• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    velicious01 skrev 2016-03-01 02:51:54 följande:
    Tack chbw!

Håller tummarna för ett fint o stort plus för dig <3
    Tack! :) Om några dagar får jag äntligen veta.
    vart i cykeln är du nu? =)

• chbw

En av mina närmsta vänner från gymnasiet gick ut med att hon är gravid igår. Bröt ihop fullkomligt. Såklart jätteglad för deras skull, de har försökt länge. Men det föds barn på löpande band hos folk jag känner nu, plus att folk blir gravida. Så jäkla jobbigt. har inte tänkt så mycket på det innan, men nu börjar det verkligen kännas i hjärtat när "alla andra" blir gravida o får barn. hur glad jag än blir för deras skull :(

Inga jag umgås jättemycket med egentligen, pga avståndet e väldigt långt, o några är inga jag egentligen umgåtts med mn är bekant med eller är sambons släktingar som bor långt bort. men känns ju ändå. :(

• Annkarask
    chbw skrev 2016-03-01 03:06:30 följande:

En av mina närmsta vänner från gymnasiet gick ut med att hon är gravid igår. Bröt ihop fullkomligt. Såklart jätteglad för deras skull, de har försökt länge. Men det föds barn på löpande band hos folk jag känner nu, plus att folk blir gravida. Så jäkla jobbigt. har inte tänkt så mycket på det innan, men nu börjar det verkligen kännas i hjärtat när "alla andra" blir gravida o får barn. hur glad jag än blir för deras skull :(

Inga jag umgås jättemycket med egentligen, pga avståndet e väldigt långt, o några är inga jag egentligen umgåtts med mn är bekant med eller är sambons släktingar som bor långt bort. men känns ju ändå. :(

Förstår precis hur du känner, just nu är 7 väldigt nära vänner gravida och 4 bekanta. Helt sjukt! Verkligen alla runt omkring mig. Hade vårt tredje MF precis och den 30/3 är det dags för utredning. Har mentalt ställt in mig på barn så länge och nu vara sist av vännerna känns rätt jobbigt
  • chbw
    Annkarask skrev 2016-03-01 23:18:13 följande:

Förstår precis hur du känner, just nu är 7 väldigt nära vänner gravida och 4 bekanta. Helt sjukt! Verkligen alla runt omkring mig. Hade vårt tredje MF precis och den 30/3 är det dags för utredning. Har mentalt ställt in mig på barn så länge och nu vara sist av vännerna känns rätt jobbigt

Så trist med missfallen :( hoppas ni får bra svar och hjälp på utredningen!

Ja.. de ploppar upp överallt med besked om graviditeter o bäbisar osv. En kompis blev gravid med nr2 när ettan inte ens var ett år. Då hade vi försökt i över ett år när de kom ut med att de väntade syskon. Hela kroppen bara ropar efter den lilla människan som fattas o som inte vill flytta in i magen :(

Håller alla tummar för er nu med utredning o allt! =) kram
  • idiisen

Hej alla fina :) 

Hur går det för er? 

För 4 dagar sedan så kände jag riktig värk i magen som jag skrev här till er. 
    Och nu har jag fått så himla ont i mina tuttar, även magen, typ mensvärk. Men tycker det är konstigt då jag ska ha mens om 8 dagar. Jag var hos min gyn och kollade äggen på dag 16, jag hade ett som såg fint ut och var 23.5 x 27 mm och ett på 12mm. Jag hade ägglossnings sekret när jag var hos henne. Jag kör med trippel dos på pergotime nu, vilket har lett till fina ägg. Men frågan är om det är hormonerna i tabletterna som gör brösten ömma och magen värker. Tusen tankar. Men jag antar att man inte kan känna det såhär tidigt om det skulle vara en graviditet. Jag och min sambo har haft sex från cykel dag 10-20 , missat ägglossningen kan vi banne mig inte ha gjort. 

Jag är nu på dag 24 i menscykeln. och brukar få mens runt dag 30-34. 

En funderande Tjej! 
  • BusigaSyrran
    chbw skrev 2016-03-02 01:29:26 följande:

Så trist med missfallen :( hoppas ni får bra svar och hjälp på utredningen!

Ja.. de ploppar upp överallt med besked om graviditeter o bäbisar osv. En kompis blev gravid med nr2 när ettan inte ens var ett år. Då hade vi försökt i över ett år när de kom ut med att de väntade syskon. Hela kroppen bara ropar efter den lilla människan som fattas o som inte vill flytta in i magen :(

Håller alla tummar för er nu med utredning o allt! =) kram

Vet precis hur du känner, har haft 5 i min vänkrets som gått ut med graviditeter också har vi hållit på med ett syskon i 1,5år nu. :(
  • velicious01
    chbw skrev 2016-03-01 03:04:36 följande:

Tack! :) Om några dagar får jag äntligen veta.

vart i cykeln är du nu? =)

Ja ska på ultraljud imorgon så får se då om de växt nått ägg. Tänk om vi missar insemination nu om ägget släpps i helgen. Eller släpper ägget bara efter ovitrelle? Sexförbud på de gör mig bara mer orolig. Ja förstår inte riktigt hur allt dedär funkar :P jag som trodde jag hade koll men nu..nej förstår ingenting. får ta o joina letrozol gruppen kanske hehe.

