• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • lilsis
    fabi skrev 2016-04-12 13:03:58 följande:

Jag köpte ett digital idag. Jag kan inte fatta att det är positivt! Vi som försökt i över 2 år och väntade på kallelse från ivf kliniken i umeå. Jag trodde att det var ägglossningsblödning som jag fick för första gången runt den tiden jag trodde att jag hade ägglossning. Undra om det kunde ha varit implantation blödning. Det är så overkligt.

Vänta med att boka av utredningen tills du sett plusset på ultraljud
  • amanda1998

Jag och min sambo går igenom samma sak men vi får inte hjälp med någon utredning. Ringde och ville boka en tid för utredning hos kvinnokliniken, det har gått ett år och två månader sedan vi började försöka men fick bemötandet i telefonen av en barnmorska som svarade att " Tyvärr så kan vi inte hjälpa er, det blir bara slöseri med fåra tajta besökstider som inte räcker till till de som faktiskt vill ha barn. Då sa jag att ja det vill vi mer än allt annat också men hon skrattade och sa att de var en fas och att de skulle få göra en abort åt mig om det tog sig ändå så.. Blev helt förtvivlad och min sambo med! Så hemskt är det.

• Babydreamer
    amanda1998 skrev 2016-04-15 16:18:13 följande:

Jag och min sambo går igenom samma sak men vi får inte hjälp med någon utredning. Ringde och ville boka en tid för utredning hos kvinnokliniken, det har gått ett år och två månader sedan vi började försöka men fick bemötandet i telefonen av en barnmorska som svarade att " Tyvärr så kan vi inte hjälpa er, det blir bara slöseri med fåra tajta besökstider som inte räcker till till de som faktiskt vill ha barn. Då sa jag att ja det vill vi mer än allt annat också men hon skrattade och sa att de var en fas och att de skulle få göra en abort åt mig om det tog sig ändå så.. Blev helt förtvivlad och min sambo med! Så hemskt är det.

Det där borde du anmäla! Så får absolut inte sjukvårdspersonal bete sig! Kontakta chefen på kvinnokliniken omedelbart!
  • Babydreamer

Vi ska påbörja en infertilitetsutredning om drygt 1 vecka. Vi har en son tillsammans som fyller 4 snart. Haft 2 missfall efter sonen men har nu ej blivit gravid igen på över ett år sedan senaste missfallet :(

Känner mig väldigt nervös över utredningen ifall den visar att vi troligtvis inte kan bli gravida på egen hand. Min man vill inte gå igenom ivf processen och vi båda tycker oxå att det kostar för mycket pengar.

• Längtar efter en bebis

[quote=76471286][quote-nick]Kolan91 skrev 2016-03-24 17:59:09 följande:[/quote-nick]Hej tjejer!

Grattis till er som plussat efter all längtan! :)

Idag var jag hos gyn (cd 10) och kollade äggblåsor blev både glad och besviken / ledsen.

Äggen var det inga problem med. Två st på vänstra sidan en på 18mm och en på 14 mm. På höger en på 12 mm.

MEN slemhinnan var bara 3 mm!!! :( :(

Så ledsen. Ingen bebis denna gång heller!! Någon här inne med tunn slemhinna som har tips på vad man kan göra till nästa gång!!?

Kram på er alla kämpar![/

Heej hur stora ska äggblåsorna vara ? När dom är mognat klart som sagt ?

Och hur stor ska slemhinnan vara ?

För ska ta pergotime så fort mensen kommer , ( första enkel kur ) sedan har jag ulttaljud för att kolla äggblåsorna ? Så df undrar jag hihi : )

• Kolan91

Hej! Vad jag läst och hört spricker själva folikeln (där ägget är) runt 25 mm. Folikeln växer 1-1.8 mm varje dygn tills den känner sig mogen och brister (alltså själva ägglossningen) slemhinna på dag 10 borde vara runt 7-10 mm för att sedan kunna växa på sig och vara 1.5-1.8 när väl embryot/zygoten (alltså ett befruktat ägg) kommer ner till livmodern. Vad gäller slemhinna har jag däremot fått lite olika bud. Min läkare säger ex. Att tjockleken inte har någon större betydelse utan att det hela handlar om huruvida den är treskiktad eller inte. Det vore kul om du frågade din läkare om detta för att se var denne svarar. Fråga iaf om slemhinnan har fler så kallade lager.

