort lycka till! <3 vet precis vad de är ni går igenom / hur de känns. Vi försökte i mer än 2 år, så de jag vill säga är Ge inte upp en dag dyker dedär fina plusset upp <3

Hej gu va kul Grattis!!
  • Redcat
    Filli89 skrev 2016-06-05 04:30:04 följande:

Hej tjejer ser ut som att även jag blir tillbaka till mitt gamla tråd. Lämnade den då jag blev gravid i februari men fick en väldigt dramatisk missfall förr förra månaden i v10 tyvär. Så nu ruvar jag igen på en blastocyst på halvt stimulerat FET.

Tess vad kul att se att även du satt igång hoppas det blir vår tur snart.

Beklagar verkligen :-/ håller tummarna att det funkar hela vägen den här gången

Vilken ruvdag är du på nu?
  • BusigaSyrran

Mensdag 2 fuck this.... -.-

Läkartid nästa vecka så får se om vi får prova något nytt eller ej.. Inte för att de har gjort så mycket..

Funderar på ivf och dit vi är sugna på att åka har "bara" en veckas kötid. Så något positivt.

• Filli89
    Redcat skrev 2016-06-08 12:14:29 följande:

Beklagar verkligen :-/ håller tummarna att det funkar hela vägen den här gången

Vilken ruvdag är du på nu?

Ja du sånt e livet i guess v10 började ja ändå slappna av lite o så kom d som en chock men men nya tag, hjälper inte att sörja direkt hade haft hundra barn isf lol. E på rd9 har testdag 12 juni, har dock inte tänkt så mkt dessa dagar då vi har islamisk högtid (ramadan) så man är upptagen mest med familj o massa annat skönt att slippa räkna ändå. Dudå?
  • Redcat
    Filli89 skrev 2016-06-08 19:02:45 följande:

Ja du sånt e livet i guess v10 började ja ändå slappna av lite o så kom d som en chock men men nya tag, hjälper inte att sörja direkt hade haft hundra barn isf lol. E på rd9 har testdag 12 juni, har dock inte tänkt så mkt dessa dagar då vi har islamisk högtid (ramadan) så man är upptagen mest med familj o massa annat skönt att slippa räkna ändå. Dudå?

Kan förstå att det blev en chock :-/ ja man får ju försöka att inte ta det så hårt eller iallafall inte tappa hoppet . Jag är också på dag 9 ska göra test den 14 juni, gjorde ett test i söndags (rd 6) och det va neg gjorde även idag nu på kvällen och det va också neg.. :-/ vet att det är tidigt men det känns inte bra att det fortfarande är neg.. Va skönt att du har något som håller dig upptagen, jag har haft mycket hemma också men nu börjar det lugna ner sig och då tänker jag på det mer ( har en kompis boende hos oss tills hon hittar ett boende, hon gick ifrån sin sambo).
  • chbw
    Redcat skrev 2016-06-08 11:59:54 följande:
    Okej kommer hålla tummarna för dig nu är det bara 2dagar kvar för dig har du lyckats hålla dig? Jag kunde inte hålla mig så testade i söndags (ruvdag 6) det va negativt, jag vet att det va väldigt tidigt och inte stor chans att det skulle visa något men vart lite ledsen.. Jag är på ruvdag 9 nu och ska ta test den 14 juni så försöker hålla hoppet uppe. Men jag känner inga som helst syntomer, eller nja jag har svullna och ömma bröst vilket kan vara ifrån vaginaltabletten och så har jag haft som ägglossnings verkar vissa dagar (vilket det kan vara eftersom dom inte tömde alla äggblåsor).
    tack fina du! Jag har lyckats hålla mig från o testa!! ska eventuellt testa imorgon om mensen inte kommer, då är det 15 dagar efter ovitrelle och ca 13 dagar efter äl.. Fattar inte att jag lyckats hålla mig när jag har flera billiga tester kvar haha
    Åh håller tummarna för er nu!!! =) 
  • Redcat
    chbw skrev 2016-06-08 23:30:35 följande:

tack fina du! Jag har lyckats hålla mig från o testa!! ska eventuellt testa imorgon om mensen inte kommer, då är det 15 dagar efter ovitrelle och ca 13 dagar efter äl.. Fattar inte att jag lyckats hålla mig när jag har flera billiga tester kvar haha

Åh håller tummarna för er nu!!! =) 

Gu va duktig du är jag tog ett till test idag på kvällen, det va neg... Jag vet att jag inte ska testa men kan inte hålla mig. Tror lite nu att det inte har tagit sig, har haft smärta idag i magen när jag och sambon skulle ut med hundarna. Va tvungen att stanna till några gånger för att det gjorde för ont.. :-/ käns inte som att de bådar gott för min del. Håller tummarna och tår för dig i morgon och hoppas att det är din tur

Jag och sambon pratade idag om att ifall det inte tar sig nu så ska vi ha roligt i sommar (grilla,dricka och bara leva), eftersom vi då måste vänta tills efter sommaren tills nästa försök. Tror vi båda börjar ställa in oss på att det inte kommer bli något den här gången(vi börjar redan planera lite vad vi ska göra på midsommar). Men om det mot för modan tar sig nu så vet jag att det kommer bli en bättre sommar än vad vi kan planera

Som du kanske ser så är jag lite splittrad haha
Svar på tråden Fertilitetsutredning