• Hallonsoda2016

Fertilitetsutredning

Hoppar in här om jag får!

Är 30 år gammal, haft en PCO diagnos sedan 2012 då jag sökte för utebliven mens under 5år. Försöker nu skaffa barn med min partner. Har testat med ägglossningstester utan stegring. Sökt gyn och fick en tid efter två veckor.

Hon gjorde undersökning på mig, ska lämna blodprover och sen tillbaka ca 3 veckor efter det. Hon kunde inte se den typiska PCO-bilden. Hon vill att min man ska lämna blodprover och spermaprov för att utesluta att han har ngt fel. Sen efter det så fortsätter vi med mig.

Hon ville inte bara stimulera med prego utan att kontrollera partnern först, för att det är onödigt med hormoner i onödan.

Vad tycker ni om det? Jag har slutat med p-piller för 2 månader sedan bara. Men just det faktum att jag tidigare varit utan mens i långa perioder (år) gör att hon tycker att vi inte har ngn tid att slösa. För hamnar vi i IVF är köerna 2-3 år här.

• Hallonsoda2016
    chbw skrev 2015-10-15 09:14:10 följande:
    Låter som en bra plan från gyn mtp alla faktorer =)
    Det känns bra att bli tagen på allvar :) men verkar som att folk får så olika bud från vården.
  • Hallonsoda2016
    Iskristall skrev 2015-10-15 11:37:32 följande:
    2-3 års väntetid på ivf? Vart bor ni nånstans om jag får lov att fråga?
    I Sthlm bor vi. Hon sa att det var det beskedet hennes senaste patient hade fått när remissen hade varit skickad.
  • Hallonsoda2016
    Zazou skrev 2015-10-15 12:13:35 följande:
    Vi gjorde samma. Väntade in hans provsvar innan de fortsatte med mig även om det var uppenbart att det var fel på mig. Men de ville utesluta att det inte var fel på oss båda.

Jag har långa cykler, inte flera år som du, men 4-6 månader långa. Vi fick Pergotime utskrivet efter att alla provsvaren visade OK.

Håller tummarna att det visar bra för er också så ni får komma igång!
    Tack för svar :) skönt att höra att det finns fler som får samma plan. Hon pratade även om att man kunde spola mina äggledare.

Jag känner än så länge ingen stress men visst tar det upp en del tankar hos en. :)
  • Hallonsoda2016
    Iskristall skrev 2015-10-15 16:56:05 följande:
    Jag bor också i sthlm. I landstingskön är det just nu 7-9 månaders väntetid. Om man inte vänder sig till vårdgarantikansliet och beviljar att man flyttas till annan klinik, då är väntetiden kortare.
    Det var ju glädjande att höra! Hon kanske uttryckte sig lite dåligt och menade kanske att processen tills man är där efter att ha testat spolning, Prego mm blir 2 år? Hon är ryska och pratade väldigt snabbt :)
  • Hallonsoda2016
    halo83 skrev 2015-10-16 15:54:33 följande:

Nu har jag vart och spolat .. Gjorde sjukt jäkla ont så jag e glad att den e över.

Hon tyckte dock det va lite tidigt för en spolning så hon gissar på att jag får göra om den. Nu såg hon iaf passage på båda sidorna.

Får se om det tjockar på sig el om det räcker med denna gång ..

Usch :/ kommer nog att få göra spolning jag också. Tänk att man känner sig så utelämnad i dessa situationer.
  • Hallonsoda2016

Jag ska lämna en massa blodprover på måndag och tre veckor efter har jag återbesök. Vanligtvis lämnar man prover 3dgr eller ngt liknande i menscykeln men eftersom jag inte har mens så kunde vi göra det närsom.

Ngn som vet vad det var för prover och när rekommenderas man ta dom? Tror att min mens är på gång för en gångs skull och vill då passa på att ta proverna rätt. Kunde inte ringa gyn idag då hon inte jobbade.

Tips ngn? :)

• Hallonsoda2016
    Zazou skrev 2015-10-17 09:51:11 följande:
    Jag vet inte exakt vilka prover de tog. Jag tog de direkt (hade ju inte heller mens) men har också för mig att det var dag 3.
    Tack! Dock var det falsk alarm, ingen mens på gång :)
  • Hallonsoda2016
    idiisen skrev 2015-10-16 20:36:57 följande:

Ingen som kan va trevlig å svara?

Jag är helt grön inom detta och kan ingenting tyvärr :/
  • Hallonsoda2016

Lämnade blodprover igår för att se om jag ägglossat ngt. Sen ska jag tillbaka till gyn om tre veckor. Sambon ska dit nästa vecka och få information och sen iväg för att lämna spermaprov och blodprov :)

Svar på tråden Fertilitetsutredning