• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    BusigaSyrran skrev 2016-04-17 19:43:08 följande:

Vi får ingen mer hjälp då två pergotime kurer ej funkade och de säger vi kommer bli gravida själva.

Men till sommaren har vi kämpat själva i två år.

All utredning har varit bra och de har inte hittat några fel.

Nu undrar jag om någon vet om man kan göra ivf utomlands och om man åker dit då och då om det ej tar sig direkt.

Tänkte jämföra svenska o utländska om de ej tar sig till sommaren. För då vill jag nog göra ivf..för orkar ej försöka längre.

Du ska ju kunna få ivf här med, eftersom ni försökt så länge. eller få testa något annat än pergo, ex letrozol eller gonal-f. 

Vet annars att många verkar åka till danmark för ivf ;O

• BusigaSyrran
    chbw skrev 2016-04-18 18:20:29 följande:

Du ska ju kunna få ivf här med, eftersom ni försökt så länge. eller få testa något annat än pergo, ex letrozol eller gonal-f. 

Vet annars att många verkar åka till danmark för ivf ;O

Ja men vi får bekosta det själva då vi försöker bli gravida med ett syskon.

Tycker kvinnokliniken ger upp för lätt, är säkert pga vår ålder då de alltid säger att vi har tiden på vår sida..
  • idiisen

Hej Alla fina människor :) 

Nu har jag ätit min sista pergotime tur, dag 13 i menscykeln idag. 
    Efter sommaren blir det ivf för våran del. Känns ändå som en lättnad, jag kan se ljuset...äntligen!! 

under alla mina behandlingar med pergotime (7st) så har jag rökt 6 av dom gångerna. Men den 14 mars la jag ciggen...inte ett enda röksug om dagarna då jag har bytt ut det med att motionera. Så jag springer ca 3 km om dagen och jag pw med hundarna 3 km. Alltså minst 6 km om dagen motionerar jag.
    Den 14 februari började jag även med LCHF, vilket har gjort så jag tappat 12 kg! Jag är överlycklig. Såhär lite har jag inte vägt på flera flera år. :D 

Någon som har blivit gravida efter att ni slutat röka eller att ni lagt om kosten? 

Kram till er. 

• chbw
    BusigaSyrran skrev 2016-04-20 19:21:46 följande:
    Ja men vi får bekosta det själva då vi försöker bli gravida med ett syskon.

Tycker kvinnokliniken ger upp för lätt, är säkert pga vår ålder då de alltid säger att vi har tiden på vår sida..

ah jag förstår.. 

ja.. märkligt. att man har tid på sig spelar ju ingen roll när man vill NU. :(

• chbw
    idiisen skrev 2016-04-20 21:43:58 följande:

Hej Alla fina människor :) 

Nu har jag ätit min sista pergotime tur, dag 13 i menscykeln idag. 
    Efter sommaren blir det ivf för våran del. Känns ändå som en lättnad, jag kan se ljuset...äntligen!! 

under alla mina behandlingar med pergotime (7st) så har jag rökt 6 av dom gångerna. Men den 14 mars la jag ciggen...inte ett enda röksug om dagarna då jag har bytt ut det med att motionera. Så jag springer ca 3 km om dagen och jag pw med hundarna 3 km. Alltså minst 6 km om dagen motionerar jag.
    Den 14 februari började jag även med LCHF, vilket har gjort så jag tappat 12 kg! Jag är överlycklig. Såhär lite har jag inte vägt på flera flera år. :D 

Någon som har blivit gravida efter att ni slutat röka eller att ni lagt om kosten? 

Kram till er. 

härligt att det verkar ha gått lätt med o sluta röka =) håller tummarna att ivfen funkar! kram
  • idiisen
    chbw skrev 2016-04-21 02:51:42 följande:
    härligt att det verkar ha gått lätt med o sluta röka =) håller tummarna att ivfen funkar! kram

Ja det är underbart, så lätt trodde jag inte det skulle vara :) Är så glad att jag klarat det. De förgiftar ju bara kroppen. (vilket man vetat hela tiden) men man blir äcklad av det nu. 
    Hur går det för dig då? Har följt dina trådar här en del. :) 

Kram 

• chbw
    idiisen skrev 2016-04-21 17:35:09 följande:

Ja det är underbart, så lätt trodde jag inte det skulle vara :) Är så glad att jag klarat det. De förgiftar ju bara kroppen. (vilket man vetat hela tiden) men man blir äcklad av det nu. 
    Hur går det för dig då? Har följt dina trådar här en del. :) 

Kram 

så skönt =) 

Jag feströkte ett tag, men blev livrädd när jag började känna sug efter det även när jag inte festade så då la jag av helt o hållet =) 

Det går sådär tror jag, Var på vul i måndags, men ingen äggblåsa hade vuxit. Ska tillbaks imorgon för nytt vul o hoppas på en eller max två fina blåsor. Ska göra insemination den här gången. Hoppas verkligen på att det funkar med det! =) 

kram

• BusigaSyrran

Jag har precis haft en egen ägglossning, så jag får hoppas att det går snart på egen hand annars är det ivf vi tar tillväga på eller en hormonbehandling med insiminering om inte kvinnokliniken hjälper oss igen senare.

Hoppas verkligen på ett litet plus snart, känns som de aldrig kommer gå vägen Gråter

• idiisen
    chbw skrev 2016-04-21 22:58:05 följande:

så skönt =) 

Jag feströkte ett tag, men blev livrädd när jag började känna sug efter det även när jag inte festade så då la jag av helt o hållet =) 

Det går sådär tror jag, Var på vul i måndags, men ingen äggblåsa hade vuxit. Ska tillbaks imorgon för nytt vul o hoppas på en eller max två fina blåsor. Ska göra insemination den här gången. Hoppas verkligen på att det funkar med det! =) 

kram

Usch ja!! Det är hemskt, när man kommit ifrån det kan man säga så. Annars hittade man bara positivt om det när man var fast i rökandet. 

Men åååh, vad synd :/ Hoppas verkligen att äggblåsorna vuxit till sig :) Håller alla tummar och tår! 
    Hur länge har ni försökt bli gravida? 
    Min sambo har en spermiegrupp som inte kan insemineras, så därför blir vi skickade direkt till IVF. :) Men vi kan bli det på naturlig väg.... bara att det inte vill ge med sig. 

Kram

• velicious01

Hej tjejjor :)

Hur går de för er, hoppas de går bra för alla och lycka till allihop <3

Kan cell passa på att uppdatera lite då de vart ett tag sen man va aktiv här.

Vi har 2 försök kvar med insemination och sen kör vi på bara letrozol, eller annan behandling i väntan på ivf. Remiss skickad så ivf efter sommaren här :) känns härligt att äntligen få komma igång o få hjälp med ivf efter mer än 2 år nu..så glad.

Svar på tråden Fertilitetsutredning