• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Dragonfly81
    BusigaSyrran skrev 2016-02-26 20:57:35 följande:
    Tack ja jag får hoppas att de är ett ägg som är kvar iaf. Får uppdatera er imorgon. Tänkte ta ett cb digital.
    Jag håller tummarna!!!! SkrattandeHjärta{#emotions_dlg.flower}

Kramar
  • idiisen
    chbw skrev 2016-02-23 20:51:19 följande:
    Det större ägget lär definitivt lossa iallafall så det är bra =)

Mina har varit ca 20mm när jag tagit ovitrelle för o lossa o min läkare förklarade att runt 19-25mm brukar de bli innan de lossar =)

Åh vad bra. Imorse kände jag sån fruktansvärd värk i tjejmagen, vänster sida där det fina mogna ägget satt, det kändes precis som äggstocken vred sig dubbel. Gjorde såååå ont! Kanske kan vara ägglossningen? Jag är på dag 21 nu , av min menscykel. Och i 3 månader har jag fått mens på dag 34, 30 o sist var det 34 också. 

• BusigaSyrran
    Dragonfly81 skrev 2016-02-26 21:02:24 följande:

Jag håller tummarna!!!! 

Kramar

Tog inget då blödningen har ökat.
    idiisen skrev 2016-02-27 10:20:40 följande:

Åh vad bra. Imorse kände jag sån fruktansvärd värk i tjejmagen, vänster sida där det fina mogna ägget satt, det kändes precis som äggstocken vred sig dubbel. Gjorde såååå ont! Kanske kan vara ägglossningen? Jag är på dag 21 nu , av min menscykel. Och i 3 månader har jag fått mens på dag 34, 30 o sist var det 34 också. 

Jag fick så med första barnet efter ägglossningen o de va då de fastnade. Men jag känner ej av min äl så använder alltid tester men nu gör jag ultraljud pga pergotime.
  • chbw
    idiisen skrev 2016-02-27 10:20:40 följande:

Mycket möjligt att det var ägglossningen! Jag får alltid jätteont vid äl, så känner ofta tydligt. Senast hade jag väldigt ont i 2.5 dag, så det är typ första gången jag inte är säker på exakt när ägget lossade, vilket jag annars brukar vara. 

Håller tummarna för dig nu! =) Själv får jag "domen" senast på torsdag tror jag. Då borde mensen komma senast, om den inte blir sen eller om det tagit sig! =) 
  • idiisen
    chbw skrev 2016-02-27 18:52:10 följande:
    Mycket möjligt att det var ägglossningen! Jag får alltid jätteont vid äl, så känner ofta tydligt. Senast hade jag väldigt ont i 2.5 dag, så det är typ första gången jag inte är säker på exakt när ägget lossade, vilket jag annars brukar vara. 

Håller tummarna för dig nu! =) Själv får jag "domen" senast på torsdag tror jag. Då borde mensen komma senast, om den inte blir sen eller om det tagit sig! =) 

Ja jag hoppas det var de jag kände :) I och med att ägget var så stort och fint så borde det ha varit det som släppt. Men om de blir befruktat är ju en annan fråga... jag ska ha mens mellan den 7-11 mars, gynläkaren trodde den 9 mars. Får väl se hur det slutar denna gången, då jag aldrig känt det såhär tydligt innan. Det verkligen värkte och gjorde skit ont. 

Håller mina tummar för dig också! 

• idiisen
    BusigaSyrran skrev 2016-02-27 14:17:32 följande:
    Jag fick så med första barnet efter ägglossningen o de va då de fastnade. Men jag känner ej av min äl så använder alltid tester men nu gör jag ultraljud pga pergotime.

Jaså, ja det kan ju ha varit det också. Isåfall har jag haft ägglossning på dag 15-16 och då kanske det fäste på dag 21 :) Wiiih, jag hoppas så mycket. 
    Jag har inte känt något alls sen igår då det kom lite som mensvärk fast det höll bara i sig i 10 minuter kanske, och sen försvann det igen. 

Ja jag har också pergotime, har trippeldos nu, sista 3 månaderna innan provrörsbefruktning då min sambo inte hade spermier som matchade inseminering. Det fanns många som var i den gruppen som inte matchade men helt fullt fungerande för att kunna göra mig gravid på egen hand. Så vi får hålla tummarna att det funkar någon gång under dessa 3 månader :) annars blir det ivf :) 

• velicious01
    Kolan91 skrev 2016-02-26 09:12:58 följande:

Nu förstår jag!

Vill också testa insemination om vi inte lyckas inom ett par månader. Det låter ju som ett bra alternativ för oss där de inte hittar några direkta fel.

Sköldkörteln var ok lika så fsh. Prolaktin var det enda som låg på gränsen. Amh har de aldrig nämnt. Ska tjata till mig ett sådant prov också tror jag. Vad är det för något? Kan man mäta det via blodet?

Ibland kan man ju få känslan av att man många gånger vet mer än läkarna. Något som vi patienter är överlägset bättre på är effektivitet!! Ingen vilja eller förmåga att låta det gå undan. :)

Kram!

Ja absolut värt ett försök (eller tre försök bruka de ju vara tror jag) med insemination isf :) amh "antimüllerskt hormon" visar hur stor eller liten äggreserv man har. Men finns alltid hjälp vare sig värdet är lågt eller högt!! Yes de är via ett blodprov.

Jag har ju ett lite för högt värde o ägglossar inte alltid så där får jag ju lite hjälp :) glad att den nya läkaren är så snabb o hittade ett "fel"..läkaren innan kändes de verkligen som du skriver att man liksom var kunnigare..så himla konstigt att de är så ibland ;)

Här går dagarna såå långsamt nu, vill bara att de ska vara Fredag hehe klart vem vill inte de? Men då är de Ultraljud för att kolla äggblåsor. Wiieh kan knappt vänta :P

Kram!
  • velicious01
    chbw skrev 2016-02-26 03:00:11 följande:

Sånt som händer!

Åh håller tummarna för fint ägg! =)

Kram

Tack chbw!

Håller tummarna för ett fint o stort plus för dig <3
  • chbw
    Dragonfly81 skrev 2016-02-26 20:22:39 följande:
    Hur känns det för dig idag? "Så nyfiken!!!" Flört
    Jag håller tummarna för ett plus för er nu!!! Hoppas hoppas hoppas!!! Skrattande{#emotions_dlg.flower}
    förlåt jag missade helt ditt inlägg :(

har ont, som vanligt. Men känns också typ som en bubbla eller hur jag ska förklara i magen. Lite hårt/spänt i livmodertrakten. Men ja. Inget är ju säkert än. Testade negativt igår, men var troligen bara på äl+11 eller äl+12.
    dock testet jag tog i söndags kväll när jag vaknade var blankt när jag kollade, men hade bråttom till jobbet så glömde slänga. när jag kom hem på morgonen fanns där något, men testet igår kväll var blankt. Så får se helt enkelt. Bim är ju på onsdag eller torsdag, märker ju om det börjar blöda, så =)

hur går det för er nu?
    kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning