• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Dragonfly81
    Filli89 skrev 2016-02-24 07:23:38 följande:
    Hej du!

Jag och du ligger lika hade oxå plock 12/2 och insättning 15 så vi kan nog följas åt på detta spännande äventyr. Stress känner jag ju närmare TD förra gången började jag blöda på ruvardag 11 och det var oxå äl+14 fick pluss men missfall oxå därför tror jag kliniker i sverige lägger till dagar så man slipper upptäcka kemiska graviditeter lr att äl sprutan är kvar, detta var ju som sagt utomlands så vi får se hur det går denna gång. Känner du någon skillnad med din kropp? Själv ilar det i mina bröst med jämna mellanrum och sen börjar jag få värmevallingar vilket jag fick förra gången oxå men det slutade ju som det gjorde så d är inget att hurra över.
    Hej!
    Vad kul att vi kan följas åt och så himla spännande att vi är på exakt "ställe" du och jag! 
    Vad sorgligt med ert senaste missfall... Nu håller jag alla tummar för dig/er och att allt går vägen denna gång! SkrattandeHjärta 

Min kropp känns ungefär som när jag väntar min mens med molande värk i tjejmagen men nu är det värre än det brukar med mina stackars bröst. Haha Jag har sjuuuukt ont, får t.om. sova med sport-bh, magen är platt och fin på morgonen men framåt eftermiddagen/kvällen står den i 7 hörn känns det som. Äter som en häst och dricker som en elefant, väldigt törstig!(Biverkning av Progestronvagitorerna?) Med all vätska man intar får man ju springa på toa och kissa därefter också. Hahaha Nätterna vaknar jag av att det är för varmt, jag som alltid fryser annars och sover med något på mig. 

Detta är min första behandling med hormoner och min första IVF så jag är ju helt grön när det gäller detta men har förstått att allt detta även kan ha med alla hormoner man sprutat i sig innan att göra. Eller? Än så länge ingen blödning eller liknande men det är en hel jäkla vecka kvar till jag ska testa mig! :P
    Vilken behandling har du gått på?

Kram
  • chbw
    velicious01 skrev 2016-02-25 14:51:47 följande:

Ja ovitrellen ska gå ur efter ca10 dagar och kan ju visa falskt plus. Men har du testat neg innan o nu har fått ett plus o ingen tant röd... så vågar jag mig på ett stort GRATTIS!! <3 har du testat mer eller vart på hcg kontroll? :D vad spännande o jag är så glad för din skull nu chbw

Jag har inte fått plus än men inte varit med om att ovitrellen gått ur innan det gått 10 dagar, förutom nu då :p är på äl+7 eller +8 idag, så kommer nog börja testa igen i helgen. Men testade häromdagen för att se hur mycket av ovitrellen som var kvar, Men blankt så det borde inte vara kvar nått från sprutan iaf, vilket betyder att blir det positivt efter nu så kan jag räkna med graviditet! =)

Det enda jag vet är att om jag plussar kommer jag få ett vul ca 2v efter bim =)

Det är ju för tidigt för o känna eventuella symtom än så länge men har varit välsigt uppochner i humöret i två dagar nu och har ont i livmodern. "Hurra" för tisig pms ._. Hoppas verkligen på den här gången nu!

Hur går det för dig?

Kram
  • velicious01

Jaha okej :) kom på de precis när jag skickade svaret att åh nej hon menade nog annat hehe. Men ja då hänger jag med. Håller tummarna att du får ett fint plus sen då :) ja hurra för pms..av primoluten blev jag helt koko. berätta gärna hur de går.

Ja här händer inte mycket bara lång evig väntan till ultraljud på Fredag nästa vecka. Kika om äggblåsor och sen ultraljud igen på Måndagen o insemination om de blivit nått guldägg. Nervös som tusan!

Kram

• chbw
    velicious01 skrev 2016-02-25 23:07:31 följande:

Jaha okej :) kom på de precis när jag skickade svaret att åh nej hon menade nog annat hehe. Men ja då hänger jag med. Håller tummarna att du får ett fint plus sen då :) ja hurra för pms..av primoluten blev jag helt koko. berätta gärna hur de går.

Ja här händer inte mycket bara lång evig väntan till ultraljud på Fredag nästa vecka. Kika om äggblåsor och sen ultraljud igen på Måndagen o insemination om de blivit nått guldägg. Nervös som tusan!

Kram

Sånt som händer!

Åh håller tummarna för fint ägg! =)

Kram
  • Kolan91

Nu förstår jag!

Vill också testa insemination om vi inte lyckas inom ett par månader. Det låter ju som ett bra alternativ för oss där de inte hittar några direkta fel.