Hur går de för dig chbw?

Förstår de kan vara sjukt jobbigt ibland! Har varit lite deppig idag, men samtidigt glad för deras skull. De ploppar ut massa bebisbilder och folk som berättar att dom väntar en liten på fb hela tiden här.

Men snart är de vår tur här i tråden att få ett litet mirakel o bli mamma 2016 <3

Kram!
  • chbw
    velicious01 skrev 2016-03-03 02:46:16 följande:

Ja ska på ultraljud imorgon så får se då om de växt nått ägg. Tänk om vi missar insemination nu om ägget släpps i helgen. Eller släpper ägget bara efter ovitrelle? Sexförbud på de gör mig bara mer orolig. Ja förstår inte riktigt hur allt dedär funkar :P jag som trodde jag hade koll men nu..nej förstår ingenting. får ta o joina letrozol gruppen kanske hehe.

Hur går de för dig chbw?

Förstår de kan vara sjukt jobbigt ibland! Har varit lite deppig idag, men samtidigt glad för deras skull. De ploppar ut massa bebisbilder och folk som berättar att dom väntar en liten på fb hela tiden här.

Men snart är de vår tur här i tråden att få ett litet mirakel o bli mamma 2016 <3

Kram!

Åh spännande med vul! Nä det kan lossa av sig självt, men se brukar vara ganska säkra när de sätter tider. Om risken finns att det lossar under helgen borde ni få försöka själva kan jag tycka. Du får höra med dem =)

För mig går det inge vidare. Jag började blöda lite igår och nu är det blodbad. Enda fördelen är att sköterskan som ringer när en bokar telefontid "känner" mig så hon ringde upp mig direkt istället för stt vänta till 10 när telefontiden börjar, så ficl tid hos min favoritläkare imorgon vid 9. Aå kan förhoppningsvis starta behandlingen i helgen igen =)

Samma. Jag är jätteglad för allas skull men jobbigt är det. När en försöker mänad ut o månad in när det bara blir blödning varje månad.

Den här gången ska jag testa med progesteronkräm iallafall. Det kan tydligen även hjälpa endometriosen och min pcos. Så kansle 3 flugor i en smäll =)

Kram
  • fabi

Hej! Nu har vi äntligen varit hos urulogen. Doktorn ställde många bakgrundsfrågor och sa att alla blodprover var bra. Hon sa också att vi inte behöver oroa oss över att det var mycket vita blodkroppar och att de brukar finnas lite bakterier hos alla. Sen undersökte hon hans könsorgan och hon sa allt såg fint ut men att han har lite mindre testiklar än det som önskas. Hon trodde att de kunde bero på det eftersom det då blir mindre spermier vad jag uppfatta. Hon sa också att hon sett de hos andra som haft svårt och bli gravid. Hon sa att vårt nästa steg troligen är ivf. Så nu är det bara att vänta igen. Men det skönt att i allafall efter 1 års utredning få hjälp.

• velicious01
    chbw skrev 2016-03-03 08:00:52 följande:

Åh spännande med vul! Nä det kan lossa av sig självt, men se brukar vara ganska säkra när de sätter tider. Om risken finns att det lossar under helgen borde ni få försöka själva kan jag tycka. Du får höra med dem =)

För mig går det inge vidare. Jag började blöda lite igår och nu är det blodbad. Enda fördelen är att sköterskan som ringer när en bokar telefontid "känner" mig så hon ringde upp mig direkt istället för stt vänta till 10 när telefontiden börjar, så ficl tid hos min favoritläkare imorgon vid 9. Aå kan förhoppningsvis starta behandlingen i helgen igen =)

Samma. Jag är jätteglad för allas skull men jobbigt är det. När en försöker mänad ut o månad in när det bara blir blödning varje månad.

Den här gången ska jag testa med progesteronkräm iallafall. Det kan tydligen även hjälpa endometriosen och min pcos. Så kansle 3 flugor i en smäll =)

Kram

Nej fy vad tråkigt! <3 hur många behandlingar kör du nu med gonal-f? Har ni pratat om insemination kan vara värt ett försök om de inte skulle funka med gonal-f? Har läst om dendär krämen o funderar också på att prova nästa kur :)

Vi provar 3 ggr med insemination nu men ställer oss nog i kö / skickar remiss nu i Mars för ivf då man måste försökt i minst 2 år..men sån fegis när de kommer till ivf o hormoner o grejer :P

ja vi försöker nog själva men vet inte om man får om de är 2 blåsor eller fler, för risken med tvillingar o trillingar . Men letrozol ska ju inte överstimulera vad jag läst iaf?

Hehe ja jag är helt lost i allt detta nu o jag som trodde jag hängde med. Ska bomba läkaren imorgon med alla mina tusen frågor :)

Kram!
Svar på tråden Fertilitetsutredning