• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • mininiss
    chbw skrev 2016-09-08 19:42:46 följande:

Hej! 

Jag bara funderar lite nu, kan ha helt fel, men äggblåsorna ska väl vara rätt små så de inte riktigt syns innan de börjar växa? Jag har pcos och det syns pga har flera synliga äggblåsor i äggggstockarna,och därför blir det tight för en att växa sig tillräckligt stor, därför har jag haft äl sällan.. 

Jag har verkligen ingen aning vet inte vad som är bra :( allt de här är så ny för mig och i sjukhuset så stanna allt upp när hon sa så att jag inte ställde några frågor jag gick bara därifrån nu måste jag vänta på svar från blodprovet som skulle ta några veckor :( vet du vad som ska vara bra
  • Filli89
    chbw skrev 2016-09-06 13:27:50 följande:

ÅH grattis! vad kul! 

Vi har faktiskt fått remiss till ivf nu, men kötiden är lång, 6-9 månader så blir troligen inte innan februari,mars nån gång. 

Jag har också haft tre egna ägglossningar tre cykler i rad nu! Är på bim eller bim+1 idag, men inget plus och ingen mens än. Väntar på att blödningen ska komma igång så jag kan ringa kliniken, vi ska göra ett sista försök med insemination nästa cykel =) Sen får vi fortsätta själva, så länge jag får egen ägglossning dvs, tills det blir dags för ivf!

Hej. Om du bor i Sthlm så ville ja BA säga att När jag fick min remiss till Huddinge så var kö tiden oxå 6-9 månader. Kändes inge vidare o vänta så långe så ringde vårdgarantin så fort remissen kom in så vi fick tid i st Göran inom tre månader. Har du kontaktat vårdgarantin ?
  • lilsis
    chbw skrev 2016-09-08 19:42:46 följande:

Hej! 

Jag bara funderar lite nu, kan ha helt fel, men äggblåsorna ska väl vara rätt små så de inte riktigt syns innan de börjar växa? Jag har pcos och det syns pga har flera synliga äggblåsor i äggggstockarna,och därför blir det tight för en att växa sig tillräckligt stor, därför har jag haft äl sällan.. 

Jo det ska synas äggblåsor innan en leder och blir den som mognar den månaden. Jag hade 4-5st på varje och det är lite färre än normalt.
  • chbw
    Jadu skrev 2016-09-08 19:54:09 följande:
    Tror min hjärna gått och gömt sig i skogen.. vet inte alls varför jag fick för mig sahlgrenska för din del.. men de blir väääääldigt långt o åka;)
    haha ja lite ;) men vi har fått bekräftelse och står nu i kö! Så förhoppningsvis blir det nån gång mellan februari och april på antingen karolinska, akademiska uppsala eller fertilitetscentrum :D 
  • chbw
    mininiss skrev 2016-09-08 20:11:18 följande:
    Jag har verkligen ingen aning vet inte vad som är bra :( allt de här är så ny för mig och i sjukhuset så stanna allt upp när hon sa så att jag inte ställde några frågor jag gick bara därifrån nu måste jag vänta på svar från blodprovet som skulle ta några veckor :( vet du vad som ska vara bra
    okej. nej jag vet faktiskt inte :/ 
    Hm låter lång tid med ett blodprov som tar flera v :O är det amh-värdet du ska kolla? Jag fick mitt svar på en dag eller två iallafall, inför remisskrivningen.. 
  • chbw
    Filli89 skrev 2016-09-08 22:19:16 följande:
    Hej. Om du bor i Sthlm så ville ja BA säga att När jag fick min remiss till Huddinge så var kö tiden oxå 6-9 månader. Kändes inge vidare o vänta så långe så ringde vårdgarantin så fort remissen kom in så vi fick tid i st Göran inom tre månader. Har du kontaktat vårdgarantin ?
    Jaså? Får kolla upp det :O karolinska sa ju att bara de tre (rmc karolinska, akademiska uppsala och fertilitetscentrum) finns som är anslutna till landstinget.. 
    Hmm. får kanske ringa på måndag! Kan inte åka till annat län tyvärr :/ 
  • chbw
    Filli89 skrev 2016-09-08 22:19:16 följande:
    Kan tillägga att jag är lite småorolig att det blir uppsala (vi får inte välja) då bara det är långt o åka, speciellt de gångerna jag åker själv (vul o sånt innan äp o återföring).. Jag har nämligen varken körkort eller bil :/ bara sambon har.
  • chbw
    lilsis skrev 2016-09-09 05:11:09 följande:
    Jo det ska synas äggblåsor innan en leder och blir den som mognar den månaden. Jag hade 4-5st på varje och det är lite färre än normalt.
    okej ;O
  • Jadu
    chbw skrev 2016-09-10 19:45:19 följande:

haha ja lite ;) men vi har fått bekräftelse och står nu i kö! Så förhoppningsvis blir det nån gång mellan februari och april på antingen karolinska, akademiska uppsala eller fertilitetscentrum :D 

Håller tummarna att det går snabbare :)
  • mininiss
    chbw skrev 2016-09-10 19:46:56 följande:

okej. nej jag vet faktiskt inte :/ 

Hm låter lång tid med ett blodprov som tar flera v :O är det amh-värdet du ska kolla? Jag fick mitt svar på en dag eller två iallafall, inför remisskrivningen.. 

Ja de amh-värdet jag ska kolla upp och läkaren sa de kan ta upp till några veckor tills hon får svar är så orolig :( fick höra om han har lågt så kan man inte få barn :(
Svar på tråden Fertilitetsutredning