Sköldkörteln var ok lika så fsh. Prolaktin var det enda som låg på gränsen. Amh har de aldrig nämnt. Ska tjata till mig ett sådant prov också tror jag. Vad är det för något? Kan man mäta det via blodet?

Ibland kan man ju få känslan av att man många gånger vet mer än läkarna. Något som vi patienter är överlägset bättre på är effektivitet!! Ingen vilja eller förmåga att låta det gå undan. :)

Kram!

velicious01 skrev 2016-02-25 15:19:57 följande:

Hej finis :)

Nej soldaterna va i toppskick eller hur man ska säga haha :P man tar ju hormoner o dom kikar ju ägg via ultraljudet o då tajmar man ju äl bättre, sen tvättas soldaterna o dom tar dom "bästa" o sprutar in i livmoder. Så då behöver dom inte kämpa igenom nått sekret om de skulle vara nått tokigt med de.

Nu hänger du med va?? :D

på oss är de enda "felet" dom hittar lite högt amh värde o så sköldkörteln men där är värdena finfina nu.

Jaa detta året ska jag ha en liten o bli mamma :)

Har du fått kolla amh,fsh o sköldkörteln o andra prover? Tänkte om de är därför din äl strular lite, men är ju ingen läkare men aa :)

• BusigaSyrran

Ätit pergotime och fick två positiva äl tester den 12 & 13de vilket innebär att jag borde ha mensen på söndag/måndag. Idag fick jag en brun geggig flytning och nu kom det blod.

Aldrig fått det innan, kan de ha något att göra med pillrena?

Va ett litet ägg på vänster sida som inte va så stort (12,5mm) och hon trodde inte de skulle släppa. Men de på höger sida va större 22mm.

Känner mig väldigt förvirrad. Men ska ta ett test imorgon. Sen får jag ringa på måndag om de är negativt annars ringer jag 1177 om de är positivt.

Känns så tråkigt att de är så mycket negativa saker omkring oss nu. Förra fredagen gick även svärfar bort i cancer :'( så känns ännu sämre att vi ej kan få en liten till..som borde va så enkelt som sist..

• Dragonfly81
    chbw skrev 2016-02-25 21:43:59 följande:
    Jag har inte fått plus än men inte varit med om att ovitrellen gått ur innan det gått 10 dagar, förutom nu då :p är på äl+7 eller +8 idag, så kommer nog börja testa igen i helgen. Men testade häromdagen för att se hur mycket av ovitrellen som var kvar, Men blankt så det borde inte vara kvar nått från sprutan iaf, vilket betyder att blir det positivt efter nu så kan jag räkna med graviditet! =)

Det enda jag vet är att om jag plussar kommer jag få ett vul ca 2v efter bim =)

Det är ju för tidigt för o känna eventuella symtom än så länge men har varit välsigt uppochner i humöret i två dagar nu och har ont i livmodern. "Hurra" för tisig pms ._. Hoppas verkligen på den här gången nu!

Hur går det för dig?

Kram
    Hur känns det för dig idag? "Så nyfiken!!!" Flört
    Jag håller tummarna för ett plus för er nu!!! Hoppas hoppas hoppas!!! Skrattande

{#emotions_dlg.flower}
  • chbw
    BusigaSyrran skrev 2016-02-26 16:57:05 följande:

Ätit pergotime och fick två positiva äl tester den 12 & 13de vilket innebär att jag borde ha mensen på söndag/måndag. Idag fick jag en brun geggig flytning och nu kom det blod.

Aldrig fått det innan, kan de ha något att göra med pillrena?

Va ett litet ägg på vänster sida som inte va så stort (12,5mm) och hon trodde inte de skulle släppa. Men de på höger sida va större 22mm.

Känner mig väldigt förvirrad. Men ska ta ett test imorgon. Sen får jag ringa på måndag om de är negativt annars ringer jag 1177 om de är positivt.

Känns så tråkigt att de är så mycket negativa saker omkring oss nu. Förra fredagen gick även svärfar bort i cancer :'( så känns ännu sämre att vi ej kan få en liten till..som borde va så enkelt som sist..

ring kliniken om det är positivt också. Det har de sagt på kliniken jag går på, att jag ska ringa om jag får positivt test, så bokar de in ett vul ca 2v efter bim för o fastställa graviditet =) 
  • BusigaSyrran
    chbw skrev 2016-02-26 20:28:23 följande:

ring kliniken om det är positivt också. Det har de sagt på kliniken jag går på, att jag ska ringa om jag får positivt test, så bokar de in ett vul ca 2v efter bim för o fastställa graviditet =) 

Tack ja jag får hoppas att de är ett ägg som är kvar iaf. Får uppdatera er imorgon. Tänkte ta ett cb digital.
Svar på tråden Fertilitetsutredning