• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • velicious01

[quote=76454569][quote-nick]Kolan91 skrev 2016-03-19 00:42:42 följande:[/quote-nick]

Aj då men jag håller mina tummar och tår!!

Japp, väljer att köra dubbelkur trots att läkaren tyckte att vi skulle börja med enkelkur. Ni må tycka att jag är knäpp men jag har läst så många studier och följt olika trådar på amerikanska forum att jag känner mig trygg med detta.

Det är många fler som lyckas med 5mg och av en av studierna jag läste så var det 2 av 113 par som fick tvillingar och då åt patienterna i studien allt mellan 2.5mg -7.5 mg. Amerikanska fertilitets läkare verkar oftare ge 5 mg från början.

Jag vill ha resultat nu.. Inget mer av min tid ska stjälas! Antingen straffar det mig eller så lyckas vi. Det kommer bli spännande på torsdag nästa vecka, att se vilken dag det släpper, följa tempkurva och sedan testa. Mycket att se fram emot i alla fall :)

Kram på dig!

[/

Tack!! :) fyra dagar kvar så hoppas hoppas.

Ja absolut, förstår ju o tror alla gör de här med :) vill ha en liten så nej du är inte alls knäpp. Har kikat lite på amerikanska sidor nu o ja de verka ju vara väldigt vanligt att dom kör med 5 o sen om de inte funkar höjer dosen till 7,5-12. Inte så vanligt med tvillingar / fler äb utan mer vanligt att äb mäter större istället. Så de låter kanon!

Har faktist varit lite sugen på att testa dubbelkur men...nej är nog för feg haha? Jag o hormoner hmhm. Men ska nog höra med läkaren o se om jag kan prova dubbelkur på 2 eller 3 försöket kanske.

Berätta gärna hur de går.

Ha en fin helg!

• velicious01
    emmamaria80 skrev 2016-03-19 21:04:03 följande:

Hej alla. Min sambo och jag påbörjar vår utredning 31/3. Vill nån som vet berätta vad som händer under en fertilitetsutredning? Jag vet inte så mycket.. I vårt fall verkar det bero på att jag inte har ägglossning så jag hoppas ju att det går "lätt" att fixa med nåt läkemedel t ex pergotime eller vad de nu heter.. Det är så jäkla påfrestande detta. kram till alla som kämpar.

Hej :)

Vet inte men tror de är ungefär lika för alla, men hos oss gick de till såhär:

Först pratar man lite om ens bakgrund, sen tas blodprov dag 3 o 21 för att kika hormonnivå o andra värden. Ev. Spermaprov. Efter mens brukar de göra en kontraströntgen/ Hsg spolning av äggledarna. De är olika för alla om de känns eller inte.

Sen är de nog inte mer men kan vara olika beroende på vad utredningen visar.

Det finns massa hjälp man kan få ifall det inte funkar naturligt, har du seg äl eller något strul med den kanske du kan prova pergotime behandling t.ex. eller vad prover visar o behandling efter de.

Visst är de tråkigt <3 man vill helst fixa den där biten själv.

Vi finns här både nya i utredningskarusellen som jag som är en bit längre för att svara på frågor om de är nått du undrar över :) lycka till.
  • Hallonsoda2016

Jag och min sambo har precis gjort klart utredningen och skulle få vår remiss till ivf.

Vad händer? Vi testar positivt i fredags!

Helt fantastiskt men omtumlande.

Ge inte upp även om det känns motigt :)

• Zazou

Hej!

Förlåt för att jag varit frånvarande så länge och sedan kastar detta i ansiktet på er. Men vet verkligen inte vart jag ska vända mig. Hur ska jag tolka detta test? Har bim idag och gjorde detta testet precis:

Det är ju så väldigt svagt, men ett svagt streck är ett streck, eller? Vågar verkligen inte hoppas!

• Hallonsoda2016

Jag ser

Zazou skrev 2016-03-20 09:59:46 följande:

Hej!

Förlåt för att jag varit frånvarande så länge och sedan kastar detta i ansiktet på er. Men vet verkligen inte vart jag ska vända mig. Hur ska jag tolka detta test? Har bim idag och gjorde detta testet precis:

Det är ju så väldigt svagt, men ett svagt streck är ett streck, eller? Vågar verkligen inte hoppas!

Jag ser två streck! Grattis! :D
  • Zazou
    Hallonsoda2016 skrev 2016-03-20 10:49:29 följande:

Jag ser

Jag ser två streck! Grattis! :D
    Åh tack, jag gjorde precis ett till men det var så svagt att jag tror jag tillslut inbillade mig ett streck. Så jag vågar inte hoppas alls. Det händer väl att de visar fel?
  • Hallonsoda2016
    Zazou skrev 2016-03-20 12:39:49 följande:

Åh tack, jag gjorde precis ett till men det var så svagt att jag tror jag tillslut inbillade mig ett streck. Så jag vågar inte hoppas alls. Det händer väl att de visar fel?

Inte gravtest! Köp ett cb digital med veckoindikstor. Mitt var svagare än ditt ovan och jag plussade i fredags!

Grattis! Slänger upp mina :)

• chbw
    Zazou skrev 2016-03-20 09:59:46 följande:

Hej!

Jag ser ett till streck!! =) o ett streck med färg är alltid ett plus! ta ett till imorgon! Kanske även digital? De är ju lite tydligare!!

K4am
  • Zazou
    Hallonsoda2016 skrev 2016-03-20 14:44:33 följande:
    Inte gravtest! Köp ett cb digital med veckoindikstor. Mitt var svagare än ditt ovan och jag plussade i fredags!

Grattis! Slänger upp mina :)
    Åh, jag vill så gärna tro på detta! Har ett digitalt som ligger och väntar. Men tar det imorgon bitti.

Ser inte bilderna eftersom jag är på mobilen, men säger du att ditt var svagare så låter ju det hoppfullt! Har du tagit fler dagarna efter?
  • Hallonsoda2016
    Zazou skrev 2016-03-20 14:47:06 följande:

Åh, jag vill så gärna tro på detta! Har ett digitalt som ligger och väntar. Men tar det imorgon bitti.

Ser inte bilderna eftersom jag är på mobilen, men säger du att ditt var svagare så låter ju det hoppfullt! Har du tagit fler dagarna efter?

Yes! Tagit först billigt test, billigt, dyrt och billigt! Blir bara starkare och starkare :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning