• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Dragonfly81
    Hej alla blivande mammor 2016!
    Jag har inte varit här inne på evigheter... Närmare bestämt sen i oktober när jag och min sambo var på Ivf-kliniken på vårt informationsmöte (efter 3 års försök på egen hand och 2 månader med ägglossningsstimulerande). 

Sen dess har jag/vi fokuserat på jobb och hemmet, bara tagit det lugnt helt enkelt. Vi/jag fick inte påbörja min hormonbehandling med sprutor (Gonal-f och Orgalutran) förrän i slutet på januari... En lååååång väntan, igen men den som väntar på gott, väntar ALLTID FÖR LÄNGE som jag brukar säga! Flört Det var väldigt nervöst att ta sprutorna själv första kvällen men det gick hur bra som helst efter det. Min sambo är spruträdd så det var bara att bita ihop och tuffa till sig och göra det själv! Jag mådde även förvånansvärt bra under hela behandlingen, kände inte mer än jag brukar göra inför en "vanlig" ägglossning. Jag har gjort 2 vul och tagit blodprover båda gångerna. Äggutplocket gjordes 12/2 och den 15/2 gjordes återinförandet av ett ägg. Nu har jag ruvat jag för fullt i 8 dagar och längtar till jag kan köpa gravtest och testa mig! Jag bara hoppas hoppas hoppas att det ska ta sig! Känner mig fortfarande lugn som en filbunke och inte ett dugg stressad eller ens ett behov av att testa mig i förtid. Konstig jag vet! Flört

Får ni erbjudande om att haka på en IVF så kööööör! Jag hade aldrig stått ut med att käka piller eller spruta mig själv så länge som en del av er fått göra. Hjärta 
    Det var inte alls så obehagligt, smärtsamt eller jobbigt som jag trodde att det skulle vara. (Visst alla är vi olika och upplever saker olika). Vi hade tur och fick remissen skickad relativt snabbt då de konstaterade endometrios och en äggledare utan passage i april förra året. Från det att vi fick veta att vi skulle få den hjälpen släppte också mycket av stressen och pressen att kunna få till ett barn själva. Vi slappnade av och började tänka på annat, relationen blev bättre mellan mig och min sambo och sexlivet blev också så mycket bättre! Man får inte glömma bort att leva och njuta lite av livet också. Hjärta

Är det någon mer än jag som ruvar just nu förresten?

Ta hand om er!

Kramar
  • chbw
    idiisen skrev 2016-02-23 16:21:27 följande:

Hej :D

Jag var på VUL idag för att se hur äggen mognat då jag tar max dos 3tabl. /dagligen i fem dagar. Det var ett ägg som var 23.5mm gånger 27mm, ett sort och fint ägg sa hon. Sen hade jag ett lite mindre som var på 12mm. 

Jag är på menscykel 16 idag och jag brukar ha en cykel på 30-34 dagar. 

Är detta bra? Har någon erfarenheter. :D 

/ Ida

Det större ägget lär definitivt lossa iallafall så det är bra =)

Mina har varit ca 20mm när jag tagit ovitrelle för o lossa o min läkare förklarade att runt 19-25mm brukar de bli innan de lossar =)
  • Pluttan
    Kolan91 skrev 2016-02-23 09:11:42 följande:

Usch fy och blä!!

Vid spolning var inte lika kaxig som jag och inte ta några värktabletter. Behandlingen kändes knappt tyckte jag men 2 timmar efter det blev jag jättesvullen och öm i livmodern.

Har ni gjort några andra tester? :)

Kram!!

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag blev tillsagd att ta värktabletter ungefär 1 timme innan spolningen. Hoppas att spolningen gör det lättare för oss att bli gravida nu då bara. Hur länge har du/ni försökt? Vi har inte gjort några andr tester än, förutom att jag har varit och tagit prover på vc för en vecka sedan.
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • velicious01
    Kolan91 skrev 2016-02-23 09:03:53 följande:

Så underbart!! :D

Jag känner mig också glad efter alla glada besked ifrån igår och jag och min man diskuterade om att insemination även kunde vara något för oss.

Hur mycket kostar den typ av behandling.