Uppdatera gärna i tråden om hur det gick. Jag ska göra detta för andra gången den 26/4 då är jag på dag 12.

Ha det gott!

Längtar efter en bebis skrev 2016-04-16 10:05:31 följande:

[quote=76471286][quote-nick]Kolan91 skrev 2016-03-24 17:59:09 följande:[/quote-nick]Hej tjejer!

Grattis till er som plussat efter all längtan! :)

Idag var jag hos gyn (cd 10) och kollade äggblåsor blev både glad och besviken / ledsen.

Äggen var det inga problem med. Två st på vänstra sidan en på 18mm och en på 14 mm. På höger en på 12 mm.

MEN slemhinnan var bara 3 mm!!! :( :(

Så ledsen. Ingen bebis denna gång heller!! Någon här inne med tunn slemhinna som har tips på vad man kan göra till nästa gång!!?

Kram på er alla kämpar![/

Heej hur stora ska äggblåsorna vara ? När dom är mognat klart som sagt ?

Och hur stor ska slemhinnan vara ?

För ska ta pergotime så fort mensen kommer , ( första enkel kur ) sedan har jag ulttaljud för att kolla äggblåsorna ? Så df undrar jag hihi : )

• lilsis

Ska försöka få till en missfallsutredning. Det är ju ganska meningslöst att göra äggplock och föra tillbaka embryo efter embryo som fäster och sedan stöts ut efter tre veckor.

• Längtar efter en bebis

[quote=76542744][quote-nick]Kolan91 skrev 2016-04-17 11:57:48 följande:[/quote-nick]Hej! Vad jag läst och hört spricker själva folikeln (där ägget är) runt 25 mm. Folikeln växer 1-1.8 mm varje dygn tills den känner sig mogen och brister (alltså själva ägglossningen) slemhinna på dag 10 borde vara runt 7-10 mm för att sedan kunna växa på sig och vara 1.5-1.8 när väl embryot/zygoten (alltså ett befruktat ägg) kommer ner till livmodern. Vad gäller slemhinna har jag däremot fått lite olika bud. Min läkare säger ex. Att tjockleken inte har någon större betydelse utan att det hela handlar om huruvida den är treskiktad eller inte. Det vore kul om du frågade din läkare om detta för att se var denne svarar. Fråga iaf om slemhinnan har fler så kallade lager.

Uppdatera gärna i tråden om hur det gick. Jag ska göra detta för andra gången den 26/4 då är jag på dag 12.

Ha det gott!

[/

Heej såå kul att du berätta att man får veta lite mer , för första ggn när jag fick hjälp för 1 år backom med pergotime så fråga jag ingeting läkarna när jag gick på besök, men jag blev endå gravid på första enkel kur med min dotter.

Ska fråga faktiskt när jag går ditt och fråga om min journal också , för de hitta inget fel både på mannen och på mig dom misstänkte bara att jag ej har regelbundna ÄL men inget de vet säkert...

Nu så har jag fått min mens igår kväll så ska börja med pergotime för första gången igen den 20 april första tabbletten .

Hur gåre själv ?

Tar du pergotime eller ngt annat ?

Första barnet eller syskon försök ?

Har ni varit på utredning ?

Skulle va kul om vi kan följa varan : )

• lilsis

När jag gjort fryst ska slemhinnan vara 7mm för de ska göra en återföring.

• BusigaSyrran

Vi får ingen mer hjälp då två pergotime kurer ej funkade och de säger vi kommer bli gravida själva.

Men till sommaren har vi kämpat själva i två år.

All utredning har varit bra och de har inte hittat några fel.

Nu undrar jag om någon vet om man kan göra ivf utomlands och om man åker dit då och då om det ej tar sig direkt.

Tänkte jämföra svenska o utländska om de ej tar sig till sommaren. För då vill jag nog göra ivf..för orkar ej försöka längre.

Svar på tråden Fertilitetsutredning