Vi borde få svar inom några veckor :)

Hej tjejen :) vi kör på detta i väntan på IVF. Det är på samma privata ställe där vi gjorde utredningen och vi betalar inget men för letrozol och ovitrelle står vi för själva :P ..läkaren tyckte att vi provar när jag ändå tar letrozol nu och sedan blir tajmingen bra om de blir ivf :) men hoppas ju på plus.

Ska du ta ett test för att kika om du haft äl sen eller är alla tester klara nu? :) o fick ni veta vad de andra testerna visade?

Ja jag håller tummarna nu att vi alla får en liten 2016! Verka gå bra o framåt för flera som du skrev, så tror o hoppas på många plus här i tråden <3
  • Filli89
    Dragonfly81 skrev 2016-02-23 18:23:50 följande:

Hej alla blivande mammor 2016!Jag har inte varit här inne på evigheter... Närmare bestämt sen i oktober när jag och min sambo var på Ivf-kliniken på vårt informationsmöte (efter 3 års försök på egen hand och 2 månader med ägglossningsstimulerande). Sen dess har jag/vi fokuserat på jobb och hemmet, bara tagit det lugnt helt enkelt. Vi/jag fick inte påbörja min hormonbehandling med sprutor (Gonal-f och Orgalutran) förrän i slutet på januari... En lååååång väntan, igen men den som väntar på gott, väntar ALLTID FÖR LÄNGE som jag brukar säga!  Det var väldigt nervöst att ta sprutorna själv första kvällen men det gick hur bra som helst efter det. Min sambo är spruträdd så det var bara att bita ihop och tuffa till sig och göra det själv! Jag mådde även förvånansvärt bra under hela behandlingen, kände inte mer än jag brukar göra inför en "vanlig" ägglossning. Jag har gjort 2 vul och tagit blodprover båda gångerna. Äggutplocket gjordes 12/2 och den 15/2 gjordes återinförandet av ett ägg. Nu har jag ruvat jag för fullt i 8 dagar och längtar till jag kan köpa gravtest och testa mig! Jag bara hoppas hoppas hoppas att det ska ta sig! Känner mig fortfarande lugn som en filbunke och inte ett dugg stressad eller ens ett behov av att testa mig i förtid. Konstig jag vet! Får ni erbjudande om att haka på en IVF så kööööör! Jag hade aldrig stått ut med att käka piller eller spruta mig själv så länge som en del av er fått göra.  Det var inte alls så obehagligt, smärtsamt eller jobbigt som jag trodde att det skulle vara. (Visst alla är vi olika och upplever saker olika). Vi hade tur och fick remissen skickad relativt snabbt då de konstaterade endometrios och en äggledare utan passage i april förra året. Från det att vi fick veta att vi skulle få den hjälpen släppte också mycket av stressen och pressen att kunna få till ett barn själva. Vi slappnade av och började tänka på annat, relationen blev bättre mellan mig och min sambo och sexlivet blev också så mycket bättre! Man får inte glömma bort att leva och njuta lite av livet också. 

Är det någon mer än jag som ruvar just nu förresten?

Ta hand om er!

Kramar

Hej du!

Jag och du ligger lika hade oxå plock 12/2 och insättning 15 så vi kan nog följas åt på detta spännande äventyr. Stress känner jag ju närmare TD förra gången började jag blöda på ruvardag 11 och det var oxå äl+14 fick pluss men missfall oxå därför tror jag kliniker i sverige lägger till dagar så man slipper upptäcka kemiska graviditeter lr att äl sprutan är kvar, detta var ju som sagt utomlands så vi får se hur det går denna gång. Känner du någon skillnad med din kropp? Själv ilar det i mina bröst med jämna mellanrum och sen börjar jag få värmevallingar vilket jag fick förra gången oxå men det slutade ju som det gjorde så d är inget att hurra över.
  • chbw
    negativt hcg-test ca 8 dagar efter ovitrelle bör väl tyda på att sprutans hcg inte påverkar längre? Och att eventuellt plus nu efter/utebliven mens borde tydas på ett litet frö?? =) 
  • Kolan91

Hallå där, jag tyckte att det var en häftig upplevelse!

Vi började försöka i slutet på mars så ett år nu då! Vart tog tiden vägen? Haha. Jag är glad att jag gifte mig förra året och att vi flyttade så att man har varit tvungen att tänka på annat men nu pratar jag och min man om bebis nästan varje dag. Vi längtar ihjäl oss!! Min man är nervös för sitt spermatest då allt verkar ok med mig förutom den märkliga grejen att äl kan ske på allt mellan dag 13-23 vilket jag tycker det låter som om man har någon form av rubbning. Hans test har vi fortfarande inte hört något om :(

Hur ser ni på saken? Hur gamla är du och din partner?

Kram!

Pluttan skrev 2016-02-23 22:34:02 följande:

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag blev tillsagd att ta värktabletter ungefär 1 timme innan spolningen. Hoppas att spolningen gör det lättare för oss att bli gravida nu då bara. Hur länge har du/ni försökt? Vi har inte gjort några andr tester än, förutom att jag har varit och tagit prover på vc för en vecka sedan.

• Kolan91

Vad smart! Var det din partners soldater som var lite slöa i ert fall eller? :)

Ja precis, jag tar ett nytt test då min äl blev 8 dagar försenad. Jag tycker inte att det är normalt att ha äl så olika från cykel till cykel.

Ena cykeln på dag 13, nästa cykel dag 23. Känns som om vi har svaret där liksom men det verkar inte min läkare tycka var så märkligt. Aja.. Mannen och jag är lite smått nervösa eftersom att vi fortfarande väntar på hans provresultat.. Åh hoppas att vi får reda pået snart.

Jag SKA bara ha en liten 2016 om jag så ska bli gravid i december månad men detta år ska det bara hända!!! Gaah!! <3

velicious01 skrev 2016-02-23 23:46:16 följande:

Hej tjejen :) vi kör på detta i väntan på IVF. Det är på samma privata ställe där vi gjorde utredningen och vi betalar inget men för letrozol och ovitrelle står vi för själva :P ..läkaren tyckte att vi provar när jag ändå tar letrozol nu och sedan blir tajmingen bra om de blir ivf :) men hoppas ju på plus.

Ska du ta ett test för att kika om du haft äl sen eller är alla tester klara nu? :) o fick ni veta vad de andra testerna visade?

Ja jag håller tummarna nu att vi alla får en liten 2016! Verka gå bra o framåt för flera som du skrev, så tror o hoppas på många plus här i tråden <3

• velicious01
    chbw skrev 2016-02-24 19:56:28 följande:

negativt hcg-test ca 8 dagar efter ovitrelle bör väl tyda på att sprutans hcg inte påverkar längre? Och att eventuellt plus nu efter/utebliven mens borde tydas på ett litet frö?? =) 

Ja ovitrellen ska gå ur efter ca10 dagar och kan ju visa falskt plus. Men har du testat neg innan o nu har fått ett plus o ingen tant röd... så vågar jag mig på ett stort GRATTIS!! <3 har du testat mer eller vart på hcg kontroll? :D vad spännande o jag är så glad för din skull nu chbw
  • velicious01
    Kolan91 skrev 2016-02-25 09:43:00 följande:

Vad smart! Var det din partners soldater som var lite slöa i ert fall eller? :)

Ja precis, jag tar ett nytt test då min äl blev 8 dagar försenad. Jag tycker inte att det är normalt att ha äl så olika från cykel till cykel.

Ena cykeln på dag 13, nästa cykel dag 23. Känns som om vi har svaret där liksom men det verkar inte min läkare tycka var så märkligt. Aja.. Mannen och jag är lite smått nervösa eftersom att vi fortfarande väntar på hans provresultat.. Åh hoppas att vi får reda pået snart.

Jag SKA bara ha en liten 2016 om jag så ska bli gravid i december månad men detta år ska det bara hända!!! Gaah!! <3

Hej finis :)

Nej soldaterna va i toppskick eller hur man ska säga haha :P man tar ju hormoner o dom kikar ju ägg via ultraljudet o då tajmar man ju äl bättre, sen tvättas soldaterna o dom tar dom "bästa" o sprutar in i livmoder. Så då behöver dom inte kämpa igenom nått sekret om de skulle vara nått tokigt med de.

Nu hänger du med va?? :D

på oss är de enda "felet" dom hittar lite högt amh värde o så sköldkörteln men där är värdena finfina nu.

Jaa detta året ska jag ha en liten o bli mamma :)

Har du fått kolla amh,fsh o sköldkörteln o andra prover? Tänkte om de är därför din äl strular lite, men är ju ingen läkare men aa :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning